2007.11.16.
Rákóczi
üzenetei
(
Duray Miklósnak II. Rákóczi Ferenc királyhelmeci mellszobrának
felavatásakor elmondott beszéde.)
Nagyságos
Fejedelmünk hazahozatalának és újratemetésének századik évfordulójára
emlékeztünk 2006 tavaszán, születésének 330. évfordulóján.
Nemzetünk
soraiban talán milliónyian is találhatók, akik nem tudják,
vagy nem ismerik mit jelentett ez az évforduló. Mit jelentenek
ezek az évfordulók.
Ha
csupán a száz évvel ezelőtti eseményre gondolunk, ez talán
csak azt jelenti, hogy megtörtént az első látványos politikai
rehabilitáció és újratemetés. Ezzel elkezdődött az újratemetések
sorozata. Erre korábban nem volt példa.Ez akkor egy történelmi
tett volt, vagy inkább példa – a törvényeket jegyző császár
részéről egy politikai gesztus. Nemzetünk újkori történelmének
azonban egy sajátos, a megbocsátást, de újabb tragédiákat előrejelző
mozzanata volt ez, miszerint így teszünk, így kell tennünk a jövőben
a többiekkel is, akiket életükben kitagadott vagy kivégzett a
hivatalos hatalom. Volt azonban – tizenkét évvel II. Rákóczi
Ferenc és bujdosótársai hamvainak hazahozatalát megelőzően
– egy temetés, ami alapjaiban rengette meg a Monarchiában a
kiegyezés törékeny alapjait. Ez a többszörösen kitagadott
Kossuth Lajos és közvetlen családtagjainak, Budapest városának
rendezésében 1894-ben megtartott temetése volt. Ha nem tudta
megakadályozni a császári hatalom az egyik legnagyobb újkori
politikai ellenfelének olyan pompával és a nép együttérzésével
megrendezett magyarországi temetését, ami csak egy királyi méltóságnak
járt volna ki, mi okon, mily módon vethetett volna gátat a nem
egészen kétszáz évvel korábban kitagadott főúr, és az állam
első keresztény-liberális reformere földi maradványai
hazahozatalának és végső nyughelyére tételének a kassai dómban?
II. Rákóczi Ferenc egyik utolsó, halotti hamvaiból származó
üzenete újratemetése volt – de nem ez volt utolsó üzenete.
De
mielőtt belelapoznánk az újratemetéséhez kapcsolódó üzenetbe,
vegyük számba a korábbiakat.
Mit
üzen családi környezete és mit üzennek földi pályájának
legfontosabb állomásai?
Ha
II. Rákóczi Ferenc nem akkor élt volna, amikor leélte életét,
hanem a XX. század második felében, a kárpátmedencei
kommunista diktatúra idején lett volna ifjú és érett férfi,
akkor ezt írták volna róla a hivatalos iratok: megrögzött
ellensége a hivatalos hatalomnak, sőt családja is az volt.
Emiatt a kommunizmusban is kötél, vagy jobb esetben a zsákutcás
életpálya járt. Ha a Nagyságos Fejedelem 1711 után nem távozik
Franciaországba majd a Török Birodalomba, akkor ugyanúgy a bakó
tőkéjére kellett volna hajtania a fejét mint csaknem háromszáz
évvel korábban Budán Hunyadi Lászlónak, vagy mint a családja
karnyújtásnyi időtávolságban létezett és kivégzett
tagjainak.
Lássuk hát a családi hátteret.
Az apa I. Rákóczi Ferenc volt, aki részt vett a Wesselényi
Ferenc nádor által a Magyarországot megalázó és kiszolgáltató,
I. Lipót császár és az oszmán-török szultán között 1667
augusztusában megkötött vasvári békeszerződés okán
elindult magyar főúri szervezkedésben, amelyet a sárospataki vár
titkos szobájában folytatott megbeszélések miatt Sub rosa összeesküvésnek
is neveztek. Ennek a rosszul végződött és az akkori belmagyar
egyenetlenségek miatt kudarcra ítélt szervezkedésnek a vége véres
csőd lett. A protestáns atya Rákóczit a katolikus édesanyja,
Báthory Zsófia és az általa mozgósított jezsuiták mentették
meg a hóhér bárdjától. Fiatalon, 1676-ban hunyt el Makovicán.
