2007.06.29.
Anconai
szerelmesek
(Vidám Színpad)
Az
Anconai szerelmesek című vígjátékot a Radnóti Színházban
mutatták be 1997. május 11-én, és ott elérte az álomhatárnak
számító 250 előadást. 2002-ben, amikor a közszolgálati
televízió illetékesei bejelentették, hogy felelevenítik azt a
régi, a nézők által olyannyira kedvelt gyakorlatot, ami
szerint minden hónapban élő színházi közvetítést adnak,
akkor ezt a darabot is bemutatták. Így kerülhetett sor azokra a
háttérbeszélgetésekre, magyarázatokra, amelyekkel a színészek
és a rendező kísérte ezt az előadást. Majd öt évvel ezelőtt
a Radnóti Színház levette a műsorától, és az Anconai
szerelmeseket ezután számos vidéki színház mutatta be. De a fővárosi
nézőkben is mindvégig ott élt és él a vágy, hogy újra láthassák
ezt az aranyos, üdítő, habkönnyű kis produkciót, ezért
tavaly nyáron a Ruttkai Éva Színházban mind a 10 alkalommal
telt ház előtt adták elő. Ezen az egy évvel ezelőtti kedvező
fogadtatáson felbuzdulva az idén úgy döntött a Vidám Színpad
vezetősége, hogy nem új szereposztásban, hanem a régi szereplőkkel
újítja fel a darabot, és most nyár elején tíz előadás erejéig
– június 20-ától július 2-áig – újra játsszák, ugyanis
a publikum nosztalgia iránti igényét meglovagolva még
kasszasikerre is számíthatnak.
Az
Anconai szerelmeseket Valló Péter ötlete nyomán Vajda Katalin
írta, felhasználja benne az itáliai reneszánsz komédiák –
a commedia dell’arte – hagyományos vígjátéki mozzanatait,
helyzet- és jellemkomikumait. Ennek a zenés, táncos darabnak a
története 1970 nyarán kezdődik el, és igen rövid idő –
nagyjából egy hét – alatt fejeződik be. A színhely mindvégig
az Adria partján fekvő, festői Ancona főtere, ahol egy
penzione és egy cafeteria áll. Eme két jeles intézmény előtt
zajlanak az események. Itt él a korosodó, érző szívű, a szépnem
bájainak nagy hódolója, Tomao az eladósorba került, iruló-piruló
lányával meg a kikapós, férfifaló házvezetőnőjével. A
panzió öregecske tulajdonosnője és a kávézó bűnrossz
espressóját főző fiatalasszonya viszont állandó lakosa a városkának.
De erre visz az útja néhány idegennek is, közöttük van Viktória,
a magyar lány, aki születendő gyermekének apját keresi, a
kissé habókos vándormuzsikus és a bánatát italba fojtó
milliomos. Végül a dolgok elrendezik magukat, minden zsák
megtalálja a maga foltját, azaz a szerelmesek a párjukat.
Mindeközben egymás után szólnak Gianni Morandi, Bobby Solo,
Toto Cutugno tolmácsolásában a tegnap nagy olasz slágerei, a
„Ciao Bambina, Egy könnycsepp az arcon, Felicita, Volare,
Huszonnégyezer csók, L’Italiano”, amik hamisítatlan, érzelmektől
átfűtött olaszos mókázást, derűt ébresztenek. Elröpülünk
egy letűnt világba, ahol a nő karcsú és szelíd, a férfi erős
és bátor, ahol télen hideg, nyáron meleg van, ahol a tavasz zöld,
az ősz sárga, a boszorkány gonosz, a tündér meg varázslatos.
Szervét
Tibor alakítja Tomao Nicomacót, a még mindig heves, a női
szoknyák után megforduló apát. Olyan férfit állít a nézők
elé, akinek nagy a lelke, ugyanakkor gondoskodó édesapa és még
tüzes szerető is. Moldvai Kis Andrea játssza Tomao félénk lányát,
Luciát, aki szégyenlős, de azért érzi bontakozó nőiessége
fiúkra gyakorolt hatását. Schell Judit vérbő humorral formálja
meg Tomao könnyen kapható házvezetőnőjét, az ő felfogásában
Dorina nem rosszéletű asszonyság, hanem imádja, ha csapják a
szelet neki, ha körberajongják az erősebb nem képviselői. A
kedves, gyermekének apucit kereső Viktóriát Gubás Gabi
igencsak szeretetreméltó, ugyanakkor céltudatos fiatal nőnek
mintázza meg. A panzió hervadásnak indult tulajdonosnője,
Agnese, akit Martin Márta jelenít meg, folyton-folyvást a
szerelemről ábrándozik. Görög László az elesettségéből
mindenki szimpátiáját felkeltő módon tárja a publikum tagjai
elé a vándormuzsikus Luigi del Sorót. A nők bálványa cukrász
Giovannit Csankó Zoltán igencsak ötletesen állítja fel a színpadra.
Szerelem, sláger, tánc, gegek, poénok, leheletnyi
erotika, kacagás. Az Anconai szerelmesek nem akar mást, mint szórakoztatni,
kiemelni bennünket a hétköznapok robotjából, feledtetni velünk
kisebb-nagyobb gondjainkat, bajainkat. Megteremti azt az összetéveszthetetlen
mediterrán hangulatot, amiért szívünk minden melegével vonzódunk
ehhez a nagymúltú országhoz. Felvillantja előttünk azt a
fajta életigenlő jókedvet, amit olyannyira kedvelünk
Csizmaország lakóiban. A szereplők mind egy szálig szerethető
alakok, mert olyan tipikus „taljánok”, akiknek csodáljuk
hadonászó taglejtését, széles gesztusát, hangos örömét
vagy bánatát, gyorsan pörgő nyelvét, zajosságát, élet- és
gyermekszeretetét, ünnepelni tudó lelkét. Ez a darab ezt idézi
elénk, és ettől nem is kell több egy könnyű kis nyári esti
szellemi felüdüléshez.
Dr. Petővári Ágnes
|