2007.05.04.
„Ha valaki a nép
kultúráját szünteti meg, magát a népet is elveszejti.”
Reviczky
Gábor az Alternatív Kossuth-díjról, s a művészet és a
politika kapcsolatáról
1949.
március 28.-án született Tatabányán. 1973-ban végezte el a
Színház- és Filmművészeti Főiskolát. 1973- tól a kaposvári
Csiky Gergely Színház, 1975-től a debreceni Csokonai Színház,
1977-től a Miskolci Nemzeti Színház és 1978 és 1979 között
a kecskeméti Katona József Színház tagja. Majd 1979-től 10 évig
a Vígszínház művésze. 1989-től a Nemzeti Színház, 1991-től
pedig újra a Vígszínház tagja. Játszik még a Játékszín, a
Madách Színház és a József Attila Színház produkcióiban.
Díjai:
Hegedűs Gyula-díj, Jászai Mari-díj , Ajtay Andor-díj,
Alternatív Kossuth-díj.
Fontosabb
színházi szerepei: Dosztojevszkij: A félkegyelmű- Miskin
herceg, Dumas: A három testőr –Tréville, Csehov:Platonov -
Iszak Vengerovics, Csehov: Sirály - Trepljov, Mrozek: Rendőrség-
Tábornok, Ray Cooney: Páratlan páros II.- Az apa, Csurka: Döglött
aknák - Paál, Barillet-Gérdy: A kaktusz virága –Julien, Neil
Simon: Mezítláb a parkban – Victor Valesco, Gogol: A revizor
– Oszip, Shakespeare: Sok hűhó semmiért – Galagonya,
Shakespeare: Hamlet- Claudius, Illyés: Fáklyaláng - Görgey
Arthur, Eisemann-Békeffi: Egy csók és más semmi – Kulhanek,
Pán Péter (mesemusical) – Hook kapitány, Barta: Szerelem -
Komoróczy, Örkény: Forgatókönyv- Barabás, Ionesco: A kopasz
énekesnő - Tanár úr, Williams: A vágy villamosa - Stanley
Kowalski, Shakespeare: A vihar - Trinculco, Shaw: Sosem lehet
tudni- Valentine, Szomory: Györgyike, drága gyerek- Mikár
Ferenc, Orton: Amit a lakáj látott - Dr. Prentince, Heltai: A néma
levente- Beppo, West Side Story- Schrank, Rideg: Indul a bakterház-
Bakter, Kleist: A heilbronni Katica- Friedenborn Tibold,
Waterhouse - Hall: Hazudós Billy- Geoffrey, Shaw: Szent Johanna-
Káplán, Dés-Geszti-Békés: A dzsungel könyve- Balu, Goldoni:
A legyező- Gróf, Moliere: Dandin György- Monsieur de Sotenville,
Hasek-Spiró: Svejk- Katz, Shakespeare: Vízkereszt vagy amit
akartok-Malvolio, Csehov: Lakodalom- Mozgojov, Brecht: Kispolgárnász-
Férj, Gyurkovics Tibor: Nagyvizit- Badari. Filmek – többek közt
-: Lora, Üvegtigris, Üvegtigris 2., A hecc, Csudafilm, Magyar vándor,
Na végre, itt a nyár!, Valami Amerika, Miniszter félrelép,
Zimmer Feri, Csinibaba, Három testőr Afrikában, Ábel az országban,
Szamárköhögés, Akli Miklós, A transzport, Nyom nélkül, Az
áldozat, Levelek a háborúból.
-Művész úr, engedje meg, hogy újfent gratuláljunk a
szép elismeréshez. Meglepetésként érte az Alternatív
Kossuth-díj?
-Természetesen.
Meg se fordult a fejemben, hogy esetleg megkapom ezt a díjat. Azt
se tudtam, hogy tavaly Berecz András énekes és mesemondó, akit
nagyon becsülök, kapta meg az Alternatív Kossuth-díjat. Régebben
nem is volt olyan nagy sajtóvisszhangja ezen díj átadásnak,
mint most az én esetemben. Telefonon hívtak fel, hogy az
Alternatív Magyar Művészeti Díj Alapítvány kuratóriuma
egyhangúlag úgy döntött, nekem ítéli oda az elismerést.
Amikor nagy nehezen felfogtam, mi is történt, végtelen nagy
boldogság töltött el.