Az édesanya az a Zrínyi Ilona volt, akinek édesapját, Zrínyi
Péter horvát bánt szintén lefejezték a Wesselényi-féle összeesküvésben
való részvétele miatt, és anyai, azaz Frangepán ágon is
hasonló veszteség érte. Zrínyi Ilona 1682-ben második férjéül
fogadta a zsigerileg Habsburg-ellenes evangélikus Thököly Imrét
és Munkács várát hősiesen védte annak az olasz származású
Antonio Caraffa osztrák generálisnak a hadai ellen, aki 1686-tól
a felső-magyarországi protestánsok elleni vésztörvényszéket
működtette. A vár védelmét csak a belülről jövő árulás
törte le. Az anya 1703 februárjában hunyt el, törökországi
száműzetésben.
Mondhatnánk: jó indítás ez egy születő szabadságharcosnak.
De nézzük II. Rákóczi Ferenc 1703 előtti életútját.
Tizenkét évesen elszakították hős anyjától, aki
1688-tól 1691-ig a bécsi orsolyáknál raboskodott, és csak
Heissler generálisért cserébe engedték szabadon. Az apai,
illetve mostoha apai ágon protestáns eredetű Ferencet a császár
annak a Kollonich Lipótnak a gyámsága alá helyezte, akit azért
tettek meg esztergomi érsekké, mert gyűlölettel viseltetett a
protestánsok és a magyarok iránt. Kollonich nevéhez kötődik
többek között a történelmi magyar közigazgatási rendszer
felszámolásának kísérlete, aminek 1920-tól hű követői
lettek a Trianonban megalkotott utódállamok. II. Rákóczi
Ferenc, aki közben a római katolikus egyház hű hívévé vált,
feljegyezte gyámjának egy idevágó, jellemző mondását: „én
Magyarországot előbb rabbá teszem, aztán koldussá végre
katolikussá”. II. Ferenc nevelését gyámja a neuhausi, azaz a
Jindřichův Hradec-i jezsujtákra bízta. 1690 és 1692 között
Prágában tanult majd Bécsbe került. A császár 1694 januárjában
nagykorúsította őt, majd szeptemberben tizennyolc és fél éves
korában Kölnben házasságot kötött, de mivel erre a császár
tudta nélkül került sor, büntetésül házifogságot kapott.
Ez volt az első figyelmeztető jele annak, hogy tartania kell a bécsi
Udvartól. Nem sokkal később, 1697-ben a császár elismerte számára
a birodalmi hercegi címet. Ekkorra Rákóczi már csaknem
elfelejtett magyarul. Ezt követően felvidéki birtokainak ügyeit
kezdte intézni. Emiatt tartózkodott otthon, amikor 1697 nyarán
kitört a hegyaljai felkelés, mellesleg abban a reményben, hogy
Rákóczi az élére áll. Ezt ő azonban nem vállalta és inkább
visszautazott Bécsbe. 1698 novemberében azonban visszatért
birtokaira. Ekkor találkozott először Bercsényi Miklóssal
akinek köszönheti, hogy megismerkedhetett sok magyar nemessel,
akik meggyőzték őt arról, hogy szembe kell fordulnia a
Habsburg-uralommal. Az élesedő ellentét I. Lipót
és XIV. Lajos között a megüresedett spanyol trón betöltése
miatt kedvező helyzetnek ígérkezett a felkelés kirobbantására.
Az ebben az ügyben 1700 novemberében és 1701 februárjában a
francia királynak írt levelei azonban a császár kezébe kerültek.
Rákóczit 1701. április 18-án letartóztatták. Az ellene
felhozott vád – a felségsértés –, akár halálbüntetéssel
is járhatott volna. A bécsújhelyi börtönből felesége segítségével
sikerült Lengyelországba szöknie, ahonnan 1703. június 16-án,
a felkelés zászlaját kibontva lépett ismét magyar földre. Közben,
május 31-én, távollétében Bécsben kihirdették a rendkívüli
bíróságnak a felségsértési ügyében hozott döntését:
fejvesztésre és jószágvesztésre ítélték. II. Rákóczi
Ferenc ekkor 27 éves volt – rajta is beteljesedett elődjeinek
sorsa, de élt és elkezdhette harcát Magyarország megszabadításáért.
