2007.03.23.
Tiborc panasza
Február 22-én Borkai
Zsolt, Győr város polgármestere ismertette a határozatot, amely
szerint Győr Megyei Jogú Város közgyűlése fegyelmi eljárás
megindítását rendeli el Korcsmáros Györggyel, a Győri Nemzeti
Színház igazgatójával szemben a gazdálkodási területen tapasztalt
ismétlődő nagyszámú és jelentős súlyú hiányosság, valamint
jelentős mértékű túlköltekezés miatt. A közgyűlés fegyelmi
vizsgáló biztosnak Kalmár Ákos képviselőt jelölte ki, akinek
harminc napon belül kell a jelentését a közgyűlés elé
terjesztenie. Korcsmáros Györgyöt a belső ellenőrzés
megállapításai alapján a fegyelmi eljárás idejére állásából
felfüggesztik. A fegyelmi eljárást lezáró közgyűlésig, de
legfeljebb kilencven napig Forgács Pétert bízzák meg a színház
igazgatói feladatainak ellátásával. A közgyűlés után Németh Zoltán
alpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatót tartott.
Visszatekintett az elmúlt évekre, egészen 1998-ig visszamenőleg.
Mint mondta, 1998 decemberében döntött a közgyűlés, hogy
Korcsmáros Györgyöt újra igazgatóvá választja. 1999. július 27-én
a testület már fegyelmi eljárás kezdeményezéséről tárgyalt. Akkor
a fegyelmi eljárás mellőzésével végül írásbeli figyelmeztetésben
részesítették az igazgatót és önkormányzati biztost jelöltek ki.
1999 október 28-án fegyelmi eljárást indítottak gazdálkodási okok
miatt. Akkor Wernerné Csordás Évát jelölték ki fegyelmi vizsgáló
biztosnak. Decemberben megállapították, hogy az igazgató fegyelmi
vétséget követett el, megszegte a gazdálkodási fegyelmet, ezért
megrovásban részesítették. Ezután néhány év nyugalom következett –
fogalmazott az alpolgármester. 2002 augusztusában a közgyűlés
ismét fegyelmi felelősségre vonásról szóló javaslatot tárgyalt, és
ismét kijelölték a fegyelmi vizsgáló biztost. 2003 áprilisában
utóvizsgálatot rendeltek el. A közgyűlés végül elfogadta a
jelentést, és kötelezte az intézményt a gazdálkodási fegyelem
betartására. Most ismét a gazdálkodási problémák miatt rendeltek
el fegyelmi vizsgálatot. Az alpolgármester kiemelte, mint látható,
ciklusoktól függetlenül több városvezetés alatt is előkerült
ugyanaz a visszatérő probléma, vagyis semmiképpen nem politikai
szándékú a döntés. ( Egyes sajtóhírek szerint néhány szocialista
képviselő is a felfüggesztés mellett voksolt.) A különbség csupán,
hogy ezúttal jelentősebb összegű túlköltekezésről van szó. Akik
azt gondolták, ezután elcsitulnak a színházi ügyek, tévedtek.
Február 23-án a Győri Nemzeti „beindult" és meg sem állt a
városházáig. A színháziak szóvivője Bede Fazekas Csaba és Margitai
Ági volt. A művészek petíciót adtak át a polgármesternek, s
közölték vele: szeretnék megmenteni a színházat és annak
vezetőjét, ebben kérik a polgármester segítségét. Borkai erre
reagálva kifejtette : „Magam a művészeti munkába soha nem szóltam
bele, nem is fogok. A jogszabályok azonban mindenkire vonatkoznak,
s ha azok ellen vét valaki, akkor felelnie is kell érte.” A
színháziak közül többen azt kérték ezután, hogy hagyatkozzon az
ártatlanság vélelmére, és amíg a vizsgálat tart, helyezze vissza –
ebben a nehéz időszakban: szerződtetések, jövő évad kialakítása –
pozíciójába Korcsmáros Györgyöt. A polgármester válaszában
elmondta, a közgyűlés döntését nem bírálhatja felül, amennyiben
azonban az eljárás során kiderül, hogy vétlen az igazgató, akkor
nyilván lépni fognak majd az ügyben. Pályafutásáról, a győri
„királydrámáról”, s „Tiborc utódairól” Bede Fazekas Csabát, a
Győri Nemzeti Színház örökös tagját kérdeztük.
