2007.03.23.
Erdő Péter:Városmisszió
II. János Pál pápa
hirdette meg Európa újra evangelizálását. Amikor az európai
városmisszió indítói megfogalmazták a maguk programját, erre a
felhívásra kívántak válaszolni. Tehát egy-egy európai nagyváros
katolikus közösségének és főpásztorának a válasza ez a pápai
felhívásra. Ez az első, amit látni kell benne. A második pont,
hogy ezt a kezdeményezést missziónak nevezzük. Miért nevezzük
missziónak? Azért, mert van egy bizonyos technikai, szakmai
fogalmunk arról, hogy mit jelent a misszió. Használták ezt a
kifejezést a II. Vatikáni zsinat előtt is, a zsinaton is, sőt még
az Egyházi Törvénykönyv is kitér rá.1 Lényegében a mai
szóhasználatban azt jelenti: az Evangélium meghirdetése és
meggyökereztetése olyan emberek között, olyan népek körében, ahol
az még nem vert gyökeret. Ennek alapján gyakran gondolunk arra,
hogy biztosan más kultúrkörökben, távoli földrészeken van a
missziónak az igazi területe. De már a két háború között a
franciaországi szekularizáció hatására az egyház elkezdte
használni azt a kifejezést - akkor ez nagyon bátornak és
szokatlannak tűnt -, hogy Franciaország missziós terület. Azaz
rádöbbentek arra, hogy vannak Európában is olyan területek, ahol
az emberek jelentős része még egyáltalán nem került igazán
kapcsolatba Krisztus örömhírével. Tehát nem pusztán arról van szó,
hogy valaki nem gyakorolja eléggé a saját keresztény vallását,
vagy esetleg kiábrándult a vallásából és elhagyta vagy megtagadta
azt, hanem arról, hogy tömegek vannak Európában - és ez azóta
egyre inkább így van -, akik még az örömhír első meghirdetésében
sem részesültek. Tehát valójában missziós helyzet uralkodik.
A missziónak azonban
éppen a II. Vatikáni zsinat után egy fajta elbizonytalanodását
vagy megkérdőjelezését éltük át. Egyesek ugyanis felületesen és a
múltbeli teológiai előzmények ismerete nélkül kezdtek el
foglalkozni a Lumen Gentiumnak azzal a kijelentésével, hogy mi a
sorsa azoknak a jóakaratú embereknek, akik őszintén keresik az
igazságot, Istent, az Ő igaz egyházát, s amit ebből fölismernek,
azt követni is igyekeznek, bár nem jutnak el a keresztségre.2 És
róluk mondja a zsinat, hogy előlük sincs elzárva az üdvösség.
Ennek nyomán a felületes értelmezés azt mondta, hogy miért
erőltessük mi rá a keresztény hitet szinte mint ,,vallási formát,,
azokra, akik a maguk módján ugyancsak üdvözülhetnek. Ez az
elbizonytalanodás megkapta a méltó választ éppen II. János Pálnak
a tanításában, különböző pápai megnyilatkozásokban és
enciklikákban, a Redemptoris Missióban különösen is. Eszerint
Krisztus örömhíre kötelez bennünket, a Krisztussal való találkozás
az ember szabadulásának és boldogságának az egyetlen igazi
teljessége, és Krisztus örömhíre mindenkihez szól. Tehát nem
mondhatjuk azt, hogy ,,hagyjuk békén az embereket,,, keressék a
maguk módján az igazságot.
Természetesen a
vízkeresztséggel meg nem keresztelt emberek üdvösségének
lehetőségét az egyház mindig is vallotta. Tehát a II. Vatikáni
zsinat éppen ebben a pontban, amit sokan olyan újnak éreztek, nem
tanít igazán újdonságot. Nem tanít újat, mert a hitvallásban a
kezdet kezdetétől valljuk, hogy ,,szálla alá a poklokra,,.
