2007.06.29.
Lerövidítené a gyest az OECD
A
gyermekgondozási szabadság rendszerének átalakítását és
idejének alapos lerövidítését, valamint a nyugdíjkorhatár fölemelését
javasolja Magyarországnak a Gazdasági Együttműködési és
Fejlesztési Szervezet (OECD).
Az
államháztartás és a hozzá kapcsolódó elosztási rendszerek
reformjának lendületét fenn kell tartani, de további területeken
is jelentős lépéseket kell tenni - hangsúlyozta Andrew Dean,
az OECD igazgatóhelyettese a Magyarországról szóló 2007-es
országtanulmány május végi ismertetésekor. Dean szerint elsősorban
az egészségügyi, az önkormányzati és a szociális támogatási
rendszer átalakítására van szükség. Az OECD értékelői
egyetértettek abban, hogy Magyarországon nagyon hosszú a
gyermekgondozási szabadság, és úgy értékelik, hogy annak lerövidítésére
és rendszerének reformjára van szükség. Andrew Dean elmondta:
ha 9 vagy 12 hónapos lenne a gyermekgondozási szabadság, az még
megosztotta volna az értékelőket, ám a jelenlegi 3 éves időtartamot
egyértelműen túl hosszúnak és károsnak tartják. Szerintük
ugyanis rontja a költségvetés egyensúlyát, az aktív keresők
arányát a társadalmon belül, és a munkáltatókat arra ösztönzi,
hogy kevesebb gyermekeket vállaló nőt alkalmazzanak.
Ez
még a Gyurcsány –kabinetnek is sok volt. Ők ilyen nyíltan még
sosem mondták ki, hogy mi a valódi céljuk. Épp ezért Veres János
pénzügyminiszter kijelentette: a magyar kormány nem támogatja
teljes mértékben az OECD javaslatát. Az OECD szerint teljes egészében
meg kellene szüntetni a korkedvezményes nyugdíjba vonulási
rendszert, mivel az nem csökkenti a nyugdíjkifizetés mértékét.
A „csökkentett korkedvezményes nyugdíj” intézményét
pedig szerintük biztosításmatematikai alapra kell helyezni. A
testület hangsúlyozza, hogy a reformnak mindenképp ki kell
terjednie a törvényes nyugdíjkorhatár 62 év fölé emelésére.
Az OECD szükségesnek tartja az egészségügyi reform továbbvitelét,
az önkormányzati rendszer átalakítását és a nyugdíjrendszer
módosítását is. Andrew Dean elmondta, a szervezet szerint sok
kis önkormányzat helyett kevesebb nagyobbra volna szükség,
mert jelenlegi formájában túl költséges és nem elég hatékony
az önkormányzatok működése. A szervezet szerint ugyan a közkiadások
sikeres reformjához szükség van az önkormányzati rendszer átalakítására,
ám megértik, hogy politikai korlátok kizárják a települési
önkormányzatok nagy számban történő egyesítését.
Ugyanakkor támogatandónak ítélik a kormány azon célját,
hogy a megyeiek szerepét regionális önkormányzatok vegyék át.
Az OECD mindemellett szükségesnek tartja az önkormányzatok
finanszírozási rendszerének átalakítását is.
A
nemzetközi szervezet az egészségügyi rendszer folyamatban lévő
reformjával kapcsolatban megjegyzi, erősíteni kellene a háziorvosok
szerepét annak érdekében, hogy vissza lehessen szorítani a kórházi
szakorvosi ellátás túlságosan gyakori igénybe vételét. Az
OECD szerint a kórházvezetőknek nagyobb hatáskort kellene
kapniuk, és nagyobb felelősséget viselniük az általuk irányított
intézmény gazdálkodásáért. Kormányunkra vall, hogy nem
jelentette ki nyíltan: tiltakozunk Dean igazgatóhelyettes
javaslata ellen, mely szerint Magyarországon „fontolóra kell
venni az igen hosszú gyermekgondozási szabadságok lerövidítését
a velejáró pénzbeli juttatások rendszerének módosításával
együtt”. Tudjuk jól, hogy a gazdaság mindnyájunk anyagi jólétének
alapja, viszont az emberi lét nem szemlélhető pusztán gazdasági
szempontból.
