vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.09. 

Vissza a természetbe!

Benkő Péter színművész 1947. június 1-jén született Budapesten. 1969-ben végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát. Attól az évtől a József Attila Színház tagja, majd 1971-ben a Thália Színházhoz szerződik. 1993-tól szabadfoglalkozású színész. Jelenleg fellép a Turay Ida Színház és a Soproni Petőfi Színház produkcióiban. Díjak: Jászai Mari-díj (1979.), (1982.), a Turay Ida Színtársulat „Az utolsó hősszerelmes” díja (2004.), Turay Ida Vándordíj (2005).

Fontosabb színházi szerepek: Beaumarchais: Figaro házassága (Cherubin), Herman-Wilder: Helló, Dolly! (Barabás) Németh: Gandhi (Devadasz), Shakespeare: Tévedések vígjátéka (Dromio), Lóvá tett lovagok (Nathaniel), Karinthy Ferenc: Házszentelő (Mátyás József), Kellér Andor: Bal négyes páholy (fiatal Beöthy), Bulgakov: A Mester és Margarita (Iván), Ramajana (Ráma herceg), Katona: Bánk bán (Ottó), Zorin: Varsó melódia (Viktor), Tolsztoj-Piscator: Háború és béke (Sándor cár), Lennon-McCartney-Munkácsi: Mindhalálig Beatles (Mark), Kander-Ebb-Stone: Az év asszonya (Gerald), Tamás István: A pápa és a császár (Ménéval báró, Napóleon titkára), Maeterlinck: A kék madár (Fény), Zágoni-Nóti: Hyppolit, a lakáj (Nagy András), Fényes Samu: Kassai asszonyok (Gábor, lantos), Mezei András: Magyar kocka (ügyvéd), Egon Erwin Kisch-Hasek: Őrültek a fedélzeten… ( Kulicska), Németh: Harc a jólét ellen (Létrai), Molnár: Doktor úr (Bertalan, ügyvédbojtár), Páskándi: A költő visszatér (Vasvári Pál), Tamási: Ördögölő Józsiás (Bambucz), Szörényi-Bródy: István, a király (Vecellin), Hernádi: Csillagszóró (Konfuciusz), Camoletti: Leszállás Párizsban (Robert), Hatan pizsamában, Pozsgai: A kölyök (dr. Tewkovsky, Sydney Chaplin), Chase: Barátom, Harvey (dr. Lyman Sanderson), Neil Simon: Pletykák (Glenn), Alphonse Allais-Mikó István: Horgász a pácban (Dubenoit), Csukás István-Berkes Gábor: Kutyánszky Kázmér, a versíró kutya (címszerep), Molnár Ferenc: Játék a kastélyban (Gál), Tamási-Pozsgai: Ábel (igazgató, Kerekes, bankigazgató), Jacques Deval: Tovaris (Arbeziat Charles), Örkény István: Tóték (Tomaji, plébános), Spiró György: Az imposztor (Skibinski), Ben Jonson: Volpone (Sir Politicus Volna, lovag), Ken Ludwig: Vegyes-páros (Saunder, a Clevelandi Operaház igazgatója), Steinbeck: Egerek és emberek (gazda), Schiller: Ármány és szerelem (Von Walter), Poplewell-Thomas: Az áldozat visszatér (Henri Grandin), Csongrádi Kata: Bohóckirálynő (Tóni, díszletező), Békeffi-Stella: Janika (Elemér, Gizi apja), Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő (Wladimir Sergius), Csongrádi Kata: Énekelj, Déryné! (Szentpétery Zsiga), Maugham-Nádas-Szenes: Imádok férjhez menni (Taylor), Csiky Gergely-Félix Györgyi-Bradányi Iván: A nagymama (Koszta Sámuel), Gyurkovics Tibor: Nagyvizit (Borbély), Noël Coward: Vidám kísértet (Bradman), Eisemann-Szilágyi: Zsákbamacska (Csopaki Reiner, Nózinger), Tamási Áron: Énekes madár (több szerep), Dale Wasserman: Kakukkfészek (Williams ápoló), Móricz Zsigmond: Nem élhetek muzsikaszó nélkül (Peták, mindenes), Békeffi-Kiss-Szentirmai-Bradányi: Kölcsönkért kastély (Koltay Gábor), Harmónia (St. Martinnal közös előadóest).

