2007.03.16.
Siralomházban a Szabó család
Minden bizonnyal
megszűnik a Szabó család című, a közszolgálati rádió majdnem fél
évszázadot megért hangjátéksorozata. A sajtónak, Borbély-Urquhart
Julianna, a Magyar Rádió kommunikációs vezetője a szerény
hallgatottsági adatokkal indokolta a lépést. Hozzátette: „a
Kádár-rendszer kisembereiről szóló szappanopera mára végképp
elfáradt és irodalmi értéke is megkérdőjelezhető”. Elmondta, hogy
végleges döntés még nem született a kérdésben, az új
műsorstruktúra kialakítása most is tart, de szinte biztosra
vehető, hogy néhány hónapon belül elbúcsúzik a hallgatókról a
Szabó család.
A legendás
hangjáték-sorozat múltjáról, jelenjéről, bizonytalan jövőjéről;
pályájáról Major Anna, dramaturgot kérdeztük.
-Olvastam,
hogy Halimbán élte gyermekkorát, édesapja pedig sok mindennel
próbálkozó, földből élő ember volt, hol erdőn, hol bányában máskor
pedig postásként dolgozott. Mit adott önnek Halimba, a szülői
ház? Híres akaraterejét édesapjától örökölhette…
-Valószínűleg. Az a
tapasztalatom, hogy a szegény embereknek szükségük volt
akaraterőre ahhoz, hogy fönn tudjanak maradni a nehéz körülmények
között. Ami legfontosabb tanulság volt számomra, az: sem az
édesanyám, sem az édesapám – pedig mindketten nagyon keményen
dolgoztak – soha nem panaszkodott fáradtságra. Amikor édesapám
erdőmunkás volt – télen a munkát a fakitermelés jelentette – napi
10-12 km-t gyalogolt a hóban, az erdőben, amíg odaért a munka
helyszínére. Reggeltől estig dolgozott. Az aratás sem egy könnyű
munka…Szüleimtől mégsem hallottam, hogy kimerültségre panaszkodtak
volna. Többen kérdezték tőlem a Szabó családdal kapcsolatban, hogy
nem unom-e. Ezt a kérdést nem is értem, hiszen a munkát soha nem
untam, az ember természetének tartom azt, hogy dolgozik.
-Gondolom
a faluban osztatlan iskola volt. Technikailag így elég nehéz útja
lehetett az érettségiig.
-Az
osztatlan iskola szerintem előnyös volt. Több osztály volt egy
tanteremben. Tulajdonképpen két tantermes iskolába jártam. Az első
három osztály tanult együtt. Ez bizonyos koncentrálásra, és az
egyszerre többfelé figyelésre is megtanított. Miközben egy
feladatot kellett megoldani, óhatatlanul hallottam, hogy mivel
foglalkozik a másik osztály. Ez különösen rádiós munkámban
segített, hiszen ott is többfelé kell egyszerre figyelni: mit mond
a színész, mi megy a szalagra, milyen a zene, nem tévesztik-e el a
szöveget. Mohos József tanító úr szorgalmazta, hogy a jobb
képességű gyerekeknek szerveznek magánpolgári iskolát. Padragról
is átjött egy tanító, nálunk volt kettő, elosztották, hogy mit
tanítsanak. A hat elemi után néhány tanulót kiválasztottak és
külön foglalkoztak velünk. Úgy készültünk, hogy majd bemegyünk a
veszprémi Ranolder intézetbe vizsgázni. Hogy mennyire nem volt
általános az ilyen lehetőség, az is mutatja, hogy többen nagyon
gyorsan lemorzsolódtak. Vagy hárman maradtunk, de akkor már a
közös munka megszűnt, mindenki maga tanult otthon könyvből, és
ment vizsgázni.
-Miért
akart dramaturgnak tanulni? Ez a foglalkozás akkor aligha volt
benne a köztudatban.
-Nem csak, hogy nem
volt a köztudatban, hanem ismeretlen volt – számomra is. Annyi
közöm volt az egészhez, – anélkül, hogy tudtam volna, mi az, hogy
dramaturg -, mint ahogyan sok korombeli faluról származó gyerek,
színjátszó csoportok munkájában vettem részt. A téli szórakozás az
volt, hogy falusi színjátszó csoportokban játszottak az emberek.
