2007.05.25.
Akit Aczél elvtárs a partvonalra akart lökni
Születésnapi beszélgetés Konfár Gyula
festőművésszel
Konfár
Gyula festő, grafikus
1933. május 13-án született Budapesten.
1950-1957:
Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Domanovszky Endre,
Kmetty János, Fónyi Géza. 1960-1963: Derkovits-ösztöndíj;
1963: a Római Magyar Akadémia ösztöndíja; 1964-1965: a
londoni Grosvenor Gallery tagja; 1965-1975: a Művészeti Alap
szaklektora; 1966-1969: a Kilencek művészcsoport tagja; 1968:
Munkácsy-díj; 1968-1989: a tokiói Gekoso Galéria tagja; 1990:
a kaohsziungi Wang's Galéria (Tajvan) tagja; 1994-1996 között
megjelenik saját kiadású albumkatalógusa 3 füzetben; 1996-ban
a Magyar Művészeti Műhely alapító tagja, ill. elnöke. Egyéni
kiállítások : 1964, 1965 • Grosvenor Gallery, London; 1969
• Képcsarnok, Győr; 1974 • Gulácsy Terem, Szeged; 1976 •
Csók Galéria, Budapest; 1979 • Dési Huber Terem, Veszprém;
1980 • Derkovits Gyula Terem, Szombathely; 1984, 1986 • Csontváry
Terem, Pécs; 1992, 1994 • Formosa G., Tajpej (Tajvan); 1994 •
TM Galéria, Budapest; 1995 • Wang's Gallery (gyűjt., kat.),
Kaohsziung (Tajvan); 1996 • Szolnoki Galéria, Szolnok (gyűjt.);
1997 • Pro Ars Galéria, Budapest; 1998 • Lord Major Galéria,
Budapest. Válogatott csoportos kiállítások: 1957-től
valamennyi fontosabb országos rendezvény, ill. a magyar művészet
külföldi bemutatóinak résztvevője; 1960 • XXX. Velencei
Biennálé, Velence; 1973 • a Realista Festészet Szófiai
Triennáléja; 1997 • a Kuala Lumpur-i Expó (Malajzia); 1966,
1968 • Műcsarnok, Budapest; 1967, 1968 • Veszprém; 1969 •
Szombathely. Köztéri művei: Bányászok (pannó, 1964, Ajka,
Kultúrház); Mementó (pannó, 1970, Auschwitz, Emlékmúzeum);
Család (mozaik, 1980, Csongrád, Szakközépiskola). Művek közgyűjteményekben:
Hirosima Múzeum, Hirosima; Magyar Nemzeti Galéria, Budapest;
Modern Múzeum, Tokió.
-Engedje meg, hogy szerkesztőségünk nevében boldog születésnapot
kívánjak Önnek! Isten éltesse az emberi kor legvégső határáig!
-Köszönöm szépem!
-Mikor határozta
el, hogy festőművész lesz?
-Ezt nem lehet dátumhoz kötni.
Gyermekkorom óta mindig szívesen rajzoltam és ez a rajz iránti
érdeklődésem később, az elemi iskola befejezése után sem
lankadt. Szinte minden szabadidőmet rajzolással töltöttem el.
Ösztönös vonzalmamat gimnazista koromban a megsejtett hivatástudat
váltotta fel: festőművész akartam lenni. Barátom unszolására
- mert nehezen megnyíló fiú voltam - , 14 éves koromban
felkerestem a Képzőművészeti Főiskolát. A portás Józsi bácsi
közölte velem: itt csak 18 éven felülieket oktatnak. Ekkor
nagyon elkámpicsorodtam. Józsi bácsi ezt láthatta, mert utánam
szólt: menjek el az Epreskertbe, ott van egy szabad iskola.
Kimentem. Felvételi volt. Modellről kellett rajzolni, szénnel.
Addig ilyet még sosem csináltam. Bizonnyal jól sikerült, mert
Domanovszky Endre festőművész felvett az osztályba.
Domanovszkyt nem csak korrigáló tanáromnak tartottam, hanem
mesterként tiszteltem. Később jó barátokká lettünk. Főiskolai
hallgató koromban is gyakran felkerestem őt rajzaimmal. Tanácsot,
útbaigazítást kértem tőle. Pályám kezdetén, műtermemben
gyakran megtekintette munkáimat. Tehát gimnáziumi tanulmányaim
mellett szorgalmasan jártam az Epreskertbe, ahol a dolgozók esti
iskolája volt. Ezt az intézményt a Képzőművészeti Főiskola
tartotta fenn. Ott délután 5 órától este 8-ig voltak a
foglalkozások. 14 éves és 60 éves növendék is tanult az
iskolában.