Magyarul, hogy Krisztus az előtte a történelem során élt igaz
embereknek, akik várták az eljövendő Messiást, haláluk után is
megvitte a szabadulás örömhírét, és utat nyitott az elhunyt
igazaknak is az üdvösségre. Vagyis azok is, akik nem nyerték el a
keresztséget a vízkeresztség formájában, Krisztus megváltói
áldozatának érdeméből, bizonyos feltételek mellett, mégis csak
eljuthatnak az üdvösségre. Ez a későbbi egyházban is szilárd
meggyőződés volt, ezért kezdték el a vágykeresztség tanítását is
megfogalmazni. És az egyháznak a jelenlegi beszédmódját erről nem
is annyira a II. Vatikáni zsinat, mint inkább XII. Piusz pápa
idején az akkori Szent Officium, a mai Hittani Kongregáció
határozta meg abban az amerikai vitában, amely arról szólt, hogy
vajon a vágykeresztség fogalmához szükséges-e az, hogy az
illetőnek, aki keresztség előtt hal meg, kifejezett szándéka
legyen a keresztség fölvételére. Szinte kérje és megfogalmazza,
hogy ő meg akar keresztelkedni. Vagy pedig elég, ha teljes
erejéből keresi az igaz Istent és az ő igaz egyházát, és mindazt,
amit erről felismert, az életében követi is. A Kongregáció válasza
az volt, nem szükséges a vágykeresztséghez a keresztség
megfogalmazott, kifejezett szándéka, kérése.3 Tehát nem csak
katekumenek lehetnek a vágykeresztség alapján az üdvözülők között.
Ezzel gyakorlatilag
semmiféle ellentmondásban nem áll az egyetemes missziónak a
kötelezettsége és küldetése, hiszen mindannyian Krisztus megváltó
érdeméből juthatunk el a boldogságra. Benne van szabad utunk az
Atyához, Ő az egyetlen közvetítő Isten és ember között.4 Vagy ha
tetszik, rajta kívül nincs más név,5 amelyben üdvözülhetnénk.
Ebben az örömben rejlik a mi missziós küldetésünk. Tehát ha
megtaláltuk Krisztus személyében azt, ami az ember boldogsága
szempontjából a legfontosabb, akkor ezt az örömet és ezt a
felfedezést meg kell osztanunk másokkal. Ha nem érezzük ennek
szükségét, akkor magunk sem biztos, hogy teljesen hiszünk benne.
Akkor tehát meg kell vizsgálnunk magunkat, hogy hol van belőlünk a
hit öröme és a misszió belső kényszere.
Ezek a gondolatok
ihlették tehát a városmissziónak azt a sorát, amely 2003-ban
indult meg Bécsben, 2004-ben folytatódott Párizsban, 2005-ben
Lisszabonban, 2006-ban Brüsszelben és 2007-ben érkezik el
Budapestre. E városok főpásztorai azzal a szándékkal végzik a
közös városmissziót, s mi azért küldünk delegációt a többi
missziót tartó városba, kölcsönösen, azért várunk és fogadunk is
delegációkat szeptemberben, mert meg akarjuk mutatni - ismét csak
a zsinat által hangsúlyozott gondolat -, hogy a főpásztoroknak a
püspöki küldetése a saját részegyházukon kívülre is szól. Illetve,
hogy az egyháznak a teljes közösségében az a gondolat is helyet
foglal, hogy egymásért is felelősek vagyunk, a részegyházunk
határain túl is szól a keresztény küldetésünk. Tehát itt most több
részegyháznak a hívő közössége segíti egymást Európában a missziós
megújulás munkája területén. Ez különleges öröm a számunkra és nem
közömbös az Apostoli Szentszék számára sem, hiszen minden évben
érkezett pápai üzenet, pápai üdvözlet, amelyet a városmisszió
alkalmából küldtek.
Küldetés és konkrét
társadalmi valóság
Különleges szempontja a
missziónak a jelmondat. Hiszen a városban és a városért folyik ez
a misszió, a város pedig a civitas, amely mindig egy kicsit az
egyháznak az ellentéte: maga a ,,világ,,. A város körülöttünk van,
nem csak mi vagyunk. Tehát a városmisszióban benne rejlik, hogy a
nagyvárosban élő keresztény közösség kilép a saját belső életéből
és megszólítja maga körül a világot. Egyébként szokták használni a
misszió kifejezést a pasztoráció ellentétpárjaként is. Pozitív
értelemben, nem egymást kizáró ellentétként, hanem mint olyan
munkát, olyan feladatot, amely nem a már hívő emberek
vallásgyakorlatának a puszta segítését jelenti, hanem az
Evangélium meghirdetését a távolabb állók, a még nem hívők felé.