A
Baranya megyei Sellyén született 1933. december 25-én.
Tanulmányait 1957 és 1961 között a budapesti Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola ének szakán végezte dr. Molnár
Bélánénál. Pályája során tanult még dr. Molnár Imre, Révhegyi
Ferencné, Spiegel Annie, Cser Tímea, Laurisin Miklósné és
Adorján Ilona növendékeként. 1963-tól 1968-ig az Állami Déryné
Színház, 1968 és 1974 között a Győri Kisfaludy Színház színésze,
1974-től 1976-ig a debreceni Csokonai Színház magánénekese, 1976
óta a Győri Nemzeti Színházban magánénekes, a társulat örökös
tagja. Többek közt Donizetti-, Rossini-, Verdi-, Erkel-,
Puccini-, Bizet-operák baritonszerepeit énekelte. Jelenleg Erkel
Bánk bánjának Tiborc szerepét alakítja Győrben és a fővárosban.
Az elmúlt 20 évben Várady díjat, Megyei Művészeti díjat, Érdemes
Művész díjat, Győr Kultúrájáért díjat, Szent László Érem díjat,
Kormos István díjat, Győr Művészetéért díjat és Szent István
díjat kapott. A Győri Nemzeti Színház örökös tagja. 2003 óta
Győr város díszpolgára.
-
Négy gyermeke közül három a színpadot választotta. Ön is szüleitől
örökölte a színház és a zene szeretetét?
-Annamária és Szabolcs hivatásos színész. Legkisebb gyermekem,
Máté – aki jelenleg másodéves gimnazista - igen fiatalon lépett
fel a győri színházban, és ún. fiúszerepeket játszott. A rendezők
szerint nagyon ügyes és tehetséges. Ezt be is bizonyította többek
között a Nyomorultak, Hattyú, a Nép ellensége, a Tosca, a Valahol
Európában, A Mennyei Híd és a Vöröslámpás ház c. darabokban. Az
viszont majd kiderül, hogy hogyan tovább. A kérdésre válaszolva: a
színház szeretetét nem. Vidéken éltünk, így a színházról elég
keveset tudtam. A zenéét igen, mert apám kiváló csellista volt.
Akadémiát végzett, Schiffer Adolf növendéke volt. A zenélés
számára egyfajta hobbit jelentett, mert hivatásos katonatiszt
volt, még a Horthy-rendszerben. Édesapámat az I. világháború után
vitézzé is avatták. Nagymamám pedig kitűnően zongorázott, így
nálunk a házi muzsika szinte mindennapos volt. A színházzal sokkal
később -amikor Pestre kerültem- találkoztam. Osztályidegeneknek
tituláltak bennünket, így munkaszolgálatos lettem. A
munkaszolgálat alatt ismerkedtem meg egy pécsi fiúval, Antal
Károllyal, aki később orvos lett. Ő sokat tudott a színházról.
Első színházi élményem a Carmen volt. Emlékszem: Kenéz Ernő
alakította Don Jose-t. Olyan ramaty ruhában voltunk, és olyan
büdös volt a csízmánk a rákent kenőcstől, hogy pillanatok alatt
kiürült a páholy. Ez az 1950-es évek elején történt. A
katonaságnál volt egy nagyon humánus századparancsnokom, Fehér
Lajos, aki megengedte, hogy énekelni tanuljak. Ennek előzménye:
Molnár Imre professzor út írt neki egy levelet, amiben az állt:
hangi adottságaim –melyek szép reményekre jogosítanak - arra
predesztinálnak, hogy képezzem magamat ezen a téren. Ennek alapján
adtak nekem egy állandó kimenőt, s a Kertész utcai Gyakorló
Iskolában énekelni tanítottak végzős főiskolások.
