2007.05.11.
Oktatási jogokat, most!
Kerpen Gábor, a
PDSZ-elnöke a kötelező óraszámemelés vonzatairól és a közalkalmazotti
törvény módosításáról
- Március
végén indult el a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének
aláírásgyűjtési akciója a közoktatásért. Mit szeretnének
elérni?
-Ez az aláírásgyűjtési akció, ami egy akciósorozat
egyik eleme két dolgot céloz. Az egyik, hogy a közoktatásért,
illetve az abban dolgozókért, a pedagóguskért és az iskolákért
alakuljon ki egy társadalmi szolidaritás. Nagyon sokszor halljuk
a partnerszervezeteinktől, és a sajtóban is többször
megjelenik, hogy a lakosság többsége nem szolidáris a pedagógusokkal,
hanem azt mondja – idézem a forrásokat - : a tanárok keveset
és rosszul dolgoznak, s emellett sok szabadságuk van. Ez az aláírási
akció, és a tavaly októberi „szülői értekezlet”, ami egy
utcai demonstráció volt, pont az ellenkezőjét mutatja. A
Magyarországi Szülők Országos Egyesülete, a Nagycsaládosok
Országos Egyesülete szervezeti szinten támogatja akcióinkat,
és az utcai aláírásgyűjtésünk azt mutatja, hogy bizony meg
tudtuk szerezni a közvélemény támogatását a közoktatásban
dolgozókért. Az aláírásgyűjtés konkrét célja a pedagógusok
kötelező óraszámemelésének visszavonása. Az óraszámemelés
gyakorlatilag azt készíti elő, hogy rövid időn belül elbocsátható
legyen 10-15-20 ezer pedagógus. A konvergencia-programban leírták,
hogy 2 éven belül 10 ezer pedagógus álláshelyét meg kell szüntetni.
Amikor 15 ezres, 20 ezres létszámról is beszélünk, számolva
a kötelező óraszámemeléssel, akkor soha nem tiltakozik a kormány.
Sőt, április 23-án Arató Gergely államtitkár úr indirekt módon
azt is elmondta :bizony a kötelező óraszámemelés arról szól,
hogy forrásokat lehessen kivonni a közoktatásból. Tehát nem
igaz az, amit a kormány rendszeresen állított: Magyarországon
túl sok pedagógus van, s ők keveset dolgoznak, s azt is
rosszul.
-Arató megcáfolta
a saját kormányát?
-Nem cáfolta meg, hanem nyilvánvalóvá tette, hogy a kötelező
óraszámemelésnek semmilyen szakmai oka nincs, kizárólag arról
szól, hogy a kormányzat spóroljon, milliárdokat vonhasson ki a
közoktatásból, nem figyelve az iskolák működésére és a diákok
érdekeire. Csak a saját, illetve a fenntartói zsebekkel törődik
a kormányzat.
-A diákok számára
mit jelent ez a kötelező óraszámemelés?
-Jelenleg a tanárok
kötelező heti óraszáma
20, a
tanítóké
21, a
napközis nevelőké 23, az óvodapedagógusoké 32
A fennmaradó munkaidőben pedig nem osztályban tanít a
pedagógus, hanem nevel, családokkal, szülőkkel foglalkozik.
Van 36 tanítási hét, és vegyünk, mondjuk 10 ezer kirúgott
pedagógust. Ha számolunk egy kicsit: 7 millió tanítási órát
kapunk. Tehát ez az intézkedés 7 millió tanítási óra ellátását
veszélyezteti. Ez nem azoknak a pedagógusoknak rossz, akik már
kinn vannak az utcán, hanem azoknak rossz, akik még az épületben
vannak, a gyerekeknek. A 7 millió tanóra mellett közel
ugyanannyi nevelés tevékenyégre fordított idő is veszélybe
került. Ha csak a minimális elbocsátandó létszámmal számolunk,
akkor 14 millió oktatással, neveléssel összefüggő munkaidő
veszélyeztetését jelenti, ami nyilván a diáknak rossz.
-Más társadalmi
szervezet, szakszervezet támogatja törekvésüket?
