2007.11.16.
Megállapodás-tervezet
1956-ból
A
Kalocsai Főegyházmegyei Levéltárban őrzött Grősz-hagyaték
a II. világháború utáni egyháztörténet-kutatás kevésbé
ismert, de igen jelentős értékű forrása. Az iratcsoportok közül
különösen fontos Grősz Józsefnek (1887–1961), a Püspöki
Kar elnökének 1956-os kiszabadulását követő hivatali idejére
vonatkozó levelezése, jegyzetei, illetve az Opus Pacis megalakulását
(1957) kísérő dokumentációk. A Püspökkari ügyek kötegben
található a most közlésre kerülő, A Magyar Népköztársaság
Kormánya és a Magyar Katolikus Püspöki Kar megújított megállapodása
címmel ellátott irat is. Az ötoldalas, írógéppel készített
dokumentum két részből áll. A megállapodás-tervezet az
1–3. lapon található, hatsornyi bevezetés után két nagy
fejezetre bontva: az első a püspöki kar, a második pedig az állam
kötelezettségeit tartalmazza. Ez utóbbihoz egy más típusú írógéppel
kiegészítéseket is fűztek, így az eredeti 5-höz képest az
állam vállalásai is 8 pontba lettek besorolva. A 4–5. lapon a
tervezethez csatolt kommentár olvasható.
A dokumentumban nem találunk utalást a szöveg szerzőjére
vonatkozóan. A ,,hívő nép lelkében,, és más - jellegzetesen
egyházias - kifejezések, valamint a pápai tekintély hangsúlyozása
azonban arra enged következtetni, hogy a megállapodás-tervezetet
a békepapi mozgalom valamelyik tagja készíthette, talán az ÁEH
egyik munkatársának segítségével.
A szöveg szerzőjének nagyon jó kapcsolatban kellett állnia
az állami hatóságokkal, hogy olyan eseményekről is értesüljön,
mint a Grősz érsekkel való állami ,,foglalatoskodás,, kényszerlakhelyén,i
lletve egyházi körökben is jól ,,mozgolódhatott,,, ha ismerte
a püspöki kar - legalább egy részének - véleményét
Mindszenty aktuális megítélésre vonatkozóan. Ezek alapján e
szövegtervezet szerzőségét talán Beresztóczy Miklós
(1905–1973) személyéhez lehetne kapcsolni, aki 1951–56 között
esztergomi általános helynök, püspökkari tag, 1953-tól országgyűlési
képviselő, a papi békebizottságnak meghatározó alapítószemélyisége,
korábban pedig minisztériumi alkalmazott is volt.
Grősz József Beresztóczy Miklóst mélyen elítélte. A püspöki
kar elnöke 1956. június 13-án, még megnyitóbeszéde előtt
kiutasította őt a püspökkari konferenciáról. Egy későbbi
írásos feljegyzésében több oldalon keresztül cáfolta a
vezető békepap kijelentéseit, és így minősítette őt: ,,Beresztóczynak
a hierarchia csak arra való, hogy fedezze a tőle teljesen független
(békepapi) mozgalmat.”
1955
októberében a kalocsai érsek Czapik Gyula (1887–1956) közbenjárására
került a börtönből a püspökszentlászlói kastélyba.
Ugyanebben az időben vezető békepapok kérésére szabadult négy
bebörtönzött pap, majd 1956 májusában a püspöki kar kérelmét
teljesítette az állam, amikor Grősz József szabadságát
visszaadta. Vagyis mindazokat a határozatokat, amelyeket a
legfelsőbb pártvezetés - a közhangulat javítása céljából
és a politikai enyhülés kapcsán - már előre kitervelt, a közvélemény
előtt úgy reprezentálta, mint az egyház részéről indult
kezdeményezések teljesítését. Amennyiben ebbe a folyamatba
illesztjük be ezt a dokumentumot, akkor feltételezhető, hogy a
tervezetet talán éppen Beresztóczy küldte el a konferencia elnökének,
hogy saját személyét és a békepapi mozgalmat mint Grősz József
,,kiszabadítóját,, mutassa be, hisz a vonatkozó megjegyzések
az érsek szabadon bocsátására tesznek javaslatot. De nem
feledkezhetünk meg arról az állami törekvésről sem, amely az
ÁVH-tól indult, és Grősz József visszajuttatását tervezte már
1955 októberében, mivel a Czapik-irányvonal elszigetelődött a
magyar egyházban.Ebből a szempontból vizsgálva a megállapodás-tervezetet,
elkészülte mögött akár az államvédelem ösztönző erői is
ott lehettek. Amennyiben pedig mégiscsak az ÁEH munkatársai készítették
a dokumentumot, a stílus alapján akkor is valószínűsíthető
az egyházi-békepapi segédlet.