Ettől kezdve Rákóczit szabadságharcosként, államférfiként,
mély hitű keresztény uralkodóként tartjuk számon, aki a hazáért
és a szabadságért vívott küzdelmet csak az Istenbe vetett
hittel egyetemben tartotta lehetségesnek. Ezért írta zászlajára
az ezt az eszmét tökéletesen kifejező jelmondatot: Istennel a
hazáért és a szabadságért. Nem katonaként, nem birtokait védő
főnemesként zajlott élete ettől az időtől számítva, hanem
a hazaért mindenét föláldozó, elhivatott hazafiként. Számára
nincs más út, és nincs visszaút.
Feltételezhető, hogy mély istenhite, a Legfelső Jó iránti
elkötelezettsége tette számára lehetségessé, hogy
felismerje: csak az összes társadalmi réteg összefogásával
szabadítható fel a haza. Mert ha az isten előtt egyenlőek
vagyunk, akkor a haza iránti elkötelezettségben is egyenlőeknek
kell lennünk. A szabadságharcban így valósult meg az egyenlőség
elve, ami azt jelentette, hogy azt a földesurat büntette, aki
nem engedte jobbágyainak, hogy részt vegyenek a felkelésben, a
harcoló jobbágyokat pedig felszabadította. Rákóczi ismerte
fel először a magyar történelemben a közteherviselés elvét:
az adófizetés kötelessége vonatkozzon mindenkire, tehát a
nemesekre is.
A spanyol örökösödési háborúnak a magyar érdekek
szempontjából vett sikertelensége, vagyis a Habsburgok sikerei
mellett éppen a magyar nemesség akadékoskodása jelentette a
legnagyobb veszélyt a szabadságharc számára. A földbirtokos
nemesség, ellentétben a főleg protestáns köznemesekkel
folyamatosan akadályozta a szabadságharc előremenetelét, sokan
közülük kiváltságaik védelmére inkább császárpártiak
lettek. Rákóczi fölismerte, hogy kettős elnyomás alatt él a
nép: a Habsburgok és a nemesség elnyomása alatt. Huszadik századi
értelmet adva ennek a helyzetnek: az idegenek és a kiváltsággal
rendelkezők elnyomása alatt senyvedett akkor is
a magyarság. A nemesség soraiból leginkább azok érezték
a Habsburg uralom terhét, akik a nemzet iránti felelősséggel
voltak áthatva. Őket sértette leginkább I. Lipótnak az a
1867-ben IV. törvénycikként kiadott rendelete, mellyel eltörölte
az Aranybullával szerzett nemesi ellenállási azaz függetlenségi
jogot, amivel korlátozni lehetett az uralkodói abszolutizmust. Rákóczi
azonban felfedezte, hogy a nép a legelnyomottabb ebben az elnyomásra
épült rendszerben. A felszabadulás vágyát azonban nem tudta
általános élménnyé tenni, ami okozója volt számos államszervezői
és harctéri sikertelenségének és siettette a szabadságharc
vereségét.
A
magyar állam önállóságát és megszilárdítását tartva
szem előtt francia segítséggel sikerült elnyernie Erdély
fejedelemségét. Beiktatására 1707. március 23-án került
sor. Ezt a címet úgy értelmezte, hogy ezzel megteremtheti a császári
hatalom ellensúlyát és a magyarok számára hasznos európai
egyensúly kialakítását.
Egy sajátos, a szabadságharc stratégiája szempontjából
hasznos, államszervezői szempontból pedig demokratikusnak
nevezhető elvet érvényesített Rákóczi. A „magyar kuruc állam”-nak,
azaz a szabadságharchoz csatlakozott megyéknek, ami egyúttal
Magyarországot is jelentette, és Erdélynek egy konföderációvá,
államszövetséggé válását. Ezzel Erdély területén megszűnt
a Habsburg császárnak magyarországi királyi fennhatósága.
Enek a szövetségnek a kikiáltása 1606 márciusában a huszti
országgyűlésen történt.
Rákóczi államszervezői
felvilágosultságára utal, hogy a szabadságharc éveiben
rendszeressé váltak az országgyűlések, ami – többek között
– azt is jelentette, hogy Rákóczi szakított kora
abszolutizmusával és az ország ügyeit, a törvények
meghozatalát a csaknem másfél száz évvel későbbi Tizenkét
Pontban megfogalmazott követelménynek megfelelően igyekezett
intézni. Országgyűlései között az egyik leghíresebb az
1707-es ónodi volt, ami azonban a Sajó magas vízállása miatt
részben Köröm határában zajlott. Francia sugallatra itt került
sor a Habsburg-ház második magyarországi trónfosztására –
az első 1620. augusztus 25-én történt a Bethlen Gábor által
összehívott besztercebányai országgyűlésen –, ami államelméletileg
Magyarország függetlenségének kikiáltását jelentette.
