2007.03.23.
A Pápai Életvédő Akadémia vatikáni ülésének
zárónyilatkozata
A Pápai Életvédő
Akadémia február 23-án és 24-én, XIII. Közgyűlése alkalmából
nemzetközi kongresszust szervezett a Vatikánban, amelyen a
következő témát vitatták meg: „A keresztény lelkiismeret az
élethez való jog védelmében”. Az összejövetelen az Akadémia
tagjain kívül számos neves tudós vett részt a világ minden
részéről, összesen mintegy 420-an voltak jelen.
A XIII. Közgyűlés
zárónyilatkozata, amelyet pénteken tettek közzé, a Gaudium et Spes
k. zsinati dokumentumból vett idézettel kezdődik: „Az ember
lelkiismerete mélyén egy olyan törvényt fedez föl, amelyet nem ő
ad önmagának, hanem engedelmességgel tartozik iránta, s e törvény
hangja – mely mindig arra szólítja, hogy szeresse és tegye a jót
és kerülje a rosszat – a kellő pillanatban fölhangzik szívében:
ezt tedd, amazt kerüld. Isten ugyanis törvényt írt az emberi
szívbe, s az iránta való engedelmességben áll az ember méltósága
és eszerint ítéltetik majd meg.” Ahhoz, hogy az embert erkölcsi
lelkiismeretének ítéletei mindig arra serkentsék, hogy
megvalósítsa a jót az igazságban, arra van szükség, hogy minden
erejével törekedjen lelkiismerete szüntelen képzésére, táplálkozva
azokból az értékekből, amelyek megfelelnek a személy méltóságának,
az igazságosságnak és a közjónak – hangoztatja a záróközlemény. A
keresztények lelkiismeretét, a jóra való törekedésben megvilágítja
az Isten Szavával való találkozás, annak a Magisztérium tanítása
szerinti értelmezése és gyakorlati megvalósítása a keresztény
közösségben.
Erre ma különösen nagy
szükség van, a számos kulturális és társadalmi problémával
szemben, amelyek az élethez való jogot érintik a családban, az
egészségügyben és a politika terén. A Pápai Életvédő Akadémia
Nyilatkozata aláhúzza, hogy nem lehet elhallgatni azokat a
nehézségeket, amelyekkel a mai kulturális környezetben a hívek
keresztény lelkiismeretének szembe kell néznie. Ezek közé tartozik
a hit elveszítése, a „tekintély” válsága, valamint gyakran a
szélsőséges racionalizmusba való menekülés tendenciája.
A kulturális környezeten
túl az érvényben lévő jogi normák is próbára teszik a keresztények
lelkiismeretét. Egyre inkább nő azoknak a befolyásos csoportoknak
az erőteljes nyomása, amelyek kilátásba helyezik az élet ellenes
cselekedetek elkövetésének büntetlenségét. Az emberi élet ellen
elkövetett merényletek legalizálása egyre terjed, végül még azt
sem ismerik el, hogy az élet a személy minden más jogának alapja,
és hogy a minden ember méltóságát megillető tisztelet a szabadság
és a felelősség alapja. Az egészségügy terén nagyobb súlyt kell
fektetni a szolgálat lelkiismereti okokból történő bátor
megtagadására, amelyet adott esetben gyakorolhatnak az orvosok,
betegápolók, gyógyszerészek és adminisztratív egészségügyi
dolgozók, illetve mindazok, akik közvetlenül érintve vannak az
emberi élet védelmében. Paradox módon ma ezt a jogot olykor nem
mindig kívánják elismerni, mivel „destabilizálja a lelkiismeretek
nyugalmát”. Az egészségügyi struktúrák számára különösen nehéz a
lelkiismereti okokra való hivatkozásból származó
szolgálatmegtagadás, mivel ezt általában csak egyéni jogként
ismerik el. A zárónyilatkozat utal II. János Pál pápa Evangelium
Vitae k. enciklikájának ide vonatkozó tanítására. A Pápai Életvédő
Akadémia dokumentuma végül javasolja, hogy egészítsék ki az ENSZ
által 1948-ban kihirdetett Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának
18. cikkelyét, biztosítva a lelkiismereti okokból történő
szolgálatmegtagadás jogát.
(forrás:
Vatikáni Rádió) |