2007.11.16.
A
színház maga a csoda
Trokán Péter színművész
1946. július 4-én született Újpesten. 1954-60 között az Erzsébet
Utcai Általános Iskola (ma: Károlyi István 12 évfolyamos Gimnázium),
1960-64 között a Könyves Kálmán Gimnázium tanulója. Pályáját
1969-ben kezdte a Nemzeti Színház Stúdiójában. 1970–72-ben
a kecskeméti Katona József Színház tagja volt, majd egy évadot
töltött a debreceni Csokonai Színházban. 1973–1978 között
ismét a kecskeméti Katona József Színház művésze volt, aztán
négy évig a Népszínházban játszott. 1982-től a Nemzeti Színház
színésze. Az 1989–90-es évadra a József Attila Színházba
szerződött. 1990-től két évig. szabadfoglalkozású.
2000-2003-ig a Madách Színházban játszott. Jelenleg a Nemzeti
Színház társulatának tagja. Drámai fő- és mellékszerepeket
egyforma intenzitással alakít. Több televíziós filmben
szerepelt. 1990-től a Magyar Színész Kamara vezetőségi tagja.
1977-ben Jászai Mari-díjat, 2006 – ban Újbudai Pro Cultura-díjat
kapott.
F.Sz. : Horatio
(Shakespeare: Hamlet), Bicska Maxi (Brecht–Weill: Koldusopera),
Lucifer (Madách I.: Az ember tragédiája), Nick (Albee: Nem félünk
a farkastól), Ábel (Sütő A.: Káin és Ábel), 1. esküdt
(Reginald Rose: Tizenkét dühös ember), Kapitány (Ödön von
Horváth: Mesél a bécsi erdő), Dumuzi, sumir főpap (Weöres Sándor:
Holdbeli csónakos), Rivers gróf (William Shakespeare: III. Richárd),
Újlaki Miklós, erdélyi vajda (Vörösmarty Mihály - Spiró György:
Czillei és a Hunyadiak), Katolnay ezredes (Bíró Lajos: Sárga
liliom), Viktor Viktorovics, népies költő (Nyikolaj Erdman: Az
öngyilkos), Posa márki (Schiller: Don Carlos), Achilles
(Shakespeare: Troilus és Cressida), Mercutio (Shakespeare: Rómeó
és Júlia), Camillo (Shakespeare: Téli rege) Don Pedro
(Shakespeare: Sok hűhó...), Kent (Shakespeare: Lear király),
Orsino (Shakespeare: Vizkereszt), Almádi (Molnár Ferenc: Játék
a kastélyban), Kovács kapitány (Molnár Ferenc: Olympia), Félix
(Molnár Ferenc: Egy, kettő, három), Fabrice (Aonuilh: Buborék),
Iván (Gábor A.: Dollárpapa), Almaviva gróf (Beumarchais:
Figaro házassága), Grigorij (Solohov: Csendes Don), Szalmaember
(Baum: Óz), Otto (Németh L.: VII. Gergely), Robespierrre (Páskándi:
Rejtekhely), Tudós (Vörösmarty: Csongor és Tünde), Kreon
(Szophoklész: Antigoné), Val (T. Williams: Orpheus alászáll),
Nathain Vencel (Kleist: Heilbronni Katica), Crampton (Shaw: Sosem
lehet tudni), Pierre Amiele (Illyés Gyula: Tiszták). Filmek:
Szomszédok (tv-sorozat), Hatásvadászok (1983), Horváték
(1981) (tv-film), Optimista tragédia (1976) (tv- film), Bánk Bán
(1974) (tv-film), Don Carlos (1974) (tv- film), Méz a kés hegyén
(1974) (tv- film) Békés Pál - Rozgonyi Ádám: Szegény Lázár
(tv- film), Schwajda György: A csoda (tv- film), Tűzvonalban
(tv-sorozat).
