2007.11.25.
Magasfeszültség
Még
mindig nem dőlt el, mennyit kell jövőre fizetnünk az áramért.
Bár új villamosenergia-törvényünk (VET) már van, a piac résztvevői
is csak találgatnak, mit hoz a jövő az úgynevezett egyetemes
fogyasztók számára. Miközben az egyik legfontosabb stratégiai
ágazat újraszabályozása folyik, az átlagembernek fogalma
sincs arról, hogy a piac szabaddá tétele számára milyen következményekkel
jár. Mivel a témakorán sem egyszerű, ezért igazán csak azok
érdeklődnek iránta, akiknek a húsába vág: a nagy fogyasztók,
illetve a piac szereplői. A különböző híradásokból tudjuk:
villamos energia piacát január 1-jétől szabaddá teszi a kormány
a legrosszabb pillanatban. Ugyanis nincs elég erőmű-kapacitás
– és ez felhajtja az árakat. A sztori előzménye: a verseny jótékony
hatásainak érvényesítése érdekében az EU az energiapiac –
hő- és villamos energia – szabaddá tevését ajánlja a
tagoknak, amit mi, az áram esetében, ez év júliusára ígértünk.
Annyiban teljesítettük is, hogy elfogadtuk az új törvényt,
amely 2008. január elsejétől lépteti érvénybe a változásokat.
A liberálisok szerint a liberalizáció azért jó, mert az egymással
versengő kereskedők ajánlataiból választhatjuk ki, hogy kitől
és mennyiért szeretnénk áramot vételezni. Ez úgy lehetséges,
hogy bár a házunkba befutó vezeték az egyik cégé, az abban
érkező energia tartozhat másik céghez. Ez nem azt jelenti,
hogy akkor mi máshonnan kapjuk az áramot, hanem csak annyit,
hogy az energiát előállító erőműnek a „másik” cég fog
fizetni, mi pedig nekik. A „másik” cég ebből ad az
„egyiknek” is, akinek a vezetékét arra használja, hogy az
áramot eljuttassa hozzánk. A lakosság tehát 2008. januárjától
válthat szolgáltatót, dönthet arról, hogy egy szabadpiaci
kereskedőtől vagy egyetemes szolgáltatótól vásárol. Ha ezt
nem teszi meg, 2009 végéig az a szolgáltató köt vele – az
új törvényi előírásoknak megfelelő – szerződést, amelytől
addig is vásárolta az áramot. Abban az esetben, ha a
szabadpiacra kilépett lakossági fogyasztó vissza szeretne térni
az egyetemes szolgáltatói körbe, azt ezen időpont után is
megteheti majd. Ugyanez a lehetőség azonban az ipari fogyasztók
számára már megszűnik. A hazai liberalizációs menetrend
egyik érdekessége, hogy a 3x25 A-t meghaladó, de 3x50 A-nál
nem nagyobb csatlakozási teljesítményű felhasználók (kisvállalkozások)
részére egy átmeneti időszakban (2008. január 1-jétől 2008.
december 31-ig) biztosítja az egyetemes szolgáltatáshoz való
kapcsolódás lehetőségét. A 3x50 A-nál nagyobb csatlakozási
teljesítményű felhasználók számára ez a lehetőség nem áll
fenn.
Természetesen
az olvasók többségét nem az ilyen technikai dolgok érdeklik,
hanem az: lesz-e áremelkedést. Balogh Lászlónak, a Magyar Megújuló
Energia Szövetség szekértőjének a véleménye szerint fizikai
értelemben véve semmi sem, csak a jogi háttér változik; marad
az erőmű, a vezeték. „Ennek ellenére lesz áremelkedés, ami
érdekes, hiszen Európában a piac felszabadítása mindenhol árcsökkenéssel
járt.”- mondta a szekértő. A probléma, hogy nálunk nem lesz
igazi piacnyitás. Csak a kereskedők versenyeznek a nagy fogyasztókért,
de az erőművek között nem lesz verseny, így nem lesz olcsóbb
energia sem. A kereskedő azzal tud versenyezni, hogy a konkurenciánál
olcsóbban vásárol; itt mindenki ugyanattól vesz energiát,
ugyannyiért. Innentől kezdve a szolgáltató annyit tehet a
profitért, hogy drágán ad el, próbálja a szolgáltatást hatékonyabbá
tenni, esetleg a minőségén spórolni.