Apám is, amíg meg nem nősült, az egyik ilyennek volt a tagja. Én
már iskolás koromban színjátszó voltam. Eredetileg orvos akartam
lenni, mint ahogy sokan akkoriban. Közgazdasági gimnáziumban
érettségiztem. Volt akkor egy olyan rendelet, hogy az, aki
kitűnően érettségizik, bárhol tovább tanulhat. Kiderült, ez nem
teljesen igaz. Veszprémbe kerültem Népi Kollégiumba, aztán ez
megszűnt, és engem áthelyeztek Esztergomba egy másik ilyen
intézménybe. Ott viszont iszonyúan egyedül éreztem magam, és
kértem a Pestre kerülésemet, érettségi előtt fél évvel. Orvos
akartam lenni bármi áron, és nemhogy bátor, de vakmerő voltam
akkoriban. Elmentem a minisztériumba, hogy segítsenek bekerülni az
„orvosira”, mondják meg mit kell tennem, mert az iskolám a Lenin
Intézetbe akar küldeni. A minisztériumban azt tanácsolták, hogy
mivel túl sok különbözeti vizsgát kellene tennem, meg nem is olyan
iskolát végeztem, amivel az egyetemre kerülhetek, különben is nagy
a túljelentkezés, menjek a Lenin Intézetbe. Erre mondtam, hogy az
iskola is oda akar küldeni, de én nem ezt szeretném. Még
Esztergomból ismertem Ancsel Évát, a későbbi filozófust, költőt,
aki akkoriban ott volt nevelőtanár. Nála valamivel idősebb férje,
Gímes Imre is szimpátiával figyelte a sorsomat. Hírlapíróként
dolgozott, írt drámákat is, amiket nem nagyon mutattak be, de egy
bűbájos ember volt. Hát ők faggattak, hogy mégis mire vágyok?
Soroltam, hogy: szeretek olvasni, színjátszó voltam, érdekel a
színház. Ancsel tanácsolta, hogy jelentkezzek a Színművészetire.
Akkor indult az önálló dramaturg szak. Két évvel korábban ez még
együtt volt a forgatókönyvírással, az operatőrképzéssel, a
filmrendezéssel. Ancsel Éva segítségével küldtem el a
jelentkezésemet a Színművészetire, mert az iskolám nem oda küldte.
Behívtak felvételire, de ugyanazon nap felvételiztem a Lenin
Intézetbe is. Ott, aki fogadott nagyon megértő volt velem, mikor
közöltem: a Színművészetire akarok menni, ide csak akkor jövök, ha
oda nem vesznek fel. Ez egy kissé „meredek” dolog volt. Esetleg
elvághattam volna az őszinteségemmel magamat. Alaptulajdonságom az
őszinteség. Nem tudok alakoskodni. Azt válaszolták, hogy menjek
át, és mondjam meg : itt már felvételiztem, és csak várjam
türelemmel az értesítést. Felvettek az 5 éves dramaturg szakra,
ahol nagyon jól éreztem magam. Igaz, volt egy kis időszak, amikor
arra gondoltam: otthagyom az iskolát. Érdekes szemlélet alakult ki
3. év körül a főiskolán: aki tehetséges, annak nem kell tanulni.
Ez eléggé megrendített és elbizonytalanított. Nem tudtam, hogy jó
helyen vagyok-e. Hála Istennek, voltak iskolatársaim, akik
segítettek nekem ebben a válságban, pl.: Fakan Balázs, Csurka
István. Bíztattak, hogy ne adjam fel. Tanárom, Bozó László szakmai
tanársegéd is arra próbált rávenni: ne adjam ott a főiskolát.
Sikerült nekik, mert dramaturg lettem.
-Mikor
került a Magyar Rádióhoz? Hiszen egy frissen végzett dramaturg,
aki kikerül a Színház- és Filmművészeti Főiskoláról, annak ott
vannak a színházak, a film, sőt beindult a TV is.
-A rádióról elég
keveset tanultunk. Ha jól emlékszem, egyszer jött hozzánk egy
rádiós szerző és egy rádiós dramaturg, az 1956 után kivégzett
Szirmai Ottó. Ő és Koppányi György – a rádiós szerző- magyarázták
meg nekünk, hogy mi a rádiódramaturgia lényege. Akkoriban a
főiskola gondoskodott arról, hogy a végzősöket elhelyezze. Engem a
Rádióhoz helyeztek. Gondolom azért, mert Bozó László akkor már ott
dolgozott. Lehet, hogy az ő javaslatára kerültem oda. 1957-ben, a
főiskola befejezése után már a Rádió munkatársa voltam.
