2007.03.16.
Új Duna-híd épül Komáromban
Március 12-én a
szakemberek, 13-án pedig a felvidéki Komárom képviselői és az
újságírók előtt mutatták be az új Duna-híd tervét a szlovákiai
Dopravoprojekt Rt., valamint a magyarországi Pont-TERV Zrt. által
létrehozott Komárno-Komárom Konzorcium munkatársai. Amint azt
Varga Veronika projektmenedzser elmondta, az Interreg IIIA
pályázaton elnyert 5,5 millió korona értékű támogatásnak
köszönhetően mára elkészültek a feltárási munkálatok, a
környezetvédelmi hatástanulmány, kidolgozták az elvi építkezési
tervdokumentációt – amelyet szakvéleményezésre már eljuttattak a
két ország illetékes szaktárcáihoz – és folyamatban van az
építkezési engedély kiadásához szükséges dokumentáció kidolgozása.
Az ütemterv szerint ez a munkafázis 2007 szeptemberében zárul,
amikor is egy workshop keretében mutatják be a szakembereknek az
elkészített tervezeteket és a feltárási munkálatok eredményeit.
Mivel határfolyón megépítendő hídról van szó, az építkezési
engedély kiadásához szükség lesz a két ország megegyezésére is: a
kormányközi tárgyalások valamennyi szükséges dokumentum birtokában
szeptemberben kezdődhetnek. A tervezett beruházás értéke mintegy
kétmilliárd korona; az elképzelések szerint az összeg felét EU-s
forrásból kellene előteremteni, az érintett országok pedig 25-25
százalékban részesednének a költségekből. Nagy László, a
Dopravoprojekt hídszakosztályának főmérnöke és Pozsonyi Iván, a
Pont-TERV elnök-igazgatója látványterveken mutatta be a
tervezőcsoportjaik által megálmodott hidat. A kétsávos, 11,5 méter
úttest-szélességű és 600 méter hosszúságú hídhoz magyar részen 1,2
kilométer, nálunk pedig 800 méter hosszú bekötőút tartozik majd. A
bekötőút Magyarországon az 1-es főúthoz, illetve a dél-komáromi
déli elkerülő úthoz, szlovák részen a 63-as főúthoz csatlakozik.
„Egyoldalasan felfüggesztett, egyedi hidat terveztünk, ehhez
hasonlót csupán egyet találunk, mégpedig Kanadában, de az jóval
kisebb ennél – tájékoztatta a jelenlévőket Nagy László. – A pilon
magassága a hídpályától számítva 94, a medertől mérve 117 méter. A
fesztáv 252 méter, ezzel Szlovákiában a második, Magyarországon a
harmadik legnagyobb fesztávú híd lesz a komáromi.” A hídra a Duna
töltésén vezető kerékpárútról is fel lehet majd hajtani, a
gyalogosfeljáró kialakításakor pedig gondoltak a
mozgáskorlátozottakra is. A találkozó végén Bastrnák Tibor
megjegyezte: az új híd elsősorban a két térség lakosságát és
gazdasági felemelkedését szolgálja majd. „Ennek a hídnak semmi
köze nincs ahhoz, hol húzódik majd az észak-déli korridor,
Ipolyságnál, vagy Párkánynál – mondta. – Sokan keverik ugyanis a
két dolgot, azt hangoztatva, egy komáromi híd nem is szerepel a
két ország terveiben. Megépítését a két város kezdeményezte, és
mára, amint azt a bemutatón is láthattuk, komoly előrehaladás
történ megvalósítása terén.”
(forrás:ujszo.com) |