-Furcsa ez. A
Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Hallgatói Önkormányzatok
Országos Szövetsége, a Magyar Nevelők és Tanárok Országos
Egyesülete és a Gimnáziumok Országos Szövetsége hivatalosan
támogatja. A partner szakszervezetek úgy viszonyulnak az aláírásgyűjtésünkhöz,
hogy tagjaikra bízzák : aláírják-e az ívet. Erőteljes támogatást
nem tapasztaltunk részükről. Ezen kissé csodálkozunk. Mert
nem az a kérdés ebben az esetben, hogy „ki jött le a fáról”.
Nem az a kérdés, hogy ki szervezi a gyűjtést, hanem a célon
van a hangsúly. Ez olyan cél, amit minden egyes szakszervezetnek
nagy erőkkel kéne támogatni.
-Nem csak Önök, hanem a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ)
is aláírásokat gyűjt. Ez nem okoz zavart?
-A PSZ aláírásgyűjtésének
más a célja. Számítunk a magyar állampolgárok bölcsességére.
A mi aláíróívünk vízszintes típusú, az övék meg függőleges.
Tehát formai eltérésről is beszélhetünk. A PSZ nem
kifejezetten a közoktatásért gyűlt aláírást, hanem a közalkalmazotti
bérstruktúra megváltoztatásáért. Fontos, hogy a mi ívünket
nem csak pedagógusok írhatják alá. Hiszen egy népi kezdeményezésről
van szó, amit az OVB hitelesített.
- A sajtóban olvastam egy Komárom-Esztergom megyei
iskola igazgatójának véleményét. Ő támogatja az aláírásgyűjtést,
ám szerinte minden hiába, mert „azért nem változtat majd szándékán
a kormány, mert annak pénzügyi hatásai is lennének. Miután a
költségvetést már megtervezték, a döntés visszavonása növelné
a hiányt.” Van valami alapja ennek a vélekedésnek?
-Ha Arató államtitkár úr már említett szövegét nézzük,
akkor van alapja. Azonban elfogadhatatlan ez az indoklás. De ha
egyszer kiderül, hogy több 10 ezer állampolgár jobb oktatást
akar, akkor a kormánynak, illetve a kormányon keresztül a
parlamentnek ez irányban tennie kell. Mi azt feltételezzük,
hogy a parlament van olyan bölcs, hogy miután több 10 ezer
ember támogatásával a közoktatásért fellép egy szervezet,
akkor ennek a közösségnek, a pedagógusoknak, nem ártani kíván,
hanem segíteni.
-Április 23-án
kezdődött el a nemzetközi Közoktatási Akcióhét. Mit vár
ettől a rendezvénytől? (Az
interjú április 25-én készült.)
-Ezt az akcióhetet az Oktatási Világszervezet, az
Education International minden évben meghirdeti. Ez egy világméretű
akcióhét. A világszervezet, amelynek a PDSZ egyik alapító
tagja, 169 országban a világ több mint 30 millió közoktatási
dolgozóját tömöríti. A PDSZ mindig csatlakozik ehhez az akcióhéthez,
ha mással nem, akkor azzal, hogy a közvélemény elé tárja az
éppen aktuális felhívás szövegét. Rendszerint ezen rendezvény
alkalmából idézzük azt a megállapodást - amelyet hazánk
parlamentje is ratifikált a ’90-es évek elején - ami a pedagógusok
munka és életkörülményeiről szól. Ezt most kissé tegyük félre,
mert ebben az évben sokkal fontosabb hazai üzenete van ennek
annak az akcióhétnek, melynek szlogenje: oktatási jogokat,
most! Magyarországon sajnos minden tendencia a jogok érvényesülése
ellen hat. Nem azt mondom, hogy ez a kormányzati szándék. A
kormányzati szándék az, hogy a jogok érvényesüljenek, integrált
oktatás legyen, minden gyerek kapja meg a maga számára a
legjobb minőségű oktatást. Ez tehát a deklarált szándéka a
kormánynak. Ennek is, és az előzőeknek is. Azonban az utóbbi
években az összes szabályzó és finanszíroztatási változtatás
ez ellen a szándék ellen hat. Példaként álljon itt, hogy
2003-ban úgy módosult a közoktatási törvény, hogy pontosan
azoknak ártott, akiknek segíteni kívánt. Gondolok itt az évfolyamismétlés
általános tilalmára, hiszen, ha a szülő nem elérhető, akkor
egy lassabban haladó gyerek nem tud évről évre felkészülni,
hanem a negyedik osztály végén fog szembesülni nagyfokú
lemaradásával. S akkor már nem lehet változtatni készségein,
képességein. Tavaly pedig több 10 milliárd forintot vont ki a
közoktatás finanszírozásából a kormány. Idén több milliárdot.