-Mi
a feladata egy rádiós dramaturgnak?
-A dramaturg fogalma
akkor ismeretlen volt, s az a tapasztalatom, hogy most is. Pedig
dramaturgi foglalkozás korábban is volt. Említek magának két híres
dramaturgot. Szűcs László, az Operaháznak, Bálint Lajos, pedig a
Nemzetinek volt a dramaturgja. A foglalkozás nem volt általános,
illetve a kabarétéma volt a dramaturg személye. Akkor majdnem
annyit szerepelt, mint a Patyolat, amit előszeretettel pécéztek ki
a humoristák. Az volt a humor tárgya: a dramaturg mindenbe
beleszól, de mindent elront. A dramaturgképzés megindításának az
lehetetett az egyik célja, hogy mindenütt legyen egy irodalmi
tanácsadó, aki majd a kultúrpolitikai elvárásokat érvényesíti az
adott területen. Nem tudok olyan dramaturgról, aki ezt tette
volna. A rádiódramaturg feladata kifejezetten az, hogy – miután a
rádió egy speciális műfaj, hiszen csak hallani lehet- az írót úgy
kell segíteni a hangjáték megírásában, hogy az megfeleljen a
rádiószerűségnek. Tehát a rádióban a leghatásosabb legyen. A
rádiószerűségbe akusztikus elemek is tartoznak. A Szabó családban
kezdettől fogva benne vagyok. Bevettek hála Istennek a csapatba.
Azért örülök ennek, mert nekem ez egy nagyon nagy lecke volt és
egy máig tartó tanulmányút. Hogy miért? Mert itt hétről hétre úgy
kell elkészíteni egy hangjátékot, hogy sztorija is legyen, és
esetleg kulturális, politikai, társadalmi események is legyenek
benne. Ez azt jelentette: nekem napra készen mindent tudnom
kellett, ismernem a társadalmi és politikai problémákat. Mindent
gyorsan kell csinálni: megbeszélni az íróval, mit akar írni,
elmondani neki, mit szeretnék, hogy folytasson, s milyen aktuális
témát érintsen. Ez technikailag annyival könnyebb, mint régen
volt, hogy mindenkinek van telefonja, s a kéziratokat e-mailen is
el tudják küldeni. Gondolja el, hogy a Szabó család elindulásától
kezdve – 1959. június 30-ától- egészen a ’90-es évekig mindig
személyesen kellett felkeresnem az írót. Elmentem hozzá a
kéziratért, megbeszéltük a javításokat. Ezután vittem el a
kéziratot a rendezőhöz és a gépírónőhöz. Így folytattam apám egyik
foglalkozását, „postás” lettem. Tavasztól őszig az egyik író egy
zalai kis faluban lakott, hozzá is le kellett mennem. Az első író
csapatot Liska Dénes – a Szabó család ötlete tőle származik, s írt
is a kialakulásról egy könyvet „Papa, mama és a többiek” címen - ,
Baróti Géza, újságíró és Forgács István, dramaturg, festő
alkották. Rendezőnek sikerült László Endrét megnyerniük Ő akkor a
legjobban ismerte a rádiótechnikákat. Az akkori legjobb
színészekre osztották a szerepeket. Szabó bácsi Szabó Ernő, Szabó
néni Gobbi Hilda, Kancler Franci Gózon Gyula volt. A 2000. adáshoz
számoltam össze, hogy hány színész szerepelt addig, és 700-ig
jutottam el. Ez egy tíz évvel ezelőtti adat. Most szerintem kb.
1000-nél tartunk, mert új szerzők kapcsolódtak be a munkába, s
mindegyikük hozott egy-egy új figurát a családba. Mindig szerették
a színészek a Szabó családot, ez a mai napig így van.
-
Egyszerre több írója volt/van a hangjáték-sorozatnak. A maiak,
gondolom nem tudják, hogy mondjuk 1965-ben miről szólt a Szabó
család. El lehet mondani, hogy Major Anna nyújtja a kohéziós erőt?
-Igen, ez a feladatom.
Miután Liska Dénes 1999-ben kilépett, Forgács István és Baróti
Géza pedig meghalt. Összesen 11 íróval dolgoztunk. Jelenleg
Bakonyi Péterrel és Pozsgai Zsolttal.
-A
több író, több stílust jelent. Ez nem probléma?