-Majdnem negyven éve van a pályán. Mit jelentett a színház
a ’70-es években a színészek és a nézők számára, s mit
jelent ma?
-Ez egy kiváló kérdés,
mert erről a témáról lehetne írni akár egy önálló
dolgozatot…Politikusabb volt a színház abban a tekintetben,
hogy akkor sok mindent nem lehetett kimondani, mert ellenkező
esetben retorzió érte az adott művészt. A színház a maga sajátos
eszközeivel egy olyan rafinált intézmény, ahol lehet úgy játszani
különböző előadásokat, hogy azoknak többféle értelmezésük
legyen. Leginkább a klasszikusok alkalmasak erre, mert azoknál
vannak bizonyos áthallások. Egy-egy művön keresztül üzenni
lehetett a publikumnak. A közönség az üzeneteket megérttette,
s rendkívül jó partner, „cinkosunk” volt. Kirobbanó sikerű
előadások születtek, többek közt azért is, mert a művészt
hihetetlenül izgatja az, ha valamit nyíltan nem lehet kimondani,
akkor hogyan találja meg azokat a lehetőségeket, hogy mégis
eljuttassa a hallgatósághoz azokat az üzeneteket, amiket
szeretne a világgal közölni.
A ’70-es években egy nagyon szerencsés csillagzat alatt
született rendezők léptek a pályára. Így Székely Gábor, Zsámbéki
Gábor és Ruszt József. Utóbbival szerencsémre együtt
dolgozhattam Kecskeméten. Ők vetették el a magyar profi színház
megújításának a magját. Régebben vidéken lehetett létrehozni
azokat az előadásokat, melyek megmozgatták a színházi állóvizet,
s biztos vagyok benne, hogy a ’89-es rendszerváltás és a születendő
demokrácia sokat köszönhet azoknak a művészeknek, akik
politikusként is megállták a helyüket, illetve a színházban
politizáltak a művészeten keresztül. Ehhez azért nagy bátorság
kellett. Mindezt a fővárosban azért nem lehetett véghez vinni,
mert a pesti színházak élén akkoriban nagy tekintélyű és elég
régóta regnáló igazgatók álltak, akik féltették pozíciójukat.
Nagyon jó volt Pesten színházdirektornak lenni, mert egyetlen fővárosi
teátrum sem küzdött anyagi gondokkal . Ennek következtében
nagy színházművészek alkudtak meg az akkor regnáló
rendszerrel, s nem érdekelte őket a politika.
-Jelenleg nem szól bele a politika a színházak életébe?
-Nem. Az igazgatók kinevezésébe esetleg beleszól, hiszen
a színházak többségét az adott város, vagy az adott megye
tartja el. Egy teátrum működtetésének biztosítása nem kevés
pénzbe kerül, mert egy színház töredékét sem tudja
megkeresni fenntartásának. Így a pályázatokról a városi,
vagy a megyei vezetők döntenek. Az igazgató kinevezésén kívül
már nem szól bele a politika a színházak életébe. A Kádár-éra
alatt viszont minden egyes játszani kívánt darabot el kellett küldeni
a minisztériumba, ahol döntöttek az engedélyezésről. Voltak
olyan tiltott darabok, amikhez hozzá sem lehetett nyúlni. Ezek
nem csak kortárs művek voltak, hiszen a Velencei kalmárt évekig
nem lehetett játszani.
-A médiának
mekkora szerepe van egy-egy színház produkciójának reklámozásában?
-A médiumok sajnos nem foglalkoznak a színházzal, többségük
annál mélyebbre süllyedt. Számunkra megmaradtak a kritikusok.
A média a színházakkal kapcsolatban inkább botrányokat
termeltet, vagy álbotrányokat kreál, s azokkal foglalkozik. A
színház, mint önálló műfaj több ezer év óta áll a saját
lábán. Szüksége van mecénásra, de direkt médiareklámra
egyelőre nincs. Kis ország vagyunk, s ha születik egy jó előadás,
annak a híre – a nézők jóvoltából - futótűzként terjed.
