2007.11.30.
Független kultúrpolitikát!
L.
Simon László író,
szerkesztő, vizuális művész. 1972-ben született Székesfehérváron.
Az ELTE-n szerzett magyar-történelem szakos diplomát, majd
Ph.D-ösztöndíjas volt. 1998-tól 2000-ig a kulturális
miniszter irodalmi tanácsadó testületének tagja volt. 2004-ben
Móricz Zsigmond-ösztöndíjat kapott. A Magyar Műhely, a Kortárs,
a Kommentár című folyóiratok szerkesztője, 2007-ig a Szépirodalmi
Figyelő című folyóirat főszerkesztője, jelenleg főmunkatársa.
2004-ig a Fiatal Írók Szövetsége elnöke volt. Jelenleg a
Magyar Írószövetség titkára. Verseket, esszéket, tanulmányokat,
komputergrafikákat, fotókat publikál, könyveket tervez. Alkotói
tevékenységén túl avantgárd irodalommal, valamint a
szocializmus időszakának politikai, agitatív költészetével
foglalkozik. Ezidáig két kísérleti irodalmi, két verses, egy
fotós, és két esszé- és tanulmánykötete jelent meg,
valamint társszerzője egy, a Velencei-tó környékének szőlő-
és borkultúráját bemutató könyvnek. Szerkesztésében többek
között olyan, nagyobb szakmai sikert kiváltó kiadványok
jelentek meg, mint a Vizuális költészet Magyarországon
vagy a Munkás, paraszt, értelmiség, munkaverseny lázában
ég című könyvek. Legújabb kötete, a Versenyhátrány
– A (kultúr)politika fogságában 2007 őszén jelent meg a
Kortárs Kiadó gondozásában. 2005-től a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem oktatója. 2007-ben József Attila-díjat
kapott. Nős, négy gyermek édesapja.
-Több verset is írt, viszont sehol sem titulálja magát költőnek.
Mi ennek az oka?
-Nem
azért, mert a mai kulturális állapotok közepette költőnek
lenni nem nagy dicsőség, hanem mert: komolyan veszem a költői
mivolt ismérvét. A magyar irodalmi hagyományokat figyelembe véve
egy költőnek rangja kell, hogy kegyen. Megjelent verseim többsége
inkább irodalmi indulásom részének tekinthető, egy olyan
indulásnak, amit – dacára neveltetésemnek – sok mindent
elutasító radikális avantgárd hang és szemlélet jellemez. Az
újabb, várhatóan jövő tavasszal megjelenő kis verseskötetemben
ezekhez képest némi konzervatív fordulat várható.
- Az előző verseskötetem egy elég „durva” könyv, de most
is vállalom, szeretem. A benne lévő költeményekhez képest
most teljesen más verseket írok. Nem feltétlenül nyelvezeti és
poétikai megformáltságbeli, hanem tartalmi differenciáról van
szó. A jövőre megjelenő kötetemben lévő versek elsősorban
a családról és a hagyományokról szólnak. Ez egy erőteljes
szemléletbeli váltás.
-Tehát itt a
konzervativizmus nem azt jelenti, hogy minden versben legyenek rímek.
-Nem
azt. Esztétikai értelemben érdeklődésem és tevékenységem
most sem tekinthető konzervatívnak, míg társadalmi értékrendem,
politikai meggyőződésem és társadalmi kérdéshez zöméhez
való viszonyom már igen. Amit ma divatos dolog kikezdeni –
hit, család, haza – azokban a kérdésekben kifejezetten
konzervatív vagyok. Ez nem zárja ki azt, hogy esztétikai értelemben
nyitott legyek mindenre, ami kortárs, s mai nyelvezettel kifejezi
azt, ami velünk történik.
-Mit gondol, a 21.
század elején lehet-e egységes európai korszellemről beszélni?
-Nem lehet. Magyarországon pedig különösen nagy a káosz.
Nemrég jöttem haza a Velencei Biennáléról, végignéztem az
európai kortárs képzőművészet nagy seregszemléjét. Csalódással
konstatálom: nagyon nagy gondok vannak az európai képzőművészetben.