-Utána egyenes út vezetett a főiskolára?
-Domanovszky bevitt volna engem 16 éves koromban is;
korkedvezménnyel felvettek volna. Édesapám viszont ragaszkodott
az érettségihez. Tiszteletben tartottam apám kívánságát. S
így tovább jártam a II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Gimnáziumba-
ez a közgazdasági egyetem előkészítő gimnáziuma volt - , de
az epreskerti tanfolyamot is szorgalmasan látogattam, és csak az
érettségi után kértem a felvételimet a főiskolára. Alapos
felkészülésem eredménnyel járt: közvetlenül az érettségi
után, 1950-ben felvettek Kmetty János osztályába. Róla csak jókat
tudok mondani. Szuggesztív hatásával arra kényszerített, hogy
a feladatokat szakmai szempontból kifogástalanul oldjam meg.
Tanulmányaimat Fónyi Géza festőművész osztályán
folytattam.
-Nem is gondolt arra sosem, hogy közgazdász lesz?
-Nem. De az iskola annyiban jó volt, hogy a főiskolán tanított
ún. politikai tantárgyak anyagait már gimnazista koromban
megtanultam. Ez egyfajta előnyt jelentett. Igaz,a főiskolán sem
az orosz nyelvet, sem a politikai tárgyakat nem vették komolyan.
-Azt olvastam Önről: főiskolától
a diploma után sem vált meg. Három évig –1957-ig tovább
tanult. Miért?
-Itt egy apró tévedés van. Maga a főiskola öt
éves volt. Ötödik évben államvizsgáztunk. Akinek sikerült a
vizsgája, diplomázhatott. A diplomamunka egy évig tartott. Fónyi
osztályában készültem fel diplomamunkámra, A festők c. kép
megkomponálására. Hetvenen kezdtük a festő szakon, de csak hárman
kaptunk diplomát. A többiek menet közben lemorzsolódtak.
Lektor koromban találkoztam olyanokkal, akikkel együtt kezdtem
el a főiskolát, de másodéves korukban eltanácsolták őket.
Ők ezt tragédiának élték meg. Emberileg megtörtek lettek.
-Kilépve a főiskola kapuján
voltak-e egzisztenciális értelemben vett kapaszkodói?
-Az 1960-ban kapott Derkovits- ösztöndíj sokat segített
nekem. Majd kaptam egy műterem-félét, ami egy gyárhelyiségben
volt. Ez is nagy segítséget jelentett.
-Ha már a Derkorvits- ösztöndíjnál tartunk, tudtommal egy rövid
ideig felfüggesztették annak folyósítását. Miért?
-Az egy nagyon furcsa eset. Minden évben beszámoló volt
az ösztöndíjjal kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy be kellett
vinni a Műcsarnokba a díjkiosztó bizottság elé az adott műveket.
Ők ezt véleményezték. Domanovszky, aki a bizottság elnöke
volt, mindig meg volt elégedve munkámmal. Egyszer egy ilyen
alkalommal, a véleményezés után haza akartam vinni a képeket,
de nem engedték. Kérdem: miért? Mert hármunkat – ösztöndíjasokat-
behívtak a minisztériumba. Ott Aczél elvtárs egy nagy dörgedelmes
beszéddel kezdte. Képemet „elemezve” megemlítette, hogy a
szocializmusban nem olyanok a munkások, mint amilyennek én ábrázolom
őket. Az én munkásaim szerinte pesszimisták. Ezért megvonják
az ösztöndíjamat. Mondtam: maguk adták, hát vonják meg.
Kimentem a teremből, s szegény Domanovszky legnagyobb rémületére
becsaptam az ajtót. Nekünk, Derkovits-ösztöndíjasoknak kötelező
volt akkoriban a marxista egyetemre járni, hogy elvégezzük az
esztétika szakot. A szeminárium vezetője az a Szecsődi László
volt, aki 1958-tól az MSZMP Központi Bizottságában helyettes
osztályvezető posztot töltött be. Neki elmeséltük, mi történt
Aczélnál. Ekkor Szecsődi felhívta Aczélt, és előttünk –
mivel a főnöke volt - elég csúnyán leteremtette. Ezután a
továbbiakban is hozta a postás a pénzt.
-A 20. sz. második fele korán
sem volt békés Magyarországon. 1956., kivégzések,
terror…Hogyan lehetett megalkuvás nélkül dolgozni, érvényesülni?