-Egyik interjújában
azt nyilatkozta, hogy a színház menedék, ahol értékeket lehet
termelni. Úgy veszem észre, ezzel a lehetőséggel nem mindenütt
élnek, vagy tudnak élni. Sokszor olyan előadásokat látunk,
hogyha valaki nem ismeri az eredeti darabot, csak pislog, s nem érti:
mi és miért történik a színpadon…
-Minden színházi előadást sokféleképpen lehet
felfogni. Elég borzasztó lenne, ha minden rendező egyforma
koncepcióval nyúlna hozzá egy adott darabhoz. A színház
mindig változik, mindig képes magát megújítani. Ezért tudott
túlélni minden „támadást”. A színház mindig mindent túlélt.
A filmet, a televíziót, bulvársajtót...Beszélgetésünk idején
zajlik a III. Richárd felújító próbája. Ezt a darabot a
Nemzetiben mai ruhákban játsszuk, s Mercedes autók jönnek-mennek
a színpadon. Ez egyeseknek furcsa, mások pedig természetesnek
veszik. Shakespeare saját korának egy jelenlevő problémáját
feszegette. Akkor is –mint jelenünkben- egy mai dráma volt a
III. Richárd. Hiszen a probléma ma is létezik.
-Évekkel ezelőtt
Keveházi Gábor jelentette ki a tv-ben, hogy a kultúrának
igenis szüksége van a sznobokra. Tavasszal, kollegája, Szarvas
József is hasonlón nyilatkozott. Ha ez így van, akkor egy színművész
számára nem jelent gondot, hogy a nézők többsége nem egy
adott darab, nem egy adott színész miatt jár színházba, hanem
azért, hogy új nercbundáját mutogassa?
-Az ön által mondott példa ma már nagyon ritkán fordul
elő. Jelenünkben kevesebb sznob kerülgeti a színházat. Keveházi
nyílván ezt azért mondta, mert az operához, mint műfajhoz
hozzá tartozik a sznobéria. A színházhoz hála Istennek, már
kevésbé. Történt: Bíró Lajos Sárga liliomát játszottuk
itt a Nemzetiben. Ezt a darabot a rendező, Mohácsi János
dolgozta át. Sokan azt mondták: hiba volt átdolgozni, mert alig
lehet ráismerni az eredetire. A másik oldalon pedig alakult egy
„Sárga liliom fan klub” az interneten. Tagjai életük
legnagyobb élményének fogták fel az előadást, s legalább
hatszor nézték meg a Nemzeti Színházban. Ezt is nevezhetnénk
egyfajta 21. századi sznobáriának. Ha valaki sznob, az
valamihez ragaszkodik. Így beszélhetünk jó értelemben vett
sznobizmusról is. A színház köré szerveződő társaságok
egyébként abszolúte nem zavarják az egyes teátrumok létét.
-Mi volt az első
színházi élménye?
-Még tíz éves sem voltam, amikor szüleim Kacsoh Pongrác
János vitéz c. daljátékára vittek el az Erkel Színházba. Még
az előadás előtt a színpad felől furcsa hangokat hallottam
– hangoltak. Szünetben előre mentem, s bekukucskáltam a
zenekari árokba. Hihetetlenül érdekes világot láttam. Magára
az előadásra már kevésbé emlékszem, de arra igen: láttam
mennyire fontos a művészek számára, hogy egy jó előadást
hozzanak létre. Tizenévesen a József Attila Színházat látogattam.
Az ok egyszerű: Újpesten éltünk, s ez a színház volt hozzánk
a legközelebb. Akkoriban kiváló volt ez a teátrum. A miértre
csak később tudtam meg a választ: az ’56-os tevékenységük
miatt oda száműzött színészek – Sinkovits, Gobbi Hilda,
Darvas Iván – alkották a színház magját.
-Gobbi Hildának is volt ’56-os múltja?
