2007.11.09.
Reformátusok
és a totalitarizmus
Az
Október a reformáció hónapja programsorozat keretében Reformátusok
a totalitárius rendszerekben a XX. században címmel konferenciát
rendezett a Magyarországi Református Egyház (MRE) Doktorok Kollégiuma
és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Történettudományi Intézete.
A Dunamelléki Református Egyházkerület székházában október
29-én megtartott rendezvényen a Mazsihisz képviseletében részt
vett Feldmájer Péter és Zoltai Gusztáv, valamint Csepregi András,
az Oktatási és Kulturális Minisztérium Egyházi Kapcsolatok
Titkárságának vezetője.
Bölcskei
Gusztáv püspök megnyitó beszédében kitért a reformáció örökségére
és igényére. A Zsinat lelkészi elnöke meghatározta a
totalitarizmus fogalmát, ahol egy ideológiai eszme alapján
emberek esnek áldozatul. Bölcskei püspök példaként említette
Káin és Ábel történetét, amely folyamatosan ismétlődik, újra
és újra szembesít minket saját történelmünkkel és felelősségünkkel.
Szabó
István püspök a 89. zsoltár válogatott verseivel és imádsággal
emlékezett a totalitárius rendszerek tanúságtevőire és mártírjaira.
A Zsinat elnöksége nevében Bölcskei Gusztáv püspök, és
Nagy Sándor főgondnok, a Zsinat világi elnöke megkoszorúzta a
dunamelléki székház udvarán állított kopjafát, Szabó István
püspök és Varga László dunamelléki főjegyző Pap László
egykori teológiai dékán emléktáblájánál koszorúzott.
Fazakas
Sándor tudományos előadásában a múltfeltárás teológiai
szempontjait ismertette. A Debreceni Református Hittudományi
Egyetem (DRHE) rektora hangsúlyozta, hogy a bűn és az igazságtalanság
soha nem lehet általános, mindig konkrétan kell róla beszélni.
Az előadásban elhangzott a történelmi bűn és a kollektív bűn,
az igazságosság valamint a kiengesztelődés fogalmának
ismertetése. Fazakas Sándor rámutatott, hogy a hit adhat bátorságot
a történelmi bűnökkel való szembenézéshez, fontos a történelmi
igazság személyes értelmezése valamint a jövőképes társadalomhoz
szükséges a megbocsátás.
Szabó
Imre egykori budapesti esperes zsidómentő tevékenységét Nagy
Zsombor, a Protestáns Felsőoktatási Szakkollégium tanulmányi
igazgatója mutatta be. Nagy Zsombor kiemelte, hogy Szabó Imre
magas pozíciókat töltött be, így tevékenysége nem volt
visszhang nélküli. A volt budapesti esperes közös keresztyén
fellépést sürgetett a deportálásokkal szemben, saját lakásában
is bújtatott zsidókat, valamint két lelkészt nevezett ki, hogy
a gettóban végezzenek igei és lelkigondozói szolgálatot. Részt
vett a gyermekotthonok szervezésében és a menekültek élelmezésében
is.
Horváth
Erzsébet egyetemi docens Ravasz László (képünkön) püspök
zsidómentésben vállalt szerepét ismertette. Az előadó említette,
hogy Ravasz kezdeményezésére jött létre a Jó Pásztor Missziói
Bizottság, amely a rászorulókat kívánta segíteni. A bizottság
munkájának köszönhetően 1944. októbere és 1945. februárja
között 1 árvaházban, és 31 otthonban 2000 főt menekítettek.
A Károli Gáspár Református Egyetem tanszékvezetője bemutatta
Ravasz László zsidóság érdekében tett konkrét lépéseit.
Horváth Erzsébet hangsúlyozta, hogy Ravasz László a keresztyén
ember felelősségtudatával tudott bűnbánatot tartani, és erre
hívta a gyülekezeteket is.
