2007.11.16.
Isten
éltesse a hatvan esztendős Charlie-t!
Néhány
nappal ezelőtt volt hatvan esztendős a magyar könnyűzenei élet
egyik legsokoldalúbb és legkiválóbb egyénisége, Horváth
Charlie. Az immáron négy évtizede a pályán lévő művész
– saját bevallása szerint – még nem tartotta meg a születésnapját.
-
Hatvan éve születtél, és meglehetősen hamar zenei pályára léptél.
Gyermekkori álmodat váltottad ezzel valóra?
-
Csak részben. A művészet kicsi koromtól fogva vonzott, így a
zenét is nagyon szerettem. Az én eredeti álmom azonban az volt,
hogy balett-táncos leszek. Csakhogy közbejött valami… Krónikus
vesegyulladásom lett, amellyel válaszút elé kerültem. Az
orvosoktól megtudtam, hogy megfelelő diétával és kímélő életmóddal
– hosszú idő alatt ugyan, de – végleg meggyógyulhatok a
betegségemből. Ezzel sajnos eldőlt, hogy abba kell hagynom a
balettot. Nagy szívfájdalommal tettem ezt, de érthető, hogy a
gyógyulásom volt az elsődleges cél.
-
Így jött akkor a zene?
-
Tulajdonképpen igen. Ahogy említettem, azelőtt is nagyon
szerettem a zenét. Szerettem trombitálni is, amit akkoriban már
egészen jól tudtam. Ebben az időszakban kezdtek alakulni a különböző
beatzenekarok. Mi a haverjaimmal egyre többet sündörögtünk körülöttük,
rohangáltunk a próbáikra, fellépéseikre. Hosszabb folyamat
eredményeképpen, de végül is ilyen előzmények után jött létre
első zenekarom, a Decca. Ebben az együttesben Molnár Györggyel,
Benson Istvánnal, Fábri Zoltánnal és Winkelmayer Józseffel
zenéltem együtt. Később Molnár Gyuri és az Omegás Kovacsics
„Öcsi” helyet cserélt egymással, így változott a felállás.
Nem sokáig zenélhettünk azonban ezen a néven, ugyanis a Decca
nemcsak a mi együttesünk neve volt, hanem egy híres, brit
lemezkiadó cég neve is. Így a mexikói olimpia évében –
1968-ban – az esemény tiszteletére mi is „átkeresztelkedtünk”
Olimpiára.
-
És ekkor megérkeztek az első komoly sikerek is…
-
Igen, az Olimpia zenekar több tekintetben jelentős volt pályafutásom
szempontjából. Először is ezzel az új felállással –
merthogy a Liversing nevű zenekar feloszlása miatt újabb
tagcserék következtek – arattuk első igazán jelentős külföldi
sikereinket. Belgrádban például az egyik legnagyobb szállodában
játszhattunk hosszú ideig. Többnyire Animals, P. C. Gordon, Joe
Cocker, Jimmy Hendrix, Led Zeppelin, Traffic, Chicago, Blood,
Sweat & Tears számok szerepeltek a repertoárunkban. Egyre összeforrottabban
zenéltünk, és én is éreztem, hogy megtaláltam a saját
helyemet a zenei világban.
-
Mégis jött Afrika…
-
Igen, mert volt egy buta összezördülés a csapaton belül,
amely miatt feloszlottunk. És valóban ezután két és fél éves
folyamatos vendégszereplés következett. Afrikában és a Közel-Keleten
szerepeltem ebben az időben. Itt csatlakozott hozzánk Tátrai
Tibor is, akivel nemcsak barátok lettünk, de később évtizedeken
át zenei kapcsolatban is voltunk. Miután hazajöttünk, egy
ideig ismét Olimpia néven szerepeltünk, majd jött a Generál-korszak.
Fantasztikus csapat jött össze, Solti Janossal, Novai Gáborral,
Várkonyi Matyival, Póta Andrissal, Tibusszal és velem. Azzal a
megújult Generállal egy, a korunkat megelőző, itthon addig
teljesen egyedinek számító zenei stílust honosítottunk meg.
Az Ifjúsági Parkban minden évben adtunk egy szuperkoncertet, és
emlékszem, hogy volt egy hatalmas, szinte az egész országot felölelő
turnénk is. Ez volt talán az első olyan zenekar az életemben,
ahol tényleg mindenki azt csinálta, azt csinálhatta, amihez a
legjobban ért.
-
Ettől volt olyan elsöprő az a Generál?
