2007.03.16. 

Új Duna-híd épül Komáromban

Március 12-én a szakemberek, 13-án pedig a felvidéki Komárom képviselői és az újságírók előtt mutatták be az új Duna-híd tervét a szlovákiai Dopravoprojekt Rt., valamint a magyarországi Pont-TERV Zrt. által létrehozott Komárno-Komárom Konzorcium munkatársai. Amint azt Varga Veronika projektmenedzser elmondta, az Interreg IIIA pályázaton elnyert 5,5 millió korona értékű támogatásnak köszönhetően mára elkészültek a feltárási munkálatok, a környezetvédelmi hatástanulmány, kidolgozták az elvi építkezési tervdokumentációt – amelyet szakvéleményezésre már eljuttattak a két ország illetékes szaktárcáihoz – és folyamatban van az építkezési engedély kiadásához szükséges dokumentáció kidolgozása. Az ütemterv szerint ez a munkafázis 2007 szeptemberében zárul, amikor is egy workshop keretében mutatják be a szakembereknek az elkészített tervezeteket és a feltárási munkálatok eredményeit. Mivel határfolyón megépítendő hídról van szó, az építkezési engedély kiadásához szükség lesz a két ország megegyezésére is: a kormányközi tárgyalások valamennyi szükséges dokumentum birtokában szeptemberben kezdődhetnek. A tervezett beruházás értéke mintegy kétmilliárd korona; az elképzelések szerint az összeg felét EU-s forrásból kellene előteremteni, az érintett országok pedig 25-25 százalékban részesednének a költségekből. Nagy László, a Dopravoprojekt hídszakosztályának főmérnöke és Pozsonyi Iván, a Pont-TERV elnök-igazgatója látványterveken mutatta be a tervezőcsoportjaik által megálmodott hidat. A kétsávos, 11,5 méter úttest-szélességű és 600 méter hosszúságú hídhoz magyar részen 1,2 kilométer, nálunk pedig 800 méter hosszú bekötőút tartozik majd. A bekötőút Magyarországon az 1-es főúthoz, illetve a dél-komáromi déli elkerülő úthoz, szlovák részen a 63-as főúthoz csatlakozik. „Egyoldalasan felfüggesztett, egyedi hidat terveztünk, ehhez hasonlót csupán egyet találunk, mégpedig Kanadában, de az jóval kisebb ennél – tájékoztatta a jelenlévőket Nagy László. – A pilon magassága a hídpályától számítva 94, a medertől mérve 117 méter. A fesztáv 252 méter, ezzel Szlovákiában a második, Magyarországon a harmadik legnagyobb fesztávú híd lesz a komáromi.” A hídra a Duna töltésén vezető kerékpárútról is fel lehet majd hajtani, a gyalogosfeljáró kialakításakor pedig gondoltak a mozgáskorlátozottakra is. A találkozó végén Bastrnák Tibor megjegyezte: az új híd elsősorban a két térség lakosságát és gazdasági felemelkedését szolgálja majd. „Ennek a hídnak semmi köze nincs ahhoz, hol húzódik majd az észak-déli korridor, Ipolyságnál, vagy Párkánynál – mondta. – Sokan keverik ugyanis a két dolgot, azt hangoztatva, egy komáromi híd nem is szerepel a két ország terveiben. Megépítését a két város kezdeményezte, és mára, amint azt a bemutatón is láthattuk, komoly előrehaladás történ megvalósítása terén.”

 

(forrás:ujszo.com)