Nem tett jót a világnak az a kurátori rendszer, ami átalakította
a képzőművészetet. A kérdésre visszatérve: nem ez Európa fő
problémája. Egész Európában a legnagyobb probléma: az az erkölcshöz
és a hagyományokhoz való viszony, ami nagyon jól kifejeződött
az európai alkotmány-vitában. Tudjuk: a görög és római
hagyománytól kezdve mindent fontosnak tartottak beemelni az európai
kulturális örökségbe, kivéve a kereszténységet. Ráadásul
nagyon érdekes, hogy a keresztény hagyományt zsidó-kereszténynek
mondják. Tisztában vagyunk vele, hogy a kereszténység a zsidó
vallásra épül, de van egy erős cezúra: az Újszövetség léte.
Az Újszövetség lényege: Isten új
kiválasztott népe azokból áll, akik Jézust követik. A
kereszténység nemcsak hitében, hanem erkölcsiségében is eltér
a zsidóságtól. Nem arról van szó, hogy nem fontos a zsidó
kultúrkör, de mi, akik itt Közép-Európában 1000 éve kereszténységben
élünk, ha az európaiságot akarjuk „megfogni”, a
legfontosabb – nem a görög filozófia és demokráciafelfogás
– a keresztény hagyomány kell, hogy legyen. A kereszténység
ebben az értelemben nemcsak Jézus követését jelenti, hanem
egy erkölcsi normarendszert is, ezért az ateisták számára is
hívószó lehet.
-Mondják,
posztmodern korban élünk…
-Szerintem a posztmodernnek nagyon
lejárt az ideje. Ráadásul Magyarországon minden csak „utánlövés”.
Mikor már az USA-ban túljutottak a posztmodern építészeten, nálunk
akkor kezdték a fogalmat ízlelgetni. Európában széttartó
utakat láthatunk, pedig ahhoz, hogy kontinensünk meg tudja őrizni
azt a fontos tradícióját, ami a világ politikai irányításában
is megjelenik, egy szintetizáló korra lenne szükség. Lényeges:
erkölcsi értelemben ne hulljunk darabokra. Az esztétikai értelemben
vett egységesülés viszont képtelenség, nemcsak a média
szerepe miatt, hanem mert a romantika óta gyakorlatilag nem beszélhetünk
esztétikai objektivitásról.
-Benkő Péter színművész
nyilatkozta: „egy világdivat, hogy a kicsit narkós, a kicsit
nem érthető, a kicsit furán író és nyilatkozó értelmiségi
áll a média élvonalában. Így nem ismerjük azokat, akik más
értékrendet képviselnek.” Mi erről a véleménye?
- Egyetértek. Erről
a problémáról még beszélni is nehéz úgy, hogy
ne írjuk ki magunkat mindenféle
diszkurzusból. Ha őszintén megmondjuk a véleményünket, könnyen
előfordul, hogy nem kapunk sem szakmai, sem nyilvánosságbeli
lehetőséget. Egy olyan ízlés- és tematizációs terrorról
van szó, amelynek van politikai vetülete is. De más területeken
is tapasztaljuk ezt a terrort, gondoljunk csak a Magyar Írószövetségből
való 2004-es kilépéshullámra. Sokan attól tartottak, hogyha
nem lépnek ki, s nem csatlakoznak ahhoz a kórushoz, mely az Írószövetséget
valami bornírt sztalinista és egyben antiszemita szervezetként
állítja be, akkor nem fognak ösztöndíjat és publikálási
lehetőséget kapni. Akik ezt a folyamatot átlátják, a saját bőrükön
érzik a művészetet is megbéklyózó tematizációs kényszer
hatását. A politikai korrektség jegyében pozitívan diszkriminálják
például azokat, akik a szexuális másságot emelik be műveik témakörébe,
elfelejtve, hogy a másság még nem önérték. Ugyanakkor jelentős
(élet)művek egy percet sem kapnak a közszolgálati médiában.
Ha ez így folytatódik, akkor nem az lesz a másként gondolkodó,
aki eltér a többség beállítódásaitól…
-Egy fiatal író hogyan és miért kezd el kultúrpolitikával
foglalkozni? Tudjuk, a politizálás nem mindenkinél merül ki a
négyévenkénti szavazásokban…
-Ma nem divat íróként
és értelmiségiként politizálni. Azt akarják belénk
sulykolni: ne politizáljunk, mert az
nem a mi feladatunk. Akkor kié? Miközben az értelmiség
folyamatosan gyalázza és kritizálja a politikusokat, és jogot
formál magának arra, hogy a legokosabbként ő mondja meg mi a jó,
aközben kárhoztatja azt, aki politizál. Jómagam mindig is
politikus alkat voltam és érdekelt a politika. Egy pillanatig
nem fordult meg a fejemben az, hogy ha műveimen keresztül nem is
politizálok, attól még az életben, vagy az esszéimben
valamilyen társadalmi, vagy politikai kérdéssel ne foglakozzam.