-A történelmi eseményektől igyekeztem távol tartani
magam. Dolgoztam, küldözgettem a bel-és külföldi kiállításokra
a képeket. Így kerültem ki a Velencei Biennáléra, ahol egy
Eric Estoric nevezetű amerikai közgazdász és műkereskedő
felfedezett engem. Először négy, majd 100-150 képemet vitte
ki. 1964-ben kihívott Londonba dolgozni, ahol Lord Woodrow feleségét
kellett életnagyságban lefestenem. Majd Estoric –aki két műtermet
is adott nekem - kiállítást rendezett képeimből a Grosvenor
Gallery-ben. Csakhogy én minden nap „pakoltam”, mert nem
tudtam megfesteni a hölgyet. A nő egy tipikus angol „kékvér”,
akin lila volt minden, a hajától a ruhájáig. Sehogy sem akart
karakteres lenni a kép. Végül is nehezen, sikerült megfestenem
a képet. Angliában részben arcképeket, részben alakos kompozíciókat
festettem. Akkoriban szerelmes voltam, s így hazajöttem a
szigetországból. Mikor hazajöttem, azt írták rólam, hogy
eladtam a lelkem és a művészetem az imperializmusnak.
-Mi lett a szerelemből?
-Házasság. Feleségül vettem Horváth Teri művésznőt.
Őt még angliai tartózkodásom előtt ismertem meg.
-Róla is készített arcképeket?
-Hogyne.
Volt amikor modellt ült, máskor benne volt művészeti képzeletemben,
miként festem le.
-Magyarországon is dolgozott megrendelésre?
-Nagyon ritkán. Összesen három megbízásom volt. Az
egyik ilyen a Bányászok pannó. Ezt a művemet nagyon szeretem.
Kompozíciója újszerű volt. Két részre osztottam a felületet.
Felül az élet, alul a bánya. A napsütés és a mélység, a
munka ellentéte volt az alkotás témája. Nem csak formarendjében
alakult így a kompozíció, hanem színvilágában is. Lent mélyebb
barnák, feketék, zöldek voltak, fenn pedig egy olyan aranyló
színvilág. Ennél a képnél lényeges a hatalmas méretben
megvalósított monumentalitás is. A bányász-pannó 550x900
centiméteres. Amikor összeérett bennem minden, amikor már nem
volt külön se szín, se forma, csak maga a kép volt, nagy méretek
kellettek, hogy kifejezzem magamat.
-Nem csak fest, hanem grafikákat is készít. Mik grafikáinak,
s mik táblaképeinek tárgykörei?
-Grafikáimnak tárgyköre az arckép, táblaképeimé
főleg a csendélet volt. Csendéleteimen a egyszerűségre próbáltam
törekedni. A csendéleteket általában egyszerű használati tárgyakból
állítottam össze. Ma már grafikákat nem készítek. Az utóbbi
időkben a rajzolást csupán vázlatozásnak tekintem.
-1959-ben az Öregasszony c.
krétarajzával elnyerte a Lenin Kohászati Vállalat díját. Ez
elősegítette népszerűségét?
-Ezt nehezen tudom lemérni. Mindig megvették a képeimet,
ha ez a népszerűség jele, akkor igen. Már 1957-től grafikáimmal,
olajfestményeimmel részt vettem a Magyar Képzőművészeti Kiállításokon.
1960-tól mind a budapesti, mind a vidéki lapok, folyóiratok
gyakran közlik rajzaimnak és festményeimnek reprodukcióit. Bár
később is mondták, hogy nem szocialista típusú munkások láthatók
képeimen, pl. a Martinászokon. Ez is egy nagy méretű alkotás:
240x380 cm-es. Érdekes, hogy Tajvanon az ilyen típusú képeimre
nagy volt a kereslet. A Martinászok jelenleg egy tajvani fémipari
konszern székházának tanácstermét díszíti. Itt említem meg
a Hazafelé c. művemet, ami a szigetország második legnagyobb városában,
Kaohsziungban lévő Szépművészeti Múzeum tulajdona. Sőt a
tajpei Modern Múzeumban egy „termem” is van.
-Angliában és Ázsiában tanulmányozta az ottani művészetet
is?
-Nem. Semmilyen hatásról és kölcsönhatásról nem lehet
beszélni.
- Az 1960-as évek elején kettős arcképeket festett. Miért?
Ide tartozik az azonos típusú idősebb nő és fiatal lány
szerepeltetése egy képen belül.
-Mindig érdekelt az idő, a változások. Kíváncsi
voltam, tudom-e ezt a dolgot képeimen kifejezni. A témát a több
változatban megfestett kettős arcképeimen is feldolgoztam. A vázlatok
egymástól részben képkivágásokban, részben a téma árnyalati
eltérésében különböznek.