A megállapodás-tervezet születési idejére csak a szövegösszefüggések
alapján tudunk következtetni. Támpontunk a kommentár részben
ragadható meg, ahol az író Czapik Gyula személyének jelentőségét,
a halála következtében előállt helyzetet mutatja be, majd
pedig a ,,jelenleg kijelölt tartózkodási helyen élő ,,Grőszről
ír. Czapik Gyula 1956. április 25-én halt meg, a Politikai
Bizottság pedig másnap tárgyalta utódlási ügyét. Grősz József
szabadon bocsátásról Horváth János, az ÁEH elnöke május
3-i dátumozással készített előterjesztést. A püspöki kar
1956. május 11-én nyújtotta be azt a kérelmét, amely már
meghallgatásra talált. Az érsek 1956. május 12-én kapott
kegyelmet. A dokumentum készülésére vonatkozóan tehát április
25-e és május 11-e a két szélső határunk. A végleges formába
öntés legvalószínűbb időszaka az 1956. április 25-ét követő,
de május 3-t megelőző napok lehettek. Amennyiben viszont a megállapodás-tervezet
első részét már korábban kidolgozták, akkor az ezen egy hét
alatt vált aktuálissá. Ha pedig május 3-a és 11-e között készült,
akkor a Politikai Bizottság döntése felülírta a tervezet összeállítójának
elképzeléseit.
A tervezet sajátosságai
az 1950-es megállapodás fényében
Az 1956-os megállapodás-tervezet szerkezetében és
retorikájában követi az 1950-es egyezményt, miként a szerző
meg is említi, hogy az alapelveket a korábbi dokumentum már
tartalmazza. A tervezet azonban sokkal bőbeszédűbb és több kötelezettséget-engedményt
sorol fel, mint 1950-es előde, az egyház számára néggyel, az
állam esetében pedig kettővel többet, amit az utólagos hozzátoldás
ötre emel.
A leglényegesebb változás a bevezetőben található.
1950-ben a Szentszék nem ismerte el az állam és egyház között
létrejött megállapodást, ez a szövegtervezet viszont már arról
beszél, tehát azt akarja elérni, hogy a püspöki kar ,,egyetértésben
a római Szentszékkel,,írja alá a kiegészítő megállapodást.
E feltétel említése arról tanúskodik, hogy a szerző
valamilyen álomvilágban mozoghatott, hiszen a magyar állam és
a Vatikán kapcsolata ekkor volt az egyik legmélyebb pontján.
Sajátos önellentmondása a szövegnek a 6. pont, ahol a püspöki
kar kötelességei között jelöli meg annak előmozdítását,
hogy az államosítás kérdésére vonatkozólag, az ,,Egyházi Törvénykönyv
idevágó rendelkezéseit a római Szentszék a magyar Nép javára
magyarázza,,. A bevezetés értelmében tehát a Szentszék egyetért
azzal, hogy őt a püspöki konferencia egy számára előnytelen
helyzet elfogadásáról meggyőzze.
A tervezet érdekes momentuma a 4. pontban szereplő megállapítás,
amely szerint a békemunkához nincs szükség külön püspökkari
békeszervezetre, vagyis a tervezet óvni akarja e területet a püspöki
felügyelettől. Ugyanakkor a 8. pont pedig egyházmegyei tárgyalóbizottságok
felállítását határozza el, amelyek bizonyára alkalmasak
lettek volna egy alternatív püspöki kar létrehozására, ahol
az állam a békepapokon keresztül, egyházmegyei szinten könnyebben
érvényesítheti saját érdekeit.
Érdemes felhívnunk a figyelmet arra a szemléletváltásra
is, amely az 1950-es megállapodás és az 1956-os tervezet között
fennáll. Ott az egyháznak elsősorban negatív szerep jutott:
eljár, elítél, itt viszont már az együttműködést garantálja
például ,,egyetértésben az államhatalom informatív [sic!]
szerveivel,,
Az állam kötelezettségét tartalmazó második fejezet is
több újdonságot tartalmaz, az állam felügyelő szerepét a
kegyúri értelmezés váltja fel.