Ennek az az egyik oka, hogy neveltetésem révén egyrészt lokálpatrióta,
másrészt patrióta vagyok. Nem tudok olyan helyzetet elképzelni,
hogy ezt az országot hosszabb időre elhagyjam, mert erőteljesen
kötődöm a hazámhoz. Ráadásul a tehetséggel megáldott
emberek szerintem különös felelősséggel tartoznak a hazájuk
iránt. Van persze gyakorlati oka is a politikai tárgyú tevékenységemnek.
Akkor lettem írószövetségi titkár, amikor az idén 62 éves
egyesületünkből egy szervezett akció keretében elég sokan
kiléptek. Azóta folyamatosan foglalkozom szakpolitikai
feladatokkal is. Így kerültem a politikai vonzáskörzetébe. Én
persze teljesen normális dolognak tartom azt, hogy a művészek,
írók politizáljanak. Nézzük meg a magyar történelmet: Jókaitól
Kassákig nagyon sok író volt a magyar országgyűlés tagja.
Nagy baj, hogy ma számos művészeti területről nincs képviselő
a parlamentben. Szükség lenne rájuk, mert a művészek nem csak
fiskális szempontokat érvényesítenének a döntéshozásban. Több
európai miniszter, államelnök – például Havel, Semprun –
anno íróként tevékenykedett. Érdekes: az a Göncz Árpád,
akinek hajdani támogatói közül sokan mondják ma, hogy az írók
ne politizáljanak, az Írószövetség elnöki székéből került
a köztársasági elnöki székbe.
-Térjünk rá legújabb tanulmánykötetére, a Versenyhátrányra.
Azt látom, hogy szeretné, ha létrejönne a független magyar értelmiségi
réteg, amit az jellemez, hogy nincs kiszolgáltatott helyzetben.
Anyagi kiszolgáltatottságra gondol?
-Igen.
A függetlenséget bibói értelemben közelítem meg. Számomra
nagyon fontos Bibó életműve, nála nagyon sok problémánkra
találhatnánk megoldást. Abban az értelemben én nem vagyok független,
ahogy egyesek megpróbálják beállítani magukat a médiában.
Ilyen függetlenség nincs is. Azt el tudom képzelni, hogy valaki
mindkét nagy pártot rossznak tartja, de azok sem függetlenek,
hanem valami mást szeretnének. Figyeljük csak meg: azok, akik
ma folyamatosan függetlennek mondják magukat, mi mindent tesznek
meg egy ösztöndíj elnyeréséért. Az is politikai állásfoglalás,
ha valaki kiábrándultságból nem megy el szavazni. A függetlenségnek
a legfontosabb része, hogy anyagi és egzisztenciális értelemben
ne függjünk a hatalomtól, mert különben folyamatos öncenzúrára
kényszerítjük magunkat. Az öncenzúra és a mai fiatalokra különösen
jellemző konformizmus pedig a szabad alkotásnak, gondolkodásnak
válik a kárára. Ezért sem születnek ma nagy irodalmi művek.
-Más országokban tapasztalható ez a függetlenség?
- Ha csak a posztkommunista országokra figyelünk, irigykedve láthatjuk,
hogy például a lengyel belpolitikai helyzetet és szellemi életet
nem is lehet összehasonlítani a mienkkel. Annyira rossz
helyzetben, mint mi vagyunk – szinte minden téren – egyetlen
egy volt szocialista ország nincs ebben a közép-európai térségben.
Abszurdum: kimegyek Kolozsvárra, és az ottani magyar barátaim
arról győzködnek, hogy költözzek át, mert sokkal jobban járok:
magyarként, kisebbségiként, szellemi és anyagi értelemben is.
-Beszéltünk már
az értelmiségi szerepről…A konzervatív értelmiség előállt
mára egy értelmes programmal, vagy csak sérelmeit sorolja? Több
ún. jobboldali művész még az Orbán-kormány kultúrpolitikáját
is csapnivalónak tartja.
-Hazánkban 2003-tól a kulturális tárca élén több változás
is történt. Hiller után Bozóki, majd újra Hiller jött. A
minisztérium nevét is megváltoztatták. Az elmúlt 4 évre
visszatekintve folytonosságról vagy mozaikszerűségről beszélhetünk?
