vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.25. 

Variációk a bölcsességre és a hiányára

A nemzet bölcsessége

 A nemzet bölcsessége, hogy múltat, azaz létjogosultságot ad neked ezen a világon, garantálja a magabiztos érzést: nem vagy idegen, gyökérzeted van, hogy nem véletlenül vagy itt, tartozol a mindenséghez, méghozzá általa, vele és miatta. A nemzet bölcsessége annak a tartásnak, annak a tudati és érzelmi gerincnek az átörökítésében áll, ami emberré teszi az embert. A nemzet valójában a meghívókártya az élet partijára. Ha nem volnál egyetlen nemzet tagja sem – (lehetséges ez egyáltalán?) –, kinn rekednél, szerencsés esetben a kirakaton át nézhetnéd, mi folyik odabenn.

                Budapest VII. kerületében van a Klauzál tér, amely a XIX. század közepén még egy beépítetlen, kusza szeméttelep volt, és István tér névre hallgatott. Egy kissé megszállott színházi ember, bizonyos Miklóssy Gyula – (talán nem kéne dicsekedni vele, de a nemzeti szekéren mindig az ilyen-olyan megszállottak lökik a legnagyobbat) – fantáziát látott abban, hogy a szeméttelepen felépítse az akkori Budapest harmadik magyar nyelvű színházát. És megtette, úgyhogy 1872. szeptember 15-én sor került az ezer nézőt befogadó épület alapkő letételére, mely alkalomból egy Erődi Béla vers is elhangzott. Idézem néhány sorát: „Tanítsd meg azt, ki e csarnokba jő, / Nemesre, jóra, hogy buzduljon ő, / Tanítsd meg rá, hogy szent legyen neki: / Hazája, nyelve, s mind, mi nemzeti!” Miklóssy színháza rövidéletű volt, a faépület ki is gyulladt, anyagi gondok is voltak, két évi működés után megszűnt a teátrum, melynek helyén épült a Klauzál téri vásárcsarnokot magába foglaló épület. Így történhet aztán, hogy ahányszor az egykori csarnokban működő Kaiserben járok, a pénztár előtt soromra várva, végignézek magunkon, és el-elmeditálgatok azon, hogy a „csarnok” jelenlegi publikumából hány százaléknak szent vajon hazája, nyelve, s mind, mi nemzeti?

 A nemzet ostobasága

 Mint bárki és bármi, a nemzet is akkor viselkedik ostobán, ha nem ismeri fel hivatását, és kilép rendelt keretéből. Amíg létezett a szovjet-blokk Kelet-Európában, ott lehetett találni a legattraktívabb példákat a nemzeti ostobaságra, ma viszont Belgiumban lehet. Belgium ugyanis egy utópiára épít, ugyanarra az utópiára, amely alatt szétesett Csehszlovákia, Jugoszlávia, és tulajdonképpen a Szovjetunió is: feltételezi, hogy egy nemzet hatalmi akarattal, pénzügyi, gazdasági feltételrendszerekkel, mesterségesen létrehozható. Botorság! Utoljára Isten teremtett nemzeteket, azóta is csak annyi van, amennyit ő hozott létre, és csak azok keresik önmaguk arcát, boldogulásuk útját. Szintetikus molekula létezik, szintetikus nemzet nem, amit az egykori Csehszlovákiában, Jugoszláviában és a Szovjetunióban rég tudnak a politikusok, Belgiumban még nem. Belgium széthasadásra való hajlama egyidős magával az országgal, amely mai formájában csupán 1830 óta létezik. A kis állam legnagyobb problémája, hogy egy fantomnépről kapta a nevét: belgák ugyanis nincsenek. Az ország északi részét flamandok (ezek tulajdonképpen hollandok), déli részét vallonok (vagyis franciák) lakják. E két egymástól mindenben (nyelvben, kultúrában, mentalitásban, étkezési szokásokban, vérmérsékletben, munkamorálban stb.) eltérő, egymást egyre kevésbé toleráló etnikumban semmi más nem közös, csak a „belga” útlevél és a király személye. A feszültség egyre nő, mert a flamand népcsoport – állítólag – szorgalmasabb, és többet rak be a belga GDP-be, mint a kissé mediterránabb életvitelű vallon, így aztán azt állítja, hogy „ők tartják el a vallonokat”. Ismerős mindez Itáliából, ahol Milánó és Nápoly között hasonló viták szoktak kerekedni. De úgy tűnik, a belgiumi feszültség akutabb és veszélyesebb. Ha igaz a híres mondás, mely szerint összeforr, ami összetartozik, a vallonok földje előbb vagy utóbb Franciaország megyéje lesz, Flandria pedig Dél-Hollandiát fogja képezni. Ha ez tényleg bekövetkezik, helyre áll a béke, megszűnik minden feszültség a két népelem között, mert sohasem a tényleges differenciák, csakis a kierőszakolt együttélés a bajok forrása. Egy államhatár, amely kettévágja Belgiumot, mindent megoldana.

