vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.25. 

Krisztus nem puhányokat akar...

"Fölajánlom szenvedéseimet édes magyar hazánkért és az egész világért!" Ezekkel a szavakkal búcsúzott a földi élettől báró altorjai Apor Vilmos győri püspök, aki 1945 húsvétján az ártatlanok életének védelmében a szovjet hadsereg katonáinak lövéseitől szenvedett mártírhalált. Tíz esztendővel ezelőtt, 1997. november 9-én mintegy négyezer magyar zarándok jelenlétében a római Szent Péter-bazilika előtti téren avatta boldoggá II. János Pál pápa a vértanú püspököt. A győri főpap közel ötméteres portréja hatalmas plakátként függött a bazilika homlokzatán. Az akkori tudósító Apor Vilmos alakja mellé megidézte Maximilian Kolbe személyiségét. A kapucinus szerzetes a nácizmus áldozata lett.

 "Nácizmus és kommunizmus - korunk szomorú, eredeti bűn súlyú múltmérlege. Maximilian Kolbe és Apor Vilmos a kereszténység remény-fényével világította be eme gyilkos-öntelt, tömeg-züllött század sötét egét. A Szent Péter-bazilika homlokzatán a portré ezt a fényt, ezt a reménységet, az emberben hinni-tudást, az Isten képmására lenni-tudást hirdeti-közvetíti immár az egész emberiségnek: lásd, ember, életbe vetettségünk próbáján megfelelni így is lehet!"

 "Nem minden kereszténynek adatik meg, hogy élete útja keresztút legyen, és a vértanúságig vezessen - mondta egy alkalommal Kránitz Mihály teológus. - Ahogy nem lehet csak díszként hordani a keresztet, úgy nem lehet az igazi krisztusi magatartást sem megjátszani."

 Apor Vilmos 1928. decemberében a következőket jegyezte föl naplójában: "Krisztus nem puhányokat akar, hanem önmegtartóztató embereket, kik áldozatot tudnak hozni meggyőződésükért. Nem kell ezért sosem elcsüggedni - ez is lelki elpuhultság -, fel kell venni a küzdelmet."

 A legnehezebb időkben, 1944-ben írta a kereszténység lényegét és a fenyegető történelmi viszonyokat illetően: "Aki a kereszténység első és legnagyobb parancsát megtagadja, és azt állítja, hogy vannak emberek, csoportok és fajok, amelyeknek a gyűlölete meg van engedve, azt - bármennyire is dicsekszik kereszténységével - pogánynak kell tekintenünk. Mindenki, aki emberkínzást helyesel, vagy abban részt vesz, súlyos bűnt követ el..."

 Apor Vilmos személye és élete nem kőbe vésett szobor azzal, hogy boldoggá avatták. Ez az aktus semmiképpen nem jelentheti ennek a vértanú-életnek a megmerevedett szemlélését. Éppen azt kell látnunk, mennyire eleven, mennyire velünk való ő, hiszen az iménti gondolatok érvényessége ma is jelen idejű, éppen úgy a lelki puhányságra, mint az egyik ember vagy csoport másikra vonatkozó gyűlöletét illetően. Mert a gyűlölet most is eleven: naponta tapasztaljuk például a magyarok (svábok, szlovákok és folytatni lehetne: keresztények, konzervatívok, antiglobalisták, stb.) elleni gyűlölet legkülönfélébb, rafináltan csomagolt megnyilvánulásait, még akkor is, ha ezt magukat magyaroknak vallók követik el, de aki egyvalakit gyűlöl, az másokkal szemben is hasonló érzelmekre képes.

 Az Új Ember 1945. szeptember 16-án Egy szent halála címmel számolt be Apor Vilmos utolsó óráinak eseménytörténetéről. A ma már közismert mondatok ekkor jelentek meg először nyomtatásban:

"Még egyszer üdvözlöm papságomat. Köszönöm szerető ragaszkodásomat és kérem, tartsanak meg emlékezetükben. Legyenek hűek az egyházhoz, hirdessék bátran az evangéliumot. Segítsék romjaiból felépíteni szerencsétlen hazánkat, és vezessék vissza az igaz útra szegény félrevezetett népünket."

 Vezessék vissza az igaz útra szegény félrevezetett népünket - nem rosszul aktualizálni, hanem evangéliumi szellemben helyesen kell értelmezni ezt a mondatot. Mert az ember mindig több, mint az ember, a történelem mindig több, mint a történelem, ha a helyes dimenzióban, a kereszt totalitásában tekintünk rá. Különben minden csak kisszerű hadakozás, szánalmas hiúság. A kommunista diktatúra éveiben még tisztességgel eltemetni sem engedték Apor Vilmost, akinek boldoggá avatását már közvetlenül halála után kezdeményezték. 1948 áprilisában még közzétehették a következő felhívást: "A tragikus körülmények között (!) elhunyt br. Apor Vilmos (az újság tévesen Miklós keresztnevet ír) győri püspök boldoggáavatási eljárásával kapcsolatban Bánáss László veszprémi püspök és Pintér László, a nagyváradi csonkaegyházmegye vikáriusa elrendelte, hogy a boldogemlékű püspökre vonatkozó minden adatot a veszprémi püspöki irodával, illetve a debreceni vikáriátussal közöljék a papok és hívek."