Megindultak a jegyzékcserék Franciaországgal a függetlenség
elismerése érdekében, de az örökösödési háború francia
sikertelenségei és a kuruc csapatok vereségei miatt véget
megfeneklettek. A Magyar Konföderáció diplomáciai tevékenysége
ebben az ügyben rövidesen zátonyra futott. A trónfosztással Rákóczi
sem jutott messzebb, mint 1849-ben Kossuth, vagy a semlegesség
kikiáltásával az 1956-os forradalom. Van tehát ennek az elszántságnak
egy nagy tanulsága: a magyar függetlenség visszaszerzésének
évszázados igyekezetét elsősorban a belőlünk fakadó vágy
vezérli és – mint a fuldokló – kapaszkodunk a külső segítséghez,
ami nem érkezik meg.
Figyelemre méltó a szabadságharc területi kiterjedése.
Alig lépte túl annak a területnek a határát, amely Magyarország
oszmán-török megszállásának idején nem tartozott a hódoltsági
területhez – kivétel a Duna-Tisza köze. Ez egyértelműen
arra utal, hogy a volt hódoltsági terület többé-kevésbé még
senki földjének számított. Ezért nem véletlen, hogy a
szabadságharc vége területileg is azon a tájon következett
be, ahonnan elindult. A szatmári béke, illetve a császári szájíz
szerint „a megegyezés” tett pontot az 1703 óta dúló háború
végére, ami valójában sokkal hamarább kezdődött. Hiszen
magyar szabadságharc folyt a török hódoltság évei alatt is.
Báthori Zsigmond, Bocskai György és Bethlen Gábor ugyancsak a
magyar függetlenség képviselői voltak és nem a törökökkel
háborúztak hanem a Habsburgokkal. Sőt, a maga módján Pázmány
Péter is ennek volt az elkötelezettje, csak a másik oldalon állt.
A szatmári béke kegyes béke volt, gyakorlatilag
mindenkinek megbocsátott aki visszahódolt a császár uralma alá.
II. Rákóczi Ferenc harmincöt évesen, sok társával együtt
elhagyta az országot, hogy életükben soha ne térjenek vissza
szülőföldjükre. Gondoljuk meg. Most a XXI. század elején,
egy harmincöt éves ember életpályájának a kezdetén áll.
III. Károly – aki császárként VI. volt – 1715-ben
kiadott első dekrétumában azonban mindenkit megfosztott a szatmári
békében biztosított kegyelemtől, akik nem hódoltak vissza a
császárnak, „akik bűnükben makacsul megmaradtak”. Ezeket a
haza nyilvános ellenségeinek, árulóknak, az igazi szabadság
felforgatóinak nevezte. Törvényesen száműzöttekké, üldözendőkké
és elfogatandókká, ingó és ingatlan javaikat pedig elkobzandónak
nyilvánította. Akik pedig ezután is kapcsolatot tartanak velük,
felségsértést követnek el.
1906-ban a már százhetven éve megboldogult, de az általa
képviselt függetlenségi szellem miatt halálában sem hatástalan
Nagyságos Fejedelmet ennek a törvénynek a megváltoztatása nélkül
nem lehetett volna hazahozni végső nyughelyére, a kassai dómba.
A régen halott II. Rákóczi Ferenc előtt a császárnak kellett
meghátrálnia és el kellett törölnie az 1715. évi törvénycikkek
XLIX. cikkelyének a száműzetésre és a száműzöttekkel
kapcsolatot tartókra vonatkozó 2. és 3. bekezdését.
Valami
hasonlónak vagyunk tanúi most nis. Még harminc évvel ezelőtt,
mikor születésének 300. évfodulóját ültük, a Felvidéken
tilos volt az ünneplés, ezt csak titokban tehettük és tettük.
Most már szabad, hivatalosan ünnepli őt a közben szlovákká vált
Kassa városa is. Ma már talán nem tartanak a szabadság és a függetlenség
általa képviselt szellemétől, vagy csak erőtlennek tartják,
és azokat is, akikre hatást gyakorolhatna?
Úgy látom, Nagyságos Fejedelmünket mindíg csak akkor
engedik vissza közénk, ha kellőképen ellabancosodtunk.
Királyhelmec, 2007. november 10.
Duray Miklós
(forrás: duray.sk) |