-
Akkor már eldöntötte, hogy zenei pályára fog lépni?
-Akkor
még nem. Vidéki gyerekként mezőgazda szerettem volna lenni. Erre
otthon sok lehetőség már nem volt, hisz földünket, mindenünket
elvették tőlünk. Mikor aztán 1956 után végre tanulhattam –mert
addig a középiskolák kapui zárva voltak előttem – kerestem egy
olyan iskolát, ahol nem kell oroszul tanulni. Így kerültem a
Maglódi úti mezőgazdasági technikumba levelező tagnak. Azért
választottam a levelező tagozatot, mert apám halála után dolgoznom
kellett. 1961-ben kaptam meg mezőgazdászi oklevelemet. Tehát még
tanultam a technikumban, amikor 1957-ben beiratkoztam a pesti
konzervatóriumba, ahol máris felvettek a második osztályba. Amikor
elvégeztem a konzit, felvételiztem a Honvéd Művészegyüttesbe, az
Operaházba kóristának és szólistának is, de sehova se vettek fel.
Kerülő úton mindig megtudtam, hogy az önéletrajzom miatt. Ezután
majdnem három évig kabinosként dolgoztam a Gellért Szállóban, s
ott valaki felfedezett, s elhívott az Állami Déryné Színházba.
Akkor már rendelkeztem egyfajta színházi rutinnal, mert konzis
koromban az Operaházban statisztáltam. Érdekes volt, mert a
statisztériában találkozhattam a hajdani némafilmek nagy
sztárjaival.
-A
Déryné Színházban milyen műfajban játszott?
-Különböző
zenés darabokban léptem fel. Tanultunk versmondást, és
színészmesterséget is Ascher Oszkártól, de én akkor a hangom miatt
csak zenés produkcióban szerepeltem. Az volt a trend, hogy
betanultunk egy darabot, s azzal jártuk végig az országot.
Játszottam – többek közt - Az ezred lánya, a Cigánybáró, a
Denevér, János vitéz. Mária főhadnagy c. előadásokban.
-Mennyire
szólt bele a hivatásos kultúrpolitika abba, hogy milyen darabokkal
járják a vidéket?
-Nem
emlékszem arra, hogy felülről megszabták volna a műsorpolitikát.
Mi a falusi közönségnek játszottunk, s számukra nem lehetett
nagyon átnevelő célzatú darabokat játszani. A prózai társulatokat
nem ismertem annyira, így nem tudom, hogy nekik milyen
produkciókkal kellett járni a vidéket. A Déryné Színházban sok
majdani híres színész megfordult, s olyanok is játszottak ott,
akiket, mondhatni büntetésből „vezényeltek” oda.
-A
„Déryné” után miért a győri színházat választotta?
-Egyszer
Téten játszottuk a János vitézt, amiben én a Bagót énekeltem, s,
Kőműves Sándor leánya, a Borika játszotta a boszorkányt. Ő
szeretett volna minden áron Győrbe jönni. Megkérte az akkori
igazgatót, Váradi Györgyöt, hogy jöjjön el a téti előadásra, s
hallgassa meg őt a darabban. A direktor és Gulyás Sándor, a
színház karmestere, kijöttek Tétre. Borikát nem szerződtették le,
hozzám viszont bejöttek az öltözőbe, s megkérdezték tőlem: nem
lenne-e kedvem Győrbe jönni. Azért mondtam igent a felkérésre,
mert régen szerettem volna kőszínházhoz, állandó társulathoz
kerülni. Döntésemet az is befolyásolta, hogy édesanyám és
nagymamám Győrben éltek. Ők tárt karokkal vártak engem, s
istápoltam őket, mert akkor már nagyon elesettek voltak. Azóta is
abban a lakásban lakom, ahol velük éltem, s ahová édesanyám szülei
akkor költöztek, amikor Nyitráról kitelepítették őket.