-Hogyne. Mint minden tisztességes kommunista, 1956-ban már
be merte vallani, hogy becsapták őt. Nem ilyen világról álmodott.
Gábor Miklós sokat mesélt nekem az akkori rendszerről. Huszonévesen
úgy került a Nemzetibe pártitkárnak, hogy azt mondták neki:
„ti vagytok a jövő, a tiszta új magyar fiatalság.”
Elhitte. Akkor mondott le, amikor arra akarták rá kényszeríteni,
hogy egyes művészeknek „tekerje ki a nyakát.”
-A Könyves Kálmán
Gimnázium diákjaként az irodalmon keresztül vitte az útja a
színpad felé?
-Magyar tanárom
figyelt fel tehetségemre, s arra, hogy jobban viszonyulok a többiekhez
képest a versekhez, s az irodalomhoz. Különböző költeményeket
szavaltatott el velem az órákon. Ő volt, aki ráterelt erre a pályára.
-A Nemzeti Stúdióját
végezte el. A Színművészetivel nem is próbálkozott?
-De igen. Majdnem
ezren jelentkeztek annak idején a főiskolára, de csak egy osztály
indult 15-20-as létszámmal. Nagyon örültem neki, hogy egy
olyan komoly iskolában tanulhatok, mint amilyen a Nemzeti Stúdiója.
Both Béla volt a teátrum igazgatója, s Bodnár Sándor rendező,
a stúdióvezető. Utóbbi remek tanár volt, nagyon sok mai
tehetséges színész tanult nála.
-1970-ben Kecskemétre
került. Fokozatosan mászta végig a színészi ranglétrát?
-Igen. Nagyon nagy
szerencsém volt, mert az a Radó Vilmos volt abban az időben a
kecskeméti színház igazgatója, aki a színidirektorok között
hatalmas tekintélynek számított. Innen indult színészi pályám,
mert itt szívtam magamba azt a levegőt, amire a későbbi nemzedékeknek
már nem nagyon volt módjuk. „Radó-szerű” emberek ugyanis
ma már nincsenek. Egy színházi család a Radó, melynek ma élő
reprezentánsa Radó Denise, színművésznő. Pályám alakulását
az az Udvaros Béla is meghatározta, aki kezembe adta az első
szerepemet. Ő 1973-ig rendezett Kecskeméten. Ruszt Józseftől
is sokat tanulhattam, ő előbb vendégként rendezett, majd
1974–1978 között a kecskeméti Katona József Színház főrendezője
volt.
-Az igazi ismertséget
számára mégsem a színház, hanem az első magyar szappanopera
hozta, a Szomszédok. Ez mekkora előnyt jelentett pályáján?
Nem „használódott el” kissé az arca?
-De elhasználódott…
Emberileg jelentett sokat az, hogy az országban mindenhol
felismertek, s tudták: színész vagyok. Egy színész számára
borzasztó dolog, ha valahol megkérdik: mi a foglalkozása? Az a
jó, ha nem találkozunk ilyen kérdéssel.
-Ez hiúsági szempont?
-Nem. A színészet olyan nagy ajándék, hogy általa úgy
érzem, nekem mindenki barátom, ismerősöm. Kapcsolatban vagyok
a láthatatlan publikummal. Ha megszerettek egy televíziós
sorozatban, sokan barátaimmá is váltak, természetesen úgy,
hogy személy szerint nem tudok róluk. Nekünk, színészeknek a
népszerűség nagyon sokat jelent, mert mindent a nézőkért
csinálunk…Visszatérve a Szomszédokra: hátrányt jelentett
az, hogy más filmes produkcióban nem vehettünk részt, mert
arcunk a sorozathoz kötött minket. Volt olyan vélemény is :
megalázó dolog egy sorozatban játszani. A Szomszédok volt az
első olyan produkció, mely ellent mondott ennek. Ha jó szakmai
színvonalon működik egy szappanopera, akkor szó sincs megalázottságról.