Az állam kötelezettséget vállal, hogy figyelembe veszi
az egyházi ünnepek rendjét, hosszútávon rendezi az egyház
anyagi szükségleteit, emeli az egyházi iskolák számát, engedélyez
néhány tanítórendet, az egyházkormányzatban pedig nem korlátozza
az egyházi szempontok érvényesülését. E két utóbbi megállapításban
a szerző egyfajta naivsága figyelhető meg. Hiszen nem valószínű,
hogy az állam engedélyezte volna annak a két tanítórendnek -
ciszterciek és premontreiek - a működését, amely ugyan nagy
jelentőségű volt a közoktatás szempontjából, de akikre Rákosi
kezdettől fogva megvetéssel nézett. Továbbá az egyházkormányzatra
vonatkozó megállapításokkal az egyházügyi biztosok mellett
saját szervezetét is elítélte a feltételezett békepap-szerző,
hisz éppen az ő szerepük volt a legmeghatározóbb annak
megakadályozásában, hogy a joghatóság sértetlenül és egyházi
szempontok szerint érvényesüljön.
Fontos megemlítenünk még a kiegészítésként szereplő
6–8. pontot, és az 5. ponthoz kapcsolt hozzáfűzést. Az 5. és
6. sorszámnál szereplő feltételek később, az októberi
forradalom utáni követelések között szerepeltek. A 7. pont
hozzáveszi a bebörtönzöttek ügyét és esetleges külföldre
távozásukat, a 8. pedig a szerzetesrendek visszaállításának
vagy külföldre telepítésének lehetőségét állapítja meg.
Ezt a kitelepedést a püspökök már 1950-ben is felvetették Rákosi
Mátyás előtt, de ehhez nem volt hajlandó hozzájárulni.
Ez utóbbi pontot radikálisabb témafelvetése és eltérő
lejegyzése miatt talán még Grősz József későbbi hozzáfűzéseként
is értelmezhetjük, amit alátámaszt az is, hogy ezek a kérdéskörök
megegyezést mutatnak az 1950-es egyházi tárgyalóbizottság elképzeléseivel.
A megállapodás-tervezetet egy magyarázó dokumentum kíséri,
mely igen jó taktikát alkalmaz saját akarata érvényesítésében.
Első mondataiban esküt tesz a szocialista államrend mellett,
majd azokat a békepapi beszédekből ismert szóvirágokat hozza,
amelyek az állam és az egyház békés együttműködésének
rendjét hirdetik meg. A szöveg illeszkedik a korabeli politikai
hangulathoz is. Az elmúlt évek hibáiról beszél, azok felülvizsgálatát
sürgeti, majd a békepapság és az állam - későbbiekben is -
fő célját, a Szentszék megnyerésének ügyét tűzi zászlajára.
A fennálló szakadék áthidalására a szerző Grősz József érseket
szemeli ki, akit arra akar felhasználni, hogy az ő garanciájával
induljon valaki Rómába a vatikáni–magyar tárgyalások
megkezdésének javaslatával.
Az utolsó bekezdés utalást tesz az egyházi vezetők
kinevezésének rendjére. A dokumentum születése után, 1957
talán e területen hozta a legnagyobb visszalépést, március
24-én ugyanis a Magyar Közlöny kihirdette az 1957. évi 22. sz.
törvényt, amely végleg lehetetlenné tette a szabad püspökkinevezéseket.
Változás és
hasonlóság - az 1964-es megállapodás
A Magyar Kormány és a Szentszék képviselői 1964.
szeptember 15-én írták alá a rendszerváltozásig érvényben
maradt részleges megállapodást. Ennek létrejöttével a
szocialista állam bizonyos mértékben maga mellé állította a
Vatikán tekintélyét,a Szentszék viszont elérte, hogy álláspontja
legalább a legfontosabb kérdésekben döntő súllyal
rendelkezzen. A szerződő felek a megállapodás jegyzőkönyvében
12 pontban rögzítették azokat a témaköröket, amelyek
megvitatásra kerültek. Ezek között az 1956-os tervezethez képest
az állami eskü, a Rómával való kapcsolattartás, a szemináriumok,
az emigrációs papság, a római intézet és a Mindszenty-ügy kérdése
került elő új tárgyalási témaként. Ez utóbbit az állam úgy
akarta megoldani, ahogy Czapik Gyula 1950-ben a - beteg -
szerzetesek külföldre telepítését: elöljárója vállaljon
garanciát arra, hogy nem fejt ki ellenséges tevékenységet.