- Jelent egy adott díj egyfajta előnyt a pályán?
-Nem jelent. Egy díjjal
a „zsebében” még nem fog soha senki többet filmezni.
-Idén a Kossuth-díjat
többnyire a baloldalhoz kötődő emberek kapták meg. Ez a
felterjesztők, vagy a kormányzat felelőssége?
Ez egyedül kormányzat felelőssége. 2007-ben húsz
embernek adtak Kossuth-díjat. Meglehetősen nagy létszám. 19:1
arányban kapták baloldalhoz kötődő vagy köthető emberek.
Kaptak olyan balos művészek is díjat, akik valamikor megérdemelték
volna. Példaként Kósa Ferenc nevét említhetem. Ő egy kiváló
rendező, csak éppen kb. 20 éve nem csinált egyetlen egy filmet
sem. Képviselősködik.
-A nemzeti és a polgári oldalt sokszor vádolják
kirekesztéssel…
-Nem ez az igazi
kirekesztés? Ez egy totális öngól. Annyit kéne csak leírni a
liberális sajtóban, hogy köszönhetően a mi –a médiáról
van szó- tevékenységünknek is, 19:1 arányban sikerült „elhúznia”
a baloldalnak. Az a gond, hogyha majd ismét polgári kormánya
lesz Magyarországnak, és muszáj lesz behozni ezt az előnyt,
akkor azzal fognak támadni, hogy a polgári kormány kirekesztő.
Nem azt fogják mondani, hogy egy kis elmaradás van. Bár
szerintem, csak azoknak szabadna csak Kossuth-díjat kapni, akik a
nemzeti oldalon vannak. Kossuth melyik oldalon volt? Nem a
nemzetin?
-De kell. Függetleníteni
kellene a politikát a díjazásoktól és a művészettől. De
nem lehet. Ez egy picike ország. Mivel a magyar kultúra állami
támogatásra szorul, beleszól a politika a művészeti kérdésekbe.
-1985-ben kihúzták a Jászai-díját. Miért?
-Akkor halt meg Csernyenko. Akkoriban zsinórban haltak meg
Moszkvában az öreg és beteg pártvezetők, Brezsnyev, Andropov,
Csernyenko. Temetésükről egyenes adásban közvetített a televízió.
Másfél évnél tovább egyik sem húzta ki. Csernyenko temetése
után pár nappal volt a Ragyogj, ragyogj, csillagom film színpadi
adaptációjának premierje, s én egy szovjet népbiztost játszottam.
A tetszhalott főszereplő, Kern András áltemetésén én
mondtam búcsúbeszédet. Az volt a szövegem, hogy olyan temetést
fog kapni, mint a legnagyobbak, de a „mint” után tartottam
egy kicsi szünetet. Hatalmas röhögés, taps volt. A Szovjetunió
vezetői tették nevetségessé önmagukat, a helyzetet ők idézték
elő, s nem én. A szovjet nagykövetség munkatársai azonnal
elhagyták a díszpáholyt. Elmondhatom: a szovjeteket én
„zavartam ki” a Vígszínházból. Azonnal jött értem az elhárítás.
Az volt a szerencsém, hogy Farkasinszky Lajos, a fővárosi tanács
elnökhelyettese, aki az elveszett kabátját kereste éppen,
megmentett. Ő, aki egy bohém ember volt, felismerte az elhárítás
embereit. „Ti mit kerestek itt?”- kérdezte tőlük. „Jöttünk
a Reviczkyért.”- felelték. „Menjetek ti a fenébe! A kabátomat
keressétek meg!”- intette le őket Farkasinszky. Azt gondolom:
ha olyan darabban szerepel a színész, ahol a meglévő szöveg
illik egy bizonyos politikai helyzethez, akkor azt megfelelő módon
kihangsúlyozhatja. Annak idején azért mentek el sokan megnézni
a III. Richárdot, hogy az Írnokot hallják. Hisz ily szöveget
ad neki a szerző: „Itt a jó Hastings úr vádirata, melyet
ügyes kéz tisztába tett át, hogy felolvassák Szent Pál
templomában. És figyeljük meg, hogy függ össze minden:
tizenegy órán át másoltam én, de öt órája sincs, hogy
Hastings élt még. Vád és vizsgálat nélkül szabadon. Finom
világ! Ki olyan ostoba, hogy ezt a durva csalást meg ne lássa?