-Jelenleg a Tűvonalban
c. bűnügyi sorozatban alakítja Gergő bácsit, a rendőrkapitányt.
Milyen érzés volt újra visszatérni a legerősebb nyilvánosság
elé? Gondolok itt arra, hogy színházbérlettel kevesebb ember
rendelkezik, mint televízióval…
-Idén tavasszal
megismételték a Szomszédokat. Így a nézők emlékeivel együtt
népszerűségem is felfrissült. Az új sorozat hozadéka, hogy a
tv-nézők szemében már nem csak János, az erdész, hanem Szabó
ezredes, vagy Gergő bácsi is vagyok. A Tűzvonalban kb. 30 részre
íródott, de nem lehet tudni, lesz-e folytatása…Bizonytalan,
hogy mit hoz a jövő, hiszen a Szomszédokból eredetileg csak
egy hat részes tv-játékot akartak készíteni. Remélem, hogy
az új sorozatnak is sikere lesz. Abban is eltér a Tűzvonalban a
Szomszédoktól, s a többi magyar sorozattól, hogy technikailag
filmszerűbb azoknál.
-Gondolom minden színész
megfogalmazza magában, hogy milyennek kell lennie egy nemzeti színháznak.
Az ön elképzelése mennyiben találkozott a Duna- parti teátrum
műsorpolitikájával?
-A Nemzeti Színház
Stúdiójában tanultam, majd ’82-től hét évig voltam a
Nemzeti tagja, s 2003-tól újra – igaz egy másik épületben
– a Nemzeti Színháznál játszom, ezért kompetensnek érzem
magam arra, hogy erről a teátrumról beszéljek, megfogalmazzam
véleményemet. Sokan sokfelől teszik fel a kérdést: milyennek
kell lenni a Nemzeti Színháznak? Vannak –szerencsére kevesen
- akik azt mondják: nincs szükség egy ilyen reformkorban
kialakult intézményre. Tény, akkor a nemzeti egységet kellett
megteremteni, s ezért aggatták több intézményre a nemzeti
jelzőt. Raksányi Gellért kollegám, ki híres fanyar humoráról,
azt találta még az új színház felépülte előtt mondani:
„kell ennek az országnak Nemzeti Színház? Hiszen nemzet
sincs.” A nemzeti érzést annyira sikerült az ominózus 50 év
alatt besöpörni a szőnyeg alá, hogy sokan nem mertek vele előhozakodni.
Ma a gát átszakadt, s a nemzeti érzést mindenki úgy használja
fel, ahogy akarja. Olyan ember is mondhatja magát nemzetinek, aki
a nemzet érdekében egyre nagyobb ostobaságokat cselekszik. Ez
folyamat a Nemzeti Színházat nem szabad, hogy érintse. Milyen
is legyen a Nemzeti? Régen úgy tartották: az ország első színházának
kell lennie. Ezzel a fogalommal nem tudok mit kezdeni. Mitől első?
Mert a legjobb? Nem biztos, hogy egy nemzeti színház mindig a
legjobb…A Nemzetinek az ország legtekintélyesebb színházának
kell lennie. Tagjai erkölcsileg, emberi tartás szempontjából
és szakmailag kikezdhetetlenek legyenek! Ezért tartják egy kissé
arisztokratikusnak Európában a nemzeti színházakat, de büszkén
kell vállalnia konzervatizmusát a magyar Nemzeti Színháznak,
mert a nemzeti színjátszást neki óvni, táplálni és plántálni
kell. Hihetetlenül gazdag a magyar drámairodalom, de rengeteg
darabot elfelejtettek velünk. Sokat – így a polgári színdarabokat
- játszani sem lehetett. Csak néhány Molnár-vígjáték volt
kivétel. Tehát a háború közti magyar polgári drámákat a
Nemzetinek fel kell vennie a repetroárba. Szomori Dezső
Hermelinje, melyet nagy sikerrel játszunk, nagyon érdekesen ábrázolja
a ’20-as évek polgári világát. Magam is – neveltetésem révén
- konzervatív, polgári gondolkodású ember vagyok. A polgári
életformának minden szegmensét szeretem.
