2007.05.18.
Harc
az árletörő kiárusítási akciók ellen
Mártonffy
Béla, a Magyar Zöldség - Gyümölcs Terméktanács ügyvezető
igazgatója
a magyar zöldség és gyümölcs piaci lehetőségeiről
Mártonffy Béla.
1972-ben végezett a Corvinus Egyetemen kertészmérnökként, később
ugyanitt doktorált. Címzetes egyetemi docens.
Jelenleg a Magyar Zöldség
- Gyümölcs Terméktanács ügyvezető igazgatója, mely az EU-
csatlakozás után szakmaközi szervezetté alakult át.
-2004. március végén
megemlítette: „Gábor Dzsingisz a budapesti holland nagykövetség
mezőgazdasági attaséja a programzáró konferenciát
kijelentette, hogy az EU szakmai köreiben felkészültsége alapján
komoly partnernek tekintik a magyar zöldség-gyümölcs ágazatot.
Az ágazatnak várhatóan jó lehetőségei lesznek ezen a
piacon.” Bevált a jóslat?
-A jóslat mai is
„él”. Ha az a kérdés, hogy a csatlakozás előtti jóslat 3
év alatt bevált-e, arra azt válaszolhatom: az irány jó. A
jelenlegi szakmai folyamatok is ebbe az irányba mutatnak. Ennyi
idő alatt nem is válhatott be a jóslat, mert még sok problémával
küzdünk. Tudjuk: a zöldség-gyümölcs szabadpiaci területen
mozog az Unióban. Így a felkészülési időszakban teljesen
nyilvánvalóvá vált, hogy az a rendszer, amellyel az EU a zöldség-gyümölcs
piacot szabályozza, arra késztet bennünket: Magyarország ezt a
területet fejlesztendő területként használja. Elsősorban azért,
mert az adottságaink kiválóak és a piacokhoz közel vagyunk.
Miután szabad termékről van szó, ez talán az egyetlen olyan
terület az EU-ban, ahol a termékmennyiséget is növelhetjük, s
piacainkat is bővíthetjük. Semmilyen visszafogás nincs, ha a
minőség és az ár megfelelő. Ezen alapult az a magyar elképzelés,
hogy a régi gabona, hús vertikum mellett legyen egy harmadik
nagyon markáns mezőgazdasági területünk: ez a zöldség-gyümölcs.
Ráadásul a zöldség-gyümölcs az egyetlen olyan termékkör,
ami korlátlanul fogyasztható az ember számára és egészségmegőrző
hatása is van. Ezen alapul a világ ma már elfogadott
marketing-programja a fogyasztásnövelésre. Az első időszakban
a folyamat félreértésekkel teli, vontatott és nehéz volt.
Igaz, hogy a 2003-as év túltermelései válságot okozott egész
Európában, a 2004-est pedig víz-fagy - és egyéb kártételek
jellemezték, ennek ellenére elindult egy olyan szerkezetváltozás,
ami már mutatja azt, hogy mely irány az, ahonnan ki tudunk törni:
ez a friss zöldség-gyümölcs fejlesztése.
-Szakmaközi
szervezetté alakult a Magyar Zöldség - Gyümölcs Terméktanács.
Ez konkrétan mit jelent?
-Az uniós
piacszabályozási rendeletben vannak olyan rendelkezési körök,
melyek az ágazat szervezettségét segítik. Teljesen nyilvánvaló,
hogy a rendszerváltás utáni széttagolt tulajdon és piaci
viszonyok között valamilyen módon az ágazatot össze kellett
fogni. Erre Magyarország holland mintára a terméktanácsi
rendszert dolgozta ki, a végét azonban nem „szabta jól el”,
mert annak a pénzügyi kereteit és hatáskörét nem fogalmazta
meg. Miután a mi szervezetünk zöldség-gyümölcsben teljesen
összefogta az ágazatot, úgy gondoltuk: érdemes azt a klauzulát,
amit az Unió úgy határoz meg, hogy szakmaközi szervezet
felvennünk. Olyan akkreditált szervezet lettünk, amiből
jelenleg csak öt van Európában. A szakmaközi szervezet egy
adott ágazat számára szükséges szakmaközi rendeleteket adhat
ki, ami a nem tagok számára is érvényes. Emellett kötelező
egyeztetés van az ágazat szereplői és a kormányzat között,
hogy egy konszenzusos alapon kitalált gazdasági programmal
forduljunk az EU felé. A programban szerepelnie kell a termelők
és a kereskedők egyensúlyának és a fogyasztók képviseletének.
-Véget érhet a kötelező
szögben kunkorodó uborkák és az egyenméretű dobozba zárt müzlik
korszaka az EU-ban -olvashattuk. Ez jelent egyfajta könnyebbséget?
-Az új piacszabályozási
reformnak az egyszerű adminisztráció az egyik célja, amivel
maximálisan egyet tudunk érteni. A minőségi uniós előírást
pedig piaci szempontból be lehet és be tudjuk tartani. A
megfelelő technológiával előállított termékeink a jó és
prémium kategóriába sorolhatók. Fontos: egységesítést kéne
szorgalmazni az Unióban a minőségbiztosítást illetően. Ma különböző
minőségbiztosítási rendszerek működnek és a kereskedelem,
az áruházlánc gyakorlatilag azt talál ki, amit akar. Ez a
rendszer szabályozásra szorul.