De ki merész elmondani, amit lát? Ocsmány világ ez! Azért
pusztul el, mert ilyen bűnökről hallgatni kell.” Ez totálisan
igaz volt a múlt rendszerre.
-Egyik napilapban olvastam, hogy Ön szerint bitangok
vannak az ország élén. Nem tart attól, hogy ezen kijelentése
miatt elillannak ön elől a szerepek?
-Ezt akkor mondtam, amikor átvettem a díjat. Nem félek.
Az igazságot nem kell eltakarni. Ha megszavaztatnák az országot,
hogy hányan szeretnek: több szavazatom lenne, mint amennyit az
MSZP bármikor össze tudna kaparni magának. Persze, minden
hasonlat sántít. Mellesleg ez a bitang szó nem is annyira
durva, mint amit megérdemelnének. Tanító nénik mondják
sokszor a rossz nebulókra: bitang, rosszcsont gyerek.
-Nem. A művészek
egyébként sem olyan típusú emberek, hogy politikai nézetek
alapján ítéljék meg kollegáikat. Hiszen együtt vagyunk a színpadon.
A színháznak vannak „törvényei”, melyeket nem illik áthágni.
Persze felfedezhető, hogy az SZDSZ-esek külön öltözőkbe gyűlnek
össze és ott sustorognak. Az MSZP-sek kissé nyíltabbak.
-„Nem a politikusok döntik el, hogy kik nyerik a választást.”-
nyilatkozta. Akkor kik?
-Ezzel azt akartam mondani: nem egy politikus kampánya a döntő,
hanem az, hogy az adott kampányt ki támogatja. Nem is a szavazók
döntenek, hanem azok, akik a háttérben vannak. Ide kapcsolódik,
hogy a Népszabadság teli van hirdetésekkel, míg a nemzeti orgánumokban
szinte senki sem hirdet. Az MSZP-sek és a liberálisok kezében
van a gazdasági élet. Ők döntenek tehát majdnem mindenről.
-Emlékszem, a
csatlakozás előtt hatalmas propagandával hirdették: milyen jó
lesz az unióban. Sok lehetőség, stb. A színészek életében történt
változás az EU-ba lépésünk után?
-Semmilyen változás
nem történt. Ha tökéletesen beszélnék németül, akkor sem
kapnék szerepeket Németországban. S ez nem tehetség kérdése.
-Tavaly ősszel kint volt a Kossuth téren a legnagyobb
ellenzéki párt rendezvényén, ahol egy aktualizálható mesét
mondott el. Sokan mondják: a művész csak művészkedjen, s ne
politizáljon. Mit válaszol nekik?
-Ennek így kellene
lenni. Régebben, mikor az első választások voltak, szinte az
összes párt megkeresett azzal: szavaljak rendezvényükön. Nem
mentem el, és haragudtam is azokra a kollegákra, akik kampánygyűléseken
vettek részt. Még azokra is nehezteltem, akik az MDF gyűlésein
léptek fel, pedig először, 1990-ben, erre a pártra szavaztam.
Most már viszont olyan rossz irányba mennek a dolgok, hogy úgy
döntöttem: ki kell állnom a politika színpadára. Talán ezzel
is segíthetek a nemzeti oldalnak.
-A színházi életet nem lehet különválasztani a
gazdasági élettől. Minden a reformoktól hangos…Azt mondják
fenn: drága a színház. Vidéken csak egy-egy régiónak lesz színháza.
De mi lesz akkor, ha megszűnnek az igazi kultúraközvetítő intézmények?
-A régiós színház
–tudomásom szerint – nem jött be Nyugat-Európában. Ezért
se szabadna forszírozni. Valószínűleg azért nem jött be,
mert drágább! Nálunk azonban fura helyzet van. A több-biztosítós
modellről a világon mindenütt kiderült, hogy sokkal drágább,
mint az egybiztosítós, mégis be szeretnék vezetni. Drága a színház?
De miért? A gazdaságpolitika miatt. Azért is magas nálunk a színházak
költségvetése, mert egyetlenen egy teátrumnak sincs építőműhelye.
Kényszerből magáncég lett pl. a díszletépítő osztály.
