vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.16. 

Thriller, mese vagy történelem?

Tőlem, mint olvasótól, nyilván elvárja a Népszabadság, hogy legyek bizalommal hírszolgáltatásához, előítéletek nélkül higgyem el a hasábjain közvetített ethosz tisztaságát és valóságértékét. Jóindulatú, békés ember lévén meg is tenném, ha maga a Népszabi nem rúgná fel az általa hirdetett értékek tiszteletét egyugyanazon lapszám különböző oldalain. Ilyen kínos malőrt voltam kénytelen konstatálni  október 31-én az élenjáró napilap 4. és 9. oldalai között. A 4. oldalon kishírben lelkendezi világgá lapunk, hogy már csak az államfő aláírására vár az új, megszigorított „lex gyűlöletbeszéd”, melynek lényege, hogy ezentúl mégjobban, mégkönnyebben, mégeredményesebben lehet majd fellépni mindenféle rágalmazások, sajtóbeli attrocitások, gyülöletkeltésére alkalmas lejáratások esetén. Csak helyeselni tudom. De akkor mire véljem a 9. oldal protokollfotóval nyomatékosított, terjedelmes cikkét, az öles címbetűket, miket csupán a kérdőjel enyhít némileg: NÁCI ORGIA A GRÓFI BIRTOKON? Megpróbálom dióhéjban összefoglalni: 1945. március 24-én Batthyány Margit grófnő – (aki 1911-ben született, mint Margareta Thyssen-Bornemisza bárónő, és 1933-tól Batthyány Iván gróf felesége) – rohonci birtokán, az ősi Batthyány-kúrián, „a pokoli háziasszony összejátszásával” a náci párt helyi vezetői orgiába és vérengzésbe átcsapó mulatozást tartottak, melynek végén 200 zsidó munkaszolgálatost – azon 600 közül, akik a birtok pajtáiban és pincéiben voltak elszállásolva – puskákkal, sőt „puszta kézzel”  lemészároltak. Nagyjából ennyi a hír, alighogy végetértek a mártírhalált halt, első magyar miniszterelnök születésének 200. – (lám, egy újabb 200-as, milyen kicsi a világ) – évfordulójának országos megemlékezései, és éppen felavatás előtt áll Batthyány Lajos egészalakos szobra. Hát bizony, most aztán csúnya foltot kapott a Batthyány-mítosz nemzeti fehérsége, ember a talpán, aki ki tudja majd hypózni onnan. Nehéz lesz, ugyanis a valódi koszt könnyedén el lehet távolítani, a rágalmat, a kitalációt, a rosszindulatú meséket már nehezebben. Lex gyülöletbeszéd ide vagy oda, de a magyar nemzeti érzés megint csak kapott egy balhorgot a gyülöletbeszéd örökké sértett nagymestereitől. És mivel én bizony a rohonci mesét nem hiszem el, könnyen lehet, hogy antiszemitává leszek nyilvánítva, vagyis olyanná, akit törvényileg kell üldözni és büntetni. (Emlékezetem szerint, ama híres „22-es csapdája” is valami hasonló volt, mint ez.)

                Mentségemre szóljon, hogy a brit David Litchfield nevű újságíró által felfedezett és társadalmi diszkurzussá, a közélet tematizálásává emelt thrillert még olyan, e témában elfogult személyiségek is, mint Wolgang Benz német holokausztkutató, nemes egyszerűséggel „hallomásokra épített”, komolytalanságnak tartja. Ugyanis nincsen egyetlen tanú, egyetlen túlélő, egyetlen dokumentum, egyetlen feljelentő sem, sőt valójában  holttestek sincsenek. Hova lettek vajon? Ennél néhány osztrák holokausztkutató még tovább megy: egyenesen cáfolják a rohonci vérengzés újkeletű, Angliában született meséjét. És még mondja azt valaki, hogy népmesék csak a régmúltban születtek.

                Én főleg arra lennék kíváncsi, hogy a Népszabadság, e cikk közzététele miatt nem érzi-e érintve magát a gyűlöletbeszédek ellen hozandó új törvény szigora, a sajtó útján való rágalmazás, álhírterjesztés, atrocitás, lejáratás kiemelt büntethetősége tárgyában? A legnagyobb példányszámú magyar napilapnak nem zsenánt egy eszement brit újságíró – akit neve alapján bárkinek el tudok képzelni, csak a ködös Albion szülöttének nem -megalapozatlan vádaskodását terjedelmes cikkben közzétenni, ezzel árnyékot vetni a legtekintélyesebb magyar történelmi család nevére? Vagy egyszerűen csak megvonják a vállukat és européer műveltséggel – ez illik egy EU-s állampolgárhoz – ennyit mondanak angyali mosoly kíséretében: -Sag schon?

 Szőcs Zoltán