Az igazi gyümölcse a városmissziónak az kell, hogy legyen, és
apróbb jeleit ennek tapasztaltuk már különböző városokban, hogy a
plébániai közösségek tudatára ébrednek a saját missziós
küldetésüknek. Tehát nem pusztán együttesen gyakorolják a
vallásukat, a szép szokások szerint, ami szintén nagyon fontos,
hanem ennél többet is tesznek, rájönnek arra, hogy nekik maguknak
is mint közösségnek küldetésük van a saját környezetükben. Mondják
ezt úgy is, hogy meghívó közösség legyen a plébánia.
Ebben az összefüggésben
a nagyváros manapság rendkívül fontos terület. Először is azért,
mert a világ lakosságának egyre nagyobb része él nagyvárosokban.
Másodszor azért, mert a nagyvárosokban igaz, hogy sokféle
gondolkodású, sokféle kultúrájú ember találkozik, sokan
különbözően élnek együtt, különböző világnézetek, felfogások,
életstílusok vannak együtt, de a nagyvárosok jelenleg a katolikus
hit elmélyülésének és terjedésének is a legfőbb központjai. Tehát
az ókori helyzethez hasonlóan ismét városi vallás lettünk. Majdnem
azt mondhatjuk, nagyvárosi vallás. Még akkor is, ha sok európai
nagyvárosban a hívő keresztények a lakosság kisebbségét alkotják.
Ezek a városok azért, akikkel mi most közösen végezzük a
városmissziót, olyan területen vannak, ahol hagyományosan az
emberek többsége katolikusnak volt, talán még ma is katolikusnak
van keresztelve. Úgyhogy van egy fajta alapunk, egy fajta
kulturális alapunk, amelynek a segítségével mégis az első
igehirdetés misszióját vállaljuk. Gyönyörűen fejezi ki ezt a
törekvést a nyitott templomok éjszakájának az akciója. Tudjuk azt,
hogy Budapesten a szeptember 16-ról 17-re virradó éjszaka az,
amikor egyébként is a magyar kultúrának a jegyében különböző
értékes műemlékeket megnyitnak, és programokat szerveznek. Milyen
érdekes lenne, ha a mi városmissziónkban pont ezen az éjszakán
tarthatnánk nyitva a belterület templomait.
A másik megjegyzés,
hogy a jelmondatok némelyike is egészen posztmodern és új
helyzetre reagál, miközben az Evangélium örök igazságát hordozza.
Például Bécsben ,,Tárjuk ki az ajtót Krisztusnak!,, - ez volt az
alapgondolat. Tudjuk, hogy ez II. János Pál pápa első pápai
beszédéből való idézet: ,,Nyissátok ki az ajtókat Krisztusnak!,,
Igen, Krisztus a mai ember szívébe is be akar lépni, és
személyesen Ő akarja ezt tenni. Tehát mi nem egy filozófiának
akarjuk megnyerni az embereket, hanem Krisztus személyével akarjuk
kapcsolatba hozni őket. És ha a mai embernek, különösen a
fiataloknak nagyon nagy igénye van a személyes kapcsolatra, akkor
világos dolog, hogy elsősorban a személyt, Krisztus személyét kell
a missziónak is a középpontba állítania. Másik gyönyörű missziós
jelmondat volt a párizsi, amely így szólt: ,,Ki mutatja meg nekünk
a boldogságot?,, Igen, mert a mai ember gyakran hedonista, főleg a
nagyvárosi ember, ő boldog szeretne lenni, lehetőleg most
mindjárt, de nem tudja, hogyan. Próbálkozik mindenfélével, és
gyakran úgy érzi, hogy teljesen boldogtalan lett, pont az
ellenkezőjét érte el annak, mint amit keres. Ehhez képest mi
Krisztust mutatjuk be az embereknek, mert Ő az, aki a boldogságra