Olyan összeget mondanak ezek a kft-ék, amit akarnak, hiszen a díszletet
csak meg kell venni. Egész Európára jellemző: a megtartásra
ítélt színházak rezsiköltségét az adott önkormányzat állja.
A színészek fizetését pedig a jegyárakkal teremtik meg. Azzal
kell számolni, ha valaki a nép kultúráját szünteti meg, magát
a népet is elveszejti. Remélem ez nem következik be. A magyar népet
már sokan megpróbálták elpusztítani, s nem sikerült. Mi
vagyunk az egyetlen olyan nép, amely keletről jött és nem
pusztult ki az utolsó szálig.
-Tudtommal felmenői közt sok pénzügyi szakember volt.
Sőt egy Reviczky a kancellári posztig is vitte. Majd a Szárd
Királyság pénzügyminisztere lett. Az ősök egyfajta miheztartást
adnak életéhez?
-A Monarchiának egyetlen egy magyar származású kancellárja
volt: Reviczky Albert. A Reviczkyk kiemelkedő harci tetteikért
kaptak anno nemesi címet, és ez ad némi tartást az embernek.
-Édesapja több
egyetemi tankönyvet írt. Mégsem becsülték meg a múlt
rendszerben…
-Ő most már 86 éves. Egészen 82 éves koráig bírt
dolgozni. Könyvelő volt különböző cégeknél. Hat évvel
ezelőtt még 7 cégnek intézte a pénzügyi elszámolását.
Nyolc egyetemi tankönyvet írt, pénzügyi, számviteli témájú
könyveket, és szintén ebben a témában szoftvert készített
és tervezett az Egyesült Államokba egy cégnek. Édesapám
1956-ban a helyi munkástanács elnöke volt, fel is akarták ezért
akasztani.
-Nagyapját is üldözték a múltban, miért?
-Nagyapámat halálra
ítélték. Hihetetlen műszaki érzéke volt. Tankokból készített
darut meg bulldózert. Azokat eladta egy építési vállalatnak.
Háború után vagyunk, pénz nem volt, benzinben fizettek. Mai szóval
élve barteloztak. A banzint nem tudta eladni, akkoriban a megyében
egyedül pártbizottságnak volt két Pobedája. Egy tarjáni pék,
aki a motorjába vett tőle benzint, föl is jelentette. Dr. Váradi
György, az ÁVH főügyésze első fokon halálra ítélte feketézésért,
amit életfogytiglanira módosítottak. Az öreg ötvenhatban
szabadult, ahogy kijött, már meg is keresték, mert valami hiba
volt a Tatabánya középsőn működő, úgynevezett hűtőköcsögös
erőművel. Ő csak ránézett, és megmondta, hol a baj. Műszaki
zseni volt. A történet érdekessége: a két montreáli óriási
kenyérgyár a feljelentő pék leszármazottainak kezében van.
-Fiatalon többször
fellépett a tatabányai irodalmi színpadon. Tatabánya után játszott
más amatőr színtársulatnál is?
-Elindultam a
’68-as Ki mit tud-on, s bekerültem a kerületi döntőbe.
Onnan- már nem emlékszem az okára– nem is akartam tovább
versenyezni. A zsűri elnöke, Zala Kornélia, aki Helyiipari és
Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete színjátszó csoportjának
rendezője volt kiválasztott engem, így harmadikos gimnazista
koromban az HVDSZ amatőr csoportba kerültem. Ott gyakorolt a Novák
tata táncegyüttese is. A felvételi másodjára sikerült, közben
a Középületi Építő Vállaltnál voltam térmester.
-A Színművészeti elvégzése után Kaposvárra szerződött.
Kötelező volt vidékre menni, vagy csak oda hívták?
-Nem
volt kötelező. Hat budapesti színház akart leszerződtetni. Így
a Thália is. Oda az osztályunkból 8 színészt szerződtettek
le, hiszen Kazimir, a színház főrendezője volt az osztályfőnökünk.
Ő egy kissé neheztelt is rám, amiért vidékre mentem. Ascher
Tamás vizsgarendezésében, az Alcestisben a Halált játszottam.
Ő Kaposvárra ment, s én követtem őt, mert egy nagyon tehetséges
művésznek tartottam.
-Mi
késztette váltásra?
