vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.16. 

Aktív kisebbségpolitikát, fejlődést és békés együttélést

Vajdasági magyar civil szervezetek és magánszemélyek, az Európa Tanács megfigyelő bizottságával való találkozó előkészítése keretében, 2007. november 3-án az újvidéki Petőfi Sándor Magyar Művelődési Egyesületben vitafórumot szerveztek a vajdasági magyarság helyzetéről.

A tanácskozás részvevői a következő álláspontokat fogalmazták meg:

1. Szerbia nem folytat aktív kisebbségpolitikát, mi több, a nemzeti kisebbségek problémáival nem is igen foglalkozik.

2. Szerbia kötelessége az általa aláírt nemzetközi egyezményekből eredő nemzeti kisebbségi jogoknak a mindennapi életben való következetes és maradéktalan alkalmazása és az ezzel kapcsolatos részletes és tárgyilagos jelentéstétel. Előfeltétele ez a nemzeti kisebbségek fejlődése előmozdításának, önazonossága megőrzésének és békés együttélésnek.

3. A vajdasági magyarság általános, demográfiai, gazdasági, oktatási, kulturális és egyéb helyzete az Európa Tanács (ET) megfigyelő bizottságának 2004-ben és az Európai Unió (EU) eseti bizottságának 2005. január 28-től 31-ig tett látogatása óta nem javult, hanem – akár új megjelenési formákban is – folyamatosan tovább romlik. Nem valósulnak meg a kisebbségek vajdasági zaklatásáról és a többnemzetiségű Vajdaságról szóló 2004. szeptember 16-ai, illetve 2005. szeptember 29-ei EP-állásfoglalások.

4. Jelko Kacin, EU jelentéstevő a Vajdaságban az etnikumok közötti kapcsolatok javuló helyzetéről szóló, 2007. október 25-i dokumentuma mellőzi a vajdasági magyar kisebbségi közösség tényleges gondjait. A dokumentum nem tükrözi a vajdasági kisebbségek valós helyzetét, ezért elfogadhatatlan. Az etnikai villongások csökkenésének száma nem lehet valamely nemzeti kisebbség jogai megvalósításának és helyzetének egyedüli fokmérője, amint azt az okirat sugalmazza.

5. A magát demokratikusnak nevező szerb hatalom hét évvel Milošević bukása után sem rendezte a gyakorlatban a nemzeti kisebbségi jogok és szabadságok megvalósításhoz szükséges jogi, káderbeli, anyagi és egyéb kereteket. Ezért javasoljuk, hogy Szerbia, záros határidőn belül:

a. fogadjon el egy demokratikus, európai mércéknek megfelelő kisebbségvédelmi törvényt,

b. hozzon létre kisebbségügyi minisztériumot,

c. a vajdasági szervekkel alakítson meg független, etnikai kapcsolatokat vizsgáló intézményt.

6. Olyan választási rendszert kell létrehozni, amely lehetővé teszi a nemzeti kisebbségeknek az arányos parlamenti képviseletét. Ehhez szükséges a magyar választói jegyzék összeállítása, a magyar pártok megmérettetésének lehetővé tétele.

7. Vajdaságban vissza kell állítani az 1991-i körzetesítéssel és az egyes községek adminisztratív határainak meghúzásával megbontott területi és közigazgatási egységet, ahol nemzeti és etnikai kisebbségek élnek.

8. Az elmúlt években a többségiekhez képest a magyarok aránytalanul többen váltak munkanélkülivé, mégpedig a nemzetiségre való tekintettel történő munkahelyi felmondások és munkahelyre való felvétel következtében.

9. Szükséges a privatizáció felülvizsgálása, elsősorban a vajdasági magyarság szempontjából létfontosságú termőföldnek és az egyházi ingatlanoknak a visszaszármaztatása.

10. A szerbiai parlament minél előbb hozzon határozatot a kollektív bűnösség elvének eltörléséről, amit a magyar és német kisebbségre a háború végén kiszabott és azóta is hatályos.

11. A Tartományi Képviselőház jogerőre kell, hogy emelje a Magyar Nemzeti Tanácsnak a vajdasági magyar helységnevek meghatározásáról szóló határozatát.

12. A nemzeti tanácsok megválasztásról szóló törvény is indokolatlanul immár több éve késik. Olyan nemzeti tanácsra van szükségünk, amelyet a magyar választók alakítanak, amely nekik tartozik felelősséggel és a magyar érdekek alapján politizál, nemzetközi normák szerint. A Magyar Nemzeti Tanácsot demokratikus választással és a vajdasági magyarság legszélesebb rétegei részvételének biztosítása által kell létrehozni.

13. A mindenkori szerb hatalom kötelezettsége a polgárok személyi és vagyoni biztonságának biztosítása, függetlenül azok nemzeti vagy etnikai hovatartozásától.