el tud minket vezetni. Igaz, hogy az idézet ószövetségi,6 de mit
mond? Azt kiáltja, hogy ,,valami jót ki mutat immár nékünk,
ragyogtasd fel fölöttünk arcod fényességét ó, Urunk,,. Így mondja
a zsoltár. Tehát Isten arca számunkra Krisztusban jelent meg. Ő
az, aki emberi alakban, emberként mutatja meg nekünk, hogy milyen
az Isten. Nem véletlen, hogy a Katolikus Egyház Katekizmusának
Kompendiumában minden fordításban kötelezően ott szerepel Krisztus
ikonja. Mert Krisztus arcának a szemlélése a mai vizuális világban
nagyon fontos út az Isten felé. Tehát Krisztus arcán, amin értjük
persze Krisztus egész életének a tanulmányozását és tanításának a
megismerését is, Krisztus arcán azt szemléljük, hogy milyen az
Isten. És egyben azt szemléljük, hogy milyennek kell lennünk
nekünk, hogy hozzá hasonlóvá legyünk, hogy vele kapcsolatba
lépjünk. Tehát a ,,Ki mutatja meg nekünk a boldogságot?,, felhívás
arra, hogy szemléljük Krisztus arcát. És átalakuljunk kegyelemről
kegyelemre7 az Ő hasonlósága szerint.
Ugyancsak megrendítően
szép volt az idei jelmondat Brüsszelben: ,,Gyertek, nézzétek
meg!,,8 Hiszen nem egyszerűen arról van szó, mint ahogy többen
értelmezték ezt, hogy az egyház bezárkózott mára a templomokba, és
fél a nagy nyilvánosságtól, de most megmutatja magát az
embereknek. Ez is igaz, de ennél többről szól ez a mondat. Mert ez
is szentírási idézet. Az első tanítványok, mikor Jézus nyomába
szegődnek, finoman megkérdezik tőle, hogy mester, hol laksz? És
erre válaszolja Jézus, hogy ,,Gyertek, nézzétek meg!,, Tehát Jézus
Krisztus tanítványául akarunk szegődni, hozzá költözni, mint a
tanítványok a régi mesterekhez, hogy lássuk az életét, megosszuk
az életét. Ez van a ,,Gyertek, és meglátjátok...,, meghívásban.
Tehát nem pusztán az egyház akarja magát mutogatni, ezzel nem
használna sokat senkinek, mi Krisztust kell, hogy megmutassuk, s
az egyházba belépve Krisztussal kell hogy együtt lakjon az ember.
Krisztus életében kell részesülnie az embernek az egyházban.
A ,,nézzétek,, felhívás
megint nagyon posztmodern gondolatot érint. A vizualitás
kultúrájában élünk, és sokszor a beszéd, meg a logikus gondolkodás
helyett a látvány hatása alatt hozzuk meg a döntéseinket is, vagy
ennek nyomán kerülünk olyan érzelmi állapotba, hogy elindulunk egy
úton. Tehát erősebben szükségünk van talán ma a látványra és a
látásra, meg a zenei és egyéb hanghatásokra, mint más korokban.
Ezért is olyan szép, hogy a városmissziót mindenütt körmenetek és
nyilvános területeken tartott események kísérik. Egyébként ez
megint európai jelenség. A városmisszióban részt nem vevő
nagyvárosokban is látjuk, hogy évtizedek, vagy évszázadok után
újra körmenetek mentek ki például úrnapján az utcára, mondjuk
Amszterdamban. Vagy több plébánia közös úrnapi körmenetet tart.
Ezt mi is átvettük itt, Budapesten, és nagyon szép eredménnyel.
A látványon túl van
aztán még egy másik nagyon fontos szempont, ami a posztmodern
embert érinti, és ez már a budapesti városmisszió mottójának az
ihletője volt. A mai emberek többsége a jelen pillanatban él.
