2007.06.29.
Mit is ünneplünk Nagy Imrében?
- kusza gondolatok június 16-án -
Ez
a kérdés engem a rendszerváltozás kezdete óta folyamatosan kísért.
Talán ezért is, sok mindent összeolvastam Nagy Imréről, és jóindulatú
magyar lévén, kézséggel elhiszem, hogy az általunk ünnepelt
Nagy Imre nem azonos azzal a Nagy Imrével, akinek neve az utolsó
orosz cárnak, II. Miklósnak, és családjának lemészárlásában
résztvevők – Kolcsak tábornok által megtalált és közzétett
- listáján, cirill betűvel olvasható. Miképpen nem azonos
azzal a Nagy Imrével sem, aki 1924-ben, Lenin elvtárs temetésén
a koporsó mögött feszítő díszsorfalban állt. (Fotó is van
róla.) Továbbá elhiszem, hogy az sem megalapozott feltételezés,
hogy az a bizonyos Nagy Imre, aki 1933-ban önként jelentkezett a
szovjet titkosszolgálat (GPU) ügynökének, és „Vologya” néven
egészen 1941-ig megbecsült tagja volt az akkor már NKVD névre
hallgató testületnek, azonos lett volna az általunk tisztelt és
ünnepelt Nagy Imrével. Azt viszont senki sem vitatja, hogy a mi
Nagy Imrénk ugyanaz a Nagy Imre, aki a XX. század leggátlástalanabb
hóhérjának, Sztalin jobb kezének, majd utódjának, Berija
elvtársnak volt bizalmas jó barátja. Mindenesetre nehéz nem észrevenni,
hogy meglepően sok Nagy Imre nevű fiatalember tartózkodott
akkoriban Moszkvában, bár el kell ismernem: gyakori név.
Szóval, én mindent elhiszek, de leginkább a tényeket
hiszem el, azok ugyanis kétely nélkül valósak. Nézzük, miről
fecsegnek a tények. Nagy Imre 1896. június 6-án született
Kaposváron. Az I. világháborúban az orosz frontra vezényelték,
ahol fogságba esett, ezzel el is kezdődik kommunista pályafutása.
Pallérként dolgozik a Bajkál-tó mellett, majd a forradalom kitörése
után belép a Vörös Hadseregbe és a legkülönfélébb
frontokon harcol a „fehérek”, azaz a nemzeti erők ellen.
1918-tól tagja a Szovjet Kommunista (ismertebb nevén bolsevik) Pártnak,
mindez még valahol a Léna folyó forrásvidékén történik. Állítólag
1921-ben már Magyarországon működik – ekkor éppen, mint
szociáldemokrata - és Somogyban uszít a polgári rend ellen.
1924-ben kizárják a szocdemek, mert balról támadja őket, ezért
1925 és 1927 között a Magyarországi Szocialista Munkáspárt
tagja lesz. 1927-ben letartóztatják, 1928-ban Bécsbe, majd 1930
elején Moszkvába emigrál. Moszkvában Kun Béla beosztottja,
afféle másodvonalú figura. Valószínűleg ennek köszönheti,
hogy életben hagyták. (Csak 1938 tavaszán tartóztatták le, de
akkor is tévedésből.) 1944. október 26-án a moszkvai elvtársak
legelső négyesfogatával érkezik Budapestre, Gerő, Révai és
Farkas társaságában. Azonnal elkezdik a rendcsinálást. 1944.
december 23-tól az ideiglenes nemzeti kormány földművelésügyi
minisztere egy éven át. Az 1945 őszén alakult koalíciós kormányban
belügyminiszter, Rajk tőle veszi át a tárcát. 1950. december
16-tól élelmezési, majd begyűjtési miniszter, 1951 februárjában
a Politikai Bizottság és a központi titkárság tagja, egy időben
még a mindenható adminisztratív osztályt is ő vezeti.
Lapozgatom ezidőben megjelent vaskos tanulmánykötetét, az Agrárpolitikaui
tanulmányokat, melynek ilyen fejezetei vannak: A lenini szövetkezeti
terv; A kolhoz-rendszer; Harc a kulákság ellen, stb. 1952.
november 15-től miniszterelnök-helyettes.
Nézhetem ezt az életutat akárhonnan, azt látom, hogy egy
példás kommunista aktivista egyre feljebb kapaszkodik. Kétség
nem férhet hozzá, hogy annak a korszaknak, amit sztalinizmusnak,
Rákosi-rendszernek hívunk, ő is irányítója és kialakítója
volt 1945 és ’55 között, és abból, hogy A kommunizmus
fekete könyve olyan fekete, Nagy Imre kivette a maga részét.
Sztalin halálát követően, 1953 nyarán Rákosi kénytelen átengedni
a kormányfőséget Nagynak, akinek kormányzata 20 hónapig
tartott, vagyis 1955 áprilisáig. Csakhogy politikai helyzete valójában
már ekkor inogni kezdett, mivel 1953 nyarán Moszkvában letartóztatták
és kivégezték legfőbb patrónusát, támaszát és védelmezőjét,
Beriját. Az újból erőre kapó Rákosiék 1955-ben betegségére
hivatkozva eltávolítják a hatalomból és a közéletből.