-Kezdetben,
Győrben milyen szerepeket kapott?
-
Először Huszka Jenő Bob herceg operettjében kaptam meg Lancaster
szerepét. Később bonviván szerepkörben is játszottam, s a magasabb
hangokat transzponáltam. Tehát győri pályafutásom elején csak
zenés művekben léptem fel. Győrre már jellemző volt az, amit a
kultúrpolitika iránymutatásáról kérdezett a Déryné Színházzal
kapcsolatban. Elég sok orosz darabot játszottunk, így Miljutyinnak
szinte az összes operettjét. Dunajevszkij műveket is színre
vittünk. Később Váradi „felfedezett” a próza számára is. Nagyon
sok prózai szerepet játszottam, még görög drámák előadásában is
kaptam feladatokat. Az operettben amúgy is elég sok szöveg van,
jól kellett tudni beszélni, s emellett énekelni. Elég nehéz azt
megtanulni, hogy természetesen, szépen beszéljünk a színpadon, de
ugyanakkor, ha elkezdünk énekelni, mindjárt a helyére kerüljön, „ansatzban
legyen” az a hang, mindenféle manír nélkül.
-A
győri éveket megszakította egy rövid debreceni „intermezzo”.
Összeveszett a színház vezetőségével?
-Nem
erről volt szó. Lejöttek Debrecenből, s megnéztek egy előadásban.
Utána magasabb fizetést ajánlottak és operalehetőséget. Akkor már
szerettem volna operát énekelni, de Győrben még akkor nem
játszottak operaelőadásokat. A cívis városban az évadnyitó előadás
akkor a Bánk bán volt. Megkértem a vezetőséget, én is
szerepelhessek benne. Meghallgattak Endre király szólamában, s
megkaptam a szerepet. Később bekerültem a Traviatába és a Lakmébe
is. Akkor még kisebb bariton szerepeket osztottak rám, hiszen volt
egy színházi hierarchia, egy rangsor, s sokáig ugyanaz a helyi
énekes vitte a bariton prímet. Prózai szerepeket is kaptam, így
játszottam az Antonius és Cleopátrában, és Csurka István Az idő
vasfoga c. darabjában Kenézt alakítottam. Mikor Győrben felépült
az új színház, visszajöttem a kisalföldi megyeszékhelyre, ahol
azóta a társulat magánénekese vagyok. Minden évben volt egy
operabemutató, s Győrben a nagy baritonszerepek közül, csak a
Simon Boccanegra címszerepének eléneklésére nem volt lehetőségem,
viszont olyan szerencsém volt, hogy 2002-ben Szegedre engem hívtak
le ennek a Verdi-hősnek a megformálására. Egyedül a Falstaff
maradt ki a repertoáromból. Régebben a Parasztbecsület - Bajazzók
„operapárosban” mindkét nagy baritonszerepet elénekeltem egy este
alatt. Lehet, hogy ma is képes lennék rá, de 73 évesen féltem az
egészségemet. Hangilag kétségtelen, hogy intakt vagyok, de már a
test, a fizikum nem ugyanaz, mint régen volt. Nem szégyellem:
éneklés közben gyakrabban veszek levegőt, de mindig ott, ahol ezt
a prozódia megengedi.
-Sok
művész panaszkodik arra, hogy a televízió kiszorította a
színházat. Csak azok a színészek ismertek, akik filmekben is
szerepelnek. Azt is tudjuk: Magyarország főváros-centrikus. Némi
túlzással azt is mondhatom: aki nem budapesti színész, arról
hallgat az országos média. Ez nem zavarja?