Filmek, tv: Fel a fejjel (1954), Játék a múzeumban (1965), A koppányi aga testamentuma (1967), Egri csillagok (1968), Utolsó kör (1968), Az ember tragédiája (1969), Mérsékelt égöv (1969), Gimnazisták (1970), Őrjárat az égen (1970), Don Quijote vagy Don Quijote (1970), A fekete város (1971), A gyilkos a házban van (1971), A tűz balladája (1972), Fuss, hogy utolérjenek (1972), Fekete macska (1972), Férfiak mesélik (1972), Csínom Palkó (1973), Dorottya (1973), Ártatlan gyilkosok (1973), Intőkönyvem története (1974), Egy csók és más semmi (1975), Tűzgömbök (1975), Egy értekezlet jegyzőkönyve (1975), Csongor és Tünde (1976), Hungária Kávéház (1976), Az erőd (1978), Prolifilm (1979), Szetna, a varázsló (1980), Pogány Madonna (1980), Petőfi (1981), A zalameai bíró (1983), Különös házasság (1983), Fürkész történetei (1984), A holtak nem beszélnek (1984), Varsói melódia (1985), Lutra (1985), Julianus (1991), A mi kis családunk, Kisváros (sorozat), Titkos szeretők (1998-1999), Kérnék egy kocsit, Lovas ABC. Lemez: Együtt és mégis külön (1991), Titkos szeretők (1998)

 -A legtöbb művészinterjú azzal kezdődik: mi, vagy ki indította el a pályán? Gondolom önnél a válasz az édesapja: Benkő Gyula, színművész.

 -Gimnazista koromban még nem tudtam konkrét választ adni arra, hogy mi szeretnék lenni. Nagyon sok minden érdekelt. Egészen csodálatos, majdnem baráti viszonyom volt szüleimmel. Ebben a baráti közegben nem éreztem azt, hogy bármilyen módon befolyásol az: édesapám színész. Vidéken, egy kis mátrai faluban nőttem fel, s egészen sokáig palócosan beszéltem. Ha néha vissza tudunk vonulni gyerekkorunkhoz, s az emlékeinkhez az mindig egy hatalmas erőt ad. Gyermekkorom vidéki léte egész életemet meghatározta. Nem voltam egy tipikus színészgyerek; ritkán jártam színházba. Őszintén: sokáig nem is érdekelt a színpad. Igazi gyerek voltam, olyan, aki élvezi a gyermeki kor minden egyes pillanatát, s éppen ezért nem akar felnőni. Inkább kimentem focizni a Tabánba barátaimmal, minthogy színházba járjak. Amikor döntésre került a sor: orvosi egyetemre, vagy a színművészetire jelentkezzek, azt hiszem, az akkori könnyebb utat választottam. Így lettem színész. Ma is nagyon érdekel az orvostudomány, s tudom: az orvosok és a színészek szakmájában sok a közös. Mindkettő megérzéseken alapozódik, s mindkettő szolgálat.

 -Az orvosok általában szeretik a művészetet…

 -Igen. Sok olyan orvost ismerek, aki pedig színész akart lenni.

 -Édesapja filmjeit sem nézte meg? Benkő Gyula sok háború előtti filmben is szerepelt…

 -A rendszerváltásig nemigen lehetett megnézni a régi magyar filmeket. Gondosan eldugták őket a nagyközönség elől.