Bozóki megpróbálta-e pótolni Hiller mulasztásait, s Hiller
ott folytatta-e, ahol elődje abbahagyta?
-A minisztériumnál nem csak névváltozásról
van szó, hanem arról, hogy megszűnt a kulturális tárca önállósága.
Ez igen lényeges! Szakigazgatási probléma, hogy szűkültek a
kulturális érdekérvényesítés lehetőségei. Tudjuk: egy költésvetési
törvény előkészítésénél a kormányon belül is komoly „mérkőzések”,
viták zajlanak. A mai, szerteágazó, bonyolult közigazgatásban
hatékonyabb tud lenni egy önálló minisztérium. Jelenleg csupán
egy kulturális szakállamtitkári poszt van az OKM-en belül.
Az NKÖM neve valóban nem volt szerencsés. Itt nem a
nemzeti jelzővel van a gondom, hiszen a kultúra, az oktatás és
nevelés ügye túlmutat az ország határain, tehát a nemzet ügyéről
van szó. A kulturális politikának – képletesen szólva –
nemzetpolitikai feladatai vannak. Az örökségvédelemmel már
vannak problémák, hiszen a kortárs viszonyokat kevésbé fejezi
ki. Egy kulturális minisztériumnak a művek születését is segíteni
kéne.
Térjünk rá a miniszterekre. Egy biztos: a
rendszerváltás óta a legkoncepciózusabb miniszter Bozóki András
volt. Nem véletlenül támadták őt, hiszen a legrosszabb
koncepciók az ő nevéhez kötődtek. Mindaz, amit ő képviselt,
a nemzeti kultúrában gondolkodók szempontjaival és elképzeléseivel
ellentétes volt. Elfogadom, hogy a rétegkultúrákat is támogatni
kell, de azt nem, hogy a nemzeti kultúra a szubkultúrák összessége.
Az sem érvényes, hogy egyformán kell támogatni a piac által
előnyben részesített és az általa nem preferált dolgokat.
Bizonyos értelemben folytonosság van a tárcánál, mert Bozóki
egyértelműen liberális kultúrpolitikájához képest olyan
nagy eltolódásokat Hillernél sem látok. A folytonossághoz
tartozik, hogy 2002 óta a minisztérium működésének a hasznát
néhány preferált és támogatott szerzőn kívül igen kevesen
érzékelhetik. Nem csak a művészetről van szó, hanem a közművelődésről
is. Gondoljunk bele: milyen problémákkal küzdenek a vidéki művelődési házak!
-Kötetében sokat
idézi gróf Klebelsberg Kunót, aki mindig kihangsúlyozta a kultúrpolitika
függetlenségét. Ez a kultusztárca függetlenítését is
jelentheti?
-Nem, hiszen ennek csupán részbeni megvalósításához is
egy Klebelsberg formátumú politikus kellett. A jelenkori magyar
kultúrpolitika egyik fő problémája, hogy alig művelik
nagyformátumú emberek. Vannak kivételek: Andrásfalvy Bertalan
és Hámori József, de rájuk is elsősorban tudósként és nem
közigazgatási szakemberként, valamint kultúrpolitikusként
lehetünk büszkék. Klebelsbergnek persze szerencséje is volt,
mert nem csak négy évig állt a tárca élén - hiszen Bethlen pártja
több választást is megnyert -, így meg tudta valósítani a
terveit. A független kultúrpolitikát viszont most is meg
lehetne valósítani. Hogyan? Egyrészt garantálni kell bizonyos
intézmények függetlenségét. Így a Magyar Tudományos Akadémiáét,
a tudományos kutatóhelyekét, az egyetemekét, s a művészeti
intézményekét. Ne szóljon bele a politika egy rektorválasztásba,
s mondvacsinált okokkal ne ültessen gazdasági tanácsot egy
egyetem nyakára. Nyilvánvalóan a fenntartónak joga megmondani
azt, hogy ki vezesse a hozzá tartozó színházat, múzeumot, művelődési
házat, de abba már ne szóljon bele, hogy ki rendezze az adott
darabot.
-Kóka János véleménye
szerint a kultúra nem más, mint áru. Árulni – ezt már én
teszem hozzá – a piacon szoktak. A piacon pedig verseny van.
Lehet-e úgy versenyezni, hogy pl. a Hócipőt támogatja az állam,
míg a Szépirodalmi Figyelőt nem?
|