-Nem
különösen. A szakma azért tudja, hogy ki vagyok. Amikor azt
hittem, hogy az Operaházban elfelejtkeztek rólam, kiderült: szó
sincs róla; beszélnek rólam, s vendégként szerepeket is adnak
nekem. Jól érzem magam Győrben, és nekem ez a fontos. Nem hiszem,
hogy a boldogsághoz az kell, hogy a médiában állandóan a csúcson
legyünk. Egyeseknek a hiúságát kielégíteti az, hogy mindig róluk
beszélnek, de ez rengeteg megalkuvással, fáradtsággal, sokszor
jellemtelenséggel is jár.
-Jelenleg
Tiborc szerepét alakítja Győrben és Budapesten. Miről panaszkodna
korunk Tiborca?
-A
szomorú az, hogy semmi nem változott. Tiborc ugyanúgy elmondhatja
a panaszait ma is, mint a dráma idejében, a XIII. században. Az
emberiség technikailag sokat fejlődött, már nem kell dárdával
hadakoznunk, hanem egy gombnyomással megsemmisíthetjük az
ellenfeleinket, erre egyesek büszkék is lehetnek, de egyébként, mi
emberek nem változtunk semmit. A kapzsiság miatt, a pénzért, a
hatalomért mindenre képesek vagyunk. Ez az egész közel-keleti
fenyegetés is egy hazug dolog. Nem az iszlámtól kell nekünk félni,
hanem a tőkétől, a globalizációtól.
-Tiborcot
Magyarország nagyura hallgatta meg. Nem talált süket fülekre
mondandója. Most lenne kinek elmondani a panaszát?
-Jó
kérdés. Egyre kevesebben vannak olyanok, kik megértenék őt. Pedig
mindig, így most is aktuális az, amit Katona József Tiborc szájába
ad. Színházunk helyzetére is rímel a drámai panaszáradat. A Győri
Nemzeti Színházban van egy bizonyos költségvetési túllépés. Ezért
itt most fejeket követelnek. Ha nekem 20 ezer forintos
adóhátralékom van, azonnal fejemre csap az APEH. Tudjuk, az
országot vezetők több ezer milliárdos költségvetési hiányt
produkáltak. Hát ott, miért nem követelnek fejeket? Miért van az,
hogy alsó szinten mindig mindenki felelős, fenn, a csúcson pedig,
általában senki?
-A
sajtóban február 23-án lehetett olvasni egy közgyűlési döntéséről,
amely szerint fegyelmi vizsgálat indult, Korcsmáros Györggyel, a
Győri Nemzeti Színház igazgatójával szemben, akit a vizsgálat
idejére felfüggesztettek állásából. A közgyűlés előtt 2 nappal
társulati ülést tartottak a színházban, ahol Ön egy petíció
aláírására kérte a színház tagjait. Mit tartalmazott a dokumentum?
-Az volt
benne, hogy olyan színezete van a döntésnek, mintha politikai
háttere lenne. Nem azt mondtuk, hogy ez egyértelműen politikai
döntés. Megtaláltuk az interneten a városi fenntartású intézmények
pénzügyi helyzetére vonatkozó dokumentumokat, s kiderült, hogy 53
intézmény lépte túl a költségvetési keretet. Ebből az 53-ból, hét,
az arányokat nézve, jobban, mint a színház. Tény: az ellenőrök
megérkezése előtt jöttek olyan jóindulatú figyelmeztetések a
jobboldalról, hogy jó lesz az igazgató úrnak egy kiváló ügyvédet
keresni, mert rezeg a léc.
-Önről
sokan tudják, hogy a jobboldallal szimpatizál. Az 1994-es fiaskó
után a TV-ben elkeseredett hangon szólt arról, hogy a nép
visszaszavazta régi urait, elvtársait…2002-ben és 2006-ban pedig a
jelenlegi legnagyobb ellenzéki párt rendezvényein lépett fel. A
sajtó szerint sokakat meglepett, hogy szembement a fideszes
többségű képviselőtestülettel…
-1994-ben
azt is elmondtam, ha fiatalabb lennék, legszívesebben elhagynám az
országot, de ahogy ’56-ban nem tettem, most se fogok elmenni. Mást
is mondtam volna, de elvették tőlem a mikrofont, mert annyira
féltek a szerkesztők. Én nem a képviselőtestület ellen vagyok,
hanem a művészetért állok ki. Úgy érzem, ez a színház most annyira
jó, s ez Korcsmáros 15 éves munkájának eredménye, hogy nem kéne
tönkretenni. Tegyük mérlegre az erényeket és a hibákat. Ha az
előbbi a súlyosabb, akkor tán nem kéne elmenni az
igazgatóváltásig. Mindig elítélem, ha egy választás után a
győztesek jogán eltávolítják azokat, akik jól végzik a munkájukat.
