2007.11.25.
C-dúr
ima megmaradásért
Nincs
abban semmi különös, ha művészek nemes célból ingyenes
koncertet adnak. Gyakori eset. El is várják tőlük, hogy rákos
betegekért, árvízkárosultakért, az élet minden rendű-rangú
elesettjének megsegítéséért önként és dalolva – az ő
esetükben szó szerint – adakozzanak. (Kádkőgyárosok jótékonysági
akcióiról nincs tudomásom.)
Az
viszont annál ritkább eset, ha művészek arra kényszerülnek,
hogy önmagukért emeljék fel hangjukat. Tömeges elbocsátások
zajlanak a Rádió zenei együtteseiben, de nem kerüli el a karcsúsítást
a Telecom Zenekar vagy a MÁV szimfonikusok sem. A probléma csak
annyi, hogy ezzel az akcióval lehetetlenné teszik működésüket.
Bizonyos létszám alatt ugyanis már nem adható elő a
zeneirodalom jó része, az oratóriumok, a szimfóniák. Véletlenül
éppen azok a művek, amelyekre ma igény van.
Emberemlékezet
óta nem történt meg az, ami tegnap a Bazilikában. Az ország
legrangosabb profi együtteseiből ad hoc ének- és zenekar
toborzódott, hogy Beethoven C-dúr miséjének előadásával kiáltsanak
az égre együtteseik szétverése ellen. A MÁV és a Telecom
szimfonikusok, a Rádiózenekar, a Rádióénekkar, a Nemzeti Énekkar
művészei adták a kórust és a tuttit, Kertesi Ingrid, Meláth
Andrea, Mukk József és Sólyom-Nagy Sándor a szólót.
Medveczky Ádám vezényelt. Lélekemelően. Büszkék lehetünk rájuk,
tudásukra, kiállásukra, emberségükre.
Az
érkezés partizán mód, konspirálva, a jelenlét szigorúan
szabadidős tevékenységnek álcázva zajlott le. Mint akik sörözni
indultak, de véletlenül a Bazilikába tévedtek be. S ha már
ott vannak, miért ne muzsikálnának egyet. Ugyanis többféle módon
– elsősorban a Rádió művészeit megfenyegette a munkáltató
menedzsment: hivatalosan nem vehetnek részt a koncerten. Such
pribékjei előbb eljátszottak a gondolattal, hogy a koncert estéjére
kötelező szolgálatot írnak ki. Ilyenkor nem számít, hogy a Rádió
pénzéből ki kellene fizetni nyolcvan – száz embernek az értelmetlen
esti ücsörgést a próbateremben, pedig egyébként minden a
szent költségvetési racionalizálás nevében zajlik. Végül
elvetették az ötletet, de az egyik nagy tudású közgazda odáig
ragadtatta magát, hogy kijelentette: ott lesz a koncerten, és
felírja a bűnösök nevét (akiket egyébként nem ismer személyesen,
mert nem ereszkedik le közéjük). Némely középvezető
alantasuk is ráolvasott a zenészekre, ne merjenek megjelenni a
koncerten. Akárhonnan nézzük, ez a személyi szabadság korlátozásának
minősített kísérlete zsarolás, megfélemlítés útján.
A
Rádió új vezetésének szellemi ámokfutása közismert az
intelligencia körében. Fogalmuk sincs, mit jelent egy közszolgálati
rádió működése, miért kell fenntartani nagy múltú művészi
együtteseket. Valamelyik szubkulturális kereskedelmi rádióból
szalajtották őket (és a Fidesz hathatós együttműködésével
tehették be lábukat a Bródy-portán!). A rádiózásról körülbelül
annyit tudnak, hogy föl kell tenni néhány lemezt, oszt’ kész
a műsor, hadd szóljon. Ennél fogva az élő adásokat, a rádiózás
magasiskoláját szinte teljesen kiirtották a rádióból. Előző
nap mindent fel kell játszani a szelektorra, az a biztos. A gép
pedig két szám között se több, se kevesebb iksz másodperc
felkonferálást enged. Ami nem fér bele, lemarad, vagy tíz másodpercekig
dől a süket csend. Na és?! A zenész meg, ha már annyira
odavan a bozseválásért, hát tegye ingyen. A kornyikálás pláne
komolytalan dolog, azt mindenki tud. Ő is Jimmyt meg Lagzi
Lajcsit dudorászik reggel a fürdőszobában, az ám a művészet,
nem holmi kűrijék.
A
szellemi sötétség mellbevágó a nagyságos menedzsmenti folyosón.
A régi bolsevik főnökök legalább kultúrsznobok voltak. Ők
sem értettek a művészethez, és szenvedtek a koncerteken, de
legalább annyit tudtak, hogy a muzsikus emeli a nívójukat, mint
a herendi étkészlet – hát tartották mindkettőt.