Úgy alakította át a közoktatás finanszírozását 2007
szeptemberétől, hogy az egyrészről az iskolákban magasabb
osztálylétszámot eredményez, másrészt a meglevő csoportbontások
megszüntetésére, iskolamegszüntetésekre motiválja, kényszeríti
az önkormányzatokat. Ez valójában nem az oktatási jogok érvényesülése.
A politikai szándék nem nevezhető merényletnek, de a finanszírozási
már igen. Ezt láthatja mindenki, akinek szeme van, pl. az
oktatási kormányzat.
-Sokak véleménye: az iskolákban a tanárok oktatnak,
de alig nevelnek. Nem félő, hogy az óraszámemeléssel a nevelési
funkció teljesen eltűnik?
-Abból a szempontból félő, hogy éppen a finanszírozás
miatt szűnnek meg az osztálykirándulások, az iskolán kívüli
nevelési tevékenységek. Másrészt, ha növekszik a kötelező
óraszám, akkor kevesebb pedagógus lesz egy adott intézményben.
Kevesebb pedagógus nyilván kevesebb munkát tud elvégezni. A
pedagógusok pedig még jobban el lesznek látva nevelésen és
oktatáson kívüli feladatokkal. Itt megemlíthetjük a pedagógiai
program, vagy a helyi tanterv megírását és az intézményi minőségbiztosítást.
Ezek nem a gyerekkel kapcsolatosak. Összességében: az iskolán
belül kevesebb idő jut az egyes gyerekre. Ez az, ami ellen mi
harcolunk.
-Mit
lehet arról tudni, hogy a pedagógusok eddigi kedvezményei
megmaradnak-e? Múzeum, közlekedés, könyvtár…
-A közvélemény úgy tudja, hogy a pedagógusoknak
rengeteg kedvezmény jár. Ez nem igaz. Igaz az, hogy minden közalkalmazott,
így minden pedagógus félárú utazási kedvezményben részesült.
Ez a kedvezmény a jelenlegi előterjesztés alapján korlátozódni
fog évi 12 alkalomra. Ez azért elképesztő, mert ezáltal az történik
Magyarországon, hogy a közalkalmazottaknak, akik idén egy fillér
béremelést sem kapnak, romlani fog az életminőségük. A kormány
úgy tűnik nem törődik a „saját” alkalmazottaival. Mi azt
gondoltuk, amikor bevezették a pedagógus igazolványt, hogy ez
valamire jó lesz. Korábban még jó is volt. Azonban ennek a
szolgáltatatásai is csökkenek. A könyvtárlátogatás támogatása
most már odáig csökkent, hogy csak az olvasóteremben olvashat
ingyen a pedagógus, mint bárki más ebben az országban, de a kölcsönzés
neki is pénzbe kerül. A kedvezményes kölcsönzési lehetőség
több évvel ezelőtt megszűnt, s ez azért nagy probléma, mert
az iskolakönyvtárakat sem finanszírozza úgy a rendszer, hogy
az aktuális könyveket be tudja szerezni az adott tanintézet.
Igaz, van egy pedagógusi szakkönyvvásárlási támogatás, ami
viszont évek óta ugyanannyi, miközben a könyvek árai növekednek.
Így kb. 1-2 könyvre elég évente ez a támogatási összeg.
Ezzel nem tudja fejleszteni saját tudását, pedig az munkaköri
kötelessége. A múzeumlátogatás rendszerét át kívánja alakítani
a kormány „természetesen” itt is a részvevők kárára.
Arra hivatkozik a kormány, hogy az EU-ban a direktíva kimondja:
nem különböztethető meg két tagállam pedagógusa. Ami
Magyarországon a magyar pedagógusnak jár- ilyen pl. az ingyenes
múzeumlátogatás –annak járnia kell egy külföldinek is.