Ezt a gyakorlatot a Fidesz esetében különösen nem tartanám
elfogadhatónak, és nagyon bízom benne, hogy nem is erről van szó.
Sok olyan levelet kapok, jobbról és balról is, melyben
leírják: nagyra becsülnek a színházért való kiállásomért.
-Korcsmáros
nélkül rossz lenne a színház élete?
-Nem
biztos, hogy rossz, de más. Tapasztalatból mondom, hisz átéltem
néhány igazgatóváltást: egy ilyen változásnál általában jön egy
mélyrepülés – remélem ezt el tudjuk kerülni - , aztán rendeződnek
a sorok, elkezdünk felfele kapaszkodni, s közben esetleg két-három
szezon is „elmegy” mellettünk. A petíció aláírásakor arra is
gondoltunk: jöhet olyan igazgató is, aki egy más tematikájú
színházat szeretne, s ahhoz nem biztos, hogy ez a társulat kell
neki. S az új teátrumot nem biztos, hogy a győri közönség
befogadja. Erre is oda kell figyelni. Állítom, hogy a színház jó,
s Korcsmáros kiváló szakember!
-Igaz,
hogy a február 20-ai társulati ülésen, miután Györgyfi József a
színház vezetőitől a tisztességes gazdálkodást kérte számon,
majdnem tettlegességre került sor? Ekkor a művész megemlítette az
apartmanok ügyét. Ugyanis a színház közismerten súlyos anyagi
helyzetében apartmanok harmincéves bérleti jogát megvásárolni a
bükfürdői Birdland Apartmanházban több mint 23 millió forintért.
-Ez
túlzás. Györgyfinél nem azzal volt a baj, amit mondott, hanem,
ahogy mondta. Ő egy szangvinikus ember, de barátságunk több
évtizedes! Úgy tudom, hogy lemond majd ezekről az apartmanokról a
színház, s ezzel is néhány milliót meg fogunk tudni spórolni.
Ezeket nem kellett volna a színháznak megvenni, ha nincs rá pénze.
Kiemelendő, hogy Magyarországon a gazdasági élet is állandóan
változik. Az áfa-változástól a konvergencia-programig sok tényező
okozta a hiányt. A színház hiába tervez egy évre, ha közben
megváltoznak az adózási viszonyok. Tudomásunk szerint senki
egyetlen egy fillért nem tett el, túlköltekezésről lehet „csak”
beszélni és ez a mai, országos pénzügyi viszonyok ismeretében
igencsak pozitívum!
-A
február 23-ai petíció ezt is tartalmazta: „Színház dolgozói
nevében azt kérjük, a vizsgálatok időszakára, önkormányzati,
gazdasági szakembert nevezzenek ki, Korcsmáros György urat
állítsák vissza státuszába”. Kinek a helyére, s milyen feladatok
ellátására kéne ezt a szakembert kinevezni?
-Vagy
a gazdasági igazgató helyére, vagy annak ellenőrzésére. Hiszen itt
valami gazdaságilag nem ment jól. De pénzlenyúlásról nem
beszélhetünk, ezt még a szigorú, mondhatnám rosszindulatú revízió
sem tudta bizonyítani! A harmadik negyed évre elköltöttük
az összes pénzt. Be kellett volna menni az önkormányzatba, s
elmondani: elfogyott a pénzünk, s ha nem kapunk még, akkor
bezárjuk a színházat.
