2007.11.09.
Lehet-e
higgadt a radikális?
A
Forradalom után, amit Kemény Zsigmond írt 1850-ben, nem félszáz
– mint esetünkben 1956 -, csupán csak egyetlen évnyi távolságból
idézi fel a magyar élni akarás aktuálisan levert forradalmát.
Széles témakifejtés, alaposan összeszedett gondolatok,
csokorba szedett kételyek több, mint kétszáz oldalas
dokumentuma. Írhattam volna azt is, hogy ellenforradalmi
dokumentuma. Mégis úgy vélem, ha 1848/49 örök aktualitással
bír nemzeti tudatunkban, akkor Kemény Forradalom utánja, az
abban megfogalmazott kételyek és kérdések szintén örök
aktualitásúak. Olvasva e munkát, nyilvánvalóvá válik előttünk,
hogy Kemény nem tartotta sokra a „nagy izgatót”, a népszerűséget
hajhászó, hatásvadászkodó, gascogne-iaskodó – (ezek mind
az ő kifejezései) – Kossuthtot, és az ő „borzasztó könnyelműségeit”,
melyek csak arra voltak példák, „miként lehet a hazát köztapsok
közt eltemetni”, mert szerinte sem a forradalom nem volt helyénvaló,
sem pedig azon szocialisztikus eszmék hazánkba importálása általa,
amelyek alapvetően idegenek a monarchizmust történelmi példázattá
emelő magyar jellemtől. Szerette vagy, nem szerette Kemény
Kossuthtot, kénytelen megállapítani, hogy Kossuth példátlan népszerűségével
a radikalizmus kerekedett felül a magyar közérzületben. Ő
ennek sem örül, bár igyekszik a dolgot a lehető
leghiggadtabban, legracionálisabban értelmezni: „A magyar
okosabb volt, mintsem egy megkövült arisztokráciai rendszert célnak
tekintett volna; ezért hajlott a szabadelvűségre: de viszont
nemzetibb érzelmű vala, mintsem a szabadelvűséget oly gyorsan
vigye a szélső határokig, hogy ne maga számára díszítse föl
a hazát.” (Ajánlanám
ezt a mondatot
mai SZDSZ-eseink
figyelmébe is – feltéve, hogy van bármi affinitásuk a
kossuthi szabadelvűséghez, illetve az azt kritizáló Kemény
Zsigmond aggodalmaihoz.)
Elismerem, hogy a dolgoknak a „szélső határokig
vitele” – azaz a radikalizmus – észrevétlenül ugyan, de központi
problémájává vált a
mai Európának
, amely ezt a mentalitást kétely nélkül minősíti szélsőségnek,
extremitásnak, túlzásnak, üldözendő, alkotmányon kívül eső
veszélynek. Magam is, mint nemzeti radikális, gyakorta szembesülök
a kérdéssel: tartsam magam konzekvensen radikális nézeteimhez,
és akkor egyedül maradok, vagy vegyem szordínósabbra az egészet,
és máris többen leszünk? Ugyanis a fröccsöt már Cicero idejében
is többen itták, mint a tiszta bort.
Miközben olvasgattam Kemény Zsigmond bölcs higgadtságú
sorait a forradalom kitörésének és elbukásának – általa
megtalálni vélt – okairól, valamint a kossuthi radikalizmus történelmi
veszélyeiről, egyszercsak eszembe jut Petőfi egy kései verse,
a Vörösmartyhoz. Majdnem azt írtam, hogy ismert vers, de még
idejében rádöbbentem, hogy ma már Petőfit ugyanúgy nem
olvasnak, mint Thukydidészt, úgy hogy a népszerűséget inkább
most ne emlegessük. Ennek a költeménynek bizonyos értelemben a
magyar nemzetkarakterológia szempontjából is van mondanivalója.
Hét versszakból áll, minden szak nyolc soros, és az utolsó két
sor refrénszerűen megismétlődik: „Nem én tépem le
homlokodról, / Magad téped le a babért.”
Kemény szavak egy 25 éves ifjútól a kétszer annyi idős
Vörösmarty felé, affelé a poéta felé, akinek legtöbbet köszönhet
költővé válásában: Vörösmarty a kezdetektől a hóna alá
nyúlt, támogatta a pályakezdő, vidéki ifjút, bemutatta őt a
szerkesztőségekben, pátyolgatta karrierjét, segítette
verseinek megjelenését. Kevés pályatársnak köszönhet annyit
Petőfi, mint a Szózat költőjének. És akkor mit ad Isten, az
Életképek 1848. augusztus 27-ei számában megjelenik ez a Vörösmartyt
példátlanul diffamáló, lejárató, rágalmazó Petőfi vers.
Ha akárki írta volna, akkor is gyomorforgató lenne, de Petőfi
írta, a Sándor, aki 1823. január 1-én született Kiskörösön.
Igaz, életében először és utoljára lábjegyzetet is
rittyentett a vers alá, érezvén, hogy átlépett bizonyos határokat,
amit megmagyarázni illik. A már-már Szabó Dezső-i szólamokat
előlegező lábjegyzetből idézek: „Sokan voltak, akik e költeményem
kiadását ellenezték. Nem tehetek róla. Én érzem a legnagyobb
fájdalmat, hogy erre kényszerülve vagyok, mert én szerettem,
én tiszteltem legjobban Vörösmarthyt mindazok között, kik őt
valaha szerették és tisztelték de elveimet még sokkal jobban
szeretem és tisztelem, mint őt. Szívem sajog és vérzik, de kérlelhetetlen
maradnék, ha elvérezném is bele. Brutus talán sírva szúrta
le jótevőjét, apját, Caesart, de leszúrta. Hogy Vörösmarthyt
elítélem, nagy áldozat, melyet
szívem tesz elveimért; de bármily nagy ez áldozat, kész
vagyok és mindenkor kész leszek sokkal nagyobbakat is tenni értetek,
szentséges elveim!”
