2007.03.16.
Noé bárkája
(Sándor Pál filmje)
Sándor Pál a Miss
Arizona 1988-as bemutatója óta nem rendezett játékfilmet, inkább
producerként, vagy forgatókönyvíróként szállt be jó néhány
mozidarab elkészítésébe. Ennek a majdnem 20 évnyi hallgatásnak –
saját bevallása szerint – roppant egyszerű a magyarázata: nem
találkozott olyan ötlettel, amit szívesen filmre vitt volna. A
legfőbb motivációs ok azonban barátjának, a szintén rendező Simó
Sándornak a korai halála volt. A Noé bárkájára annak ellenére
nehezen jött össze a pénz, hogy 2005-ben a Magyar Mozgókép
Alapítvány az adható legmagasabb összeggel, 120 millió forinttal
támogatta, és még így is jókora summa hiányzott a költségvetésből.
A „gazdasági válság” akkor oldódott meg, amikor az RTL Klub
kereskedelmi tévé beszállt a finanszírozásba, ugyanis Sándor Pál a
csatorna tanácsadó testületének egyik tagja, népiesen szólva:
tótumfaktuma lett. Így a forgatás eléggé elhúzódott, az anyag egy
részét már 2004-ben felvették, majd 2005 őszén folytatták, és
kilenc hét alatt rögzítették az összes képet. Az utómunkálatok
nyolc hónapot vettek igénybe. Az elkészült alkotást a nézők
februárban, a 38. Filmszemlén már láthatták, a mozikba pedig
március 1-jén került, és nem csupán az art mozikban, hanem a
multiplexekben is vetítik, ami nagy merészségre vall, mert a film
tartalma, fogalmazásmódja nem vonzza a szélesebb nézőközönséget.
A Noé bárkája nem
közönségfilm, habár húzónévként a magyar színjátszás legendás
egyéniségei szerepelnek benne. A Nemzet Színészei közül Garas
Dezső, Kállai Ferenc és Törőcsik Mari alakítja a főszerepet,
Sándor Pál kimondottan hozzájuk igazította a karaktereket, de még
ez a három emblematikus személy sem képes a film születési hibáit
kijavítani. A világra jött, idióta filmgyermek állapotának
orvoslására még a fiatalabb generáció tagjai sem képesek: Alföldi
Róbert, Ganxsta Döglégy Zolee, Mucsi Zoltán, Pindroch Csaba,
Verebes Linda, Scherer Péter, Szabó Győző, Stefanovics Angéla és a
Szőke András - Badár Sándor páros is csak legfeljebb a károkat
tudja enyhíteni: azok a nézők, akik az utóbb említett színészek
közül bárkit is szeretnek, ők is csupán annak örülhetnek, hogy
kedvencüket viszontláthatják a vásznon. A Noé bárkájának nincs
különösebben bonyolult története: egy lepusztult pesti,
körfolyosós házban tengeti napjait Stock Ede, a 74 éves, még igen
mozgékony, vidám, egykori moziigazgató unokájával, Katival, a 17
éves vadkamasz leányzóval. Itt él Tálas Aurél, az öregúr barátja,
aki már 81 éves, és 17 esztendeje nem lépte át szobája küszöbét,
és itt lakik Csoltinné is, a valamikori jegyszedőnő, aki még
mindig, afféle kislányos hevülettel rajong főnökéért. A házban az
Isten állatkertjének sok-sok tagja ütött tanyát: fűzfapoéta,
focista, tanár, kikapós asszonyság, színészi karrierről álmodó
„három a kislány”, mentős, rapper, kínai család és népes
cigányfamília. A „jószomszédi iszony” garantált közöttük, nehezen
viselik el egymást, mindenki ordibál mindenkivel, beszólnak a
másiknak. Stock Edének nagy-nagy álma, hogy egy Harley Davidson
motorral száguldozzon keresztül-kasul a városban. A nyugdíjából
nem futja a méregdrága kétkerekűre, ezért benevezi magát és az
unokáját az RTL Klub „Magyarország legjobb nagypapája”
vetélkedőjére. Ez összehozza a ház lakóit, mindenki szurkol nekik,
fölkészítik a versenyre őket, és csodák csodájára Stock Ede és
Kati megnyeri a fődíjat, az 5 millió forintot, amiből a „legjobb
nagypapa” megveheti a álmai motorját. A Noé bárkája több rétegű
film szeretne lenni, ezért el akarja mosni a műfaji határokat:
közönségfilm igénnyel lép fel, azaz nevettetni, szórakoztatni
akar, de a művészi lila ködöt és az elgondolkodtatást, a
szimbólumok megfejtését is kultiválja, s ez a keveredés a bajok
baja, mert a végeredményt unalmassá és nyögvenyelősé teszi. Az
egyértelmű cím a néző fülébe ordítja a tartalmat, de a kezdő
képsorokban látható özönvízszerű esőzésen kívül a későbbiekben
semmi nem utal a bibliai személyre, sem az ő híres-nevezetes
úszóalkalmatosságára. A lepukkant bérház egymásra acsarkodó lakói
tényleg olyanok, mint az állatok, de nem az isteni parancs, hanem
egy furcsa cél: az ostoba vetélkedő szelídíti meg őket. A
kisebb-nagyobb miértek is megmagyarázatlanul maradnak, s ezek
közül is a két legfontosabbra nem ad választ a film: Kati miért
olyan durva a nagyapjával, és – látszólag minden ok nélkül – miért
békül ki vele? A film kapcsán ugyan lehet mindenféle dologról
beszélni, szeretetről, összekovácsolódásról, életről, halálról,
elmúlásról, de az egész úgy ahogyan van egyszerűen csapnivaló és
értelmetlen. Sándor Pál közel húsz évet várt az újabb
megszólalásra, lehetőségre, akkor viszont nem ártott volna, ha ezt
a „kegyelmi” időt még egy kicsivel megtoldja, és ténylegesen olyan
filmmel áll a közönség elé, ami az ő – 13 játékfilm rendezéséből,
forgatókönyvírásából adódó - szakmai tapasztalata, filmes tudása
alapján a publikum joggal elvárhat tőle.
Dr. Petővári Ágnes
|