Fekete
Károly egyetemi docens ifj. Varga Zsigmond mártíriumát mutatta
be. A Bécsben ösztöndíjas, majd bécsi lelkipásztor a Gestapo
áldozatává vált. Megfigyelték tevékenységét, majd három vádpont
alapján elítélték, és koncentrációs táborba vitték. A
DRHE tanszékvezetője a "magyar Bonhoeffer"-ként említette
ifj. Varga Zsigmondot, akit a "nem látszani, hanem
lenni" gondolat jellemzett. Fekete Károly a mártír szerepét
párhuzamba állította a mai sztároknak nevezett személyekkel,
felmutatva a két jellem közti különbséget. Ablonczy Balázs történész
előadásában ismertette a harmincas évek református sajtójának
jellemzőit, a Református Élet és a Magyar Kálvinizmus németországi
változásokkal kapcsolatos írásait, valamint a német hitvallók
megjelenését a református egyházi sajtóban. Az MTA
Etnikai-Nemzeti Kisebbségkutató Intézetének munkatársa
kiemelte, hogy a harmincas évek református lapjai szót emeltek
a német nemzetiszocialista politika egyházellenességével
szemben, gyanakodva nézték a nemzetiszocializmust, de üdvözölték
a megújulást. A Református Élet ebben az időszakban végigkísérte
Karl Barth német teológus életútját.
Bereczky
Albert a zsidóüldözés ellen címmel Bereczky Noémi történész
tartott előadást. Bereczky egységes egyházi tiltakozást
szorgalmazott, és a mentesítést szervező munkálatokban is
fontos szerepe volt. Bereczky együttműködött Török Sándorral,
a Keresztyén Zsidók Szövetségének vezetőjével és Komoly
Ottóval, a Magyar Cionista Szövetség elnökével. Bereczky Noémi
hangsúlyozta, hogy Bereczky Albert a magyar népet óvta az
antiszemitizmustól.
Kósa
László akadémikus a református esperesek és az állambiztonság
kapcsolatáról tartott előadást. Az Eötvös Loránd Tudományos
Egyetem professzorát személyes motiváció is vezette a kutatásban,
de nem konkrétan az espereseket kereste az iratokban, hanem más
kutatások nyomán találkozott az egyházmegyei vezetők személyével.
Kósa László rámutatott, hogy teológiai tanárokat, sajtómunkatársakat,
külföldi ösztöndíjasokat és espereseket szervezett be az állambiztonság.
Az esperesek közül részletesen beszélt Adorján Józsefről,
Fekete Sándorról, Tóth Péterről és Papp Gézáról, akik
valamilyen formában jelentéseket készítettek.
Kiss
Réka történész az államszocializmus idejének egyházpolitikáját
foglalta össze, és bemutatta a hatalom egyházakkal kapcsolatos
stratégiáját. Eszerint egymással szembefordították a
keresztyén felekezeteket, megosztása céljából egyházkormányzati
és teológiai ellentéteket használtak ki, köztörvényes vádakkal
indítottak eljárásokat egyházi személyek ellen, nemcsak tisztán
egyházi tisztségviselőket vádoltak, az eltávolítottakat az
egyházi vezetésre bízták. Az ötvenes évek első felében
kialakult a teljes körű állami ellenőrzés, a Kádár-rendszerben
a korlátozottan ellenőrzött mozgástér valósult meg. Az MTA Néprajztudományi
Intézetének munkatársa hangsúlyozta, hogy 1956-ot kivéve nem
alakult ki belső egyházi ellenzéki mozgalom.
A
zárszóban Glatz Ferenc akadémikus, az MTA Történettudományi
Intézetének igazgatója az elhangzott előadások alapján értékelte
a totalitárius rendszerek sajátosságait és a történeti kutatást.
Ez utóbbival kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a történeti munkákból
hiányzik a megfelelő teológiai és filozófiai megalapozottság.
Glatz Ferenc kiemelte, hogy a totális rendszerek azért jöttek létre,
mert a megelőző rendszerek csődöt mondtak. Az Akadémia intézetigazgatója
hangsúlyozta, hogy a lelkipásztori kar "nagyon jól megállta
a helyét". Mint mondta, eddig nem tudtak olyan anyagot
felmutatni, amely miatt az egyházaknak szégyellniük kellene
magukat.
T. Németh László
(forrás:
reformatus.hu)
|