Régebben, néhány évtizeddel ezelőtt nagy társadalmi utópiákat
kínáltak az embernek, hogy most mondj le a gazdagságról, az
anyagiakról, a szabadságról, erről-arról, mert majd a jövendő
boldog lesz, majd megteremtjük a földi paradicsomot, a jóléti
társadalmat stb. Közben ezek alól a nagy víziók alól kicsúszott a
talaj, és az emberek elveszítették a hitüket az ilyen történelmi
utópiákban. Tehát egyre inkább tudatosan is a jelen pillanatnak
élnek, mondván, hogy amit mesélnek és ígérnek a jövőről, az
teljesen bizonytalan, carpe diem, az a fontos, amit a mai napon
megszerezhetünk. Igen ám, de ha csak a jelen pillanatnak élünk, és
nem gondolunk a jövőre, akkor nem is lesz jövő. Mert ahhoz, hogy
áldozatot tudjunk vállalni a jövőért, például elfogadni
gyermekeket és fölnevelni őket, vagy fáradozni azért, hogy egy
munka, bármilyen emberi munka, valóban jó minőségben elkészüljön,
ne csak addig tűnjön késznek, amíg a számlát kifizetik érte, az
egyfajta felelősségérzetet kíván, rátekintést az egészre. Azaz
jövőbe nézést is. De mikor tudunk a jövőbe nézni? Akkor tudunk, ha
érdemes a jövőbe nézni. Ha a jövő nem értelmetlen, ha nem
fenyegető, ha nem ijesztő a számunkra, hanem reményt hordoz. És
ehhez a reményhez Jézus Krisztusra van szükség, a belé vetett
hitre van szükség. Így tudunk a jövőre gondolni, és lesz is
jövőnk. Tehát ,,reményt és jövőt adok nektek,,.9 Ezt kérjük a
budapesti városmisszió során, és bízunk abban, hogy erősödik a
reményünk és a jövőnk ennek a folyamatnak az előrehaladásával.
A budapesti
városmisszió sajátosságai
Van a budapesti
városmissziónak egy különlegessége, ami a módszert illeti. Ez
pedig a következő. Abban a hátrányos vagy előnyös helyzetben
vagyunk, hogy az egész kommunizmus ideje alatt a régi népmissziók
szokását nem lehetett folytatni. Tehát a templomokban lévő
népmissziós kereszteken a dátumok a negyvenes évek végével
befejeződtek, hiába volt föléjük írva, hogy ,,mentsd meg a
lelkedet,,, mondjuk 1948-ig szerepeltek csak az évszámok. Ezek a
régi plébániai missziók is egy újraevangelizáció emlékét
hordozták. A népmisszió elnevezés is mutatja, hogy mi történt ott.
A reformáció idejében vagyunk, amit neveznek a katolikus megújulás
korának is, hiszen nem csupán ellenreformációról volt szó. A
legfontosabb lelki és lelkipásztori megújulási tendenciák ugyanis
Spanyolországra mennek vissza, és már az 1500-as évek legelején
megfigyelhetők, tehát a lutheri reformáció előtt. Egyházmegyei
zsinatok tartása, szemináriumok alapítása stb. Tehát nem csupán
ellenhatásról van szó. Akárhogy alakultak is a részletek az egyes
országokban, jellemző mindenütt a népmissziós mozgalom
megerősödése. Erre akkor múlhatatlan szükség volt. És később, a
huszadik században újra megindult valami ehhez hasonló. Ezt a
régi, szinte elfeledett tradíciót akartuk föleleveníteni már 2003
óta, és ezért plébániáinkon tartottunk missziós hetet. Több mint
száz plébánián itt, az egyházmegyében. Megkaptuk erről a
beszámolókat és rengeteg értékes tapasztalat összegyűlt.