                Tanulság: hazugságra – vagy ahogy a mai politikában ezt finomkodva nevezni szokták: kompromisszumra – építeni olyan, mint homokra építeni. A fekete fekete, a fehér fehér, a zöld zöld. Kár úgy csinálni, mintha nem az lenne. Miként kár az erőfeszítés, hogy elhitessék a világgal: belgák márpedig léteznek. Nem léteznek bizony, még akkor sem, ha Julius Caesar így nevezte egy iratában azt a harcias kis ókori törzset, mellyel a mai Belgium területén találkoztak légiói.

 Az öregség bölcsessége

 Ké temelet magasságából nézem, de nem tudom levenni szememet az öregasszonyról. 80 és 90 között járhat. Az utca másik oldalán megy, az egyik kezében bot, a másikban retikül. Valami disztingvált nyugalom lengi körül. Nincs jobb ige, azért írtam, hogy megy, valójában majdnem áll: jó, ha 2-3 másodperc alatt tesz meg egy métert. Olyan aprókat lép, hogy szinte nem is látni. Elképzelni nem tudom, hogy honnan hová tart, és mikor fog megérkezni. Meg fog érkezni? Amilyen lassú, olyan méltóságteljes. Sötét ruházata, kalapja, tartása egykorvolt úrinőre utal. A tempó, amellyel halad a körút felé, kényelmesen lehetővé tenné számára, hogy nézegesse a kirakatokat, mégis csak előre néz, aztán mindegyik előtt külön-külön megáll. Mikor elér a kirakat közepéig, komótosan odafordul, nézegeti egy kicsit, azután kötelességtudóan tovább indul. Néhány méter után újabb kirakat, újból megáll, odafordul, nézi. Kivétel nélkül mindegyiket. Lehet, hogy azért áll meg előttük, mert elfáradt, de gyanítom, inkább azért, mert érdekli, amit lát. Ez egyben azt is jelenti, hogy minden érdekli, hiszen még a fotós kirakata előtt is megállt, és hosszasan nézte a reklámként kitett családi képeket. (Emberemlékezet óta nem állt meg ember az előtt a kirakat előtt.) De figyelmét nem kerülte el a férfidivatárús, a régiségboltos, és a gyógynövényes kirakata sem. Mindenre volt ideje, energiája és érdeklődése. Még a műszaki cikkeket áruló butik apró kirakatába kirakott konnektorok és ipari mütyürök is tudtak mondani neki valamit. Ugyan mit?

                Ő győzött, én adtam fel előbb, elléptem az ablaktól, nem vártam meg amíg elaraszol a bizsukat kínálgató üzlet kirakatáig, amit nyilván ugyanúgy megnézett, mint az összes előzőt. Aztán hirtelen rájöttem: egy utazót láttam, útban a pályaudvar felé, aki búcsúzik, mert most még ideát van ugyan, de indul odaátra, és még egyszer számba veszi, mi mindent hagy itt. Emlékeket gyűjt, hogy odaát majd mesélhessen az övéinek, akik várják, és mindenféléről faggatni fogják.

                Az öregkor bölcsessége nem evilági, mert már a készülődés bölcsessége. Sőt, néha már az útonlevésé.

 Az öregség ostobasága

 A kéziratokat egy nyugállományú egyetemi tanár küldte. Jócskán benne van a korban, és nyilván unatkozik. Hajdanában körülötte forgott a tanszék, a laboratóriumok csillogó kémcsövekkel, vegyszerekkel, hűtővel, thermosztáttal és elektronmikroszkóppal zsúfolt világa, most örül, ha rábízzák az unokáit. Szakterülete, amelyben tekintélyét megszerezte, az egzakt tudományok körébe tartozik, tehát nem filozopter, nem irodalomtörténész, nem a humán tudományok professzora. Csakhogy sajnos hajlamos megfeledkezni erről. Kisérőlevelében Tolsztojról ír: „Én most fedeztem föl, hogy a nagy író pszichopata volt. Ma úgy mondják a pszichiáterek, hogy személyiségzavarban szenvedett. Ennek jeleit, szinte minden művében fel lehet fedezni. A téma kényes, és a bölcsész kritikusok nem is értenek a pszichiátriához, ezért nem is képesek rámutatni arra, mi a fals Tolsztoj művészetében.” Tájékoztat arról is, hogy ő most teljes erővel beleássa magát ezen hézagpótló munka elvégzésébe. Szerintem képes, és megteszi.

 Szőcs Zoltán