A megállapodásban az eskü kérdésére - amelyet az ahogy
püspökhöz/paphoz illik kiegészítéssel elfogadott az egyház
- és a papság polgári tevékenységére vonatkozó egyezség
bizonyos mértékben (!) megmentette az egyházat attól, hogy
direktben és szerződésszerűen a szocialista állam ideológiai
támasza legyen, miként ezt a korábbi két dokumentum igényelte.
Ekkorra az állami biztosok visszahívása is megtörtént, de nem
feledhető, hogy erre az időre már a püspöki hivatalok operatív
felderítése is jól kiépítetté vált. A magyar kormány
garanciát vállalt a pasztorális tevékenység szabadságára,
illetve legalább késznek mutatkozott azt további tárgyalások
témájaként továbbvinni. Persze, hozzá kell tennünk itt is,
hogy az elvi lehetőségeket ezek után szinte mindenütt megnyirbálta
vagy gátolta, drasztikusan megakadályozta, amit az aláírást követő
letartóztatási hullám is mutat.
A bebörtönzöttek, kényszerlakhelyen tartózkodók, a
szerzetesrendek és a szabad kinevezési lehetőségek ügyében -
amelyek ugyancsak ott szerepeltek az 1956-os tervezetben - nem történt
változás, a püspökkinevezések estében született csupán
kompromisszum.
Az 1964-es dokumentum tehát visszanyeste az 1950-ben aláírt
és az 1956-ban megújítani szándékozott megállapodás ideológiai
ágait, több igen súlyos problémát viszont függőben és
megoldatlanul hagyott, sőt az 1956-os tervezethez képest visszalépést
is jelentett. Az engedményeket pedig a magyar állam úgy irányította,
hogy azokat a belső, polgári törvényekre való hivatkozással
a párt szándéka szerint lehessen értelmezni.
A most közlésre kerülő 1956-os megállapodás-tervezetnek
- ellentétben az 1950-es és 1964-es megállapodással - nem lett
jogi hatálya. Ismertetése azonban mégis fontos, hiszen bemutat
egy köztes időszakot. Rávilágít arra, miként gondolkodott
egy egyházi, de államszimpatizáns vagy egy állami, de az egyháznak
az aktuális helyzetekhez képest részengedményeket kecsegtető
személy vagy csoport 1956 tavaszán az állam és az egyház
viszonyáról.
A MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA és a
MAGYAR KATOLIKUS PÜSPÖKI KAR MEGÚJÍTOTT
MEGÁLLAPODÁSA29
A MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA és a MAGYAR KATOLIKUS PÜSPÖKI KAR egyetértésben
legfelsőbb hatóságával, a római SZENTSZÉKKEL az állam és
egyház békés együttműködésének érdekében, a magyar nép
lelki egységének, békés szociális fejlődésének előmozdítására
és biztosítására a következő kiegészített megállapodást
köti. A megállapodás alapelvei az 1950. aug. 29.-én kötött
megállapodáson nyugszanak.
1. A
magyar Püspöki Kar elismeri a
magyar Népköztársaság alkotmányát és törvényes államrendjét.
Állampolgári kötelességének tudja, hogy ezt alattvalóival is
elismertesse és az igazságosság és méltányosság elvének
keresztülvitelével azon van, hogy erkölcsi erejével, tanításának
súlyával érvényt szerezzen a katolikus világnézet állameszméjének.
Saját törvényeivel, kétoldalú tárgyalások és bizonyító
eljárások alapján eljár mindazon egyházi személyek ellen,
akik az alkotmány vagy a törvényes államrend ellen fellépnek.
2. Sem intézményeit, sem személyeit, sem tanítását nem
engedi felforgató tevékenységek felhasználására. Ennek ellenőrzése,
az esetleges visszaélések megállapítása az illetékes egyházmegye
püspökének joga és kötelessége, egyetértésben az államhatalom
informatív szerveivel.
3. A
Püspöki Kar időszerű és saját
hatáskörében kiadott rendeleteivel, tájékoztatásaival
odahat, hogy a katolikus hívek megértsék és közreműködjenek
a Népköztársaság szociális terveiben, az evangélium igazságosságának
elve alapján támogatja a szociális fejlődést és a kollektív
gazdasági elv érvényre juttatását. Általánosságban a Népköztársaság
nem világnézeti jellegű intézkedéseit, mint hivatáskörébe
közvetlenül nem tartozókat a keresztény társadalomszemlélet
elvei alapján fogadja és bírálja.