14. A közigazgatási szervekben, közvállatokban (posta, vasút, kommunális szervezetek), igazságügyi szervekben (bíróság, ügyészség) és hatóságokban (belügy), bankokban, szociális intézményekben stb. biztosítani kell az arányos foglalkoztatást. Ezekben az intézményekben – a bizalomépítés érdekében –növelni kell a magyar alkalmazottak számát, a tartomány lakosságának nemzeti összetételével arányosan.

15. Létre kell hozni a magyar oktatási autonómiát. Minden szinten – az óvodában, általános- és középiskolában, az egyetemen – feltételeket kell teremteni az anyanyelvű és magyar szellemiségű oktatásra. Magyar árvaházakat és egyházi oktatási intézményeket kell alapítani. El kell készíteni a magyar nyelv és irodalom, a történelem és a zenei nevelés önálló tantervét. A diplomahonosítást lehetővé kell tenni minden egyetemen. Kollégiumi rendszert kell kiépíteni, különös tekintettel a szórványra. Oktatási központokat kell létrehozni a szórványban. Az oktatásban (a szerbben is) a békés együttélésre való nevelés kiemelt helyet kapjon. A környezet nyelvének oktatását kötelezővé kell tenni a vegyes lakosságú településeken, a szerb tagozatokon is.

16. A vajdasági magyar tájékoztatás leépítését meg kell állítani, a meglévő intézményeket meg kell tartani és újakat létrehozni. A sajtó legyen független, közszolgálati és párton kívüli. A magyar sajtó- és könyvterjesztés hálózatát újra kell építeni és az anyaországi sajtó és könyvbehozatalt biztosítani.

17. Szükségesnek tartjuk a kisebbségi ifjúságpolitikai stratégia kidolgozását; oktatási, művelődési, kulturális, tudományos, kutatási, szórakozási, sport, stb. lehetőségeket biztosítva a magyar fiatalság számára. Ennek részeként elengedhetetlen az e téren működő civil szervezetek intézményes anyagi támogatása, valamint azon vagyon visszaszármaztatása, amely a valamikori magyar civil szervezetek és egyházak tulajdonát képezte

18. A hatóságoknak, a rendőrségnek és a bíróságnak mindenkivel szemben egyenlő mércékkel kell eljárniuk. A nemzeti, vallási és faji türelmetlenség kiváltói és szítói ellen a törvényes jogszabályok alapján és hatékonyan kell eljárni, a nemzeti hovatartozásra való tekintet nélkül. A magyarokat ért bántalmazások elkövetőivel szemben alkalmazni kell a hatályos jogszabályokat.

19. Az 1941–1948-as magyar áldozatok számát tudományos módszerekkel meg kell végre állapítani. A hivatalos szervek kötelesek együttműködni a tartományi tényfeltáró bizottsággal. Az archívum megnyitása kötelező. A hatalomnak lehetővé kell tennie az áldozatok sírhelyeinek a megjelölését és az áldozatokról való méltó megemlékezést.

20. A menekültek esetleges beáramlása és a toloncegyezmény nyomán hazatérő menekültek letelepítése nem vezethetnek Vajdaság, mint többnemzetiségű közösség etnikai egyensúlyának megbontásához. A toloncegyezmény keretében hazaérkezőknek elsősorban azokra a területekre kell visszamenniük, ahonnan annak idején elmentek.

21. Mivel nem veszi figyelembe a kisebbségek érdekeit, hanem csupán a szerb nemzeti érdekeket, követeljük Petar Lađevićnak az Emberi és Kisebbségi Szolgálat igazgatói tisztségéről való leváltását.

22. Ezeket az álláspontokat el kell juttatni az ET megfigyelő bizottságához, a szerbiai és a vajdasági hatalmi szervekhez.

Újvidék, 2007. november 03.

1. Árgus – Vajdasági Magyar Kisebbségügyi Civil Szervezet, Újvidék

2. Nagy Sándor Hagyományápoló és Műemlékvédő Egyesület, Újvidék

3. Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete, Újvidék

4. Újvidéki Diáksegélyező Egyesület, Újvidék

5. Újvidéki Magyar Olvasókör, Újvidék

6. Civil Mozgalom, Temerin

7. Emberi Jogi Központ, Szenttamás

8. Nagyapáti Kukac Péter Magyar Hagyományőrző és Néprajzkutató Társulat, Topolya

9. Jövő Fiataljai – Magyar Ifjúsági Egyesület, Újvidék,

10. Temerini Alkotóműhely és Képzőművészeti Tábor – TAKT, Temerin

11. Újvidéki Polgári Daloskör, Újvidék,

12. Aracs, Társadalmi Szervezet, Szabadka

13. Ürményházi Ifjúsági Klub, Ürményháza

14. Nagybecskereki Diáksegélyező, Nagybecskerek

A kiadmány hiteléül:

Bozóki Antal, az Árgus elnöke

 

(forrás: vajdasagma.info)