2007.11.25.
Kárpáti
Péter: Búvárszínház
(Örkény István Színház)
Nagy
Endre kabaréja – ezt az alcímet viseli Kárpáti Péter komédiája.
Az 1961-ben Budapesten született Kárpáti Péternek eddig két
gyűjteményes drámakötete jelent meg Pécsett, a Jelenkor kiadó
gondozásában: az első 1999-ben, a második 2004-ben. A Búvárszínház
sorjában a 13. darabja, aminek középpontjában Nagy Endre, a színvonalas
pesti kabaré megteremtőjének alakja áll. Ma legföljebb azok
tudják, hogy ki is volt Nagy Endre, akik az 1900-as évek pesti
színház- és művelődéstörténetében jártasak. Nagy Endre
1877-ben, ugyanabban az évben született, mint Ady Endre, és
mindketten Nagyváradon, a Szabadság című lapnál voltak újságírók,
barátságuk innen származik. Majd a főváros a maga könnyű,
érvényesülési lehetőségeivel fel- és elcsábította Nagy
Endrét. Először 1907-ben Kondor Ernő tulajdonában lévő
Bonbonniere nevű szórakozóhelyen kezdett el dolgozni, 1908-ban
azonban Faludi Sándortól átvette a Modern Színpadot, amit saját
neve alatt nyitott meg. Itt valósította meg azt a fajta minőségi
kabarét, ami olyannyira elütött az ebben a korban divatos,
erotikától átfűtött orfeumoktól és a német nyelvű,
altesti humorral meg trágársággal operáló „brettli színpadtól”.
Nagy Endre kabaréja fogalommá vált, aminek számait konferanszié-szövegekkel
kapcsolta össze. Nagy Endre még a beszédhibáját, a dadogást
is a hatáskeltés szolgálatába állította. Ő találta ki a
konferansziét, ezt a látszólag rögtönzött, igazából
azonban gondosan megírt mondatokat előadó figurát. Ezek az összekötő
szövegek éles és szatirikus hangon szóltak a kor közéletéről,
politikai, társadalmi eseményeiről. Nem csoda, hogy véleményét
Ady Endre így fogalmazta meg: Nagy Endre kabaréja a „valódi
magyar parlament.” Ezt a színházat Nagy Endre csak ötödfél
esztendeig vezette, ekkor két társulati tagnak, Medgyaszay Vilmának
és Kővárynak adta át. 1919-től kezdődően jóformán évenként
más-más kabaréban lépett fel, de huzamosabb ideig sehol sem
tudott megmaradni, 1923-tól 1929-ig Salamon Bélával együtt tevékenykedett
a Teréz körúti Színpadon. Tapasztalatairól az 1935-ben napvilágot
látott A kabaré története című önéletrajzi regényében számol
be. Nagy Endre mindössze 61 évet élt, Budapesten, 1938-ban halt
meg.
Kárpáti
Péter darabjának október 13-án, a Budapesti Őszi Fesztivál
keretén belül volt a premierje, és másnap mutatták be az Örkény
Színházban. A Búvárszínház Nagy Endre előbb említett regényét
veszi alapjául, de igen nagyvonalakban követi csak. A Búvárszínház
történetének két fő szála van: az egyik egy általános érvényű,
minden korban előforduló, az emberi jellem gyarlóságából
fakadó hibákat mutatja be, mint például miként hat az erkölcsi
és anyagi siker a férfire, hogyan bolondítja meg, azaz mennyire
fut el vele a ló. Nagy Endre is tipikus utat jár be: ahogyan
szerencsecsillaga emelkedik fölfelé, úgy hullik szét magánélete,
szeretőket tart, össze-visszahazudozik a fokozatosan magányossá
váló feleségének. Irigyei gombamódra szaporodnak, a közte és
az őt körülvevők közötti szakadékokat eleinte még üggyel-bajjal
át tudja ugrani, de a végén már beleszédül azokba. Az apróbb
válságok odáig mélyülnek, hogy egy csúnya nagy puccsá válnak:
társulatának tagjai kijátsszák őt és nem választják meg
igazgatónak. A Búvárszínház másik szála a színház a színházban,
azaz előadják Nagy Endre kabaréi közül a legismertebbet: a
Mese a vadszamár nézőről-t. De Kárpáti Péter beépíti a
regény egyik fejezetét is, ami egy rövidzárlat történetét
mondja el. Ezeknek az a közös vonásuk, hogy a kedves emberekből
álló publikum semmi perc alatt tud gonosz, rosszindulatú társasággá
átváltozni, és a színésznek mennyire felemás a kapcsolata
ezzel az őt éltető, de a következő pillanatban sárba tipró
közeggel. Van teljesen új jelenet is, a rap-kabaré, ami a
produkció legérdekesebb részlete, tudniillik a rap napjaink
egyik könnyűzenei műfaja. A politikai áthallások pedig rendkívül
erősek, csak a süket nem hallja meg: Nagy Endre is kora
politikai életének visszásságait figurázta ki, ezt a hagyományt
követve a Búvárszínházban a 2007-es évi koalíció és az ő
ellenzéke kap hideget is meg meleget is: elhangzik a mosdatlan szájú
őszödi hazudozó böszme minősítése, de a „rosszabbul élünk,
mint négy éve” szlogen is.
A
főszerepet a frissen végzett Polgár Csaba alakítja. Csak időnként
lehet érezni benne a görcsösséget, összességében azonban
derekasan eljátssza ezt az életkorban tőle jóval érettebb férfit.
A feleségét, Gigit Hámori Gabriella olyan nőnek mintázza meg,
akinek még az örömperceit is átjárja a szenvedés, mert nem képes
megérteni a férjét motiváló gondolatokat. Kerekes Éva Rózsit,
Nagy Endre egyik szeretőjét mesterien viszi fel a színre. Mácsai
Pál a kabaré igazgatójának okos, lényeglátó figuráját
eleveníti fel. A társulat tagjait Szilágyi Katalin, Debreczeny
Csaba, Vári-Kovács Péter, Széles László, Csuja Imre és Máthé
Zsolt kelti életre. A Novák Eszter rendezte Búvárszínház érdekes,
szórakoztató, produkció. Emléket állít Nagy Endrének és
felidézi ennek a nívótlan pesti kabarét átváltoztató személynek
életútját, és bebizonyítja, nincs új a nap alatt, az emberi
jellem a hírnévvel együtt járó gazdagság hatására ma is
ugyanúgy torzul el, mint száz évvel ezelőtt.
Dr. Petővári Ágnes
|