2007.05.04.
Záródnak az ajtók, kérem vigyázzanak!
Záródnak
az ajtók. Legalábbis a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV)
1500 dolgozója számára. Sajtóhírek szerint közel 1500 dolgozótól
akar megválni a BKV ZRT új vezetése. Felére csökkentenék az
igazgatóságok számát, a fizikai munkások 10%-át (1000 fő),
a szellemi munkások 20%-át (500 fő) elbocsátanák. A tervezett
leépítések indoklásaként- Antal Attila, a BKV tavaly
kinevezett vezérigazgatója- költségcsökkentésre, szerkezeti,
és szervezeti átalakításokra hivatkozik. Ahogy már
megszoktuk, az érdekképviselettel abszolúte nem egyeztettek az
elbocsátásokkal kapcsolatban. A Városi Tömegközlekedési
Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) ezért méltán sérelmezi,
hogy a létszámleépítés mértékéről a sajtóból értesültek.
Különösen megdöbbentőnek tartják a hírekben megjelent számokat,
vagyis azt, hogy a 13 000 dolgozónak több mint a tizedét elküldik.
Elfogadhatatlan számukra hogy a munkavállalókat és családtagjaikat
ily módon tájékoztassák a jövőjüket érintő helyzetről,
munkahelyük elvesztésének lehetőségéről. 2006-ban a BKV működési
kiadásai 106 milliárdra rúgtak, 2007-ben 116-117 milliárddal
kalkulálnak. Az átalakítástól a főváros azt várja, hogy jövőre,
azaz 2008-ban ugyannyi pénzből ki lehessen hozni a cég működését,
mint tavaly. A BKV-nak tavaly összesen 96 milliárd forint bevétele
volt. Az átalakítás célja, hogy 2008-ban - változatlan összegű
állami hozzájárulással és jegyártámogatással számolva -
úgy növekedjenek a bevételek, hogy elérjék az üzemi
nullszaldót, azaz az idén várható 13 milliárdos üzemi
veszteséget eltüntessék. A hiányt a kirúgásokon kívül
drasztikus áremelésekkel akarják betömni, amit az utazókkal
akarnak megfizettetni. Emelni kell a jegyek és a pótdíjak összegét.
Hatalmas hajsza vette kezdetét a bliccelők ellen. A sajtó nagy
része úgy állítja be, hogy a bliccelők miatt tart ott a cég,
ahol tart. Már azon is gondolkoznak, hogy hatósági jogkörrel
ruházzák fel a kallereket. Így igazoltathatják a bliccelőket.
Látnunk kell, hogy a BKV tudatos tönkretétele évek óta
tart. A hiányt elsősorban nem a bliccelők okozzák, hanem a főváros
vezetői, akik folyamatosan, évről-évre alulfinanszírozzák a
céget, ami miatt az állandó hitelfelvételre szorul, és
veszteségeket halmoz fel. Érdemes lenne választ kapni arra,
hogy miért kerül egy bérlet 7350 forintba, és miért nem lehet
csökkenteni az árát, ezzel ösztönözve az embereket, hogy
megvásárolják. Ma már ott tartunk, hogy bizonyos esetekben
ugyan annyiba kerül taxival utazni, mint a BKV járművein. Nézzünk
egy példát. Ha a Józsefvárosból Sasadra szeretne eljutni egy
olyan négy tagú család, amelynek egy tagja sem kedvezményezett,
az egyszeri átszállással, vonaljegy vételével 1840 Ft-ba kerül.
Tudom, hogy egy olcsóbb taxi társaság autójával szinte
forintra ugyanannyi a viteldíj. És azt sem kell elfelejteni,
hogy gyorsabban és kényelmesebben oda lehet érni a „célállomásra”.
Persze az adrenalin-függőknek bizonyára megéri 230 Ft-os
jegyet vásárolni. Április közepén egy BKV-busz olyan sebesen
és rázkódva robogott le a Hegyalja úton, hogy azt hittem: a végállomáson
a sofőr különdíjat kér majd tőlünk a Vidámparkba is beillő
mutatványért. Ki tudja? A pénzszerzés lázában égve erre is
képesek lehetnek. Ha már megszorításról van szó, lenne néhány
javaslatom, ha éppen nem jutna semmi Antal Attila és a főváros
vezetésének eszébe. Ajánlom, hogy külön kéne fizetni az
utasnak az ülőhelyért, hiszen az üléseket takarítani
kell/kellene. Vannak olyan szórakozóhelyek, ahol este 10 után
drágábban adják az italt, mint napközben. A tulajdonosok ezt
azzal indokolják, hogy be kell hozni a világítás költségét.