-Halljuk, hogy csökken
a sertéstenyésztők száma. Területünkön maradva voltak
olyanok, akik nem tudtak megfelelni a követelményeknek, és ezért
felhagytak eddig tevékenységükkel?
-Azt nem állíthatom, hogy tömeges kivonulás lenne a zöldség-gyümölcs
ágazatból. Viszont: egyre inkább közeledik az a pillanat, hogy
az őstermelőknek át kell gondolniuk tevékenységüket, hiszen
nem biztos, hogy egy adott méret alatt tudnak olyan fejlesztéseket
létrehozni és finanszírozni, amellyel versenyképesebb terméket
lehet előállítani. Várható tehát az ágazat átrendezősége.
A piac is szelektálni fog. Egy zsebből zsebbe kereskedésnél,
ha hiány van egy termékből akkor mindent megadnak érte, ha
nincs, akkor a termelőn marad az áru. Aki hosszú távú
rendszerben dolgozik, annak pedig egyik évben jobb, másik évben
kevésbé jó bevétele lesz, de egy biztos: termékét el tudja
adni.
-Még 2005-ben beszéltünk
arról a Kincsem Rádióban, hogy élelmiszernek szánt takarmányt
árulnak a hipermarketekben. Azóta javult a helyzet?
-Akkor azért
fogalmaztam ilyen ironikusan, hogy a sajtó jobban felfigyeljen álláspontunkra.
Mára kissé javult a helyzet, s ebben szerepe van az FVM minőségellenőrző
csoportjának. Uniós belépésünkkor hatalmas túltermelés
volt. Hihetetlenül alacsony árak voltak, majdnem eladhatatlan
volt a termék, s a magyar áruházláncok egy része egyfajta kényszervásárlásra
szólította fel a vevőt. Teljesen gyenge minőséget hozott be
– tisztelet a kivételnek. Az eladásra szánt
zöldség-gyümölcs egyike-másika olyan volt, mint amiket az állatoknak
szoktak adni. Az ok: az áruházláncok szakmai átvételi
rendszere még nem áll a legmagasabb fokon és hűtőlánc sincs
kialakítva. Előfordult az, hogy egy beszállító által jó minőségben
bevitt áru két napig állt a 15-20 fokos raktárban, majd ott tönkrement,
utána kitették a polcra, s ráírták : magyar áru. Ha importból
jött be egy-két komolyabb tétel, azt máris kitették. Mit látott
a vásárló? A magyar árú fonnyadt, rossz, míg pl. a spanyol
életerős. Ez elfogadhatatlan rendszer. Az a szemlélet, hogy
gyenge és olcsó árút kínáljak a vevőnek, mert a vásárló
az olcsóságra „utazik”, hiszen szegények az emberek: rossz
irány az áruházláncok részéről, mert az a profit, amit a
magyar ágazat a jó minőségű árúval meg tudna szerezni, az
kiesik. Mi tehát ellenérdekeltek vagyunk abban, hogy az áruházláncok
akciókat hirdessenek meg. Azt mondjuk: legyen kiegyenlített, átlagosan
jó minőségű termék kínálva a magyar fogyasztónak, hogy
egyrészt egészséges és jó termékhez jusson, másrészt
szokjon hozzá az igényességhez. Ez egy folyamatos harc. Még
mindig vannak indokolatlan akciózások, abban az időszakban,
amikor a magyar zöldségek és gyümölcsök nagy mennyiségben
és jó minőségben teremnek. Ilyen akcióval nagyon le lehet
verni az árakat. A nagy élelmiszeráruház-láncolatok árversenye
torzítja a tiszta kereslet-kínálati viszonyokat a zöldség-gyümölcs
kereskedelemben.
-Hogyan
lehet arra ösztönözni az áruházláncolatokat, hogy magyar
termékeket vegyenek át?
-Ha globálisan nézzük a kérdést: egy áruházlánc azt
vesz, amit akar. Ebbe nem szólhat bele senki. A hazai zöldség-gyümölcs
ágazat legnagyobb problémája épp az, hogy nem képes a láncok
igényeinek megfelelően nagy mennyiségű és azonos minőségű
árualapot felmutatni. Ez a legfőbb oka annak, hogy a magyar
termelők még a láncok hazai üzleteibe is csak elvétve kerülhettek
be áruikkal. A szomszédos országok piacának meghódításához
előbb egy-egy térség gazdálkodóinak összefogására lenne szükség.
Ha van elég áru, akkor már érdemes elvégezni azokat a
fejlesztéseket, amelyekre támaszkodva meg lehet kezdeni az együttműködést
a multinacionális kiskereskedelmi láncokkal. Így lehet csökkenteni
az importot. Jobb tárgyalási pozíciónkat magunk vívhatjuk ki
összefogással és fejlesztéssel.