-Ehhez a témához tartozik a Halottsirató c. kompozíciója
is?
-Igen. 1966-ban készítettem a Halottsirató I.
című, rá húsz évre a Halottsirató II. c. művemet. Az elsőben
a halált az életfolyamat befejezéseként értelmezem. A másodikban
inkább az elmúlás tragikumán van a hangsúly.
- Olvastam: kedvelt
motívuma a Szentendre környéki dombok alján meghúzódó
falvak. Máskor elénk idézi a bolgár tengerpart szikláinak
torlódó formáit, a Földközi –tenger színgazdagságát,
vagy a Dunántúl, a Tihanyi –félsziget fáinak lombjainak hullámzását.
Az Alföld, a síkság világa nem fogta meg annyira, mint a
hegyeké, domboké vagy a vízparté?
-Kevésbé. A vízpart főleg a színhatások miatt fogott
meg, s ott a figurák megjelenítésének jóval nagyobbak a lehetőségei,
mint a sík terepen. Tájképeimre jellemző, hogy ugyanazt a témát
egyes képeimen különböző oldaláról közelítem meg. Kedvelt
motívumom volt még Szentendre. A helyszínen készítettem el a
vázlatot, de a festményt már a műteremben komponáltam meg. A
tájképek készítése közben a kiválasztott tájrészletnek
nem is annyira a forma-hanem a színvilága köti le érdeklődésemet.
-Mennyi idő alatt fest meg egy képet?
-Van, amikor évekig. Előfordult, hogy ki volt állítva
egy adott munkám, majd mikor visszakerült hozzám, folytattam
azt. Így más lett belőle. Kérdés: mikor van befejezve egy kép,
s egyáltalán be lehet-e fejezni? Az alsó rétegeket a folytatás
során sosem festem le, így mozaikszerűen átszövődnek az
anyagok, átlényegülnek a felületek. Ezért szinte az első
ecsetvonástól az utolsóig lehet érezni azt, ami szeretnék
„közölni”, s azt a vibrációt, amit a színek adnak. Ehhez
a témához tartozik, hogy általában képciklusokat festek.
Egy-egy témából többet: nyolcat-tízet. Variációkat.
-Egyszer azt nyilatkozta több a művészet, mint a tudomány és
a történelem…
-Igen, mert a mű sohasem a valóságról közöl
ismereteket, hanem a valóság és a művész viszonyáról. Ezért
izgalmasabb számomra a művészetek története, mint a történelem,
s a tudomány, mert nem csak a korról tudósít, hanem a korban
benne élő alkotó emberről is. Az embereket és az egész életet
képekben tudom elképzelni. S nekem ez jelenti a legtöbbet.
-Műterme régebben Csók Istváné volt, s Balló Ede festőművész
építette. Miként sikerült megőrizni évtizedeken keresztül a
művészet számára?
-Az egész házat, melyben most élek, Balló Ede
építette. A műtermi részben nem volt fűtés. Nem is értem,
hogy Csók Istvánék miként bírták ki a teleket. Majd
Plesznyibi Károly iparművésszé lett a 3 szintes lakás a műteremmel
együtt. A gyárhelyiség, ahol akkoriban dolgoztam akkoriban eléggé
alacsony volt a monumentális képeim elkészítéséhez. Végül
az 1960-as évek közepén sikerült megvennem Plesznyibitől a műtermet
és a lakást.
-Milyen izmushoz sorolja magát? Egyáltalán: lehet-e korunkban
egységes, átfogó izmusról beszélni?
-Nem lehet. A 20. század elején széttöredezett
minden. Az utolsó nagy művészeti összefoglaló az
impresszionizmus volt. Nem tartozom egyik izmushoz sem. Ha nagyon
erőlteti a kérdést, a realistákhoz sorolnám magamat…Figuratív
festő vagyok, aki a látványtól nehezen tud elszakadni, de nem
is akarok. A képi megjelenés nagyon fontos számomra. Amit művelek,
úgy gondolom: emberközpontú festészet. Egy időben a
konstruktivizmus izgatott a főiskola után, de az is csak a képi
megjelenésnek egy szegmense. Egy-egy izmushoz való tartozás
leszűkíti a szakmai lehetőséget, s szegényíti a képi
megfogalmazás módját. Sajnos az impresszionizmus óta nincs egy
közös szemlélet a művészetben. Egyének vannak, akik „küzdenek”
a maguk módján a szakmával és az elismertséggel.
Medveczky
Attila
|