2007.05.11.
Türelem
Remekül működik
a „hogyan tegyük tönkre az állampolgárokat?” című kormányprogram.
Az emberek maximális kiszolgáltatottsága, semmibe vétele, kigúnyolása
a mindennapok részévé vált. A sok közül kiemelve egy példát:
egyre többen szeretnének megszabadulni az 1980-as évek végén,
illetve az 1990-es évek elején vásárolt gépkocsijuktól,
amikor is nálunk, a Nyugat szeméttelepeiről, az osztrák és német
kertek aljából áthozott járművek is elkeltek.
A
Kádár-érában a nagyszámú pártonkívülieknek csupán csekély
hányada tehetett szert - több éves várakozás után - a hőn
áhított gépkocsira. A többiek fürtökben lóghattak a tömegközlekedési
eszközökön, s aki ezt szóvá tette, gyorsan megkapta, hogy
utazzon taxival. E folyamat szakadt meg az 1989-ben örökre eltűntnek
vélt, ám csak tetszhalált halt egypárt- rendszer után, amikor
sokan hittek a szabadabb világ eljövetelében. Ezért a totális
elnyomást követően mindenki gyorsan akart hozzájutni a hőn áhított
javakhoz, így a munkát segítő, kényelmet adó, saját gépkocsihoz
is.
A
Kádár-rendszer látszatjólétét óriási hitelekkel támogató
Nyugat ismét „segített” a fent említett módon. Most, hogy
az elavult gépjárműiből, számító- és egyéb gépeiből
hasznot húzva megszabadult, visszatérít néhány forintocskát
azoknak, akik hajlandók szemétdombbá alakítani Magyarországot
az áthozott háztartási hulladékok báláiból. Eközben
kisfilmekben láthatjuk, hogy a szomszédoknál mit kap az, aki például
a kiürült tejesdobozt a szelektív hulladéktárolóba helyezés
előtt nem mosta ki meleg vízzel, és nem vagdosta csíkokra.
Csak aztán a precízen felszeletelt szemét nehogy a Rábában kössön
ki, az osztrákok által átbocsátott mérgező hab tetején.
De
térjünk vissza kocsijainkhoz, amelyeket rendkívül találékony
honfitársaink két-három azonos márkából, tetszetős
kivitelben, műszakilag megfelelő minőségűre varázsoltak és
boldogan furikáztak. Legalábbis egy rövid ideig, mert a környező
országokhoz képest példátlanul magasra emelték a benzinárakat,
óriási hasznot húzva a beépített adóból. De ekkorra észbe
kaptak a bankok és márkaboltok, hogy tülekedve tetszetős
hitelekkel juttassák új autókhoz az arra áhítozókat. Az újabb
és újabb benzináremelés, az érthetetlen súlyadó kötelezővé
tétele, a sztráda-, a parkolási-díjak és a sok egyéb hozadék
megfizettetése miatt kormányunk jóvoltából ismét luxussá vált
az autó. Legalábbis azok számára, akik tömegesen veszítették
és veszítik el megszűnő munkahelyeiket, és a megszorító intézkedések
hatására alapvető megélhetési gondokkal küszködnek. Ma már
minden negyedik, hitelre vásárolt gépkocsi visszakerül a
bankokhoz nem fizetés miatt, mert nincs munkahely, nincs pénz,
nincs autó. Ismét igénybe lehet venni a BKV járatait, hétezer-háromszázötven
forintos havi bérlettel, ami majdnem a minimálbér 10 százaléka.
De azok sem jártak jól, akik anyagilag bírták és bírják a költségeket,
mert az autók sorra tönkrementek a kikerülhetetlen kátyúk
miatt, s aki vállalkozóként, munkaeszköze emelt költségeit
nem tudta áthárítani, előbb-utóbb vagy a bankokkal gyűlt meg
a baja, vagy valamelyik autóbontóba adta le, legalábbis 2005-ig
néhány ezer forintért. E tevékenységért azóta annyi
„kedvezményt” kaphatunk, hogy a törzskönyv és forgalmi
engedély másolatának átadása után a bontó-hulladékkezelő
által veszélyes hulladék begyűjtésére megbízott, gépjárművet
átvevő szervezet ingyen szállítja el akár jó állapotú járgányunkat
is, mert eladni képtelenség. Ezzel azonban még nincs vége. A
bontási átvételi igazolással és a kocsi összes hivatalos papírjával
elindulhatunk a lakhely szerinti polgármesteri hivatalba. Aki még
nem intézett ilyesmit és munkahellyel bír, figyelmeztetem, hogy
vegyen ki szabadságot, ha kap egyáltalán, vagy kérje meg ráérő
ismerősét, hogy meghatalmazással intézze ügyeit. Az sem árt,
ha hideg élelmet, ásványvizet és termoszban visz kávét magával
az illető, s a vérnyomáscsökkentő gyógyszereit se felejtse
otthon. Garantáltan szüksége lehet rá, mert a következők várhatják:
Budapest, a nyolcadik kerületi önkormányzat okmányirodája
egyik hétfő reggel. Belépve az ajtón szembeötlik a sorszámosztó
gép. Mire elérjük, minimum egyszer felbukunk, mert a szőnyegek
takarásában észrevétlen marad egy építészeti „mesterív”,
ami hirtelen megemeli az addig sima talapzatot. Fellépő szorongásunkat
nem enyhíti a papírdarabkán olvasható előttünk várakozók
száma sem. Aztán bepréseljük magunkat az aranyszínű
kordonokkal elzárt négy-négy szék egyikébe, sűrűn elnézést
kérve a legszélsőn ülőtől, hiszen ha nem lenne kedve
mozdulni, nem juthatnánk el az üres ülőalkalmatossághoz. Egy
óra várakozással telt el, miközben mélázhattunk a kordonok
divatjáról, valamint arról, hogy a szemközt elhelyezett öt számítógépes
asztalnál miért dolgozik csak három ügyintéző és miért
villog csak egynél a számhívó tábla. Aztán rájöhettünk,
vannak, akik mások ügyeit összegyűjtik és reggel egy darab
sorszámmal leadják, majd megbeszélik visszajövetelük időpontját.