4. A
magyar Népköztársaság azon törekvéseit,
melyek akár külpolitikai vonatkozásban, akár belpolitikai
alapon a béke ügyét szolgálják, világnézetének természetéből
kifolyóan önzetlenül támogatja, hozzáadva mindazon erkölcsi
súlyt és tekintélyt, amit a keresztény békéről szóló tanítása
nyújt.
Külön szervezetet, intézmény felállítását erre a célra
szükségesnek nem tart, minthogy történelmi fejlődésében
eddig sem állított fel. Egyházi személyeinek egyéni munkáját,
bekapcsolódását az államhatalom békemozgalmi szerveibe nem
ellenzi, sőt kívánatosnak tartja.
5. A
magyar Püspöki Kar kész arra,
hogy az államhatalom felkérésére tanításának szellemében
és módján állást foglaljon a háborús veszélyekkel és eszközökkel
szemben, ezen állásfoglalásának kifelé is hangot adjon.
Kiindulási alapja a keresztény erkölcstan elve az élettel és
annak védelmével kapcsolatban, akarata az a segítő készség,
amellyel híveit az államhatalommal szemben álló kötelezettségeire
figyelmezteti.
6. A
magyar Népköztársaságnak az
egyházi vagyon államosításával kapcsolatos intézkedéseit
tudomásul veszi és azon van, hogy az Egyházi Törvénykönyv
idevágó rendelkezéseit a római Szentszék a magyar Nép javára
magyarázza és könyvelje el. Megmaradt és működéséhez nélkülözhetetlenül
hiányzó vagyonállagát, épületeit, helyi és egyházmegyei tárgyalások
útján rendezi, illetve biztosítja.
7. A
magyar Püspöki Kar elismerő
megnyugvással veszi tudomásul, hogy a magyar Népköztársaság
kettejük közt fennálló kérdések rendezésére, továbbá az
időszerű tárgyalások megejtésére az Állami Egyházügyi
Hivatalt állította fel. Ennek központi szervei vannak hivatva
mind a személyi, mind a dologi kérdések rendezésére, esetenként
anélkül, hogy az egyházmegyék székhelyein külön szervek
munkája tenné bonyolultabbá az ügyek intézését.
8. Minden vitás, akár személyi, akár ügyrendbeli kérdésben
a magyar Népköztársaság alkotmánya és a Megállapodás
pontjai az iránytszabók. Ennek elintézésére mindkét tárgyaló
fél [sic!] külön bizottságot alakít egyházmegyénként és döntései
törvényerejű rendeletek joghatályával bírnak.
II.
1. A
magyar Népköztársaság kormánya az alkotmány értelmében
biztosítja a katolikus hívek teljes lelkiismereti és vallásszabadságát.
Időszerű, vagy általános intézkedéseiben, sajtójában és
egyéb tájékoztató jellegű közleményeiben ennek megsértésétől
tartózkodik, munkarendjében a vasárnapok, mint munkaszüneti
napok sértetlenségét megőrzi és ennek felfüggesztését a sürgető
és elkerülhetetlen alkalmakkor a Püspöki Karral való előzetes
tárgyalás útján intézi. Az ünnepek számának megállapítása
és azokon a munka szüneteltetésének állandó jellegű biztosítása
kölcsönös megállapodáson alapszik.
2. A
magyar Népköztársaság kormánya
a katolikus egyház működéséhez szükséges, templomon kívüli
oktatáshoz a következő segítséget nyújtja. Kiegészíti az
1950. évben kötött megállapodásban biztosított középiskolák
számát 11-re, azaz helyreállítja a cisztercita és premontrei
tanító-rendek államosított középiskoláiból kettőt,
illetve egyet, tovább még két leányiskolát.
Ezen férfitanítórendek újra való működéséhez a
jogot és lehetőséget megadja. Biztosítja továbbá a hitoktatás
zavartalan menetét olyan módon, hogy minden iskolatípus tanulói,
minden megkötöttség nélkül és további tanulásukat nem
befolyásolva, szabadon jelentkezhessenek hitoktatásra. Segédkezet
nyújt a tan- és imakönyvekkel való ellátásukra évenként
meghatározott számú szükséges sajtótermék előállításával.