Nos, ha valaki nem tudná, elárulom, hogy Petőfi szentséges
elveit az háborította fel ennyire, hogy 1848. augusztus 21-én a
nemzetgyűlésben - amelynek ő nem volt tagja, de Vörösmarty
igen -, az idős költő úgy szavazott, hogy a magyar hadsereg
vezetése, illetve vezényleti nyelve ne legyen magyar, hanem,
mint eddig volt, német. Vörösmarty nyilván abból indult ki,
hogy a szabadságharc kellős közepén ilyen fokú váltást végbevinni
öngyilkosság: a katonák egy része analfabéta volt, de mindenképpen
iskolázatlan, akikbe hosszú évek alatt beleverték a német vezényszavakat,
ezt most egyik napról a másikra átváltani magyarra, a hadsereg
regulációs biztonságát veszélyeztette volna. A higgadt, idős
Vörösmarty nyilván úgy gondolta, előbb vívjuk ki a nemzeti függetlenséget,
azután majd – béke időszakban - ráérünk magyar vezényleti
szakkifejezések gyártására és betanítására. Tartok tőle,
neki volt igaza. Csakhogy az éretlen ifjú, a radikális lelkesedés
rángatottja, aki „szentséges elveinek” rabszolgája volt,
mindezt nem respektálta, sőt, ilyesmiket írt ebben a versben:
„Te fönn valál nagy, s lenn kicsiny vagy”, „Te írtad azt
a Szózatot, / Mely szólt egy országnak szívéhez?…/Azt most
már szétszakíthatod”.
Én, a kései olvasó, akinek lelkében egyazon polcon van
Vörösmarty és Petőfi, nem bírom ki, hogy ne riposztozzak
vissza Petőfinek: talán inkább önnek kellett volna szétszakítania
ezt a versét, fiatalember. A költemény ugyan hibátlan, nélküle
mégis gazdagabb, mert kikezdhetetlenebb lenne ma az ön életműve.
Számomra különösképpen elgondolkoztató ez a
szakmailag is elhallgatott Petőfi-Vörösmarty-affér, ugyanis
arra ösztökél, hogy nézzek szembe világnézetemnek, a
radikalizmusnak egyrészt a határaival, másrészt praktikus önkorlátaival.
Egyre inkább úgy látom ugyanis, hogy a szentséges elvekhez való
ragaszkodásnak – mint mindenhez, amit az emberek tesznek –
megvannak a maga normái, melyeken túl erőltetni azokat, inkább
botorság, semmint következetesség. Ugyanis messze nem attól
radikális a radikális, hogy mindig mindent radikálisan csinál
– (szerintem az ilyen ember inkább pszichopata) -, hanem attól,
hogy bizonyos történelmi, politikai, erkölcsi alkalmakkor,
amikor döntési helyzetben van, nem óvatoskosik, nem mutyizik,
nem taktikázik, hanem intranzigens módon képviseli szentséges
elveit, a nemzeti radikalizmust: IGENT-t vagy NEM-et mond, de és
ámbár nélkül. Amikor viszont nincs döntési helyzetben, mégis
radikálisan pattog, inkább komikussá, mint követendővé maszkírozza
magát. Sajnos a 25 éves Petőfi ezt nem így látta, és olyan
radikális gőzzel úthengerelte le Vörösmartyt – egy amúgy
mellékes politikai döntése miatt -, hogy az már nem egyszerű
tévedés, de bizony bűn. Hogy mégis megbocsáttatott neki, az
azért van, mert hatalmas életművében ez az egyetlen ilyen
durva melléfogás. Kár, hogy éppen Vörösmarty lett az áldozat.
És az is kár, hogy egy hosszadalmas lábjegyzettel próbált
kimosakodni, ahelyett, hogy eldobta volna ezt a verset.
Summa summárum, kedves MIÉP-es barátaim, úgy gondolom,
hogy az önmagukat radikálisnak tekintők nem attól válnak
radikálissá, hogy a reggeli felkeléstől az esti lefekvésig
minden piszlicsári dolgot radikálisan csinálnak. Szó nincsen
erről, bőven elég ugyanis a lényegi döntésekre korlátozódó
radikalizmus. Legyetek radikálisok a MIÉP-hez való tartozásban,
Csurka István elfogadásában és követésében, a szociálliberalizmus,
a globalizmus, a nemzetellenes erők elutasításában, magyarságotok
őrzésében és megélésében. Ez bőven elég.
Tapasztalataim szerint periférikus kérdésekben, például
abban, hogy a Combino villamos jó vagy nem jó, hogy a parkolási
rendszert mennyire kell átalakítani, hogy legyenek vizitdíj-automaták
vagy ne legyenek – nem szükséges bevetnünk a vitába a
politikai radikalizmus nehézfegyverzetét. Ugyanis azonnal
megkapjuk a verdiktet a többiektől, akik ugyanúgy magyarok,
mint mi, csak nem radikálisok, hogy velünk nem lehet beszélni.
Ki tudja, néha talán igazuk is van, hiszen lehetne annyi eszünk,
mint a sasoknak: Aquila non captat muscas – vagyis, a sas nem
fog legyeket.
Szőcs Zoltán
|