-Nem, sőt, szerintem a
Szabó család sikeréhez járult hozzá. Szerencsés ötlet volt, hogy
hárman írták a sorozatot, három különböző egyéniségű író. Ezzel,
hogy két-két adásonként váltották egymást, más szemléletet hoztak
a hangjátékba. Természetesen igyekeztünk, hogy a sorozat ne
tagolódjon szét egyes írókra, s valamilyen egységesség legyen
ebben a folyamatban.
-1959-ben
hány részesre tervezték a sorozatot?
-Gács
László elnök és helyettese, Hárs István is támogatta a Szabó
családot. Utóbbi épp a napokban mondta, hogy akkor arról
beszéltek: talán egy évig fog tartani. A színészek, így Gobbi
Hilda is, arra gondoltak: 8-10 adás lesz csak ebből, s most május
28-án lenne a 2500. adás, ha nem szüntetik meg a sorozatot.
-Miért
pont Szabó család a sorozat címe? Szabó Ernő miatt?
-Először
Egyszerű emberek volt a munka címe, de aztán, mivel családműsorról
volt szó, nevet kellett adni a családnak. Az elnevezéssel
kapcsolatban több változatot hallottam. Az egyik szerint Szabó
Ernő nevéből jött a sorozat címe. Ezzel az a baj, hogy előbb
született meg az ötlet, mielőtt a színész bekerült volna a
csapatba. Az is lehet, hogy, mivel Baróti erdélyi származású,
Baróti Szabó Dávid nevéből a Szabót emelték ki. Ráadásul a Szabó
egy nagyon általános név. Ez is okként szerepelhet.
-Manapság
divatos a folytatásos családtörténet. Volt valamilyen példa önök
előtt az induláskor?
-Ha jól tudom, az
angoloknál ment már akkor az Archer-család. A közvetlen ötletet
talán a lengyelek Matysiak-családja szolgáltatta. Liska Dénes, a
József Attila Színház dramaturgjaként valamilyen színházi ügyben
járt Lengyelországban, amikor hallott róla, s utána beszélgetett
egy folytatásos rádiós hangjáték elindításáról Bozóval. A „Matysiak”
műfajilag egészen más, mint a mi Szabó-családunk. A lengyelek
„családja” sokkal epikusabb, mint a mienk. A Szabó-család
kezdettől fogva, tudatosan a hangjáték műfaját alkalmazta.
Többféle cselekmény, több szál váltja egymást fél órán belül. A
végén olyan fordulatot kell beletenni a hangjátékba, hogy
ösztönözzük a hallgatókat a következő rész meghallgatására.
-A szépprózának régi
vállfaja a családregény. Kezdetben nem várták-e el önöktől, hogy
hetente ezekhez hasonló igényű alkotást tegyenek le az asztalra?
-Nem,
ők úgy kapcsolódtak be a „játékba”, hogy az epizódok alapján
kialakították elképzelésüket a folytatással kapcsolatban. Majd
ellenőrizték, hogy az írók azt találták-e ki, amire ők gondoltak.
Levélben adtak tanácsokat is. Leírták saját életük eseményeit,
problémáikat, pl. gyári konfliktusaikat, s ha azokat közlésre
érdemesnek találtuk, a „család” egyik tagjának életébe
beleépítettük.
-A
sorozat nemcsak viselkedésmintákat kínál, hanem valóságos
események értelmezéseit is közvetítheti számunkra.- mondják
média-szakemberek. Hallott már olyanról, hogy valakinek a Szabó
család egy-egy figurája volt a példaképe?
-Mi mindig egy valódi
család életét próbáltuk megjeleníteni. Természetesen sűrítve. Nem
csak a családtagok, hanem a mellékalakok megrajzolásán keresztül
is igyekeztünk valamilyen példát adni. Egyértelmű: voltak negatív
figurák is. Egy hangjátékban, ami hétről hétre készül, s nem lehet
tudni, mi a befejezése, egy kicsit vázlatosabb karakterek
szerepelnek, amiket a színészek a saját egyéniségükkel egy kicsit
kiegészítettek, s ily módon ők is hozzájárultak ahhoz, hogy
egy-egy szereplő szimpatikus volt-e. A Kárpáti – őt Zenthe
alakította- mindig példakép volt. S érdekes, egy közértest, a
Péteri urat is példaképnek tekintették a hallgatók. Őt Horváth
Tivadar játszotta.
-Az
összes epizódnak ön volt a dramaturgja. Akkor nem is lehetett
beteg, s szabadságra sem mehetett?
