2007.03.30.
A kiengesztelődés, a béke hajléka
Ünnepi szentmisével
emlékeztek meg a szécsényi ferences kolostor alapításának 675.
évfordulójáról március 11-én a helyi ferences templomban. A
hálaadó szentmisét Varga Lajos váci segédpüspök mutatta be. A
szertartást követően Magyar Gergely, a Magyarok Nagyasszonya
Ferences Rendtartomány provinciálisa megáldotta a kolostor és
Szécsény város török kor utáni újraalapítója, Bárkány János
ferences szerzetes tiszteletére állított emléktáblát. ( Képünkön
P. Varga Kapisztrán, a rendház gvardiánja.)
Az avató ünnepség után a
rendház kiállítótermében Veszprémy László, a Hadtörténeti Intézet
igazgatója megnyitotta a Hunyadi- és Kapisztrán-emlékhelyeket
bemutató Amiért a harang szól című kiállítást. A látogató -
miközben a magyar történelem e két jeles személyiségének
életútjával ismerkedik - egy pillantást vet a teret övező falakra:
és évszázadokkal korábbi időkre tekinthet vissza. E falak alapjai
a korai Árpád-kor, maguk a falak pedig a XIV. századi középkor s
későbbi évszázadok üzenetét, szellemiségét hordozzák. Az emberek
"kisebb testvéreinek", a ferences barátoknak a lelkületét, akik az
evangélium mindenkori hírnökeként a kiengesztelődést, az
igazságosságot és a békét hirdették. Erre a Szent Ferenc-i
szelídségre és szeretetre nemcsak a magyar történelem vérzivataros
századaiban, hanem manapság is nagyon nagy szüksége van a
magyarságnak, az emberiségnek. Amint a kolostor és a templom 675
éves története is bizonyítja, a barátok - vagyis a mindig segíteni
kész embertársaink - valóban segítettek, ha lelki vigaszt kellett
nyújtani a rászorulóknak, ha beteget kellett ápolni, sebesültet
kötözni, vagy ha tüzet kellett oltani. Nemzedékek tapasztalata
bizonyítja, hogy mindezen erényekre szükségük volt az évszázados
falak között lakó szerzeteseknek. 1301-ben III. András király
halálával - a krónikás szavaival élve - letört "az Árpád-ház
utolsó aranyágacskája". Az évekig tartó trónviszályok után Károly
Róbertnek fogadtak hűséget a magyar urak és nemesek. Az Anjou
király uralkodása alatt stabilizálódott az ország helyzete,
fejlődött a gazdaság, a kultúra, városok alakultak. Szécsényi
Tamás erdélyi vajda városi kiváltságokat szerzett a felvidéki
bányavárosok felé vezető út mentén fekvő Szécsény (Zychan) nevű
településnek. Elhatározta, hogy a régi nemzetségi monostorok
mintájára - mintegy a városiasodás jeleként - kolostort alapít egy
kolduló rendnek. Tizenkét szerzetes számára kért engedélyt az
avignoni rabságban tartózkodó XXII. János pápától, aki 1332. május
9-én írta alá az alapító oklevelet. Külföldi szerzetesek
vezetésével a város délnyugati, legmagasabban fekvő részén két év
alatt építették fel a szép és nagy épületegyüttest, amelyről a
kolostor első építkezéséből fönnmaradt részei, főleg a gótikus
sekrestye, a föléje épített gótikus (Rákóczi nevét viselő) terem
és a templom szentélye tanúskodnak. A templomot 1334-ben, a Szent
Szűz tiszteletére szentelték fel. A ferencesek amellett, hogy
folyamatosan bővítették a kolostort, ellátták a hívek lelki
gondozását és iskolát is nyitottak, ahol a korban szükséges
ismereteket tanítottak. Kódexeket másoltak, s az akkori időkben
igényelt iparral is foglalkoztak. A kolostor lakói átvették a
patak partján álló kápolnát és szegényházat, kórházat emeltek
mellé. Károly Róbert és Nagy Lajos uralkodásának idején élte
virágkorát a szécsényi kolostor. Az 1451-es tűzvészt követő
újjáépítés után Hunyadi János, majd később Mátyás király is járt
Szécsényben. A huszita harcok után Ország Mihály nádor az
obszervánsok képviselőit hozatta be, és a pápa engedélye alapján
újjáépítette az elpusztított klastromot. (II. Pál pápa 1466-os
bullája, melyben az obszerváns ferenceseknek adja a kolostort,
megtekinthető a kiállításon.)
A török uralom idején
kétszer is elnéptelenedett a kolostor. A historia domus szerint a
törökök életmódjuknak megfelelően használták az épületegyüttest. A
ferencesek közben a környéken sok nélkülözés és rettegés között
teljesítették feladatukat, négyüket a török felkoncoltatta. A
török uralom alól 1683-ban Sobieski János lengyel király seregei
szabadították fel Szécsényt. A rend elöljárói II. Rákóczi Ferenc
nevelőjét, Bárkányi Jánost helyezték Gyöngyösről Szécsénybe, hogy
tegye lakhatóvá az üresen álló kolostort, amely az 1705-os
országgyűlésre - amelyen vezérlő fejedelemmé kiáltották ki II.
Rákóczi Ferencet - újjáépült, s benne a hagyomány szerint a
fejedelem is megfordult. A XVIII. században többször is tűz
emésztette fel a klastromot: amikor nem a természet, akkor az
uralkodó II. József vagy a napóleoni háborúk pusztították. A
noviciátusnak - amely az obszerváns időktől működött -
mindannyiszor menekülnie kellett, de a vész elmúltával ismét és
ismét újraindult a szerzetesjelöltek képzése. Nem volt ez másképp
a XX. században sem. 1917-ben összetörték, "bevonultatták" a
templom harangjait, a II. világháborúban a leszakadó toronykereszt
áttörte a templomtetőt. A háború után ismét a politikai szellemi
rombolás következett. A szerzetesrendeket 1950-ben feloszlatták,
és az államosítás után a kolostorban mezőgazdasági technikum és
kollégium működött. Erről az időszakról szólva Varga Kapisztrán
magiszter - aki a kolostor viharos évszázadairól mesélt -
mértéktartóan megjegyezte, hogy jó és rossz szándékra egyaránt
akadt példa. Az egyház használatában csak a sekrestye és néhány
szomszédos helyiség maradt meg. Az 1989-et megelőző években - még
a ferences rend visszakapta a kolostort - az épület üresen állt.
Az akkor megkezdett felújítási munkák még ma is folytatódnak. A
Színében Elváltozott Üdvözítő kolostorában, amely az obszerváns
lelkiség komoly hordozója volt történelme folyamán, jelenleg
plébánia és a rendtartomány noviciátusa működik. Szécsényben ma a
ferences család minden ága megtalálható: a szerzetesek, a
klarissza nővérek, a szegénygondozó nővérek valamint a világi rend
tagjai is. Az ország ötödik legrégebben alapított, ma is működő
kolostora a folytonos újrakezdés, a megújhodás, az élni akarás
szimbóluma. Lakói Assisi Szent Ferenc életeszményét hirdetik, hogy
egyetlen Atyának vagyunk a gyermekei mindnyájan, egymásnak pedig
testvérei Krisztusban. Ezért nevezte, tartotta őket barátnak a
magyar nép, mert azonosulni tudtak nemcsak a hívők sokaságának
lelkületével, hanem a nemzet sorsával is.
(forrás: Új Ember) |