-Rendezőként
is kipróbálta magát, itt Túróczi Katalin Macskalépcső c.
darabjának bemutatójára gondolok az APA-CUKA irodalmi kávéházban.
Egy kétszemélyes darabról van szó, s egy fiatal és egy idősebb
nő szerepel benne. A középpontban persze egy férfi áll…Egy
ilyen kétszereplős drámában nehezebb a rendező feladata, mint
ott, ahol tömegeket is lehet mozgatni?
-Két kedves kolléganőm
– Dobos Judit és Szorcsik Viktória - talált egy helyes kis
darabot magának, Turóczi Katalin Macskalépcsőjét. Ők kérték,
hogy én rendezzem. Megtiszteltetés volt, örömmel vettem részt
a munkájukban. Ez már a harmadik rendezésem. Az első egy mesejáték
volt Veszprémben, s majd mikor a Nemzeti Stúdiójába visszahívtak
tanítani, a Karnyónét rendeztem vizsgaelőadásnak az akkor végzett
osztálynak. Kérdésére visszatérve: a rendezés nem matematika
kérdése. Egyet tudok: a rendezés nagy része eldől a
szereposztásnál. Tehát a rendező legnagyobb tudománya a jó
szereposztás. Mikor megszületik a koncepció, ahhoz választjuk
ki a színészeket. Ruszt József, aki mindig sokat tudott az
adott darabról, s pontos előadás-képpel rendelkezett, mondta:
tudom, hogy milyen előadást szeretnék, de azt is, hogy az soha
nem fog megszületni. A próbafolyamat bizonyos szakaszában a művészek
lelépnek a rendezői alapkoncepció útjáról, s az nem mindig
rossz. Hagyni kell kibontakozni ezt a folyamatot. Egy jó rendező
nem annyira hiú, hogy más ötletét – ha jó – nem használja
fel munkája során.
-Barátságok
mentek tönkre, családtagok nem beszélnek egymással a jelenlegi
belpolitikai helyzet miatt. Nem érte kellemetlenség azért, mert
fellépett egy pártszövetség rendezvényén?
-Tavaly, október 23-án, elszavaltam egy verset a
Fidesz-nagygyűlésén, az Astoriánál. Az 1956-os forradalom 50.
évfordulójának megünneplését nagyon fontosnak tartottam. Azért
is, mert már éltem a forradalmi események idején; nagyon élénk
emlékeim vannak ’56-ról. Sajnálom, hogy tönkretették az ünnepet…A
színházban semmilyen kellemetlenség nem ért a rendezvényen
való részvételem miatt. Jómagam, Szarvas József kollegámmal
együtt az Astoriához mentünk, s voltak, akik egy másik
politikai oldaltól érkezett felkéréseknek tettek eleget. Színészek
vagyunk, akik vagy elvállalnak egy felkérést, vagy visszautasítanak.
-Két lánya idén
harmadéves a Színművészetin. Tudtommal igen nehéz
elhelyezkedni a végzősöknek. Nem aggódik lányai jövője
miatt?
-Dehogynem. Egyet
lehet tenni: jónak kell lenni, s mindent meg kell tanulni a főiskolán.
Az is fontos, hogy egy művész higgyen saját magában, és vegye
komolyan mesterségét. Tudnunk kell: nem vagyok elég tehetséges
ahhoz, hogy lustálkodjak!
-Az elhelyezkedéshez azért kapcsolatokra is szükség
lehet…
-A kapcsolati tőke – jelképesen - a munka aprópénzeiből
áll össze. Ha valaki jól dolgozik, annak a pénze bekerül egy
perselybe, melynek tartalma idővel tőkévé kovácsolódik.
Medveczky
Attila
|