Mivel a kormány szerint nincs több pénz , ezért faragni kell a
magyar pedagógust eddig megillető kedvezményből. Elképesztő,
hogy miközben azt mondják, hogy szükség van múzeum-pedagógiára:
a gyerek ismerje meg a kultúráját múzeumon belül, megszűntetik
a kedvezményeket. A pedagógusnak csak akkor lehet majd ingyen
belépni egy adott múzeum küszöbén, ha iskolás csoportot visz
magával. Azt elfelejtik, hogy a múzeumpedagógia nem arról szól,
hogy a tanár bemegy a gyerekekkel, és ő maga is először látja
azt, amiről beszélnie kell, hanem előtte fel kell készülnie a
munkaidejében az anyagból, és ismernie kell a kiállított tárgyakat.
Most ott tartunk, hogy ahhoz, hogy a pedagógus elláthassa a tevékenyégét,
neki, a saját, nem növekvő, hanem csökkenő fizetéséből
kell áldoznia rá. Már ott tartunk, hogy a pedagógus viszi be
az iskolába a papírt a saját fizetéséből. Ez is egy súlyos
probléma. Kiemelendő: ezeket a költségeket egy tanár nem írhatja
le az adójából. Hiszen nem vállalkozó, hanem alkalmazott.
-„Az iskola alapvető feladata, hogy a gyermekben
kifejlessze azokat a képességeket, amelyek szükségesek a
mindennapi életben és a munka világában való boldogulásukhoz,
és ahhoz, hogy a társadalom aktív polgáraivá váljanak. Ezt a
magyar oktatás nem jól teljesíti: a nemzetközi képességmérő
PISA-vizsgálat is rámutatott arra, hogy Magyarország bizonyos
területeken az OECD-országok sereghajtói közé tartozik.”-
nyilatkozta anno Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet
(OKI) főigazgatója. Nem félő, hogy ezek az üzenetek rontanak
a tanárok presztisén?
-Ha valaki csak ezt olvassa el az OKI jelentéséből,
amit most Ön kiemelt, akkor igen. Ha viszont azt is elolvassa,
hogy bizony Magyarország a megtermelt hazai össztermékéből
nem fektet annyit a közoktatásra, mint az OECD -országok, akkor
láthatja a valódi okot. Nem a pedagógus az oka annak, hogy
sereghajtók vagyunk, hanem az, hogy a kormányzat jóval kevesebb
anyagi forrást jutat az oktatásra, mint átlagban az OECD -országok.
Ebben benne van pl. Mexikó is. További okok: iskolákat zárnak
be, hiányzik a magyar oktatási rendszerből a pedagógust segítő
munkaerő, magas a hazai munkanélküliség. Ha az olvasási képességet
vizsgáló nemzetközi mérésre tekintünk, van az ún.
„bezzeg” ország : Finnország. „Bezzeg, ott milyen jó.”-
mondják. Magyarországon azt mutatják a felmérések, hogy alsó
tagozatban még tudnak olvasni a gyerekek, s valami „elromlik”
kb. 10 éves kor felett. Az „romlik” el, hogy pl. a
„bezzeg” országban feliratoznak minden külföldi filmet. Ezáltal
a gyerekek rá vannak kényszerítve arra, hogy anyanyelvükön
olvassanak. Az idegen kifejezéseket pedig összekapcsolhatják a
képpel. Az is kimutatható hazánkban, hogy a szülők oktatottsági
szintje milyen módon befolyásolja a gyereknek az oktatáshoz való
viszonyát. Bizony nagy mértékben, különösen az anyáé. Ha
ezt az összefüggést is nézzük, ami megint iskolán kívüli,
akkor azt látjuk, hogy Magyarország hátrányban van. A család
anyagi helyzete, a könyvek száma is meghatározó a gyerek olvasástudását
tekintve- mondják az oktatáskutatók. Tehát itt többnyire
„nem számíthatunk” a munkanélküli szülők gyerekeire,
hiszen az ilyen családoknál kevesebb könyv van a polcon. Ezt
tudva azt mondani, hogy az iskola nem alkalmas a társadalmi esélyegyenlőség
megteremtésére, az egy ordenáré csúsztatás. Hiszen az iskola
önmagában nem is lehet erre alkalmas. E téren csak össztársadalmi
felelősségről lehet beszélni.