 -Emlékszem, kamaszfejjel megnéztem az Egy bolond százat csinál c. filmet, melyben a stáblistán ezt olvashattam: v.Benkő Gyula. Fogalmam sem volt, ez minek a rövidítése. Később, nagyapám elmondta, hogy a vitéznek. Édesapja miért kapta meg a vitézi címet?

 -Ez egy nagyon szép történet, melyet a Szabad Tér Kiadó által édesapámról megjelentett könyvben az érdeklődők részletesen is elolvashatnak. Apai nagyapám régen mechanikusnak tanult, majd az első világháborúban tengeralattjáróra került, mint gépész. Rám maradt nagyapám és nagymamám levelezése. Ebből kiderült, hogy nagyapám ritkán jött haza pólai állomáshelyéről. Számtalan kalandon ment keresztül, olyan is előfordult, hogy kilőttek alóla egy tengeralattjárót. Ezt követően repülősnek ment el. Mivel nagyszüleim nagyon szegények voltak, így nagyapám jelentkezett egy olyan feladatra, amelynek végrehajtásáért egy nagyarany kitüntetés és pénzjutalom járt. A feladatot teljesítették, ám a pólai öbölben az üdvözlésükre felküldött egyik repülővel összeütköztek, s így nagyapám életét vesztette. Nagymamám a tragédia idején – 1918-ban - még méhében hordozta édesapámat. Ezért a feladatért vitézséget, s egy kis trafikot kapott nagyapám, s az utóbbi forgalma özvegye életét valamennyire megkönnyítette. A vitézi címet pedig édesapám örökölte. Sosem hangsúlyozta ki „vitézségét”, hiszen a cím nagyapám érdemeinek szól.

 -Visszakanyarodva az Ön sorsára: már hatévesen filmezett…

 -A Fel a fejjel! c. Latabár-filmben szerepeltem. Hat éves koromban feljöttem vidékről, mert közelgett az általános iskolába járás időpontja. Édesapám magával vitt a filmgyárba, Keleti Mártonhoz a szerződést aláírni.

 -Nem volt még óvoda?

 -Volt, jártam is, csak csúnya beszéd miatt „eltanácsoltak”….Keleti rám nézett, s mondta: „Te, Gyula! A filmben szükségem van egy olyan gyerekre, mint amilyen a fiad!” A filmgyárban senkihez nem szóltam egy kukkot sem, csak néztem magam elé. Idegen környezetben zárkózott voltam. Édesapám ezért azt felelte: „Ebből a gyerekből egy szót se tudtok kihúzni!” Bevittek egy műterembe, ahol egy zöld műfű mögül kellett kinéznem, s annyit mondanom: „Annuska”! Abban a pillanatban, ahogy ezt kimondtam „megvettek.” Érdekes, hogy forgatás közben elhagytam a palócos beszédet, de, ahogy kiléptem a filmgyárból, máris visszatértem ehhez a nyelvjáráshoz.

 -A későbbiek folyamán könnyű volt félretenni a palócos dialektust?

 -Nagyon sokáig félreraktam…Egy hat éves gyerek azt hiheti, ha egyszer egy jót alakított, máris „sínen van”. Több gyerekszínész tragédiája, hogy nem tudja feldolgozni a későbbi mellőzést. Azért nem jelent tragédiát számomra a színészettől való függés, mert már hat évesen megtapasztalhattam, hogy az első szereplést követően nem jöttek a további felkérések. Ez nem is gond, mert nyűgnek éreztem a színészetet. Éltem a „normális” gyerekek életét…

 -Nem voltak előítélettel, s mondták: mindent apjának köszönhet?

 -Soha nem érdekelt az, ki mit mond rólam. Amiben biztos vagyok, s érzem, hogy igazam van: arról a dologról bármit mondhatnak, nem foglalkoztat. Másodéves főiskolás voltam, mikor a Koppányi aga testamentumát leforgattuk. Azóta soha fel nem vetődött, hogy apám segítségével kezdődik a pályám. Michael Douglas produkcióit sem kérdőjelezik meg azért, mert apját Kirk Douglas-nek hívják.

