2007.10.31.
„Örvendezzünk
mindnyájan az Úrban, ünnepi napot ülvén Mindenszentek
tiszteletére!”
Mindenszentek
és Halottak napja az ember életének egyik legfontosabb, egészen
soha el nem feledhető valóságára világít rá. Pilinszky János
félelmes látomása a Harbach 1944 című versében a halál felé
vánszorgó foglyok végeláthatatlan menetét idézi fel:
„...fogadásukra már készen, / akár egy megnyíló karám, /
kaput vadul széttaszítva / sarkig kitárult a halál”.
Pilinszky ebben a versben a háború és a lágerek borzalmát tárja
elénk. A halálmenet azonban végeláthatatlanul tart a történelem
folyamán. Mindig újak csatlakoznak hozzá, mindig mások tűnnek
el belőle. Az egyházi
ünnep és az emléknap eredetéről, liturgiájáról és az általa
vezetett intézményről P. Reisz Pál ferences szerzetest, a
szombathelyi Assisi Szent Ferenc Kollégium igazgatóját kérdeztük.
-Kiket ünnepel
Mindenszentekkor a katolikus egyház?
-A küzdő egyház,
vagyis Földön élő keresztények megemlékeznek a megdicsőült
egyház tagjairól, a szentekről. Elsősorban a névtelen, ünnepélyes
szentté avatással ki nem emelt szentekről, s kéri égi közbenjárásukat.
-Mikorra datálható
ez az ünnep?
-Pontos dátumot nem
ismerünk. Egy biztos: korai keresztény ünnepről van szó,
hiszen már a IV. századból is maradtak fent adatok
Mindenszentekről. A Halottak napja a 988-as évszámhoz és Szent
Odilo clunyi apáthoz kötődik. Ő ezt az ünnepnapot a
Cluny anyaegyház alá tartozó minden bencés házban bevezette.
Ez a rendelete mindmáig fennmaradt. Hamarosan pedig a bencés
renden kívül is megünnepelték, a XIV. századtól Róma is átvette.
-A római katolikus
egyházon kívül még mely egyházak tartják meg Mindenszentek
ünnepét?
-Igaz, protestáns
testvéreink nem ismerik el a szenteket, de Halottak napján követik
a katolikus gyakorlatot, így kimennek a sírokhoz és ott imádkoznak
a halottaikért. Kétségtelen, hogy az 1950-es évektől kezdve a
Halottak napján felekezettől függetlenül egyre többen emlékeznek
meg elhunyt szeretteikről.
-Ennek köze lehet
az 1956-os forradalom és szabadságharc vérbefojtásához?
-Kétségtelen:
egyfajta szinkretizmusról lehet szó. November
2. a
naptárban közel van, mind a forradalom kitörésének mind a leverésének időpontjához. 1956-ban
sokaknak volt személyes gyásza, és gyászolt az egész ország.
-A
tesszalonikaiakhoz írt első levelében Szent Pál ezt írja:
„Az az Isten akarata, hogy szentek legyetek.” (1
Tessz 4, 2) Ez azt
jelenti, hogy már most mi is hozzátartozhatunk a szentek közösségéhez?
-Életünk megkezdett örök élet. A mostani életünk előkészület
a dicsőséges és kiteljesedett életre. Tehát a szentségre való
készületnek ideje. A
szentségnek kibontakozása, az érdemszerzés ideje itt a földön
halálunkkal befejeződik. Ide kapcsolódik a tisztítótűz
hite. A tisztítótűz a katolikus teológia szerint az a tisztulási
folyamat, állapot, melyre azoknak van szükségük a haláluk után,
akik bűneik miatt, mert tökéletlenek voltak, nem juthatnak a
mennyországba, Isten boldogító színe látására. Imádságunkkal
segíthetjük őket. A tisztítótűzben szenvedő lelkek életének
kiteljesedéséért, örök és maradéktalan üdvösségéért
imádkozunk.
-Halottainkért már Mindenszentek napjától különös
módon imádkozhatunk, és ezzel teljes búcsút
nyerhetünk 8 napon át, valamint szentmisét ajánlhatunk fel értük.