-„Ma már az iskolák között is nagy a verseny. Hiába
szeretne az ember egy jó tantestületet összehozni, a közalkalmazotti
törvény elvtelenül véd mindenkit, nagyon nehezen lehet elküldeni
azt, akinek nem megfelelő a szakmai munkája.”- mondta a
reformokkal kapcsolatban a sajtóban az egyik fővárosi iskola
igazgatója. Mi erről a véleménye?
-Minden
szakmában vannak olyan dolgozók, akiknek a munkavégzése nem
megfelelő. Ez tény. Attól, hogy megkönnyítik a kirúgást, még
nem lesz jobb az oktatás minősége. Azt mondjuk: ha valaki
rosszul végzi a munkáját, azt be kell bizonyítani. Ez a munkáltató
feladata. Az, hogy ez a jogszabályok alapján könnyű, vagy nehéz,
az egy olyan sajátos körülmény, ami az által alakult ki, hogy
a pedagógus közalkalmazott. Van „jó” hírem ennek az
igazgatónak. Ha a közalkalmazotti törvény úgy megy át, ahogy
a tervben szerepel, akkor neki nagyon könnyű dolga lesz. Egy
kezdő pedagógust 10 havi próbaidővel foglalkoztathat, ha ez a
szándéka. 10 hónap alatt bármikor kirúghatja. Igaz, ez a munkáltatónak
sem üdvös, mert a pedagógus ezen idő alatt bármikor közölheti:
másnap nem megyek be dolgozni. Hogy lesz így biztosítva az
iskola szakmai munkája? Emellett három évi gyakornoki idő kikötését
tervezi a közalkalmazottaknál a kormány. Ebben a három évben
a gyakornok munkajogi védelme gyengébb. Most három évre lesz
lehetősége a munkáltatónak, hogy nem alapos indokkal elbocsáthassa
a dolgozót. Azokban az országokban, ahol létezik gyakornoki idő,
dolgozó keresete ezen idő után nagyon nagy mértékben megnő.
Olyan iskolában, ahol gyakran cserélődnek a pedagógusok a minőség
romlik. Esetünkben a szakmai munka és a munkáltatói bizonyítási
kényszer áll szembe.
- Honlapjukon
olvastam: „A PDSZ-nek a mindenkori hatalommal átellenes oldalon
van a helye a tárgyalóasztalnál.” Az OKM honlapján viszont
ez áll: „1998 és 2002 között a PDSZ rendkívül passzív
volt: nem kezdeményeztek semmilyen fellépést az akkori kormány
politikájával szemben, legfeljebb elvétve csatlakoztak más
pedagógusszervezetek fellépéséhez. A PDSZ nem vett részt az
1999. március 20-i 40 000 fős tüntetésen, amelyet több
szakszervezet szervezett a bérek 16 százalékos emelése érdekében.”
Mintha Fidesszel való barátsággal vádolnák önöket.
-Kétféle szakszervezet-politika van. Egyrészt vannak
olyan szakszervezetek, melyek úgy gondolják, hogy a hatalomban
való részvétel, valamely párthoz való közvetlen kötődés
az jó az érdekvédelem számára. Mi viszont – más
szakszervezetekkel együtt - a mindenkori kormányzatot, önkormányzatot,
munkáltatót tárgyaló partnernek tekintjük, s, ha tárgyalunk,
akkor nem a kormányzat, vagy a munkáltató oldalán ülünk,
hanem vele szembe. Azt gondoljuk, hogy a kormányzati erőket
kontrollálni kell. Ebből következik, hogy a PDSZ minden egyes párttól
egyenlő távolságot tart. Ezért aztán az Antall-kormány idején
azt fogták ránk, hogy SZDSZ-közeliek vagyunk. A
Horn-Kuncze-kormány idején MDF-barátsággal vádoltak meg
minket. A Fidesz regnálása idején azt mondták - olyan emberek,
akiknek azért kellett elhagyni a PDSZ vezetését, mert a
Fidesznek dolgoztak, pl. Pokorni és Sió László - , hogy a
SZDSZ-hez közeli szerv a PDSZ. 2002 óta pedig Fidesz-közeliek
vagyunk. Ebből az látszik, hogy mi jól tesszük a programunknak
megfelelő dolgunkat. Azt, hogy a mindenkori kormánnyal van
szembe a helyünk. Ezért vagyunk mi egy ideje a kormányzat és a
miniszter szemében az ellenzék eszköze. Holott mi nem az ellenzékhez
állunk közel, hanem olyan kormányzati tevékenységekkel állunk
szembe, amelyek érdeket sértenek. Az Ön által idézetett
mondatokat még Magyar Bálint oktatási miniszter fogalmazta meg
2005-ben és elküldte minden egyes oktatási intézményhez.