Addig egy ügyintéző megállás nélkül ezeken dolgozik. A másik
a már feldolgozott anyagokat rendszerezi, míg a harmadik hívogatja
a várakozókat. Ettől lassú az ügymenet és ettől ideges
mindenki. Aztán egy óra múlva a kordonból kikászálódva átmehetünk
az ügyintézőkhöz, mert villogott a számunk. Megkönnyebbülve
rakosgatjuk ki az iratokat, ám az ügyintéző ránk sem hederít,
elénk dob egy 1500 forintra kiállított csekket, hogy postán
fizessük be. Postán? - hüledeztünk, hiszen helyben van a pénztár.
- Azt nem fogadja el az APEH - mondja és még odavágja: visszajövetelkor
új sorszámmal kell várakozni. Aztán ki tudja miért, annyit
felajánl, hogy a két tisztára mosott rendszámtáblát addig
otthagyhatjuk.
Irány
a két sarokra lévő posta, ahol tíz ablakból négy van nyitva,
s azok mögött hosszú sor kígyózik. Negyven perc az átlagos várakozási
idő a nap bármely szakában. Hátunk mögött egy fiatalember
mobiltelefonja csörgött, majd halkan panaszolta: vidékről
indultak hajnalban, hogy az orvos által megadott időpontban érjenek
a Mária utcai klinikára, ahol édesanyját kezelik. A
fiatalember húsz perc körözés után talált parkolót, ám a
kocsi fele átlógott a parkolni tilos tábla elé. Megváltotta a
parkolójegyet, bekísérte édesanyját, majd rossz előérzettel
sietett vissza kocsijukhoz, amin már kerékbilincs díszelgett.
Öt perc telhetett el. Tizennégyezer forintos csekket nyomtak a
kezébe, és azt tanácsolták neki, hogy mielőbb faxolja át a
befizetett csekket, különben tömegközlekedési eszközzel
viheti tovább édesanyját a másik kórházba, majd vidéki házukba.
Milyen országban élünk? Miért nincs megfelelő parkolási
lehetőség legalább a kórházaknál, és mi van, ha nincs nálam
ennyi pénz? - fakadt ki a fiú. Ekkor a sor megmozdult, a fiút
előre engedtük, miközben egyik lábunkról a másikra nehezedve
motyogtuk: nem az országgal van baj…A postán töltött ötven
perc kényszerű állás után a befizetett csekkel visszamentünk
az önkormányzathoz. Az új sorszám 13 előttünk várakozót
jelzett. Ténylegesen ennél több volt… Mellettünk egy
munkaruhás fiatalember fakadt ki: ha nem érek négy órára a
megbeszélt címre, elveszítem a munkám, oda a becsületem. Ki
hiszi ezt el nekem, hogy több óra alatt nem tudtam egy ötperces
ügyet elintézni. Én nyugdíjas vagyok, de elegem van az egészből
- mondja egy másik férfi. Katasztrófa, ami ebben az országban
folyik - teszi hozzá a harmadik várakozó. Egyszer azért
mindennek vége, így délután kettő körül ismét odakerülhettünk
az ügyintéző elé, akitől megkérdezzük: nem lehetne gyorsítani
az ügyintézést? A válasz stílusa meglepően ismerős a régmúltból:
„Mit gondol, mi a valagunkat meresszük itt egész nap?” Zúgó
fejjel és az áhított határozattal megyünk a másik épületbe,
hogy a súlyadót is lemondjuk. De ott is kioktatásban részesülünk.
Amíg nem fizettük be az egész első negyedévre kiszámított
összeget, nem történik semmi. Ez rendben lenne, de miért nem
lehet egy helyen intézni? Elmegyünk szerencsét próbálni a
stadionoknál lévő postára. Ugyanaz a látvány: hosszú sorok,
rengeteg állásidő, pedig az ablakok mögött megállás nélkül
dolgoztak. Sokan egyre idegesebben nézték karórájukat, mert
indult a busz, s ha lekésik, órákig vagy akár másnapig várhatnak
a hazamenetellel. Ha a sorbanállást hagyják ott, nincs hol
befizetniük a csekkeket, mert falujukban bezárták a
postahivatalokat. A csekkeken szereplő határidőket viszont nem
érdemes túllépni, mert azonnal jön a büntetőkamat, ami elérheti
a nem csekély buszjegy árát. A „sürgős eseteket” itt is
figyelembe vettük és előre engedtük őket, de a türelem sem végtelen,
egyre fogy. És azt sem szeretjük, ha hülyének néznek bennünket.
Ez ugyanis alaphiba. Sokan sokszor ráfáztak már…
Viola
Anna
|