3. Egyházi személyek kinevezésénél, amennyiben azok állandó
jellegű munkakört töltenek be, kifogást csak abban az esetben
emel, amennyiben azok bebizonyítottan nem tettek eleget a megállapodás
1. és 2. pontjainak.
Egyébként, mint lelki hatalom megadását az egyházmegyei
ordináriusokra bízza. Hasonlóképpen az egyházmegyei közigazgatás
szerveinek megválasztását és kinevezését is, hogy a joghatóság
sértetlenül és egyházi szempontok szerint érvényesüljön,
természetszerűen beleszámítva az állampolgári kötelességek
teljesítését is.
4. Az egyházi személyek anyagi ellátását korlátozás nélkül
és az állami fizetési rendszerhez hasonlóan biztosítja,
hasonlóképpen betegbiztosításukat és nyugdíjügyüket is.
Ennek mértéke részlettárgyalás eredménye, valamint azon
dologi kiadásoké is, melyek minimuma az egyházi élet működéséhez
nélkülözhetetlen. Biztosítja az egyház adószedési jogát
is.
5. A
szentségek felvételét, valamint
az arra szükséges előkészítést zavartalanul biztosítja. Erről
szóló anyakönyvezést okmánynak tekinti, és polgárait
tekintet nélkül korukra, viselt állásukra a szentségek felvételében
szabad lelkiismeretükre bízza.
Állami intézetekben ápolt, gondozott, vagy őrizetben
tartott személyek számára ugyanezt akadálytalanul biztosítja.
A sajtószabadságot olyan értelemben biztosítja, hogy az
egyházi életben nélkülözhetetlen sajtótermékek előállítását
és megjelenését biztosítja.
A működésükben korlátozott, vagy szabadságuktól
megvont és őrizetben tartott egyházi személyek ügyét revideálja,
és akár szabadságuk visszaadásával, akár idegen állam területére
való áttételével oldja meg.
A
működésükben felfüggesztett, vagy eltörölt szerzetesrendek
ügyét külön bizottsággal vizsgálja felül. Ezeket vagy részben,
vagy egészben visszaállítja, avagy külföldi elhelyezkedésüket
nem gátolja meg.
*
* *
Kísérő
dokumentum:
Tervezet a kiegészített
és módosított megállapodáshoz a Magyar Népköztársaság
kormánya és a Katolikus Püspöki Kar között az egyház és állam
békés együttműködésére.
1. Az általános
világpolitikai helyzet mindenben a békés megoldások útját választotta
egyes országok közötti feszültségek levezetésére és a békés
fejlődés, különösebben a szociális fejlődés javára.
Ennek egyik része az a szükséglet, mely előbb-utóbb sürgetően
lép fel, hogy a népi demokráciák, bár változatlanul követi
marxista-leninista világnézetüket, rendezzék kapcsolatukat a
pozitív vallásokkal és azok között elsősorban a katolikus
egyházzal, mint olyannal, mely kétezeréves történelmi múlt
birtokában az egységes tanrendszerű és fegyelmű vallás.
Ennek a rendezésnek alapja, egységes módszeres elve vagy
az elutasító idegenkedés, vagy az egyszerű megtűrés, vagy
miként azt a magyar Népköztársaság választotta: békés együttműködés
a közjó érdekében.
A magyar Népköztársaság kormánya és a magyar katolikus
Püspöki Kar 1950. aug. 29.-én megállapodást írt alá. Ezzel
lerögzítette kölcsönösen egymáshoz való viszonyát és nagyáltalánosságban
mindazokat a jogokat és kötelességeket, amelyek a békés együttműködés
érdekében mindkét szerződő félre nézve irányszabók.
A szükség teremtette ezt meg a lelkek megnyugtatására.
De a szükség következtében előállottak hibái és hiányai
is, melyek eredményeként azóta állandó súrlódások, félreértések,
nehézségek állottak elő, és ezek mind a papság, mind pedig a
hívő nép lelkében a bizonytalanság tudatát és érzetét
keltették és keltik. Ahol részletesen nem sorakoznak fel a
jogok és kötelességek mindkét fél oldaláról, ahol - különös
tekintettel a katolikus vallás római jellegére - a megállapodáson
nincsen rajta a katolikus egyház Fejének jóváhagyó akarata,
természetszerűen bekövetkeznek ezek a bajok, amelyek orvoslása
sürgetően áll elő, hogy az ország vallásos, világnézeti
alapon álló polgárai megadván Istennek, ami Istené, hűségesen
és határozottan adják meg az államhatalomnak mindazt, amit tőlük
megkövetel.
