2007.11.02.
Csendkút
(Pozsgai Zsolt filmje)
A Magyar Történelmi
Filmalapítvány és a Nemzeti Kulturális Alapprogram tavaly, az
56-os emlékévben pályázatot írt ki a Forradalom és Szabadságharc
eseményeit méltón bemutató filmek gyártására. Ezen a pályázaton
nyert 50 millió forintot a Borbálafilm kft, amiből a Csendkút
című filmet forgatták. A film a mártírhalált halt költő, a
forradalom Petőfijének tartott Gérecz Attila életét idézi
meg. A forgatást nehezítette, hogy a munkálatok közepe táján
a producer elhunyt. A felvételek java részét 2006 júliusában
a váci fegyházban vették fel. A bemutatót pedig még az előző,
jubileumi évre tervezték, de ez meghiúsult, és most, október
3-án volt a díszbemutatója az Uránia Nemzeti Filmszínházban,
4-étől pedig az érdeklődő nagyközönség is megtekintheti az
art mozikban. A film forgatókönyvírója és rendezője Pozsgai
Zsolt, aki szerint a Csendkút nem tekinthető „igazi” 56-os
filmnek, mert a Rákosi kötélkor és a forradalom számos eseménye
csak háttérként szolgál annak a belső folyamatnak az ábrázolására,
hogy a börtönben az emberi testet sanyargató és a lelket
sorvasztó elnyomás ellenére miként válik Gérecz Attila, ez a
keménykötésű öttusázó bajnok a szavak ihletett mesterévé,
azaz költővé. Van a filmnek követhető cselekménye is, de a lényeg
a költővé érésnek, az alkotás fájdalmának, örömének ábrázolásán
van. Pozsgai Zsolt arra törekedett, hogy olyan filmet készítsen,
aminek a története nem köthető csupán egyetlen korszakhoz,
hanem általános érvényű, mert bármilyen diktatúrában
hasonlóan következne be, ezért már a cím – a Csendkút –
is eltávolítja a konkrét helytől és időtől.
A
Csendkút Gérecz Attila rövidre szabott életének utolsó 6
esztendejét állítja középpontjába. Mindössze 27 évet mért
ki számára a Teremtő. 1950-ben élsportoló volt, amikor négy
társával együtt december 8-án hamis vádak alapján – közösség
elleni izgatás címén – letartóztatják. Hármat közülük
halálra ítéltek, és ki is végeztek, ő „csak” 15 év
fegyházat kapott, amit Vácon kellett letöltenie.
A börtönben egy zárkába csukták őt az önmagukat „Füveskert”
költőknek nevező társasággal, aminek Béri Géza, Kárpáti
Kamil, Szathmáry György, Tollas Tibor és Tóth Bálint volt a
tagja. Az ő hatásukra kezdett el verset írni, mert mindannyian
úgy érezték, a költészet megtartó erejébe kell
kapaszkodniuk, hogy túléljék a borzalmakat, és felülemelkedjenek
a hétköznapok nyomorúságain, lélekölő szörnyűségein.
Versírás közben szabadnak érzik magukat. Gérecz Attila nem
csak a Kozma utcai börtönből, hanem a váciból is megszökött,
mégpedig 1954. július 18-án, amikor a Dunán az árvíz –
igen magas vízállással –
tetőzött, és egészen Pestig úszott le. Felkereste anyját
és menyasszonyát, de a besúgók feljelentették őt, és az ÁVÓ-sok
visszavitték a börtönbe. A Forradalom alatt, október 30-án a
felkelők kiszabadították, november 4-én csatlakozott hozzájuk,
bátran harcolt a Rókus kórház környékén, molotovkoktéllal
két tankot is ártalmatlanná tett, de egy T34-es gépfegyvereivel
megölték.
Nagy
vonalakban ez a történet követhető nyomon a filmben is, de a
korán elhunyt édesapával kapcsolatos számtalan vízió elemeli
a Csendkutat a dokumentumfilm-jellegtől, ugyanakkor ez utóbbinak
a vonásait azzal erősíti, hogy a képek alján régi írógéppel
írt szövegek jelennek meg, amik azt a hatást keltik, mintha
titkos ügynöki jelentésekből, vagy a Gérecz Attila ellen indított
per irataiból kiemelt részek lennének. Ez a zseniális forgatókönyvírói
lelemény tökéletes egyensúlyt teremt valóság és fikció között.
Miközben a film kockái peregnek, többnyire borzalmas események
vagy a megfogalmazás pontosságáért küzdő költők vívódásai
láthatók, azalatt Gérecz Attila verseit a nem oly régen eltávozott
Szakácsi Sándor avatott tolmácsolásában hallhatják a nézők.
Pozsgai Zsolt Gérecz Attila alakjának felidézésére Hayth Zoltánt
kérte fel, akivel már többször dolgozott együtt. Hayth nem
csak külső megjelenése miatt kapta meg ezt a szerepet, hanem ezért
is, mert ennek a fiatal forradalmárnak és nagy versek írójának
megjelenítésére művészi kvalitása, valamint szerepmegformálásának
megjelenítő ereje teszi őt alkalmassá. Kubik Anna Gérecz
Attila édesanyját személyesíti meg, a gyermekét féltő anyát
emeli ki ennek a fáradt asszonynak az egyéniségéből. A korán
elhunyt és csak látomásként felbukkanó édesapa karakterét Dörner
György mesterien kelti életre. Kisebb szerepekben Kakasy Dóra,
Kautzky Armand, Iglódi István látható. Pozsgai Zsolt filmje
hitelesen mutatja be
56’
történelmi eseményeit, ugyanakkor nyomon követi Gérecz Attila
költővé alakulásának folyamatát és emberi tragédiájának
- sajnos - olyannyira tipikus mozzanatait.
Dr. Petővári Ágnes
|