2007.03.30.
A hét nyolcadik napja
(Elek
Judit filmje)
Elek Judit annak a
rendezőgenerációnak a tagja, akik még Máriássy Félixtől tanulták a
mesterséget, ugyanis 1961-ben végzett ama híres-nevezetes
rendezőosztályban Szabó Istvánnal együtt. Elek Judit több mint
negyven éves pályafutása alatt dokumentumfilmeket és játékfilmeket
is készített, és 13 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy 2007-ben
újra játékfilmmel lépjen a publikum elé, tudniillik az Ébredés
1994-es bemutatója óta nem alkotott ilyen típusú filmet. A hét
nyolcadik napja forgatása 2005 augusztusában kezdődött el Budán,
november végére felvették az összes képet, az utómunkálatokat 2006
áprilisában fejezték be, és a stáb azt szerette volna, ha már
tavaly, karácsonykor, a moziba járás csúcsidőszakában már látható
a film, de erre nem nyílt lehetőség, így ez év március 22-étől
lehet rá egy-két art moziban jegyet váltani. Ennek a közepes
költségvetésű, 213 millió forintba kerülő filmnek az az
érdekessége, hogy Elek Judit nem csak a rendezője, hanem a
forgatókönyvírója is, sőt még a vágás cseppet sem könnyű munkáját
is ő vállalta magára. Egyedül az operatőri feladatokat bízta saját
fiára, Berger Lászlóra. A film már az itthoni premier előtt egy
nemzetközi és egy hazai díjat zsebelt be: 2006-ban a kairói
filmfesztiválon és 2007-ben a magyar filmszemlén is a legjobb
forgatókönyvnek adható díjjal tüntették ki.
Elek Judit filmjének a
története a forgatás időszakában, 2005-ben játszódik. A címe, A
hét nyolcadik napja kissé talányos, de az alcíme: Veled is
megtörténhet viszont jól körbehatárolja a tartalmat. A
tragikomédia műfaji meghatározás viszont illik a mondanivalóhoz. A
film első kétharmadára a tragédia az igaz, az utolsóra pedig a
komédia. Főszereplője az elkényeztetett, az operettek és az
orfeumok művi világában mozgó, közel hetven éves primadonna,
Szendrőy Hanna, aki csodás, madárcsicsergéstől hangos háromszintes
budai villában él sztárügyvéd férjével. Holmi unaloműzésből
proccos szülők kétballábas leánykáit tanítja a balett-táncosok
nehéz lépéssoraira. Élete mesekönyvek lapjaira kívánkozik, azonban
férje váratlanul meghal, és rászakad a magány. Egyszem gyermekére
nem számíthat, mert az Ausztráliában alapított családot, unokái
magyarul sem tudnak. Hanna megpróbálja úgy rendezni a napjait,
mintha mi sem történt volna, de a nagy robajjal beomló szobafal
képletesen és valóságosan is megnyitja előtte az eddig elzárt
világot. Megkeseríti még az életét a házban társbérlőként lakó
egykori ávós verőlegény, aki akkor tesz neki keresztbe, amikor
csak tud. Szegénynek nincs maradása. Egyik tanítványának a
nagymamája, a mézes-mázos Csibike felajánlja segítségét. Ez a
paradicsommadár küllemű, ellenszenves hölgy azonban a lakásmaffia
oszlopos tagja, aki játszva fosztja ki mindenéből a gyanútlan,
jóhiszemű, jogi ügyekben járatlan ex balerinát. Semmi perc alatt
Hanna a Keleti pályaudvar kétes elemei között találja magát, majd
szégyenszemre visszasomfordál saját házába, ahol egy népes
hajléktalancsapat ütött tanyát. Beáll közéjük, és itt esik
szerelembe Jeromossal, a banda hangadójával, a valamikori
idegorvossal. De a frissen fellelt családjával nem maradhat itt
sem, mert az új tulaj biztonsági emberei kizsuppolják őt és
szedett-vedett társaságát, akikkel elindul a ködös és bizonytalan
jövő felé.
A Hét nyolcadik napja
egészen addig, amíg Hanna vissza nem megy a villába, olyan hihető,
átélhető, önmagunkra ismerhető közeget ábrázol, amit a bennünket
körbevevő, a gyöngét eltaposó rend farkastörvényei uralnak. Nem
durván és nem szájbarágósan láttatja szép új világunk
embertelenségét, hanem egy mimózalelkű, az emberi lét felsőbbrendű
értékei iránt fogékony idős hölgy lelki szűrőjén keresztül. A néző
remekül veszi a lapot, érzékeli a film üzenetét, és nem igényli,
hogy folyton-folyvást didaktikusan, egyenesen a képébe ordítva
közöljenek vele mindent. Akkor siklik ki a történet, amikor az
öregkori szerelem társadalmi különbségeket figyelmen kívül hagyó
édeskés cukormáza beteríti a filmet, ugyanis ez a kényes dáma
összeáll a nyomorultak falkavezérével, és régóta áhított nyugalmát
megtalálja mellette.
A főszerepre két lengyel
színészt választott ki Elek Judit: Hannát Maja Komorowska,
Jeromost Franciszek Pieczka viszi fel a vászonra. Ők több magyar
filmben is szerepeltek már. Játékukon nem lehet fogást találni,
belső hittel, meggyőződéssel jelenítik meg a társadalomból
fokozatosan kieső művész külső-belső drámáját és a már régóta
lecsúszott értelmiségi tragédiáját. Pogány Judit a velejéig
romlott ingatlanügynököt, Bodrogi Gyula a meghunyászkodó
bárzongoristát alakítja. A Hét nyolcadik napja iskolapéldaként
mutatja fel, hogyan működik és milyen piszkos trükköket vet be a
lakásmaffia. Nap, mint nap hallunk arról, hogy csavaros észjárású
ügyvédek, gátlástalan ingatlanspekulánsok idős embereket milyen
aljas módszerekkel forgatnak ki egyetlen vagyontárgyukból, a
lakásukból. Elek Judit filmje azonban nem a bűnügyi krónikák
száraz, vagy a tévés magazinműsorok hatásvadász szavaival
fogalmazza meg ezt a cseppet sem kivételes, inkább gyakran
előforduló történetet, hanem a művészi megfogalmazásmód kódolt
nyelvén.
Dr. Petővári Ágnes |