Elviekben
a liberalizált piac működésének alapfeltétele a kínálat, a
szabad választási lehetőség. A beruházásokkal létrehozható
kínálat – itt témánknál az erőműépítésre gondolhatunk
- kialakításában azonban csak a szabadpiactól idegen hosszú távú
áramvásárlási szerződések vagy egyéb kizárólagos jogok
alapján hajlandó a tőke részt venni. Ez a liberális árampiac
alapvető önellentmondása. Így aztán a liberalizált árampiac
a klasszikus szabadpiaci modell szerint addig működik, amíg
szabad kapacitás, felesleg van; ezek kimerülése után működésképtelen.
A liberalizált piac másik alapfeltétele az átviteli hálózatokhoz
való szabad hozzáférés, miközben a hálózatok fejlesztéséről
nem történik kellő gondoskodás. A hálózatot mindenki használhatja,
de senki sem felelős a fejlesztéséért. Ezek az okai a
villamosenergia-rendszerek időszakos összeomlásának, válságának.
Lehetnek természetesen technikai jellegű átmeneti zavarok is,
ezek azonban könnyen kezelhetők, míg a válságtünetek csak
hosszabb idő alatt, fejlesztések, beruházások árán. Amint várható
volt, a liberalizáció következményei Európában is
jelentkeztek. A 2003. szeptemberi országos méretű olaszországi
áramszünet egyik oka az volt, hogy Olaszország nagy mennyiségben
importál áramot, elsősorban Franciaországból. A másik ok a
rendszer-megbízhatóság kérdéseiben keresendő. A zavar itt is
üzemviteli problémából -egy fa rádőlése a távvezetékre-
indult ki, majd egy későbbi svájci távvezeték kikapcsolódását
követően Olaszország és Európa többi része között
valamennyi távvezeték kikapcsolódott. Már ekkor látszott,
hogy a piacok liberalizálásából következő növekvő teljesítményáramlások
és azok növekvő kiszámíthatatlansága következtében – az
ezekre nem méretezett hálózatokban – a jövőben Európa más
részeiben sem zárható ki hasonló zavarok bekövetkezése.
Liberalizált
Spanyolország is, ahol elviekben az ipari fogyasztók mellett már
a háztartások is választhatnak a szolgáltatók között, az árakat
azonban még nem szabadították fel teljesen, ugyanis a kormány
fenntartotta a szabályozott tarifák rendszerét. Ennek oka, hogy
egy korábbi árampiaci nyitásnál emelkedtek az árak, így több
nagyfogyasztó végül is visszalépett a korábbi rendszerbe. A
madridi kormány fokozatosan emeli a hatósági árakat, és
tervei szerint éveken belül megszűnhet a hatósági árszabás.
Németországban – úgy, mint nálunk – januárra nyílik meg
teljesen az energiapiac. A 44 millió háztartás mintegy harmada
már választott is az alternatív szolgáltatók közül. A
fogyasztók érdekvédelmi szervezete szerint az áramár átlagosan
nyolc százalékkal emelkedik majd a piacnyitás hatására –
legalább 126 szolgáltató drágít, vannak körzetek, ahol nem
kevesebb, mint 34 százalékkal. Amíg nem lesz nemzeti érdekű
energiapolitika hazánkban, addig semmi sem garantálja azt, hogy
elkerüljük az ilyen mérvű drágulásokat.
Medveczky Attila
|