-
Talán ettől is, igen. És talán az is oka volt sikereinknek,
hogy olyan rockbanda voltunk, amely lírai hangvételű slágereket
is képes volt írni. A „Könnyű álmot hozzon az éj”,
vagy a „Lehettem volna” a mai napig nagy sláger, a
koncertjeimen szinte mindig el kell énekelnem, mert a közönség
igényli. Világsztárok akartunk lenni, és máig úgy gondolom,
hogy ez akár meg is valósulhatott volna, ha az akkori hatalom
nem néz rossz szemmel ránk. Gyakran gátoltak minket apró
kellemetlenségekkel. Például sokszor nem adtak útlevelet,
amikor külföldi fellépéseink lettek volna. Vagy éppen a
hanglemezgyár – és annak mindenható ura, Erdős Péter –
hozakodott elő olyan ötlettel, hogy mi most tartsunk hosszabb szünetet,
és ne adjunk ki lemezt. Mindennek ellenére Lengyelországban, az
NDK-ban és Nyugat-Berlinben is nagy sikerű fellépéseink
voltak, és több ízben játszottunk a War elő-zenekaraként is.
Bár kiadtunk még egy lemezt – a híres „Piros biciklit”
– egyebek mellett Solti Jancsi LGT-hez történő távozása
miatt 1980-ban feloszlott a Generál.
-
Ezután ismét külföldre mentél, sőt, a leghosszabb – összességében
több, mint egy évtizedes – vendégszereplésed vette kezdetét.
Miért nem itthon próbálkoztál inkább?
-
Lehetőségem több is lett volna, ezek közül is kiemelkedett a
Jézus Krisztus Szupersztár című rockopera főszerepe a Rock Színházban.
Azonban hosszas mérlegelés után be kellett látnom, hogy az nem
az én zenei világom. Emiatt döntöttem ismét a külföldi
szereplés mellett. Angliában, Svájcban, Amerikában, Japánban
és persze Skandináviában is szerepeltem. Máig emlékszem egy fél
éves kuvaiti turnéra, amelyen Zalatnay Saroltával is együtt
szerepeltünk. Itt aztán több szálon futott a pályafutásom,
mert miközben még javában jártuk a világot a Pannónia
Expressz nevű zenekarral, 1989-ben Tátrai Tibusszal is kiötlöttük,
hogy bele kellene vágni valamibe… Ekkor hoztuk létre a Tátrai
Band-et, amelyben hihetetlenül nagy tehetségű emberekkel
dolgoztam együtt. Pálvölgyi Géza és a sajnos már eltávozott
Kovács Tamás rengeteget tettek hozzá a Tátrai Band későbbi
sikereihez. Mert szerénytelenség nélkül kijelenthetjük, hogy
a sikerekből aztán jócskán kijutott nekünk. Tizenöt lemezt
adtunk ki, és olyan sikeres, telt házas koncerteket adtunk, hogy
még most is beleborzongok, ha visszagondolok azokra az időkre.
-
És akkor elérkeztünk a szólókarrieredhez is. Nemrégiben azt
olvastam valahol, hogy tulajdonképpen csak néhány barátod
kitartó kapacitálása miatt vágtál bele az önálló zenélésbe,
mert te kicsit tartottál ettől. Igaz ez? Egy zenész, akinek
ilyen gazdag pálya van a háta mögött, mint neked volt már a
kilencvenes évek elején, miért volt bizonytalan?
-
Valóban kissé félve kezdtem bele a szólókarrier építésébe.
Kezdjük azzal, hogy ez az idő, amiről most beszélünk, 1993-ra
tehető. Ekkor „fejezte be útját” a Pannónia Expressz, és
én végleg hazajöttem. Az időm tehát megvolt ahhoz, hogy
belefogjak egy lemezbe. Igen ám, de ott volt a sikeres Tátrai
Band. És bizony sokan megkérdezték, hogy a mi az ördögért
akarok én szólóanyagot, amikor ott a Tátrai, amit úgy is
teljes gőzzel csinálok, és egy fenékkel miért próbálok két
lovat megülni? Ezek a felvetések kicsit valóban elbizonytalanítottak,
de végül mégis belevágtam. Számomra is nagy élmény volt azt
megélni, hogy a kettő – mármint a szólókarrierem és a Tátrai
Band-del történő együttes zenélés – nem gátolta, hanem
sokkal inkább segítette és kiegészítette egymást. Kitűnő
zenészekkel dolgozhatok együtt azóta is. Kapcsolatunkra jellemző,
hogy a mostani ünnepi koncertemre ugyanazokkal a zenészekkel próbálok,
akikkel a legelső albumomat is készítettük még 1993-94-ben.
Amióta a Tátrai Band feloszlott, már csak az egyéni dolgaimra
kell összpontosítanom. Sokfelé elkalandoztam, többféle stílusú
lemezt is készítettem. Nagy örömmel töltött el, hogy a közönségem
vevő volt a próbálkozásaimra és minden lemezem sikeres lett.
Boldog vagyok, mert úgy érzem, hogy az elmúlt majd’ másfél
évtized igazolta a döntés helyességét, érdemes volt a szólókarrierrel
próbálkozni.
