2007.03.30.
Idegen-e az államnyelv?
Április elejére végleges
formát ölthet a nem román anyanyelvű diákok számára kidolgozott új
románnyelv-tanítási tanterv. A romániai oktatási minisztérium
államtitkára, Pásztor Gabriella szerint ebben a kommunikációs
készségek fejlesztését, az aktív nyelvhasználatot állítják az
oktatás középpontjába az eddigi tananyag-bemagolás helyett. „A
beszélt nyelv elsajátítására helyezzük a hangsúlyt, mint ahogy a
nyelvtani szerkezetek ismerete sem öncél, hanem a használható
románnyelv-tudást kell szolgálnia” – fogalmazott az államtitkár.
Véleménye szerint az oktatásnak azt kell elérnie, hogy a nem román
anyanyelvű gyermekek az életkoruknak megfelelő szinten beszéljenek
románul, és a mindennapi kommunikációban is boldoguljanak. „Ha a
hatékony nyelvtanulásnak eddig a tanterv volt az akadálya, akkor
azon kell változtatni. Erre most megvan a szakmai szándék a
minisztériumban” – tette hozzá az államtitkár. A szülők és a
tanárok is évek óta szorgalmazzák a változtatást, mert a
túlméretezett, a román anyanyelvű tanulóknak szánt tananyag
„kásahegyén” képtelenek voltak magukat átrágni a diákok, ráadásul
számukra ez jobbára csak holt lexikális tudást biztosított. A
nyelvileg elszigetelt környezetben élők számára – a Székelyföldön
és a kisebbségi megyék magyar településein, ahol élő környezetben
nem vagy csak ritkán használják a román nyelvet – jobb esetben
maradt a biflázás, gyakoribb esetben a diákok a kudarcélmény miatt
egy idő után már meg sem kísérelték megtanulni a nyelvet. A
vegyes, szórványkörnyezetben élő magyar gyermekeknek nem jelentett
ugyan ekkora gondot az iskolai nyelvtanulás, viszont az anyanyelvi
szinten tanított román hatására ők nem kétnyelvűekké, hanem
gyakran kevert nyelvűekké váltak, és gyakorlatilag egyik nyelvet
sem beszélik anyanyelvi szinten. A hatékonyabb románnyelv-oktatás
szakmai előkészítése múlt év szeptembere óta folyik. A kisebbségi
osztályokban oktató tanárok, tanítók véleményét, javaslatait
megyei szinten összesítették, és szakemberekből álló munkacsoport
dolgozta ki az országos tantervet. Ezt most egyetemi tanárok
véglegesítik Balázs Lajos vezetésével, tőlük a minisztérium már
nemcsak az életkor, hanem az iskola típusa és az elvárt oktatási
színvonal szerint is részletesebben tagolt tantervet vár. A
románnyelv-oktatás iskolai alkalmazása az új tanterv szerint
azonban már nem szakmai, hanem politikai kérdés, csak
törvénymódosítással lehet bevezetni. Legkorábban a román
parlamentben most zajló közoktatási törvény részeként léphetne
életbe az új tanterv. Pásztor Gabriella úgy véli, inkább arra van
remény, hogy leghamarabb a 2008–2009-es tanévben tanítsák az új
tanrendet. Matekovits Mihály, az oktatási minisztérium kisebbségi
főosztályának igazgatója óvatosabb, a politikai döntések
megjósolhatatlanságára hivatkozva kijelenti: „Nem mernék dátumot
mondani. Lehet, hogy már az idén ősztől, de az is lehet, hogy csak
öt év múlva vezethetjük be az új tantervet.” A pedagógiai
szemléletváltásnak azonban érzékelhetők a határai. Értesüléseink
szerint a minisztériumban még a szakmai kérdéseket illetően
nyitott román szakemberek számára is elfogadhatatlannak tűnik,
hogy az állam nyelvét az új tanterv idegen nyelvnek tekintse.
Szeptember közepén
Kovászna, Hargita, Maros és Kolozs megyében végzett felmérést az
oktatási minisztérium. Megyénként tizenkét iskolában, ötödik és
nyolcadik osztályban írattak felmérőt magyar és román nyelvből,
illetve matematikából: elsősorban a gyermekek kreativitását,
kommunikációs és gondolkodási készségét mérték fel, nem a
tananyagban való jártasságukat.
Az újabb felmérés
kételyeket szült: valóban komolyan gondolja-e a minisztérium az új
román nyelvi tanterv bevezetését? Ha az utolsó, véglegesítő
szakaszában tart a kidolgozása, milyen célt szolgálhat egy új
felmérés? Pásztor Gabriella államtitkár szerint azonban a nem
román anyanyelvű diákok számára kidolgozott tanterv véglegesítése
április elején lezárul, ennek szükségességét különben sem
kérdőjelezték meg a felmérések eredményei, legfeljebb kiegészítik
az eddigi adatokat. „Március közepén egy országos felmérés első
szakasza zajlott, ezt folytatjuk a többi megyében is. Az
eredmények alapján az oktatás hatékonyságát kívánja javítani a
minisztérium, nincs közvetlen összefüggés a kisebbségek számára
kidolgozott tanterv és a négy megyében zajlott felmérés között” –
mondta az államtitkár.
Egy Kolozs megyei
pedagógus véleménye szerint azonban a felmérést készítők sejtették
velük: arra kívánnak választ kapni, szükséges-e idegen nyelvként
tanítani a román nyelvet a tizennégy év alatti diákoknak.
„Tanárként az volt a benyomásom, hogy ez nem komoly, tudományos
igényű felmérés, hanem küzdelem folyik egy szakmai és egy attól
függetlenített politikai szempont között, és csak arra keresnek
igazolást, hogy nincs gond a magyar tanulók román nyelvtudásával,
tehát ötödik osztálytól igenis anyanyelvi szinten kell tanulni a
románt” – mondta a neve elhallgatását kérő pedagógus. Péter Tünde
Kolozs megyei főtanfelügyelő-helyettes szerint azonban a
felmérésben nyoma sem volt tendenciózusságnak, objektíven
igyekeztek felbecsülni a gyermekek valós romántudását. Bondor
István Hargita megyei főtanfelügyelő úgy vélekedett, a dolgozatok
alapján az anyanyelven elsajátított tudást hasonlítják össze a
románnyelv-tudással, egy hatékonyabb, eredményesebb új
románnyelv-oktatási tanterv, új könyvek kidolgozása érdekében.
Mindkét tanfelügyelőségen úgy tudják, csak ebben a négy megyében
végez felmérést a minisztérium, az országos összesítés eredményeit
a közeljövőben várják. (Képünkön a nagyváradi Ady Líceum épülete.)
(forrás: Krónika) |