2007.11.16.
Overnight
(Török Ferenc filmje)
Az Overnight
a Moszkva tér és a Szezon után Török Ferencnek a harmadik
nagyjátékfilmje. Török Ferenc azok, a harmincas éveiket taposó
a rendezők közé tartozik, akik a rendszerváltás után kezdtek
el forgatni, és filmjeik középpontjába az elmúlt 18 év társadalmi
mozgásait, ezeknek a jókora változásoknak az egyes ember életére
kiható kisebb vagy nagyobb hatását ábrázolják. A Moszkva tér
a társadalom peremére sodródott fiatalok vergődését, a
Szezon az érettségizett, de továbbtanulni nem akaró nemzedék
egy cseppet sem könnyű életét, az Overnight pedig korunk hőseinek,
a brókereknek, ezeknek a sikerorientált pénzembereknek a kíméletlen
világát mutatja be. Bátran állíthatjuk, ez a három film körbejárja
a múlt századvég és a 21. század elején élő magyar ifjúság
egy cseppet sem rózsás helyzetét. Összefügg, egymásba folyik
ez a három alkotás, általuk teljes körképet kaphatunk jelenünkről.
Az Overnigt-ot tavaly, augusztusban kezdték el forgatni, a felvételek
zömét a Hungária körút és az Egressy út találkozásánál
fekvő, egykori, immár hat éve üresen álló, Kontrax üvegpalotában
rögzítették. Mindössze 50 napra volt szükség, hogy az összes
kép elkészüljön. A rendező azért időzítette nyárra a
forgatást, – annak ellenére, hogy majdnem hőgutát kaptak az
épületben, – mert a színészek ekkor érnek rá, nem köti őket
színházi munkájuk. Az Overnigt magyar-német és szingapúri
koprodukcióban készült volna el, de a szingapúriak az utolsó
pillanatban kiszálltak, ezért új helyszínt kellett keresni,
amit meg is találtak Indiában, Bombay-ben. Itt nyolc napig
forgattak. Ezt a közepes költségvetésű, 410 millió forintba
kerülő filmet először idén áprilisban a Titanic filmfesztivál
közönsége láthatta, október 4-étől játsszák a
multiplexekben, tehát a szélesebb nézőtábort célozzák meg
vele.
A
film címe, az Overnight egy világszerte elfogadott, a tőzsdén
használatos szakkifejezés, amit akkor alkalmaznak, amikor a szóban
forgó ügylet ma indul el és holnap be is fejeződik. Török
Ferenc filmjében is egy olyan tranzakciót láthat a publikum,
ami több országon nyúlik át, és a haszon az ebből adódó,
mintegy hatórás időeltolódásból származik. Vas Péternek, a
krisztusi korban járó brókernek azonnal elő kell teremtenie 10
millió €-t, vagyis a teljes német nyugdíjalap pénzét, mert
a vagyon kezelője a fővárosba jött, ugyanis a kiszámíthatatlanul
működő kelet-európai piaci ingadozástól beijedt. Leginkább
attól fél, hogy a 25 %-os kamatát nem kapja meg, ezért azonnal
visszakéri a pénzét. A kötélidegzetű Vas Péter nem veszti
el a fejét, kifundálja a lehető legoptimálisabb tervet, vagyis
Budapest és Bombay közötti féltucat órányi időeltolódást,
hideg fejjel végigviszi az akciót. Senki nem tud meg semmit,
mindenki elégedett, de leginkább a német üzletember, aki
zsebre vágja az extraprofitját, Péter sem bukik le, még a főnöke
sem szerez tudomást róla.
A történet
így elmondva igazán érdekfeszítőnek tűnik, a cselekmény
azonban nem tudja követni a tartalmat, ezért vontatottá, nyögvenyelőssé
válik, mert a csúcspontok nem látszanak benne, ugyanis a rendező
elkeni azokat, sőt levágja az élüket. Az Overnight viszont
olyasmit ábrázol, ami képes megmutatni korunk emberének erkölcsi
nihilbe fulladó gátlástalanságát. Ennek a fiatalembernek
mindene megvan, amiről egy ember csak álmodozhat: jó lakás, jó
állás, jó pénz, jó nők. És mégis boldogtalan, kiégett,
rezzenéstelen arcú, aki képtelen bármilyen érzelemre,
szeretni nem tud, szeretkezni sem, legföljebb üzekedni. A film látványvilága
azonban lenyűgöző. Garas Dániel operatőr és Hujber Balázs látványtervező
elismerésre méltó képi világot teremt. Geometrikus formák, vízszintes
és függőleges vonalak, mértani alakzatok uralják a filmet,
amik a ennek a művi világnak a természetellenességét, mesterkétségét
fejezik ki. Olyan, mintha Török Ferenc a sztori hiányáért a nézők
szemét akarná jóllakatni. Vannak ugyan élénk, színes képek
is a filmben, az indiai kockák mind egy szálig harsányak, annak
ellenére, hogy európai ember számára elképzelhetetlenül mély
nyomorúságot, szegénységet mutatnak.
Bodó
Viktor kapta a főszerepet, de csak csetlik-botlik ebben a
karakterben. Egy rezzenéstelen arcú, puhány, se hús, se hal
fickót alakít, akinek semmi sem fontos az életében, még az
sem zavarná, ha börtönbe kerülne. A nézők nem tudnak közösséget
vállalni vele, nem lehet izgulni érte, vagy sajnálni, pláne
kedvelni őt, sőt inkább azért drukkolnak, hogy bukjon le, talán
egy kis nyomor jót tenne neki. Haverját, a stiklik elől
Bombay-ba menekülő Zolit Szőcs Artúr alakítja, benne legalább
vannak emberi érzések. Eszenyi Enikő Ágit, a negyvenes, szexéhes
brókernőt játssza. Kisebb szerepekben Pető Kata, Máté Gábor,
Nagy Ervin, Nagy Zsolt, Hans Zischler, Tilo Werner látható. Kár,
hogy az Overnight olyan felemásra sikeredett. Vagy a történetre
kellett volna koncentrálni, vagy a morális, társadalmi
mondanivalóra. Így mind a kettő elsikkad, mert kioltják egymás
hatását.
Dr. Petővári Ágnes
|