-Előfordult, hogy édesapjával együtt szerepelt egy filmben a már említett Fel a fejjel címűt leszámítva?

-Ritkán. Így a Koppányi aga testamentumában, ahol szerep szerint apámat alakította, ahogy rádiós Szabó családban is. Az Egri csillagokban szintén együtt játszottunk. Érdekes módon nagyon sok filmben Bessenyei Ferenc játszotta édesapámat, gyámapámat, vagy éppen nagybátyámat.

 -Fiatalon öttusázott. Ez segített a színpadi állóképességben?

 -Abban is. Nagyon sokat köszönhetek a sportnak. Tizenhárom éves koromtól éltem a gyereksportolók szinte sanyargatásig elfoglalt életét. Ahhoz, hogy reggel hatra kiérjek a lovardába, hazulról már öt órakor el kellett indulnom. A suliba mindig edzés után értem be. A középiskola első éve után éppen a reggeli hajtás miatt felhagytam a versenyszerű sportolással. Ráadásul sem a futásban, sem az úszásban nem voltak bíztató eredményeim.

 -A sportolás a lelki megerősödést is segítheti?

 -Természetesen. Akinek valaha irányítani kellett a saját fizikumát és pszichéjét, sokkal többet bír ki mind fizikailag, mind szellemileg.

 -Egyszer azt nyilatkozta: soha nem találta meg helyét a nagy színházakban, s nem vonzották az avantgard társulatok sem. A Thália nem számított nagy színháznak?

 -Annak számított! Ez a kijelentés a rendszerváltás utáni időszakra vonatkozik. A Tháliát nagyon szerettem, 23 évig voltam tagja Kazimir Károly, 2 évig pedig Mikó István igazgatósága alatt. Erre az időszakra nagyon büszke vagyok. Kazimirt régebben nagyon sokat bántották, mert az akkori konzervatív színházi életben színpadi kísérleteket folytatott. Igen, kísérletezett, de olyan szinten, amit a színház még elvisel. Aztán elszabadult a pokol.

 Nálunk a kapitalizmus folyamata megszakadt. Egy hosszú politikai zsilipelzárás után egy magasabb szinten kellett volna folytatni a hazai kapitalizmust. De nem ez történt. Ugyanott tartunk, mint az USA a kezdeti, „szeszcsempészetes” kapitalizmus időszakában.

 Egyesek meglobbizták a Thália Színházat, s 1993-ban, miután Törőcsiket nevezték ki a színház élére, s kirúgták: Mécs Károlyt, Kozák Andrást, Bicskey Tibort, Szabó Gyulát, Mikó Istvánt, Haumann Pétert, Benkő Pétert, s még sorolhatnám. Egy kiváló társulatot tettek utcára. Ha kapitalista körülmények közt valaki a saját pénzéből lobbizik meg egy színházat, és létrehoz egy újat, s utcára teszi a régi társulatot, azt még el lehet fogadni. Esetünkben viszont állami pénzről és a fővárosi önkormányzat támogatásáról van szó.

 -Az említett pokol csak a Tháliában szabadult el?