Azután a forradalom alatt, majd azt követően
történt a csoda, a nagy átalakulás, a hatvanéves
kommunista vezér pszichodrámája: a körülmények szülte és
kiváltotta példamutató helytállás, a 180 fokos fordulat,
amikor az 1918 óta kommunistaként a „fehérek” ellen a Vörös
Hadseregben harcoló, magát minden gáton és nehézségen átverekedő,
öreg bolsevista, a magyar forradalom semmiféle hatalmi eszközzel
nem rendelkező miniszterelnökeként, akinek csak saját népszerűsége
és ismertsége, vagyis a hangja volt egyetlen aduja, bemondja a rádióba
kétségbeesetten és magára hagyottan: „Csapataink harcban
állnak!” Márminthogy a Budapest felé nyomuló Vörös
Hadsereggel szemben! Az oroszok természetesen bevonultak
Budapestre, Kádárék példás bosszút statuáltak vérbíróságaik
által, és ezen bosszúhullám egyik kiemelkedő eseménye volt
1958. június 16-án az „áruló” Nagy Imre kivégzése. Valójában
sem Kádárékat, sem Moszkvát nem az árulás bántotta – (az
hozzátartozott a kommunista hétköznapok rutingyakorlatához) -,
Nagy Imre főbűne abban állt, hogy a párt és a nemzet érdekei
közül ő – egy példátlan, áldott történelmi szituációban
- a nemzeti érdeket részesítette előnyben. Ezért akasztatták
fel elvtársai. (Magát az árulást, ha akarják, könnyedén
kimagyarázkodták volna.)
És most újból felteszem a kérdést, amivel kezdtem: mit
is ünneplünk mi Nagy Imrében? Tekinthető-e egyetemes nemzeti példaképnek?
Elfogadható-e a Magyar Nemzet publicistájának, Tőkéczky
Lászlónak az a megfogalmazása, hogy Nagy Imre „a magyar erkölcsi
szegletkő”? Elnézést kérve azoktól, akik ezt másképpen látják,
de én bizony első megközelítésben azt válaszolom, hogy nem.
Pontosítva e szigorú elutasítást, második megközelítésben
úgy fogalmaznék, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén,
igen. Röviden tekintsük át ezeket a feltételeket.
Feltételezem, hogy Nagy Imre nem azért kapott szobrot a
Parlament mellett, mert 1918-ban harcolt Kolcsak nemzeti erői
ellen, nem azért, mert belügy- vagy begyüjtési miniszter volt
a padlás lesöprések idején, vélhetőleg nem is a Berijához fűződő
barátsága, és nem is az Agrárpolitikai tanulmányok miatt.
Ő azért kapott szobrot, mert bátran és döntésének minden következményét
vállalva, egy drámai pillanatban kiállt a magyar élni akarás
forradalma mellett, amelyet azután soha meg nem tagadott, és életével
fizetett ezért. Csakhogy nagyon sok száz
’56-os mártírról elmondható ugyanez, akiknek pedig,
nemhogy szobra, de emléke sem leledzik e hazában. Nagy Imre
alakja azért tűnik ki közülük a legfeltűnőbben, mert ő
indult a legmesszebbről, hogy aztán elérje, és elfogadja
’56-ot: ő tette meg a legnagyobb utat, az 1918-as bolseviki
indulástól, és Berijától a Corvin közig: „Csapataink
harcban állnak!” És ez az a pont, ahol lábjegyzetet kell
beiktatnunk a krónikába, még akkor is, ha ez sokaknak nem tetsző,
vagy tapintatlanságnak tűnő.
Ha Nagy Imre nem fizetett volna az életével ’56-os
szerepvállalásáért, négy évtizedes, szélsőbalos múltjának
ismeretében akár azt is mondhatnám, hogy hiteltelen,
zavarodott, pánikszerű volt
mindaz, amit a forradalom napjaiban csinált. Csakhogy ő emellett
kitartott élete utolsó másfél esztendejében is, pedig tudta,
hogy mi vár reá. Ez csak egyféleképpen értelmezhető: Nagy
meghasonlott saját bolsevik múltjával, megtagadta azt, és inkább
meghalt, semmint visszaálljon a régi sorba. És éppen ez
lenne az alapfeltétele annak, hogy én Nagy Imrét, mint
„magyar erkölcsi szegletkövet” tudjam látni. Ha ő ugyanis,
ugyanolyan mértékben nem szimbolizálja a kommunizmustól
elforduló, abból kiábrándult, azt megtagadó embert, mint a
forradalomért meghalni kész mártírt, akkor lehet figyelemre méltó
alakja egy róla szóló színműnek vagy filmnek, de nem lehet az
én erkölcsi szegletkövem: ugyanis a kommunista és az erkölcs,
össze nem egyeztethető fogalmak!
Kézséggel elhiszem, hogy Nagy Imre megtagadta kommunista múltját,
ami példátlanul nagy volumenű, roppant bátor, sorstragédiás
döntés volt részéről. Mégis azt látom – a szobránál virágot
elhelyező Gyurcsány és az ő MSZP-je, valamint a Nagy család
nyilatkozataiból -, hogy régi elvtársai továbbra is maguk közé
valóként emlegetik és tekintik, mert sütkérezni akarnak az
erkölcsi dicsőségben, de úgy, hogy közben nem hagynak kételyt
senkiben: Nagy Imre az ő elvtársuk ma is. A legfontosabb kérdés
annak eldöntése, hogy ez valóban így van-e? Emblematizálja-e
a volt miniszterelnök a forradalom kivégzett mártírjának
alakja mellett a kommunizmus radikális megtagadójának alakját
is?
Mert, ha nem, én kézséggel átadom az MSZP-nek Nagy Imrét,
de attól a perctől fogva nekem semmit nem jelent, sem ő, sem
tragikus halála.
Szőcs
Zoltán
|