-Valaki
azért biztos hunyó a színháznál ebben a kérdésben…
-Úgy van.
Valakinek már az első forintnál, szólni kellett volna. S
nem akkor, amikor már 50 milliós túllépés van. Viszont: a művészet
érdekében költekezett a színház. Korcsmárosnak, akinek egyszemélyi
felelőssége van a színházzal kapcsolatban, annyit rónék fel
csupán, hogy nem nézett jobban utána a gazdasági ügyeknek.
-Nem
csupán arról van szó, hogy a színészek a saját egzisztenciájukat
féltik? Egy új igazgató új embereket hozhat, és elküldhet néhány
régi tagot.
-Elképzelhető, hogy ilyen színészek is vannak köztünk. A többség
védi azt az erkölcsi, művészi és kulturális értéket, tőkét, melyet
az elmúlt évek alatt kemény munkával felhalmozott.
-A
fegyelmi eljárást lezáró közgyűlésig, de legfeljebb kilencven
napig Forgács Pétert, a színház tagját, bízta meg a városvezetés a
színház igazgatói feladatainak ellátásával. Ellene van valamilyen
kifogásuk a petíciót aláíróknak?
-A
felszólalásomat a legutóbbi társulati ülésen azzal kezdtem, hogy
nem Forgács Péter ellen, hanem Korcsmáros György koncepciója, és
az általa kialakított művészeti tevékenyég mellett emelek szót.
Azt is hozzátettem: ebben az esetben - ha már így alakult a
helyzet - a legjobb megoldást választották, amikor „házon belül”
bíztak meg valakit az igazgatói teendők ellátásával, egy olyan
embert, aki évek óta népszerű tagja a színháznak. Forgács Péter
egy országosan elismert jó művész, s bízom benne, hogy mindent
megtesz a színházért, és lényegében, ahogy ígérte, a korcsmárosi
vonalat viszi tovább.
-Na
igen, de erre maximum 90 napja van, amiből már 20 el is telt…
-Ebben
a 90 napban én nem hiszek. Úgy gondolom, Péter nem olyan ostoba,
hogy úgy vállaljon el egy ilyen iszonyúan nehéz feladatot, hogy ne
kapott volna bíztatást a jövőre nézve.
-Tehát
már eldőlt, hogy Korcsmárosnak semmi esélye?
-
Háromesélyes a „mérkőzés”. A petíció átadásakor Borkai Zsolt
polgármester úr úgy nyilatkozott: amennyiben Korcsmáros György
tisztázza magát, még vissza is kerülhet székébe!
-A
fővárosban meg akarják kurtítani a színházaknak szánt támogatás
összegét, veszélyben a Pesti Magyar Színház, s itt a győri
botrány. Nem érzi úgy, hogy mostohagyerek a kultúra és a színház
Magyarországon?
-A
kultúrától és a színháztól sokszor vettek már el kisebb-nagyobb
összegeket. Hiszem: a színház, egy olyan organizmus, ami lélegzik,
él, és a jövőben is élni fog. Ott, ahol művészeink szeretettel és
hittel dolgoznak, az anyagiak fontosak, de nem a legfontosabbak.
Most egy kicsit összébb kell húznunk magunkat, de bízunk benne,
hogy jön egy jobb korszak is. Mindenütt van kurtítás, hiszen „elkúrták”.
Fontosabb volt nekik egy választási győzelem, mint az ország
állapota.
-Közeleg
március 15. Tud-e még ünnepelni a magyarság? (az interjú március
9-én készült)
-Tud!
Csak az a baj, hogy nálunk minden politikai síkra van
terelve. Jelenleg minden tömegmegmozdulástól retteg a kormány,
mert érzi: nem támogatják politikáját annyian, mint régebben.
Ráadásul még hazudnak is, mert terrorveszélyről és
antiszemita-veszélyről szónokolnak. Tudjuk, ez nem más, mint
mellébeszélés, s figyelemelterelés.
Medveczky Attila |