2007.05.18.
Vajda
István: Pedig én jó anya voltam
(A
Pinceszínház és az Örkény Színház közös produkciója)
Majdnem
harminc évvel ezelőtt, 1979-ben az egész ország közvéleményét
mélyen felháborította és megrázta az a brutális kettős
gyermekgyilkosság, amit Molnár László Henrik, a Madách Színház
színpadi munkása követett el Budapesten, a Szabadság-hegyen.
Ez a bűnügyi eset azért is híresült el, mert elkövetője
volt az utolsó, akit az ítélet után felakasztottak, ugyanis
Magyarországon ezután eltörölték a halálbüntetést. Vajda
István, a neves szinkronrendező tényfeltáró riportsorozatot készített
az tettes édesanyjával és hozzátartozóival, és ebből az
anyagból írta meg A gyilkos anyja című monodrámáját, aminek
a kéziratát tíz éven át Pogány Judit őrizte. A művésznő
nem csak a „jó alkalomra” és a „jó rendezőre” várt,
hanem annak a belső hangnak a hívó szavára is, ami azt súgta
neki, itt van az ideje az előadásnak, mert megérett benne a
karakter, most már hitelesen tudja színpadra állítani ennek a
szolid, meggyötört proletárasszonynak a figuráját. A cím is
megváltozott, A gyilkos anyjá-ról a Pedig én jó anya
voltam-ra, mert ez utóbbi hívebben fejezi ennek az egyszemélyes
dokumentumdrámának a tartalmát, ugyanis nem a fiú iszonyatos
tettei felől közelítve, hanem az anya önmagát és a gyermekét
mentegető vallomásával próbálja ezeknek a sehogyan sem
megmagyarázható szörnyűségeknek az okait fölsorolni. Az ősbemutató
március 23-án volt a ferencvárosi Török Pál utcai Pinceszínházban.
Nem könnyű kis kikapcsolódásban, felhőtlen szórakozásban
van része annak, aki beül és végignézi, végighallgatja ezt a
másfél órás drámát. Bizony lelki pokoljárás ez a publikum
számára is, mert senki sem tudja kivonni magát a tragikus
mondanivaló által kiváltott erős érzelmi hatás alól. Ott áll
a színpadon egy ötven körüli, szerény, iskolázatlan asszony,
akinek a lakása is olyan egyszerű, mint amilyen ő. Pontosan
olyan szoba-konyha, mint amilyen a Pinceszínháztól csak egy kőhajításnyira
lévő Gát utcai József Attila szülőházában lévő lakásmúzeum.
A játékidő alatt Pogány Judit végig a gangra nyíló konyhában
tartózkodik, a vödör, a ceglédi kanna, a nagyvájling, a gáztűzhely,
az ütött-kopott fazekak, a befőttesüvegek és a hokedli, a
kredenc meg a viaszosvászonnal takart asztal alkotja a díszletet.
Ezek a berendezési tárgyak a társadalom alsó rétegébe tartozó
emberek ízlését tükrözik. A jelmezek is ezt a fajta szegénységet
fejezik ki, magas szárú, befűzős cipőt húz a lábára és
egyenes vonalú szoknyát, színes pamutblúzt és tarka-barka
nylon otthonkát visel az anya, csupán a monodráma végén veszi
fel azt az egyéniségéhez egyáltalában nem illő flancos
fekete ruhát.
Molnárné
csak beszél, beszél, s ezalatt fölfeslik a nézők szeme előtt
ennek a nehéz sorsú – tipikusan magyar – asszonyi létnek a
szövete. Vidéki lányként került fel Pestre, az urával közvetlenül
a háború befejezése után ismerkedett meg, közös életüket
egy szuterénben kezdték el. Első fiúgyermekük sérülten jött
a világra, majd ezután született meg az épkézláb Laci, a későbbi
gyilkos. Határtalanul örültek, amikor a jelenlegi, negyedik
emeleti szoba-konyhába költözhettek, mert ez a lakás jóval tágasabb
és egészségesebb az előzőnél. A fiúval kamaszkorában kezdődtek
a bajok, engedetlen és szófogadatlan lett, nem tanult, az apjával
folyton összeszólalkozott, és bizony egyszer belevágta a baltát
nem csak az apjába, de még ő belé, az anyjába is. Ekkor még
csak javítóba vitték. Akkor kezdődtek az igazi bajok, amikor
az otthoni konyhakéssel megszúrta azt a kisfiút, aki túlélte
a támadást. A börtönből jó magaviselete miatt hamarabb
kiengedték, de a lejtőn csak nem bírt megállni, mert a múltja
utánanyúlt, elküldték a postától, így került a színházhoz,
és nem sokkal később esett meg az a szörnyűség, hogy megölte
azt a két gyereket. Monológja közben Molnárné állandóan
csinál valamit, söpröget, mosogat, kávét főz, cipőt pucol,
egyik üvegből a másikba töltöget. Mindezzel a kényszermozgással
a rettenet feszültségét
oldja.
A
publikum a döbbenettől lélegzetvisszafojtva hallgatja ezt a szóáradatot.
A nézőtéren ülők szánalommal tekintenek erre a szegény nőre,
mert mind egy szálig tudják, hogy egy anyának elvitathatatlan
joga, sőt kötelessége védeni gyermekét, még akkor is, ha az
ilyen többszörösen visszaeső, elvetemült gyilkos. Az anyák
szent vaksága, ami elhomályosítja ennek az egyébként mindent
tisztán látó asszonynak a szemét. Mentségeket és okokat
keres, és meg is találja a külső körülményekben, a komisz
barátokban, az egész társadalomban, a hittanórák megszüntetésében.
Ezek a felelősek fia életének kisiklásáért, mert ő, az anya
mindent megtett érte, a rajongásig szerette, az összes kívánságát
teljesítette, divatos ruhákban járatta, azt főzött neki, amit
akart, mindig a szépre és a jóra oktatta. Vajda István monodrámája
minden szülőnek felteszi a kérdést, hogyan neveljük gyermekünket?
Ezen felül számvetésre késztet bennünket: alaposan gondoljuk
végig, fiúnk, lányunk nevelése során mit csináltunk rosszul,
miben hibáztunk, hol rontottuk el?
Dr. Petővári Ágnes
|