-Hétről-hétre
folyamatosan vettük fel az egyes epizódokat. Egészen addig nem
mehettem szabadságra, amíg meg nem próbáltuk azt, hogy előre
felveszzük nyárra az anyagokat. Nagy problémát jelentetett, hogy a
színészek nyáron elmentek szabadságra, így csak a fővárosban
maradtakra tudtunk történetet írni. Ez egy erős korlát volt
számunkra. Ezért is volt jó előre felvenni az anyagokat.
-Egy kicsit ugorjunk
vissza az időben. Milyen darabokkal próbálkozott először?
Akkoriban –az 1950-es években –a színdarabok rádióra alkalmazása
volt az általános, nagyon kevés eredeti rádióra írt darab készült…
-Mint lelkes, új
dramaturg arra gondoltam, hogy hangjátékot fogok íratni. Azt
gondoltam, ha rádió, akkor rádiószerűen kell letenni az anyagot.
Ezért Csurka Istvánnal, Mándy Ivánnal írattam rádiójátékot. Nagyon
alaposan megbeszéltem velük a sajátosságokat. Próbálkoztam,
próbálkoztam, de a javaslataimat nem fogadták el. Kudarccal
kezdődött az én szereplésem. A rádiójáték, ha komolyan vesszük,
akkor alapvetően más, mint egy színdarab. A hangból adódóan
módosul a játszó személyek jellemrajza, tömörebb, kevesebb
eszközzel dolgozik a rendező, rejtettebb a konfliktus. Ezt akkor
még egyáltalán nem méltányolták. Sőt! Amikor idejekorán
megszereztem Wolfgang Borchert: Ajtón kívül című hangjátékát, a
fordító Szolcsányi Ferenctől, azt is elutasították. Az Ajtón
kívül, ez a kissé szürrealista mű, hitem szerint mintája az
eredeti hangjátéknak. Nagyon mély válságba kerültem, azt
gondoltam, hogy akkor biztos nem értek ehhez a szakmához, ha a
Lendvai Györgyön kívül, aki szintén a főiskoláról jött oda, ezt
mindenki más rossznak találja. Persze elsősorban politikai
kifogások fogalmazódtak meg. Pacifistának minősítették a művet.
Később aztán Csurka István rendszeresen írt a rádiónak
hangjátékot, pályázatokat is nyert.
-Színházi
közvetítéseken is dolgozott?
Természetesen.
Fölvettük hangszalagra az előadást, közben a színházban, vagy
később a stúdióban a bemondóval hozzátettük, hogy mit csinálnak a
színészek, ezt ugyanis a hallgató nem látja, később esetleg
szerkesztettünk, rövidítettünk. Itt is próbálkoztam mindenfélével,
hogy ne egyszerű közvetítés legyen. Egy évig követtem a
Faluszínháznak, az akkori Déryné színháznak a produkcióit,
megnéztem, és a részletekből keresztmetszetet adtam. Volt egy
produkció, amit egészben akartam közvetíteni, ez Móricz Zsigmond
Pillangójának a színpadi változata, ezt Zalaszentgróton adták. Az
volt az utolsó előadás, tehát ha bármi történik, javítani nem
lehet. Viszont az első felvonás közben elment az áram. Szünetben
kétségbe voltam esve, hogy mit csináljunk. Fölmentem a
színészekhez, megkértem őket, hogy a végén nem játszanák-e el még
egyszer az első felvonást. Azt mondták, hogy ők eljátsszák, de
közönség kell hozzá, mert üres teremben másképp szól. Akkor
Hajnóczy Lici volt a bemondónő, egy nagyon kedves, nagyon jó
kollegina, megkértem, hogy menjen fel a színpadra a második
fölvonás előtt és kérje meg a nézőket, hogy aki tud, az maradjon
itt a végén, mert még egyszer eljátsszuk az első felvonást.
Csodálkoztam, hogy mindenki ott maradt! Sokkal felszabadultabban
nevettek, tapsoltak, egyrészt, mert ismerték, meg már nem féltek
annyira a mikrofonoktól. Volt időszak, amikor még az emberek
ennyire szerették a művészetet, a színházat, a rádiót, a legkisebb
faluban is.
-Olvastam: a Magyar
Rádió új műsortervében már nem szerepel a monstre rádiós
„szappanopera”. Ebből persze mindenki azt a következtetést vonja
le, hogy a nagy sorozat végleg befejeződik. Amikor időpontot
egyeztettünk, azt tetszett mondani: tárgyalni megy a Szabó család
sorsáról. Reménykedhetünk még?