-Nagyon jól éreztem volna magam Kaposvárott, ha nem rontják
el az egész színházat azzal, hogy oda szerződtetik Babarczy Lászlót
rendezőnek. Mint embert, nem bírtam elviselni.
-Főleg vígjátékokban játszik. Igaz, fellépett
Csehov-darabokban is, ám azok már szinte komédiák…Mi kell
ahhoz, hogy egy vígjáték ne váljon ripacskodások sorozatává?
- Csehov maga írta
művei alá műfaj-meghatározásként, hogy komédia. Csak amit
az orosz néző annak érez, azt nem biztos, hogy komédiának érzi
a magyar néző is. A kérdésére válaszolva: az írásnak kell
jónak, tökéletes vígjátéknak lenni. Sajnos a hazai kortárs
szerzők többsége nem tud vígjátékot írni. Miért? Nem tudom
a választ. Játszok Ray Cooney és Neil Simon – őt Molnár
Ferenc tanította - vígjátékaiban is. Ezeket nálunk az „elefántcsonttornyokból”
divat leszólni. Olyanok szólják le, akik képtelenek vígjátékot
írni, mert nem értik annak dramaturgiáját.
-A Vígszínházban a Pán Péter c. darabban a gonosz
Hook kalózkapitányt játssza. Tapasztalt színészként mi a véleménye
a gyermekdarabban közreműködő gyerekszínészekről? Nem ront
jellemükön a korai szereplés?
-Erre nem lehet
igennel, vagy nemmel felelni. Egy biztos, az esetek többségében
nem lesz belőlük színész. Sok gyerek azt hiszi, hogyha már
fellépett egy produkcióban, akkor már színész is. És ez
lelkileg ártalmas dolog.
-Hook nem egy pozitív figura. Mi kell ahhoz, hogy a
gyerek ne rettegve üljenek a nézőtéren, ha megjelenik a színpadon?
-Sok függ a színész
személyiségétől. „Szerepel” egy kedves kis plüssmackó,
mint játék a darabban. Egy ilyen eszközzel élni kell. Addig mókázom,
gonoszkodom a színpadon, amíg a gyerekek megenyhülnek, és szívükbe
zárják a kapitányt, amikor megjelenik kezében a dédelgetett
plüssmaci. Ellopom Pán Péter kedvenc játékát, de meg is
szeretem, sőt meg is puszilom ezt a macit. Ez nagyon sokat jelent
a gyerekeknek, hisz legtöbbjüknek van otthon játékmackója.
-Hanghordozókon
„szerepel” mostanában? Mesékre, dalokra gondolok…
- Nem rég CD-re
vettünk fel regényeket és novellákat, amiknek hihetetlen nagy
sikerük van pl. a kamionsofőrök körében.
-Több
reklámfilmben is játszott. Megválogatja azért, mihez adja a
nevét, arcát?
-Mondjuk mosópor-reklámot nem vállalnék. Egy időben a
Postabankot reklámoztam. Akkor még nem tudtam, hogy milyen botrány
lesz a bank körül. Princz egy mecénás volt, ezt nem szabad
elfelejteni. Pl.: nem bírta elviselni, hogy néhány kollegám
rozoga gépkocsival járt, ezért vett nekik egy autót. Azt
hitte, hogy mivel minden bankot konszolidáltak, a Postabank se
marad ki. Nem így történt. Személyes bosszúra gyanakszom.
-A Na, végre itt a nyár! c. filmben egyik lányával, Nórával
együtt játszottak. Gyermekei vonzódnak a színi mesterséghez?
- Igen, így a legkisebb gyermekem is. Régebben a
legnagyobb lányom is szerepelt, és kiválóan játszott egy
kaposvári darabban. Később édesanyja nem engedte játszani. Nóriban
határozottan nagyon komoly spiritusz van, de ő nem akart az
anyja – Sír Kati - sorsát látva színésznőnek menni. Tudja:
ez a pálya nagyon bizonytalan. Ráadásul a nőknek sokkal
nehezebb a színi pályán maradni, mint a férfiaknak. Persze, a
komikákra ez nem vonatkozik. Számolni kell azzal, hogy a színésznőknél
hamar elérkezik a boldogtalanság pillanata, ráadásul a drámairodalom
is mostohán bánik a nőkkel. A szerepeknek mindössze harminc százaléka
női.
Medveczky Attila
|