Tehát ha már az utasokkal szeretünk kitolni, nem ártana, ha
este 7 órától reggel 6 óráig éjszakai jeggyel lehetne csak
utazni, amihez minimum 10%-kal drágábban lehetne hozzájutni,
mint a normál vonaljegyhez. Ebből is pénzt lehetne „csinálni”:
néhány metrószerelvényt alakítsanak át szellemvasúttá, s a
kanyarokban viaszból mintázott Gyurcsány-és Kóka- bábúk
ijesztgetnék a jó népet. Közben felvételről hallhatnánk
Demszky március 15-ei üzenetét kissé átköltve: „Sehonnai
bitang ember, akinek tojáslikőrre telik, de vonaljegyre már
nem!”A nosztalgiavonatok mintájára lennének
nosztalgia-villamosok, nosztalgiabuszok és nosztalgia-trolik is.
Utóbbiakkal bizonyára megrázó élmény lesz utazni. Amíg a
bliccelőket hajkurásszák az ellenőrök, amíg 1500 BKV-dolgozó
nézhet más állás után, addig felemelik a vállalat vezetőjének
a fizetését 1,5 millió forintra. Ez is talán a költségcsökkentés
része? Utasbarát vállalat…Nem szabad elfelejteni, hogy bizony
a mozgássérültek is szeretnék használni a BKV járatait.
Csakhogy van egy kis bibi. Budapesten az akadálymenetesen használható
autóbuszok száma 20 százalék. A metróban a pótló liftek beépítésére
elég magas árakat kérnek a vállalkozók. A Blaha Lujza téren
pl. ez milliárdos tétel lenne. Erre nincs elegendő forrás. Ám
Antal úr fizetésemeléséhez van. A mozgássérültek meg
guruljanak oda, ahova akarnak…Mondják: az idén épülő
Stadionok állomásra liftet is be fognak építeni. O.K. Na, de,
kérdem tisztelettel: innen hová és hogyan jut el a mozgáskorlátozott?
Mindemellett folyik a BKV vagyon esztelen széthordása.
Erre jó példa a Gépjárműjavító és Szolgáltató KFT, Gyömrői
úti telephelyének most zajló eladása. A vevő a vétellel
monopolhelyzetben kerül, hiszen itt szerelik a BKV járműveit. A
naív emberek bizonyára nem sejtik, hogy az egyszeri bevétel után,
az eladott szolgáltatásokért bizony fizetni kell. Ami még
fontosabb: a BKV vezetése által említett szerkezeti, és
szervezeti átalakítások a 2012-es piacnyitást készítik elő,
hiszen az EU kötelezővé teszi a vállalkozások beengedését a
nem kötött pályás járatok üzemeltetésébe. A piacnyitással
nem csak a budapesti, hanem a vidéki tömegközlekedés egy része
is magánkézbe kerülhet. A Volánra is hasonló sors vár, a
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a szárnyai alá
veszi, majd piac-készre alakítja. Ezt fogja segíteni, s előkészíteni
a GKM égisze alatt létrehozott Regionális Közlekedési Irodák
(RKI) rendszere, melynek személyközlekedési igazgatója, a BKV
előző vezérigazgatója, Aba Botond lett. A poszt valójában az
egész hálózat vezetését jelenti. Az RKI-kat azért hozták létre,
hogy működtetni lehessen egy többszereplős, tehát magáncégekkel
is számoló országos közlekedési rendszert. A végső cél
pedig az, hogy a GKM nevében az RKI-k rendeljék meg a szolgáltatásokat,
magyarán az irodák döntik majd el, hogy mely járatok működéséhez
hajlandók állami támogatást adni. Aba úr tehát felfele
bukott. S majdnem akkora hatalma lett, mint névrokonának, az
oligarchának, Aba Amádé nádornak a XIV. század első felében.
Csak azt sajnálhatja, hogy ha lesz a Kontroll c. filmnek folytatása,
nem ő fogja mondani a bevezető szöveget. A jelen helyzetben láthatjuk,
hogy sem a fővárosnak, sem a kormánynak nem áll szándékában,
hogy a BKV problémáit megoldja. Az átalakítások vesztesei
pedig újra a dolgozók lesznek. Záródnak az ajtók, kérem vigyázzanak!
Medveczky Attila
|