Tapasztalat arról, hogy a plébánia intenzívebben elkötelezett
munkatársait hogyan lehet egymással még szorosabban
összekapcsolni, akár elmélyültebb lelki programokkal is. Aztán
tapasztalat arról, hogy a plébánia egész közösségét hogyan lehet
megszólítani, akár liturgikus vagy más formában, és tapasztalat
arról, mint harmadik nagy célkitűzésről, hogy hogyan lehet a
plébániai közösséget megnyitni a világ felé. A világ felé
földrajzi értelemben - tudjuk, hogy missziósok meg távoli
földrészekről érkezett keresztények is jártak egy-egy plébánián,
elmondták a tapasztalataikat, de a világ felé abban az értelemben
is, hogy a hittől távol álló, de körülöttünk élő emberekkel hogyan
tudjuk felvenni a kapcsolatot. Ide beletartozott még az utcai
evangelizáció is helyenként, vagy az, hogy vendéglőkben és
kocsmákban tettek látogatást egyes lelkiségi mozgalmaknak a tagjai
azért, hogy a plébániára, az egyházi találkozóra hívják meg az ott
lévő embereket. Ha nem is jöttek el sokan, de legalább megmaradt
bennük a csodálkozás, hogy a Katolikus Egyház is tesz ilyet.
Fontosak vagyunk a Katolikus Egyháznak is annyira, hogy eljön
utánunk még ide is?
Azt hiszem, hogy
ezeknek a kezdeményezéseknek és tapasztalatoknak a birtokában
tudjuk a városmissziót megtartani, és ennek különleges értéke van,
mert a legjobban sikerült, legjobban bevált kezdeményezéseket
koncentráltan meg lehet ismételni, illetve javítani lehet a
módszeren tapasztalataink birtokában. Úgy tűnik, hogy ez a fajta
közösség, ami a missziós hetek alatt kialakult az öt nagyváros
katolikusai között, arra hivatott, hogy tovább éljen. Tehát máris
nagyon sokan imádkoznak Budapestért, a budapesti városmisszióért,
és remélem, hogy mi is megtettük ezt a többi városokért annak
idején. Fontos dolog, hogy mindenüvé tudtunk küldeni delegációt
is, még Bécsben is többen ott voltunk, pedig akkor még formálisan
nem csatlakoztunk ehhez a folyamathoz. Budapest egyben lezárása is
lesz ennek a körnek, hiszen a folyamat hólabdaszerűen működik, a
legkorábban csatlakozott város delegációja is elmegy mindenhová.
Ebből matematikailag kiszámítható, hogy ez a kör a végtelenségig
nem bővíthető. Hanem amikor egy ilyen kör bezárul, ami nem azt
jelenti, hogy a további együttműködésnek az öt város között
nincsen perspektívája, akkor új körök indulhatnak. És látjuk azt,
hogy a világegyházban figyelmet keltett ez az európai
városmissziós sorozat. Már Lisszabonban is, most Brüsszelben pedig
különösen ott voltak azok a delegációk, amelyek olyan
nagyvárosokból érkeztek, akiket érdekel ez a városmisszió, és
szeretnének egy következő körbe belekapcsolódni. Tehát ott volt
Montreal, ott volt Quebec, ott volt Barcelona, ott volt Sidney
küldöttsége. Néhol maga a főpásztor jött el, de számos
segédpüspök, pap, világi is részt vett, mert az a vágyuk, az a
tervük, hogy majd ők is indítanak egy új kört. Ennél szebb
igazolása nincs annak, hogy valóban eredményes és értékes munka
volt a városmisszió már eddig is.
Sokaknak álma az, hogy
a Szentszék, illetve a Szentatya azon kívül, hogy írásbeli
buzdítást küld a városmisszió lezárása alkalmából Budapestre,
esetleg személyesen is ellátogasson vagy legátust küldjön ide. Nem
tudjuk természetesen, hogy valóság lesz-e ebből, mindenesetre
gyönyörű betetőzése lenne a városmisszió folyamatának. Bátorítást
és érdeklődést kaptunk már a városmisszióban résztvevő többi
városok főpásztoraitól, illetőleg az Emmánuel közösségtől is. De
természetesen tudjuk, ennek a sok-sok fáradozása és ugyanakkor a
nagy öröme elsősorban a meghívó városra vonatkozik, tehát
tanulmányozzuk a lehetőségeket és reménykedünk abban, hogy tényleg
egyfajta lelki megújulást hoz a városmisszió Budapesten is.
(forrás:Vigilia) |