2007.05.25.
Bereményi Géza: Az arany ára
(Bárka Színház Vívóterem)
Bereményi Gézának
az Eldorádó című filmjét Eperjes Károllyal a főszerepben
1988-ban láthatták először a mozinézők. Az arany ára című
drámája az Eldorádó színpadi átdolgozása, aminek 1998-ban
volt a premierje a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban, majd
2003-ban a győri színház újította föl. A Bárka Színház
pedig ez év március 10-én mutatta be. Ennek az előadásnak a létrejöttét
nagymértékben segítette a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumának keretén belül működő Katona József Drámaírói
Alapítványtól nyert anyagi támogatás. Bereményi Géza ebben
– az általa Teleki téri piaci játéknak – nevezett színművében
nagyapjának és az előbb említett piac hajdani, jellegzetes
figuráinak állít emléket. Bereményi Géza darabja a magyar történelem
három sorsfordító időszakát öleli magába, ennek megfelelően
a három felvonás más-más dátumhoz kapcsolható: az első
1945-höz, a szovjet megszállás kezdetéhez, a második
1956-hoz, a forradalomhoz és a harmadik a Kádár János-i kemény
diktatúrához. A cselekményidő úgy nagyjából 20 évet ölel
föl. Az arany árának a főszereplője Monori, aki 1945-ben a
Teleki téri piac koronázatlan királya. Ez, a dráma elején a
negyvenes éveit taposó férfi a túlélés bajnoka, a mindig
talpra eső és álló ügyeskedők mintapéldánya. Ő a
megtestesült őserő, aki senkitől és semmitől nem hagyja magát
legyőzni, és igyekszik a hatalmon lévő okosok eszén túljárni.
Szabó Pál író az ilyen, a jég hátán is megélő kisemberekről
mondta: „éltek, ahogyan tudtak”. A „felszabadulásnak” csúfolt
időkben brillt, gyémántot csencsel a Berlin felszabadítására
igyekvő ruszki kapitánnyal, de nem veszi komolyan a kommunista pártnő,
Csöpi erőszakosságában rejlő gátlástalanságot. Ekkor, egy
jó üzleti fogással jut annak a tekintélyes mennyiségű
aranynak a birtokába, ami végigkíséri őt egészen a haláláig.
Mert az elkövetkezendő évek folyamán ezt a nyolc aranyrudat
akarja mindenki megszerezni tőle, amiért nem riadnak vissza még
a fizikai bántalmazásától sem. Az 1956-os forradalom idején föláldoz
egyet közülük: az unokája életét menti meg vele. Monori nem
keveredik bele a fegyveres harcokba, még csak távolról sem
figyeli az eseményeket, ő csak az árudáját akarja megnyitni.
A népharag ítéletétől félve azok kérnek tőle segítséget,
akik a standjáról kipenderítették, kifosztották és
nagyhangon utasítgatták, sőt bántalmazták. A szovjet
szuronyokkal a hatalomba visszaültetett bolsevikok kis bódéjából
újra kidobják őt, és csak a villanypózna tövében árulja a
tökmagot meg a szotyit. Mindene elúszott, de az aranya még
megvan. Ekkor készül utolsó nagy üzletére, és meg is köti,
ami viszont az életébe kerül. Bereményi Géza darabja afféle
történelmi tabló, amiben benne rejlik az, hogy a színház
formanyelvén beszélje el társadalmunk szerves fejlődésének
megakadását, vakvágányra kerülését, mert azt a három döntő
időszakot – 1945-öt, 1956-ot, 1965-öt – mutatja be, ami ezt
a kisiklást elkezdte, folytatta, majd bevégezte. Sajnos nem
tudja kiaknázni a saját maga teremtette lehetőségeket, mert
valahogy elkeni az ezekben a diktatúrákban a morál, a humánum
és az emberi élet ellen elkövetett bűnöket, nem meri
élesen és határozottan tálalni ezeket, mintha félne a kimondásuktól,
nevén nevezésüktől, a mai viszonyokkal való párhuzamba állításuktól,
ezért csupán érinti vagy a felületükön karcolja meg őket. A
Bárka egész társulata részt vesz az előadásban. A főszerepet
– vendégként – Gáspár Sándor játssza. Az ő Monorija az
elpusztíthatatlan életerő, a saját boldogulásának érdekében
mindenféle megalkuvásra képes figura. Feleségét a vallásos,
mindig rettegő asszonyt Varjú Olga személyesíti meg. A rossz
akusztika miatt az elvakult bolsinőt, Csöpit alakító Spolarics
Andrea szövegét, ha ordít, vagy ha pityereg, nem lehet érteni.
A jellemtelen Gombacsikot, Csöpinek a kommunista etikát gyorsan
megtanuló fiát Nagypál Gábor, Tulipánt, a hangtalan ötvöst
és profi gyilkost a szintén vendég Mucsi Zoltán, a léha grófot,
az apai szeretetet csak az arany megszerzése miatt mímelő
Tibort Dévai Balázs, Marikát, Monori lányát, a mindig
alkalmatlan férjeket választó szépasszonyt Szorcsik Kriszta
viszi fel a színre.
Az
Arany árának eme hosszúra nyúlt előadása után felemás érzéssel
kel ki a néző a székéből. Látott egy viszonylag érdekes
családmesét, a magyar történelem sötét időszakai közül a
hozzá legközelebb esőt, nem unatkozott, de szívből jövően
kacagni, felhőtlenül szórakozni sem tudott, szomorkodni sem
igazán, bosszankodni viszont annál inkább, mert szókimondásban
többet várt és remélt.
Dr.
Petővári Ágnes
|