 -Dehogy! Nem vagyok annyira konzervatív, hogy a színházi megújulást, s kísérletezést ellenezném. A kísérleteknek viszont vannak esztétikai és művészi határai. Még az 1960-as években Peter Brook, angol színházrendező Magyarországon járt, s csapatával bemutatta a Shakespeare Lear király drámáját, amit teljesen mai, bőrszerelésben játszották el. Brook valóban egy színházi megújulást hozott létre. Nálunk nem ez történt, mert az említett határokat egyesek direkt módon átlépték. Kaposvárott kezdődött el ez a színházi mélyrepülés. Manapság – ez már egy pesti színháznál történt meg - már konténerben is előadnak darabokat. A rendező úgy véli: a színházhoz nem kell színpad. Ez már aberráció. Amikor egy színházi élet génhibás lesz, azt mindennek nevezhetjük, csak természetesnek nem. A színház nem azért van, hogy egyes emberek kísérletezzenek a színpadon. A folyamat a következő: egy tehetségtelen rendező tele van feszültséggel, s ezt a feszültséget ráerőlteti színészeire. Nekik őrjöngeni, kiabálni, vetkőzni kell a színpadon. A színészek pedig továbbadják a feszültséget a publikumnak, melynek tagjai továbbviszik azt az élet minden terültére. Nem ez a színház feladata! A színház egy szolgálat, politikai pártállástól független szolgálat. Ahogy a mentőorvos sem kérdezi meg: jobboldali, vagy baloldali beteget visz, úgy a színész sem kérdőjelezheti meg a közönségét. Feladata a szolgálat, s az előadás alatt nyújtani kell neki valami értékeset. Értékeset, ami nem egyenlő az „érdekessel”. Az a rendező, aki csupán a feszültségek átadására lépes, szerezzen tőkét – de nem államit - az előadásokhoz, s nyisson egy magánszínházat! Jómagam, Magyarország egyetlen magánszínházánál játszom, melyet úgy hívnak: Turay Ida Színtársulat. Igazgatónője, Darvasi Ilona saját pénzéből grundolta ezt a teátrumot. Az is előfordult, hogy saját bútorait helyezte el díszletelemként a színpadon. Ma már az egész országban játsszunk olyan darabokat, melyek kerülik az alpáriságot. Vígjátékot, operettet, drámát, pl. a Kakukkfészket. Ha jó a darab, s remekelnek az előadók, akkor megveszik a produkciót, ha nem, akkor nem kerülünk be egy művelődési ház programsorozatába. Sajnos a színházak még mindig egy bizonyos büdzséből játszanak, s a vezetőiket nem érdekli: bejönnek-e a darabra. Természetesen tisztelet és főhajtás a kivételnek!

 -Ilyen kivétel lehet a soproni színház, ahol az igazgató a mostani évadtól : Darvasi Ilona.

 -Nagyon remélem, hogy itt nem úgy fogják költeni a pénzt, hogy közben kutyába se veszik a néző érdekeit. Szerencsére egy nagyszerű társulattal rendelkezik a Soproni Petőfi Színház.

 -Nem vagyok a színháztudományok doktora, de azt veszem észre, hogy egyre jobban nyílik az olló az ún. szakma és a nézők ízlése között…Azok, akik nem járnak színházba, pedig csak azokról a teátrumokról hallanak csupa jót és szépet a médiában, ahol az említett kísérletezések folynak.

 -Mindkét állítás igaz. Nagyon kemény és szomorú politikai kérdésről van szó. A sebre a gyógyírt csak az jelentheti, ha magánszínházak lesznek Magyarországon. Akkor már nem lehet mellékesen kezelni a publikumot, és beszélhetünk rizikóról is. Szóba hozta a médiát, melynél nagyobb erő – beleértve a világ összes atomrakétáját – nincs. Akié a média, azé a hatalom. Ez mindenütt így van. Amit a média tudósít, azt az emberek elhiszik. Ha ez nem megy elsőre, akkor addig sulykolják az agyukba, míg egyszer csak elhiszik. Ezért hatalmas a média felelőssége. Minden médiaszakembernek egyenként kéne magába nézni: vállalja-e azt, amit csinál. Frank Outlaw ezoterikus írótól idézek:„ Ügyelj gondolataidra, mert azok szabják meg szavaid! Ügyelj szavaidra, mert azok szabják meg tetteid! Ügyelj tetteidre, mert azok szabják meg szokásaid! Ügyelj szokásaidra, mert azok szabják meg jellemed! Ügyelj jellemedre, mert az szabja meg a sorsod!” A szó, a gondolat tehát teremtő erejű! Amit az emberek gondolnak, előbb-utóbb megvalósul. Ezért is óriási a felelőssége a médiának.