Az
OECD javaslata nem veszi figyelembe azt, hogy gyermeklélektani
kutatási eredmények, a szakma prominens képviselőinek véleménye
szólnak amellett, hogy a korai életkorban a gyermek egészséges
testi-lelki fejlődéséhez az anya jelenléte szükséges. Ennek
hiányában aránytalanul nagy számban rosszul szocializálódva
nevelődnének fel az egyáltalán még megszülető gyermekek,
akik nem lennének képesek a társadalom, a gazdaság jövője
szempontjából megfelelő terhek viselésére, megfelelő jövedelem
termelésére. Ezt ismerte fel több más európai ország is, és
követi Magyarország példáját, amikor a fizetett szülési
szabadságon túl bevezette a kisgyermekkor időszakára a
gyermekgondozási pénzellátást (ilyen pl. a
Kinderbetreueungsgeld Ausztriában). Meg kell tehát állapítani,
hogy a jelenlegi gyermekgondozási szabadság tehát Dean „úr”
véleményével szemben egyáltalán nem túl hosszú, hanem még
éppen elfogadható. Tény, hogy a modern társadalom ellenérdekeltté
teszi polgárait a gyermekvállalásban, minthogy a gyermeket
gondozó szülők tartós, sokszor élethossziglani anyagi hátrányba
kerülnek. Sokszor halljuk, hogy azokat a nőket, akik egy felvételi
interjúban kijelentik: gyereket szeretnének, nem veszik fel egy
adott munkahelyre. Sok édesanyát pedig a gyes lejárta után
mondvacsinált okokkal kitesznek állásából. Egy gyerek sokszor
betegeskedhet, csak baj van vele, így megbízhatatlan munkaerővé
válik a kisgyermekes édesanya sok munkaadó szemében. A mostani
kritikus demográfiai helyzetben, és mert Magyarországon a
tervezett gyermekszám még éppen eléri a népesség egyszerű
újratermeléséhez szükséges szintet, a gyermekellátási
rendszernek nem a visszafejlesztésére, hanem éppenséggel a továbbfejlesztésére
van szükség.
A
közelmúlt kormányzati reformjai, megszorító intézkedési
folytán a magyar társadalomban hatalmas mértékűre nőtt a
munkanélküliség, egyes területeken a lakosság zöme a legsúlyosabb
nélkülözéseket szenvedi el, amit a pénzbeli juttatások
megkurtításával fokozni már nem szabad, a társadalmi feszültség
további szítása, a szegénység mélyítése, kiterjesztése értelmetlen
és veszélyes. Ráadásul a gyermekes magyar családokra a
gyermeket nem nevelőkhöz képest amúgy is jelentős többletteher
hárul, amit nem fokozni, hanem éppenséggel ellensúlyozni
kellene. Fel kell tenni a kérdést: költségtakarékosabb megoldás
lenne- e az, ha anyák tömegeit gyermekgondozási ellátás
helyett munkanélküli segélyben részesítjük? A kérdés apropója,
hogy évtizedek óta nem látott mértékű a munkanélküliség,
és a magyar gazdasági feltételek mellett a munkapiac túlnyomó
része nincs tekintettel a munkavállalók családi kötelezettségeire.
No igen, ilyenkor szoktak előhozakodni a babysitter-rendszerrel.