-Akkor nem kaptam
semmilyen információt. Az elnök a Kossuth Rádió igazgatójához
küldött, hogy ő fog válaszolni. Erre várok. Eddig csak a
kommunikációs igazgató nyilatkozott ebben az ügyben. Szerinte
valóban meg fog szűnni a Szabó család.
-Mi
a véleménye a bevezetőben említett, Borbély-Urquhart Juliannától
származó kritikáról?
-Ez
a szappanopera nem fáradt el. A hallgatók -egy kicsit játékként -
ma is „beleléphetnek” a sorozatba, mások életét végigkísérhették.
A szolidaritást és a családi érzést is erősítjük. Talán ez nem
tetszik egyeseknek. Nem hiszem, hogy ezek az értékek csak a
Kádár-rendszer sajátjai lennének. A kisember szócskát sem értem
ebben az esetben, hiszen a Szabó családban gyárigazgató, taxis,
festőművész és orvos is szerepel. Térjünk rá a művészkérdésre, és
az irodalmi értékre. Kezdettől fogva sikeres volt a Szabó család.
S nálunk valamilyen oknál fogva a siker gyanús. Ez volt az első
folytatásos családműsor. Krimivel indult, ami akkor szintén nem
volt. Cselekményes volt egy olyan időszakban, amikor az uralkodó
irányzat az irodalomban a cselekménytelenség volt. A mai napig
alkalmazzuk a dráma és az irodalom eszközeit. De soha nem mondta
azt a Szabó család magáról, hogy művészet. Nem is lehet az, hiszen
a művészethez egy-egy jellemet több oldalúan kell ábrázolni. Erre
nincs módunk. Jellemzően: ezzel a kérdéssel csak a mi esetünkben
foglalkoznak. Csak a Szabó családnak mentek neki többször
kritikusok, irodalmárok, s mondták: nem művészet. Persze, hiszen
egy rádiós családtörténetről, családregényről van szó.
-Állítólag
megszűnik a Ki nyer ma is…
-Erről
én is olvastam. A kommunikációs igazgató nyilatkozott róla. Pedig
alacsony a költségvonzata. Vannak, akik a Szabó család
költségvetését is soknak találják, pedig nagyon kicsi gázsikat
fizetünk. 104 adás kerül összesen 12 millió forintba évente. De
ebbe benne van minden: a szerzői díj, a színészi honorárium és az
adminisztrációs költség is. Felhozták azt is, hogy alacsony a
Szabó család hallgatottsága. Borbély-Urquhart Julianna a Galupp
felmérésére hivatkozik. Megnéztem én is a legutolsó kutatási
eredményt, és érdekes módon nem azokat az adatokat találtam,
amiről a kommunikációs igazgató beszélt. Azt mondta: csak az éppen
rádiót hallgatók 2,5 százaléka kapcsol a Kossuth rádióra hétfőn
este, a csütörtöki ismétlés hallgatottsága pedig egy százalék
sincs. Az adatokból kiderül: pont fordítva van. Régebben mindig
kedden volt a Szabó család, s nagy merénylet volt, hogy négy évvel
ezelőtt a megszokott keddről átrakták az epizódokat hétfőre,
ráadásul koraesti időszakból este kilencre. Ezzel jelentősen
csökkent a hallgatottság, hiszen a kilenc óra a törzsközönség,
azaz a nyugdíjasok számára már késő este. A 21 óra nem éppen
optimális rádió hallgatottsági idő, mert akkor inkább televíziót
néznek az emberek. Példaként említem: az esti Krónikának
alacsonyabb a hallgatottsága, mint a Szabó családnak. Kiszámoltam
a sorozatnak 3-4 százezer hallgatója van. Arról is szólni kell,
hogy nem divat manapság a rádióhallgatás. Ráadásul már több rádió
van, mint régebben. Ezért nem szerencsés dolog összehasonlítani a
’60-as évek elejének a hallgatottságát a maival. Az elmúlt
napokban nagyon sok levelet és e-mailt kaptunk a hallgatóktól. Meg
vannak döbbenve, s nem tudják elképzelni, hogy ne legyen Szabó
család, hiszen az mára egy fogalommá, egy intézménnyé vált és sok
embernek beleépült életébe. Szeretik, mert a mindennapi élettel, a
problémákkal foglalkozik, de kitekint az aktuális gazdasági,
kulturális és politikai problémákra is.
Medveczky Attila |