 -Ettől az évadtól a soproni színház tagja. Elképzelhető, hogy vidéken sokkal intimebb hangulat alakulhat ki színész és közönség között?

 -Nehezen. Nem az intimitás a lényeg, hanem az: a közönség jó előadást lásson, s élménnyel gazdagon távozzon a színházból. Egy biztos: ha a vidéki közönség jó színházat kap, akkor egy nagyszerű publikummá válik.

 -Nemrég az egyik kereskedelmi csatornában mondta a következőt: „Az értelmiségben divat morálisan lazának lenni.” Ha ez így van, akkor kire lehet számítani példamutatás terén?

-Itt felvetődik: morális kérdésekről nyilatkozom, amikor beszennyeztek engem egy „kabátlopással”. Miért merek ilyen dolgokról beszélni? Azt érzem: egy világdivat, hogy a kicsit narkós, a kicsit nem érthető, a kicsit furán író és nyilatkozó értelmiségi áll az élvonalban. Így nem ismerjük azokat, akik más értékrendet képviselnek. Ez az egész nem jobb és baloldal kérdése, hanem értékeké.

 - 1998 és 2004 között nem volt könnyű helyzetben. Itt a perre gondolok. Mi segítette mindezt „túlélni”?

 -Egy ilyen dolgon csak az segíti át az embert, ha tudja, hogy valóban ártatlan, s nem követett el semmilyen bűncselekményt. Ha ezt tudod, s nem hazudsz önmagadnak, akkor ez mindenen átsegít. Ha valakit politikai fogolyként nem végeztek ki, s évekig raboskodott, csak úgy bírta túlélni a börtönt, s a veréseket, ha tudta, hogy igaza van. Mondjam azt: ez ennyire egyszerű?

 -Ez a per nem rontott az ön imázsából?

 -De igen, rengeteget. Érdekes: hálás vagyok az újságíróknak, mert ők építettek újjá engem. Bár lehet, hogy ez nem volt szándékos…

 -Rajong a lovakért, s kivonult a természetbe. Mindezt a per miatt tette?

 -Nem. Hatalmas probléma, hogy az emberek többsége nagyvárosokba tömörülve, az ősi közegtől, a természettől elszakadva folytatja ezen a földön az életet. Jómagam azok közé tartozom, akik nem tudnak, nem képesek elszakadni a természettől. Az ősi közeg egyre jobban érdekel, s egyre erőteljesebben térek vissza hozzá. Városi ismerőseim bolondnak néznek, hogy elviselem az állatok és a trágya szagát. Az átlag városi ember csak akkor találkozik a természettel, amikor jó időben kimegy a hűvösvölgyi nagyrétre…Ezt teszik, ahelyett, hogy megóvnák az ősi közeget, hogy abban tovább lehessen élni. Abban a pillanatban, mikor az emberek tudatából kimossák azt, hogy a 93 036 négyzetkilométeres Magyarország egy osztatlan közös tulajdon, akkor ők már nem hazájukként kezelik ezt a földet. Azok hordják autóval a szemetet – és itt nem a háztartási hulladékra gondolok – az erdőkbe, akik nem érzik hazájuknak azt a területet, amelyik mindenkié. Embereké, s állatoké egyaránt. Az ilyen szemetelőket primitív emberi – nem állati, mert az állat direkt nem szemetel – gondolkodás jellemzi.

 -Életében több tragédia érte, mégis optimista ember benyomását kelti...

 -Megtanultam optimista lenni. Ez a túlélésnek az egyik formája, mert ha a tragédiát csupán tragédiáként éljük meg, s nem azt mondjuk, hogy ezzel is tanultam valamit, és emberi mivoltom is gazdagabb lett, akkor végünk van.

 Medveczky Attila