A Nyugaton, főleg a szigetországban elterjedt - színvonaltalan
gyermekgondozást biztosító - babysitter-rendszer nálunk több
okból is adaptálhatatlan, ezért szükség lenne az idő előtt
a munkapiacra visszakényszerített anyák gyermekeit befogadó bölcsődei,
óvodai és bentlakásos iskolai hálózat kiszélesítésére (és
folyamatos fenntartására). Ez viszont a gyermekek kárára megspórolt
pénz többszörösét vinné el, miközben a gyermekek megfelelő
nevelése súlyos hátrányokat szenvedne. Többek között ennek
az intézményrendszeri fejlesztésnek a megspórolási igényéből
is született meg a fizetett gyermekgondozási szabadság ötlete
40 évvel ezelőtt. A gyermekgondozási szabadságok lerövidítésével,
a szegényes juttatások megkurtításával elérhető pillanatnyi
államháztartási „előny" tehát nem állna arányban
azzal a rombolással - az azonnali kiadásnöveléssel és az érintett
gyermekek szocializációs és mentális károsodásával, az
emiatt később várható bevételkieséssel -, amit egy ilyen döntés
okozna.
Sajnos
korunkban egyre többen nézik le, csudabogárnak, fanatikusnak
gondolják azt az édesanyát, aki 3-4, vagy esetleg ennél is több
gyermeket vállal. Nagyanyáink számára még teljesen természetes
volt, hogy akár négynél is több gyermek sertepertélt körülöttük
nap mint nap. Régi mondás: ha az Isten báránykát ád, füvecskét
is ád ám hozzá! Milyen igaz! De vajon korunk elkényeztetett báránykái
beérik-e az Isten által nyújtott zsenge zölddel, vagy génmanipulált,
vegyszerekkel hatalmasra növelt, különleges csemegék után vágyakoznak.
Mert ez azzal a veszéllyel jár, hogy miközben egyre többet és
drágábbat igyekeznek birtokolni, lemondanak a legnagyobb értékről:
az élet tiszteletéről. Vannak azonban emberek, akik megpróbálnak
szembe úszni az árral, s nem törődve környezetük rosszallásával,
az anyagiak helyett igazi értékekben akarnak gazdagodni. Ezek a
többgyermekes családok már puszta létükkel is - függetlenül
attól, hogy tudatosan megélt hitre épül-e a több gyermek vállalása,
vagy csak a minden ember szívében jelenlévő lelkiismeret szavára
hallgattak a szülők - jelekké válnak önzésre hajló, kényelemhez
szokott világunkban. Önzetlen szeretetük, mellyel a rájuk bízott
új életeket fogadják, számukra is az élet ajándékát adja:
egy olyan belső nyugalmat és biztonságot, amely a körülöttük
forrongó, értéktipró világban a békesség szigete lehet, ha
nem kényszerből, tudatlanságból vagy anyagi haszon reményében
vállalják gyermekeiket. A kádári politika is a nagycsaládosokat
nyomorgatta leginkább, amellett évtizedek óta hatásos szájpropaganda
hangolja a közvéleményt ellenük. Sajnos a mai közvélemény,
a több évtizedes napi agymosásokkal kinevelt közgondolkozás
nem hajlandó tudomást venni a nemzeti létet fenyegető végveszélyről,
minthogy szívósan ránevelték: ne érezzen felelősséget a
magyarság jövőjéért, fennmaradásáért. Valóban vannak züllött
nagycsaládok, de általánosítani finoman szólva is marhaság,
hiszen a jó légkörű, rendes nagycsaládokban, az erős testvéri
közösségekben nevelkedik az utánpótlás legjava. A nagycsalád
az egészséges népesedés nélkülözhetetlen tényezője. Fank
Notestein – ő tekinthető a világnépesség modern előreszámításai
megalapozójának - népességkutató írja: „Akármilyen kedvezőek
is egy populációnak a halandósági viszonyai, fennmaradása nem
lehetséges számottevő arányban előforduló nagycsaládok nélkül,
ezek hivatottak ugyanis ellensúlyozni a magányosan maradtakat,
gyermekteleneket, illetve azokat, akiknek nem lehetett egynél
vagy kettőnél több gyerekük.”
Medveczky Attila
|