 Kisszerű hadakozás, ideológiai hiúság, hogy a politika évtizedekig a nevét sem engedte említeni Apor Vilmosnak. Erre gondolva inkább szánalmat érezhetünk a történelmi kicsik, a politikai akarnokok és kaparcsik iránt, de ez a szánalom nem lehet semmiféle "dölyfös katolicizmus" forrása. A helyes látáshoz ismét csak Apor Vilmoshoz fordulhatunk.

 "Felajánlom összes szenvedéseimet engesztelésül saját bűneimért, de felajánlom papjaimért, híveimért, az ország vezető embereiért és az ellenségeimért. Kérem az Istent, ne tulajdonítsa nekik bűnül azt, amit elvakultságukban az egyház ellen tesznek."

 Bármilyen nehéz is, az üzenetként elhangzó figyelmeztetéssel közeledjünk mai saját bűneinkhez, s hogy azon országvezető embereknek, akik elvakultságukban, mint Apor püspök fogalmazott (bármilyen legyen is az: világnézeti, ideológiai, erkölcsi, hatalmi, anyagi), bármit cselekszenek is, ne tulajdonítsa nekik bűnül Isten a végső számvetésnél. Ebben azonban segíteni kell őket abban (a kereszténydemokrácia lehetséges politikai eszközeivel is), hogy a politika valóban a közjó érdekét szolgálja.

 Az 1970-es évek elején egy gimnazista fiú a győri bencésektől lejutott az akkoriban betiltott karmelita rend templomának kriptájába, Apor püspök ideiglenes sírjához. S a fiú, akiben akkor éledezett a papi hivatás, azért imádkozott a püspökhöz, hogy segítsen neki megmutatni, Isten milyen utat jelöl ki számára. Ez a gimnazista, Kovács József, később pap lett, tizenhárom évig Gyulán Apor Vilmos plébános utóda, szeptember óta a Szegedi Hittudományi Főiskola rektora.

 "Amikor 1994-ben Gyulára kerültem plébánosnak, Gyulay Endre püspök a dispozícióban külön kitért arra, hogy megfelelően ápoljam Apor Vilmos emlékét. Már korábban, 1989-ben emléktábla került a belvárosi templom falára. A boldoggá avatás előtt közadakozásból gyűjtést kezdtünk szobrának felállításához. Bocskay Vince szovátai szobrászművészt kértük fel a szintén erdélyi származású püspök szobrának elkészítésére. 1998-ban, egy évvel a boldoggá avatás után szenteltük fel a belvárosi templom előtt."

 Gyulán Apor Vilmos tisztelete folyamatosan élt. Amikor püspökké nevezték ki, fájó szívvel engedték el.

 "De nemcsak a hívek, hanem az egész város, olyannyira, hogy vértanúhalálát követően a Németvárosi templomteret Apor térnek nevezték el, s ez az elnevezés a kommunizmus alatt mindvégig megmaradt. Szintén megmaradt a vértanúhalála után az általa alapított óvoda falán elhelyezett emléktábla is. Úgy tűnik, még a kommunisták is tisztelték őt szociális érzékenysége miatt."

 A gyulai belvárosi és németvárosi templomban a nyolcvanas évek közepén újrafestették a belső teret. Mindkét helyen megörökítették a püspök alakját. A belvárosiban Patay László festménye azt a jelenetet ábrázolja, amikor Apor Vilmos levetette cipőjét, és odaadta egy szegénynek.

 "Gyulán még ma is élnek olyanok, akiket gyerekkorukban ő tanított hittanra. Számos olyan család található, akiknek Apor Vilmos közbenjárására Máriafalva városrészben ingyen telkeket ajándékozott a város, s arra építhették házaikat. Báró úrnak tisztelték, s ez a plébánosként való megszólítást helyettesítette. Amikor odakerültem, egy idős gyónó megszokásból báró úrnak szólított, mert nála gyónt legutóbb."

 1990-től jött létre az Apor Vilmos Társaság, melynek Gyula mellett Budapesten és Győrben működik részlege.

 "Az ő segítségükkel ápoljuk emlékét. Róla neveztük el az újraindult katolikus óvodát 1996-ban." Előtte egy évvel a templomban elhelyezték Simon M. Veronika székesfehérvári festőművész Apor Vilmost ábrázoló képét.

 Boldoggá avatását követően a kép alá emlékoltárt emeltek, ahol véres ingének darabkáját helyezték el ereklyeként.

 "Gyulán a tárgyi emlékek mellett elsősorban a lelki építkezés tanúságaival találkoztam. Idős emberek rajongva, örömmel beszéltek róla, szentképet, fényképet mutattak, amelyet mintegy ereklyeként őriztek. Apor Vilmos idejében mindenki számára nyitott volt a plébánia, én is ezt akartam megvalósítani: nemcsak szociális, hanem lelkipásztori szempontból is. Ez - gondolom - sikerült is. Imacsoportok, katekumenátus, cserkészet, ifjúsági hittan jöttek létre. A hívek a plébániát otthonuknak érzik, s mindez az ő emlékének is köszönhető."

 Elmer István

 (forrás: Új ember)