2007.11.09.
Három
százalék
Várkonyi
Nándor Az elveszett paradicsomban leírja, milyen
sorrendben omlik szét az emberi személyiség, ha narkózis mérge
éri. Először a tudatos zónák esnek szét. Legelőbb az idő-
és térérzékelés szűnik meg, majd jön sorban a logika, az
okság, aztán az érzékelés, hallás, látás, tapintás. Majd
a képzelet, az énzóna. Az éntudat megszűnése után a
tudattalan rétegei következnek az automatizmusok, az ösztönök,
izomműködés, bélmozgások, a légzés. Legvégül a szív áll
le.
Eddig
az élettan, de Várkonyit nem ez érdekli. Az ő következtetése
egy negáció: egy hiány megállapítása. Sehol a lélek, azt
mondja. Mikor álltak le a lelki működések? Nincs nyoma. Az
orvosok nem tudják megmondani.
Mi
következik ebből? Egy anyagelvű, hitetlen elme számára nyilván
az, hogy nincs lélek. (Remélhetőleg azért közben érez egy
kis lelkifurdalást…) A helyes következtetés viszont csak egy
lehet. Ha a lelki funkciókat nem tudta megtámadni és elpusztítani
a narkotikum, mint a szervezetet, akkor az ép és sértetlen
maradt. Miért? Mert halhatatlan. Akkor a lélek nem anyag, és
nem az anyag működése, hanem valami más. Az ember pedig, aki kétségtelenül
tapasztalja magán a lélek létezését, ennek a halhatatlan és
egyetemes, transzcendens (isteni) entitásnak működő eszköze.
Mint a tévékészülék, amely a sugárzást képpé alakítja.
De ha Várkonyi Nándor még azt hitte, hogy van lélek,
most meggyőződhetne róla, hogy nincs. Vagy hamarosan nem lesz,
ha az SZDSZ három százalékos javaslata átmegy a Parlamenten. A
világnézeti szabadság lelkes élharcosai rendszeres
feladatuknak tekintik a vallásos világnézet lehető legintenzívebb
és állandó támadását, fojtogatását, ellehetetlenítését.
Most azzal rukkoltak elő, hogy az állam ne adjon több pénzt az
egyházak hitéleti tevékenységére – ideértve a nem egyházi
iskolákban folyó hitoktatást is. Elvégre szekularizáció van.
Az alkotmány rögzíti állam és egyház szétválasztását.
Ellenben a hívek a személyi jövedelemadó eddigi egy plusz egy
százaléka helyett adjanak hármat, ha akarnak, vagy valamely
egyháznak, vagy civil szervezetnek.
Az
ötlet jellegzetesen liberális. Más szóval ördögi. Úgy teszünk,
mintha adnánk, s evvel mindent lerombolunk. Lássuk, hogyan. A
keresztény egyházak hívei hetvenöt százalékukban idősebb,
nyugdíjas emberek. Náluk eleve nincs három százalék, mivel
nem fizetnek szja-t. A fennmaradó egynegyed hívő kereső korú
– de egyáltalán nem biztos, hogy van jól fizető állása,
amelyből három százalékot adhatna. Mondjuk olyan, mint Demjáné,
aki csak a tavalyi évben 180 milliárd forinttal növelte jövedelmét.
Azaz naponta keresett ötszázmillió forintot (kerekítve). Kétnaponta
egymilliárdot.
Mifelénk
Endréden a férfiak leginkább alkalmi munkákból élnek az erdészetben
vagy a földeken. Esetleg feketén dolgoznak – mert nem tehetnek
mást. Ha nem akarnak felfordulni a télen, úgy kell dolgozniuk,
ahogy lehet: ők is megélhetési bűnözők… Mármost miből
tartsuk el a papot, a hitoktatót, a templomot? Évek óta gyűjtögetjük
a keserves kétmillió forintot a fűtés kialakítására, mert
telente megvesz az Isten hidege. A püspökségnek se telik
mindenre, a legsürgősebbet, a tetőjavítást állták. A helyi
reformátusok még rosszabbul állnak, hiszen jóval kevesebben
vannak. Hogy fogja bírni az a néhány tucat hívő a lelkész, a
felesége és a gyerekeik költségeit, a templom tatarozását? A
téesznyugdíjakból? Előbb mutassa meg Kóka, abból hogy tudna
megélni.
Állam
és egyház szétválasztásának fogalmának manipulálásával a
szokásos liberális narkotizálás folyik. Ez ugyanis csak annyit
jelent, hogy az egyház nem vesz részt az állam irányításában
– de azt nem jelenti, hogy az államnak nem kutya kötelessége
a legnagyobb társadalmi szervezet fenntartása, támogatása!
Minden embernek alkotmányban biztosított, alapvető emberi joga
a szabad vallásgyakorlás. A fizikai szabadság mellett az emberi
méltóság másik alapvetése. Ettől anyagi ellehetetlenítéssel
nem foszthatja meg őket az állam. A lelki élet, hitélet
gyakorlásának biztosítása éppolyan kötelező állami
feladat, mint az egészségügyi és öregkori nyugellátási
szolidaritás biztosítása. Ha ezekből az alapvető feladatokból
kivonul, államra nincs többé szükség. Akkor majd ki-ki valóban
eltarthatja öregeit, gyerekeit, kórházát és templomát. Telik
majd abból a horribilis mennyiségű adóból, amit addig az államnak
juttatott.
A
templom, a pap, a közös hitgyakorlás és hitoktatás a társadalom
egészségének létfeltétele. Még akkor is, ha számszerűen
csak kisebbsége gyakorolja rendszeresen közösségi formában.
De éppen akkor a legfontosabb! A templomi gyökerek elvágása a
nem gyakorló, de magát így-úgy mégis a hívek közé számító
többség esetében járna a legsúlyosabb következményekkel.
Az
ember mindenekelőtt lelki lény – még mielőtt állampolgár
vagy pártszimpatizáns lenne. De ha amúgy is gyenge
transzcendens gyökérzetét elszakítjuk, egyszeriben elénk támad
teljes, önző lelketlenségében. A laissez-passer liberális
elve szerint.
Vasvári
Erika
|