Az egyház tanítása szerint mi az értelme a búcsú nyerésnek
és a mise-felajánlásnak?
-A búcsú nyerése
olyan imádságoknak a végzését jelenti, amelyeket elhunytjainkért ajánlunk fel. Így a számukra
büntetés-elengedést, magunk számára pedig kegyelmet, bűnbocsánatot
nyerhetünk. A küzdő egyház így segíti a szenvedő
egyház tagjait, hogy eljussanak a megdicsőülésig. A
teljes búcsú feltétele a szentgyónás, szentáldozás is, és
imádság a szentatya szándékára, továbbá temető vagy a
templom meglátogatása. Szentmisét bármikor ajánlhatunk fel
elhunyt szeretteinkért, de novemberben gyakrabban gondolunk rájuk,
ezért gyakoribbak a mise felajánlások.
-A sír megszentelése
inkább a temetésekhez kapcsolódik, illetve síremlékek, sírkövek
állításához. Ilyen esetekben áldást mondunk, s az egyház imáját
alkalmazzuk egy adott tárgyra, vagy emlékhelyre. „Ahol ketten, vagy hárman összegyűlnek
az én nevemben, ott vagyok közöttük” –mondta Jézus
(Mt18,22). Az egyház imája tehát többletet tartalmaz az
egyéni imákhoz képest. Az áldás az egyház hivatalos imája.
Amikor egy emlékhelyet, sírt megszentelünk, egyrészt azért imádkozunk,
hogy az töltse be szerepét, másrészt az elhunyt lelki üdvéért
is imát
mondunk.
-Térjünk rá a
kollégium működésére. Pál atya sokáig rektor és igazgató
volt Esztergomban, a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és
Kollégiumban. Milyen új kihívásokkal kell szembenéznie a
nevelés terén, az 1980-as, ’90-es évekhez viszonyítva?
-Ez a kollégium lényegében
tér el az esztergomitól. Míg ott egy adott oktatási intézményhez,
egy katolikus, rendi gimnáziumhoz kötődik a ferences kollégium,
Szombathelyen ebben az értelemben függetlenségről beszélhetünk,
s nem középiskolások, hanem főiskolai hallgatók veszik igénybe
az Assisi Szent Ferenc Kollégium által kínált lehetőségeket.
Elvileg fogadunk középiskolásokat is, de az itteni gyakorlat
az: minden középiskolának megvan a saját kollégiuma. A főiskolások
pedig olyan direkt nevelésre nem szorulnak, mint a
középiskolások. Ezért más közelítést kíván meg kollégiumi
vezetésük. A hallgatók
tanulmányi rendjük és életritmusuknak megfelelően
vesznek részt a kollégium életében. Összehasonlítva saját
egyetemi éveimmel: a mostani főiskolások igen rövid idő alatt
„tudják le” a hetet, s amikor tanításuk van, az sokszor
a kései órákig húzódik el. Munkájuk tehát „kampányszerű”.
Így más utak szükségesek ahhoz, hogy lelki nevelésük megtörténjen.
Áttételes, indirekt nevelésről beszélhetünk. Szempontokat
tudunk felmutatni, s ajánlatokat tenni a hit és a vallás területéről.
Néhány olyan előadást is tartunk, mely a diákok hitbeli megerősítését
szolgálja.
-1950-ig a mostani
kollégium épületében működött a Mariánus Rendtartomány
hittudományi főiskolája. Abban az évben az épületet állomosították,
s még a főiskolához tartozó templom egyes részeit is elvették
a rendtől. 1991-től fokozatosan adták vissza az államosított
épületeket. 1999-re fejeződött be az átadás, s ezt követték
a felújítási munkálatok. A szombathelyi ferences kolostor és
a hozzá tartozó plébánia teljesen önerőből, tetemes anyagi
ráfordítással hozta rendbe azt az épületet, melyben a kollégium
működik. Tehát rendkívüli erőfeszítéseket tett a rend azért,
hogy magyar, vallásos, hazafias gondolkodású fiatalok számára
otthont, lehetőséget biztosítson; olyan körülményeket, ahol
jól érzik magukat, s egymás között lehetnek.
|