A Magyar Népköztársaságnak, tekintetbe véve a világpolitikai
helyzetet, nem lehet célja, hogy ezek a hiányok továbbra is
fennmaradjanak, sőt érdeke, hogy ezek eltüntetése által
megnyugodott légkört teremtsen a világnézeti síkon is, példát
adjon a jövőben bizonyára bekövetkező ilyetén eljárásokra
a többi nemzetnek is, és így a szociális fejlődés útját járva,
ebbe a munkába teljes értékében bekapcsoljon minden erőt.
Dr. Czapik Gyula egri érsek, a magyar Püspöki Kar eddigi
fejének halála időszerűvé teszi a kérdések végleges rendezését.
Bölcsessége elősegítette az államhatalom munkáját,
melyekkel az időszerű kérdéseket személyén keresztül is
iparkodott intézni, hiánya azonban csak azután fog élénkebben
mutatkozni és megmutatni, hogy a közvetítő eljárásból hiányzott
a körülmények érthető alakulása miatt a római Szentszék jóváhagyása.
A szokásjog alapján helyét a Püspöki Kar szentelésben
következő tagja foglalja el. Tekintettel arra, hogy az államhatalom
szempontjából az ország bíboros-hercegprímása elítéltként,
bár kedvezőbb körülmények között él, és mindkét fél
ismeretében szerepe nem alkalmas a tárgyalások felvételére, két
lehetőség áll fenn. Vagy következik a rangidős püspök,
akivel változtatások nélkül, bár nem kis nehézségek árán
továbbfolyik az állam és egyház élete és egymáshoz való
viszonya, vagy pedig előtérbe kerül a jelenleg kijelölt tartózkodási
helyén élő és politikai szempontból részben rehabilitált
kalocsai érsek, Grősz József.
Az előbbi eset nem oldja meg a fennálló kérdéseket, az
utóbbi úgy látszik, közelebb hozná. Személye a római
Szentszék előtt tisztázott, az államhatalom előtt az idők
folyamán enyhült ítélet és elbánás alá esik, ahogy a vele
felvett eljárás igazolja.
A megvalósítás módja tehát mégiscsak az volna mindkét
fél szempontjából, hogy a magyar Népköztársaság kormánya
személyén keresztül keresse a módozatokat, miként lehetne az
egyház és állam között egy végleges és minden részletre
kiterjedő megállapodást kötni, egy modus vivendi-t, ami
megadja az államhatalomnak a katolikus egyház segítő munkáját
és erre a garanciát, másfelől az államhatalom biztosítja és
részleteiben körvonalazza a katolikus egyház szabadságát,
illetve működési területeit.
Ennek ellenére küldjön ki a magyar kormány egy egyházi
személyt, mint megbízottat, aki a kalocsai érsek garanciájával
és az államhatalom bizalmával felszerelve, kipuhatolja a római
Szentszéknél a tárgyalás és módozatok lehetőségeit, és
megnyitja útját olyan végleges megállapodásnak, mely egyszer
s mindenkorra szabályozza a két fél kapcsolatát és megteremti
a félreértések és bizonytalanságok lehetőségének teljes
kikapcsolását.
Ha mindez eredménytelenek, ha a szempontok annyira eltérőek
volnának, ha az idő még nem érett ki az ügyek végleges
elrendezésére, kárba akkor sem veszett a munka, mert az államhatalom
megtette a kezdeményező lépéseket - még ha félhivatalosan
is, az egyház élete pedig ezután is a várakozás állapotában
folyik. Mindez a kezdeményező lépés tisztázná Róma
ismereteit, megismertetné az egyház helyzetével, továbbítaná
akaratát, tudomására hozná népünk fejlődésének szociális
tényeit és mindenkép alapot nyújtana arra, hogy a későbbiekben
milyen végleges formát nyerjen az egyház élete, személyeinek,
vezetőinek kinevezése a magyar Népköztársaságban. Amint az
egyház tanításával ellentétes világnézetű, laikus államban,
ami azonban nem zárja ki a békés együttélést és együttműködést,
a kölcsönös támogatás jegyében.
Kálmán Peregrin OFM
(forrás: Vigilia)
|