Ezek
a mostani, havonta cirka kétmilliót érő közgazdászok azonban
már nem zavartatják magukat holmi szellemi elvárásokkal. Nem
kifizetődő, s hiába az élet értelme, ha csak viszi a pénzt.
Végtére azért közgazdász valaki, hogy számoljon, ne filozofáljon.
Csakhogy
a tisztelt urak, úrhölgyek esetében a szakmai tudással is baj
lehet. Számolni sem tudnak. Elbocsátják például a művészeti
együttesek mellől a teljes ügyvezetés-adminisztrációt. Aztán
teljes meglepetéssel tapasztalják, hogy leáll a munka. Nincs
nyilvántartás, próbarend, munkaszervezés – honnan fogja
tudni a munkahely, hogy ki mennyit hiányzott, ki volt beteg, jött
vissza táppénzről, szabadságról, kinek mennyit kell fizetni hó
végén? Gyorsan fel kell venni embereket, de ekkor az elbocsátottak
perelni fognak, és teljes joggal. Megnyerik a pert, a Rádió
fizetheti a kártérítést, és a dolgozót is visszahelyezik az
állásába. Az egész ügy nem szólt másról, mint az együttesek
ellehetetlenítéséről, és jó nagy pénzkidobásba került.
Ilyen menedzser én is tudnék lenni…
A
zenészekkel ugyanez a helyzet. Kidobnak huszat-harmincat, aztán
ugyanennyit kell bérelni produkciókként, sokkal több próbára,
mint összeszokott együttesként kellene. Ha ugyan találnak éppen
ennyi szabad művészt. A kihajított muzsikus természetesen
szintén perel, hiszen könnyen bizonyítja, hogy munkakörében
tovább foglalkoztat a Rádió. Megint dupla pénzkidobás,
menedzseri racionalizálás módra. Újabb suchi bűvészmutatvány
lesz az elszámolás az NKA megnyert húszmilliós pályázati pénzével.
Ezt a Kodály-művek felvételére és kiadására nyerték a Rádió
művészeinek közreműködésével, a Kodály évforduló
tiszteletére. (Libamájas – lazacos sajtótájékoztatón zengték
be, mer’ ők annyira tisztelik Kodályt.) Csakhogy a felvételek
nem készültek el, mert jött a csehszlovák csavar: a zenész
mondjon le előadóművészi jogáról a felvételekkel
kapcsolatban. Tehát a pénzről, amiből él. Az nem merült fel,
hogy a milliós menedzseri fizetésekről is le lehetne mondani…
A nagy ötlet odáig lett kidolgozva, hogy a zenebohócoktól
rekvirált pénz jobb helyen lesz közgazdasági zsebekben. Ám
mivel a megzsarolt énekesek nem írták alá a nyilatkozatot, nem
vehették fel a darabokat. Pedig akkor még hetvenen voltak, most
már csak számos kisegítő és többlet próbák megtámogatásával,
pluszköltségen… da capo lásd mint fent. Közben új logót
csináltatunk százmillióért, ami körülbelül olyan primitív,
mintha egy majommal rajzoltatták volna. Csak az új szlogenek múlják
felül. A Bartók adón ötpercenként felszólítanak, hogy
jegyezzem be a (vaszisztdasz) rádiós naplómba azt, amit amúgy
tudok: hogy a Bartókot hallgatom. Minek néznek ezek engem? A Petőfi
nagyon zene, a hallgató meg nagyon hülyének van nézve, úgy látom.
Teljes szellemi csőd és gazdasági bukta minden adón. Hajigálják
ki a pénzt és az embert az ablakon, de semmi sem számít. Cél
a Rádió felszámolása, az ingatlanok eladása. A felügyelő
bizottságok, parlamenti bizottságok csupa gittegylet, pártállástól
függetlenül. Nem tudják, de nem is akarják megállítani a
rombolást. A tiltakozó koncerten megjelent Balassa Sándor,
Erkel Tibor, ott láttam Kondor Katalint, és rengeteg szellemi
notabilitást. Vannak még, akiknek számít a művészet. Akik
adnak magukra. Őket nevezhetjük a szellem arisztokratáinak. Azt
a – sokszor messziről érezhetően mosdatlan – öregembert
is, aki minden héten bejön a Fórum szerkesztőségébe elvinni
a remittendát. Mit csinál vele, nem tudom. Lehet, hogy
elosztogatja, vagy eladja a MÉH-nek, és abból él. A belépés
ingyenes volt – valószínűleg másképp nem jutott volna el
koncertre.
Most
eljött, kimosdott, kiöltözött. Téblábolt ide-oda, végül
megállt, úgy hallgatta végig a koncertet. Szereti a zenét.
Gondolkodás nélkül beültetném Such György vagy Cseh
Gabriella székébe.
Vasvári Erika
|