-A
hazai diszkont élelmiszerboltokban izraeli és spanyol
paradicsomokkal is találkozhat a vásárló. Egyik ország sincs
a szomszédban. A fólián lévő címkén lévő dátum szerint
kb. 2 hétig őrzi meg a minőségét egy ilyen külföldi zöldség.
Milyen paradicsom az, amelyik a szüret után legalább 4 hétig
teljesen tökéletes formát mutat?
-Ezek az ún. hosszan pulton tartható fajták. Esetünkben
nemesített fajtáról van szó. Az importból hozott termék íze
viszont legtöbbször nem olyan, mint egy magyar paradicsomé,
melynek sav-cukor aránya egy zamatos zöldséget ad. A magyar
fogyasztási szokás jellemzője: a teljesen beérett, piros
paradicsomot fogyasztjuk. Az ilyen zöldséget máris értékesíteni
kell. Annak, hogy Magyarországon egyes időszakokban nagyon markánsan
megjelenik az import, holott azt mondhatnánk, ezt itthon is meg
tudnánk termelni, egy fontos oka van: volt egy rendszerváltás,
s egy új rendszer kialakulásához legalább 15-20 év kell. S még
nem tudtunk kínálni olyan mennyiségű és minőségű terméket,
amit a piac igényelne.
-Az EU-ban mennyire lehet beszélni piacvédelemről?
Halljuk: román importőrök drágítják a primőr zöldségeket.
-Az EU tagállamain belül a zöldség-gyümölcs területén
piacvédelmet nem lehet adminisztratív eszközökkel létrehozni.
Hiszen szabad piacról van szó. Ráadásul esetünkben olyan termékekről
beszélhetünk, amik lazán szabályozottak. A piac védelme a
szabályozás minőségi oldalán jelenik meg. A minőségi előírás
területén van még tennivalója az EU-nak és a tagországoknak
is, hogy betartassák. A harmadik országokkal szemben már vannak
védelmi lehetőségek. Itt alku tárgya: melyik harmadik országból
mennyit lehet behozni. A magas szinten kereskedő országok
viszont – amihez még nem tartozik Magyarország – védik a
harmadik országokkal történő kereskedelmi pozíciójukat. Tehát
az Unió tagországai között egy konszenzusos állapotot kéne létrehozni
a harmadik országokból bejövő termékeket illetően, s meg
kell védeni az európai piacot a saját belső termelésünk
fenntartása érdekében. Azzal viszont nem értünk egyet, hogy
az EU-ban leépítsük a mezőgazdasági termelést, amikor látható:
a harmadik országok (pl.: Kína, India, Oroszország) olyan
mennyiségű élelmiszert igényelnek, ami abban a régióban
10-15 éven belül nem termelhető meg.
-Mi a helyzet az orosz piaccal? 2006 őszén nyilatkozta:
„az elkövetkező egy-két évben akár 50-70 ezer tonnával is
növelhető a jelenlegi mintegy 100 ezer tonnás magyar zöldség-gyümölcs
kivitel Oroszországba. Jó piaca lehet ott az almának, meggynek
és a paradicsomnak is.”
-
Oroszország láthatóan nagy piac. Jók a fizetési kondíciók,
de a fizetési technikával már problémák vannak. Ezt a piacot
is sújtja a magyar árukínálatnak a hektikusága, alacsony aránya.
Idejönnek, s megkérdik: miért nem tudunk úgy, és annyi almát
szállítani feléjük, mint a rendszerváltás előtt? Más lett
az almánk, más lett a piacunk, más lett a tulajdonviszony.
-
Vannak olyan magyar zöldségek, melyeknek külföldön nagyobb a
piaca, mint idehaza?
- Igen. Két termékről lehet beszélni: a spárgáról és
a gombáról. Mindkettő keresett a német és az osztrák piacon.
A gomba kivitele jó példája annak : ha egy terméket túlságosan
az exportra orientálunk, úgy, hogy a belső fogyasztását nem
stabilizáljuk, akkor óriási bukások következhetnek be. Egy egész
hazai ágazat rendülhet meg akkor, ha meggyengül az export-piac.
- Óriási
fagykárról lehet hallani. Megtörtént a kárfelmérés?
-A melegebb időjárás előbbre hozta 2-3 héttel a vegetációt.
Április végén – május elején viszont sok helyen lefagyott a
termés. Jóval nagyobb területről van szó, mint Szabolcs-Szatmár-Bereg
megye. Végleges adatot még nem tudok mondani. Az almát,
cseresznyét, meggyet, kajszit, kitett dinnyét és paradicsomot
ért fagykárról lehet beszélni. Azt saccolom, hogy területtől
függően 30-40 %-tól 100%-ig terjedő károsodásról van szó.
Elkészítünk egy piaci prognózist, és olyan javaslatot próbálunk
megfogalmazni az agrártárca felé, hogy miként lehet legalább
úgy támogatni az ágazat szereplőit, hogy ha már a bevételtől
elestek, legalább mínuszban ne maradjanak, és a jövő évi újrakezdés
biztosított legyen számukra.
Medveczky
Attila
|