-Lejáratási
akció volt?
-Ez
arról szól, hogy a miniszter számon kéri a szakszervezeten a
szakszervezeti tevékenységét. Ez nem egy miniszter dolga. S,
hogy mit csináltunk 1998 és 2002 között? Már 2005-ben, mikor
Magyar Bálint elküldte a PDSZ-t bíráló szövegét az iskolákhoz,
sajtótájékoztató keretén belül javasoltuk a miniszter úrnak:
tájékozódjon a PDSZ akkori tevékenyégét illetően. Hiszen a
PDSZ volt az egyetlen szakszervezet, amely pl. nem fogadta el a kétéves
költségvetést. A PDSZ volt az egyetlen közoktatási
szakszervezet, amelyik azt mondta, hogyha a Fidesz-kormányzat fel
akarja emelni 20%-kal a kötelező óraszámot, akkor nem elegendő
19%-ot hozzátenni a bérhez. Azt is elértük, hogy a pedagógusok
43%-kal több bért kaptak, mint a többi közalkalmazottak. Meg
is kaptuk ezért a magunkét a többi ágazatból. Mi számon
tartjuk a pozitívumokat és a negatívumokat is. Sajnálatos módon
a levél megírása idején sokkal több volt a negatívum, mint a
pozitívum. Azért az különös, hogy egy kormányzati tisztségviselő,
jelesül egy miniszter nem azzal foglalkozik, hogy az oktatásnak
legyen jó, hanem azzal, hogy miért nem csinált valamit egy
adott szakszervezet az előző ciklusban.
-Három éve hazánk
az EU tagállama. Történt azóta valami pozitívum a pedagógusok
életében?
-Vannak itt is pozitívumok és negatívumok, csak sajnálatos
módon negatívumból van több. Mióta az EU tagjai lettünk a
kormány folyton azzal érvvel az elbocsátásokkal kapcsolatosan,
hogy Magyarországon jóval kevesebb gyerek jut egy pedagógusra,
mint az EU átlagában. Bizony ez igaz. De az is igaz, hogy nálunk
egy pedagógusnak jóval több munkát kell végezni, mint más
tagállamokban. Megnövekedett hazánkban az igény az integrált
oktatásra, de ennek nem azt kéne eredményeznie, hogy 10 ezerrel
kevesebb pedagógus legyen, hanem azt: megmaradjon az a tudás az
oktatásban, ami jelenleg benne van. A pedagógusnak közvetlenül
nincs előnye, hogy EU-tagok lettünk, de magának az oktatásnak
lehet. Nagyon komoly európai források érkezhetnek Magyarországra
az oktatási intézmények fejlesztése céljából. Reméljük
sok pénzt tud behozni a jelenlegi kormányzat, és ezáltal kiválthatja
azokat a hazai forrásokat, amiket a fejlesztésre kell fordítani.
Gondolok itt az iskolaépületek felújítására, a világítás
korszerűsítésére és a belső eszközök lecserélésére. Ide
lehet uniós pénzeket hozni. Az a probléma, hogy miközben ez a
lehetőség megerősödött pénzt vonnak ki a közoktatásból.
Így iskolákat zárnak be, osztályokat vonnak össze, pedagógusok
és iskolai dolgozók –pl. gondnokok – kerülnek az utcára.
Miközben bejönnek az uniós pénzek, a minőségi oktatás lehetősége
romlik. Egy biztos, amire lehívják a pénzeket, arra fizetik ki.
A pénzből így pl. digitális táblát vesznek, miközben növekszik
az osztályok létszáma. Tehát nem megfelelőek a célok, amikre
lehívják az EU-s pénzeket.
Medveczky
Attila
|