-
Soul, funky, jazz, rock és lehetne még sorolni. Szinte
valamennyi műfajban próbálkoztál, ráadásul sikerrel. Mi a
titka ennek a rendkívüli sokoldalúságnak?
- Véleményem
szerint mára a műfajok között nagy lett az átjárás. Egyébként
pedig azt vallom, hogy mindössze kétféle zene létezik, a jó
zene és a rossz zene. Én meglehetősen fiatalon, már az Olimpiában
magamba szívtam a jó dolgokat, már ott ráéreztem arra, hogy
az én ízlésem szerint mi számít jó zenének. Be kell
vallanom, hogy nekem egy Chicago-t például mindig is sokkal könnyebb
volt eljátszanom, mint bármelyik közismert, látszólag egyszerű
nótát. És nagy szerencsém is volt, ugyanis pályám során
mindvégig nagy tehetségű, és igen sokoldalú zenésztársak
vettek körül. Ez is nagyon sokat számít.
-
Egyik legnagyobb slágered címe és refrénje is így szól: Az légy,
aki vagy. Aki csak egy kicsit is ismer, tudhatja, hogy mind a
zenei világodban, mind pedig a magánéletedben megvalósítottad
ezt. Mi erre a recept? Hogyan legyünk, hogyan maradjunk önmagunk?
- A
zenei pálya megtanított arra, hogy nem elég csak szakmailag jót
nyújtani, embernek is kell maradni. Méghozzá jó embernek. Úgy
gondolom, hogy ez minden szakmára, minden pályára igaz és talán
ez a legfőbb „titok”.
-
Sikereid ellenére nagyon szerény és közvetlen is maradtál…
-
Ez része annak, amiről az előbb beszéltem és örülök
nagyon, ha így érzed. Zenészként a világ számos pontján
megfordultam és nagyon sok hírességgel találkoztam,
kapcsolatba kerültem. Én azt tapasztaltam, hogy az igazi, nagy művészek
mindig is szerények, csak a felkapott „sztárocskák”, a
percemberkék azok, akik nagyképűek lesznek. Sokat szenvedtem és
sok gyűrődésen is keresztül mentem. Bár mindig nagyon sokat
dolgoztam, mint zenész, az igazi sikert és elismertséget csak
az elmúlt két évtizedben kaptam meg a Jóistentől. Nem vagyok
„elszállva” magamtól és nem is leszek soha. Pontosan tudom,
hogy ki vagyok, és mennyit érek.
-
Több, nemzeti elkötelezettségű produkcióban is részt vettél.
A Kormorán együttes egyik nagy sikerű albumán énekeltél, a
Sacra Corona gyönyörű betétdalának egyik előadója voltál
és elsők között vállaltad a székelyföldi árvízkárosultak
segélykoncertjén való fellépést is. Mit jelent számodra a
Hazád, az, hogy magyar vagy?
-
Az életem, a zenei pályám úgy alakult, hogy elmondhatom: ha
van valaki, akinek sokat jelent a magyarsága, akkor az én
vagyok. Nagyon szeretem ezt az országot és ezt a csodálatos kis
népet, melyhez tartozom. Ugyanakkor fájónak találom azt, ami
ma tapasztalható. A fröcsögés, a gyűlölködés és az
irigykedés helyett szeretni kellene egymást, örülni kellene a
másik sikerének is. És le kellene tudnunk ülni egymással beszélgetni.
Mondom ezt én, annak ellenére, hogy máig érnek komoly pofonok!
Például most, kevéssel a hatvanadik születésnapom előtt
tudtam meg, hogy én is megfigyelt ember voltam, rólam is
jelentettek az előző rendszerben. Azt nem tudom, kit takar a „Sárosi”
meg a „Farsangi” fedőnév, de azt tudom, hogy a két illető
– mások mellett – engem is szemmel tartott… Én rájuk sem
haragszom, és ahogy eddig, úgy ezután sem politizálok. Művészember
vagyok, és az is maradok.
-
Tervek 2008-ra?
-
Egy kívülálló talán nem is gondolná, hogy micsoda hatalmas
munka egy olyan koncert megszervezése, mint amilyen a november
10-i lesz. Éppen ezért muszáj lesz egy kis szünetet tartani,
szeretném kipihenni magam és feltöltődni. És a sok haknizás
helyett kevés, de tartalmas, és jó hangulatú koncerteket
szeretnék majd adni rajongóim számára. Új lemezt nem
tervezek, ám nagyon szeretnék segíteni a fiamnak, Ákosnak
abban, hogy végre megjelenhessen az ő első nagylemeze. Már régóta
dolgozik rajta, a jövő év elejére remélhetőleg el is készül
majd.
Kovács Attila
|