2007.05.04.
Henrik
Ibsen: A vadkacsa
(Katona József
Színház)
Ibsen
mindmáig a legismertebb és legnagyobb hatású norvég és
egyben skandináv író. Az irodalomtörténet a modern polgári
dráma megújítóját látja benne. A 19. század népszerű
szalondrámáin, az úgynevezett jól megcsinált darabokon lépett
túl. Ibsen a görög sorstragédiák analitikus módszerével és
a szimbolizmussal teremtette újjá a polgári drámát. Az 1887
után született színműveiben fordult Ibsen a modern polgári
dráma felé. Ezeket az alkotásait külföldön vetette papírra,
mégis majdnem mindegyikben a norvég életet, társadalmi
viszonyokat mutatta be. A világsikert az 1879-ben írt Babaszoba
hozta meg számára. Nálunk ezt a művét Nóra címmel szokták
játszani. A legtöbb Ibsen-dráma – s A vadkacsa is ilyen –
utójátéka az előzményeknek, s ezeknek elemzése, vizsgálata
lendíti tovább a mű cselekményét. A dialógusok egyszerre
visszafelé és előre is visznek, felidézik azt, ami volt, és
ami az alakok jellemét kiformálta, és sodorja az embereket
addig a pontig, ahol a sorsuk beteljesedik. A vadkacsát is áthatja
a szimbolikus kifejezésmód: a szerző a cselekményt egy nagy, többértelmű
szimbólum köré szervezi, s ebben a dráma alapgondolata sűrítetten
jelenik meg. Ibsen A vadkacsában – mint a többi érett drámájában
– bemutatja az önámítást, és leleplezi az öncsaló illúziókat,
az élethazugságokat.
Ibsen
A vadkacsát 1884-ben írta, és szimbólumtechnikájának legkitűnőbb
megvalósulása. Amikor a darab első jelenete elkezdődik, a kis
Hedvig halálán kívül már minden megtörtént, s mi nézők,
csak az utójátéknak vagyunk szemtanúi. A szereplők sorsát a
múltban bonyolult, s a két főhős Hjalmar Ekdal és Gregers
Werle előtt jórészt mind ez ideig rejtve maradt szálak csomózzák
össze. Az Ekdal család viszonylagos jólétben él. A családfő,
Hjalmar fényképész ugyan, de a munka oroszlánrészét a felesége,
Gina végzi. Hjalmar boldog és megelégedett embernek tartja magát,
aki „tudós” és „zseniális feltaláló” is. Szobájába
visszavonulva dolgozik a „nagy találmányán”, valójában
azonban semmit sem csinál, csak lustálkodik. Rögeszmés öncsalását
az egész család táplálja és kiszolgálja. Van egy 14 éves
kislányuk, Hedvig, aki az apját rajongásig szereti. A család
negyedik tagja az öreg Ekdal. Valaha dúsgazdag nagykereskedő,
gyáros és bányatulajdonos volt, aki az idősebb Werle üzlettársaként
dolgozott. Hadnagyi rangot viselt, híres vadász volt. Most
katonai rangjától megfosztott, kegyelemkenyéren élő, lecsúszott
ember. Ő Werle áldozata, mert egy kétes üzleti mesterkedés
során tőrbe csalta, elárulta. Ez a szerencsétlen, kissé habókos
öregember önáltatásba menekül, a műterem melletti padláson
vadásztelepet rendezett be, ahol kedvére vadászhat. A család
szemében a padlás legnagyobb értéke egy igazi vadmadár, az idősebb
Werle által a szárnyán megsebesített, sánta vadkacsa. A
vadkacsa az Ekdal család számára a régi tisztességes élet, a
szabadság jelképe, valójában a különböző öncsalásoknak,
a nagy élethazugságoknak a szimbóluma.
Az
ifjú Gregers Werle rádöbben a sok aljasságra: apja döntötte
romlásba Ekdal hadnagyot, és megunt, tőle állapotos szeretőjét
a mit sem sejtő Hjalmarhoz adta feleségül. A tisztességes,
naiv és kétbalkezes Gregersnek világmegváltó, népboldogító
törekvései vannak. Ideális követeléseivel afféle morális
forradalmat szeretne megvalósítani. Abban az illúzióban
ringatja magát, hogy a hazugság bevallása, az igazság megismerése
a boldogság forrása. Az ő szemében a vadkacsa a mélybe zuhanást,
az Ekdal család bűnösen tisztátalan életét jelképezi. Valójában
Gregers tisztesség-láza is egyfajta élethazugság. A becsület
megszállottja, de elviselhetetlen idealista, akinek minden
cselekedete balul üt ki. A vadkacsa műfaja tragikomédia,
melyben a legnemesebb erkölcsi törekvések és a valóság
groteszk konfliktusa jelenik meg. A dráma tanulsága, hogy a
szennyes és hazug életnél még elviselhetetlenebb a színtiszta
igazság, az embereket nem szabad, nem lehet akaratuk ellenére
boldogítani. Hjalmart Fekete Ernő alakítja. Ezt a pipogya,
ugyanakkor túlontúl önérzetes férfit nagyszerűen viszi fel a
színpadra. Keresztes Tamás Gregerse olyan, mint egy hamisítatlan
aszkéta, igazának biztos tudatában fújja szét az Ekdal család
buborék-életét. Az idősebb Ekdal szerepében Haumann Péter
belenyugvó, nem lázadó, kissé habókos öregembert jelenít
meg. Máté Gábor Werléje fölényes és leereszkedő, Fullajtár
Andrea Ginája a sötét titkok kiderülésétől reszkető. A
Hedviget megszemélyesítő Simkó Katalin igazán elismerésre méltóan
játssza a kis fruskából semmi perc alatt felnőtté váló
nagylányt.
A
vadkacsát a Katona József Színház 2007. január 19-én mutatta
be Ascher Tamás rendezésében. Ez egy tisztességes, becsületes
produkció, ami nem akar mindenáron újat mondani, és mához szóló
üzeneteket átadni, hanem – ami ma már ritkaság számba megy
– magát a művet kívánja eljátszani. Amolyan minden
magyartanár álma előadás ez, mert nem forgatja ki az író
mondanivalóját, nem gyömöszöl bele olyasmiket, amik nincsenek
benne.
Dr. Petővári Ágnes
|