vissza a főoldalra

 

 

 2007.10.05. 

Volt egyszer egy Nemzeti

Szersén Gyula színművész 1940. november 22-én született Budapesten. A Színház –és Filmművészeti Főiskolán 1965-ben kapott oklevelet, de már 1958-tól szerepelt az Állami Déryné és a Vígszínház színpadán. 1965-től 2002-ig a Nemzeti Színház tagja. Elegáns színpadi jelenség, korábban a fiatal hősöket, a jelentős jellemfigurákat állította színpadra. Sok filmben és tv-játékban szerepelt. Jászai Mari-díjas (1986). Színházi szerepei – a teljesség igénye nélkül - : Ephesusi Antipholus (Shakespeare: Tévedések vígjátéka); Páris, Montague (Shakespeare: Rómeó és Júlia); Stokes (Németh L.: Husz János); Tar Dezső (Örkény I.: Sötét galamb); Gaston (Wesker: A konyha); Hunyadi László (Vörösmarty: Czillei és a Hunyadiak), Dr. Kopjáss István (Móricz Zs.–Thurzó G.: Rokonok); Vidal (Illyés Gy.: Tiszták); Vazul (Szörényi L.–Bródy J.: István, a király); George McBrain (Griffiths: Komédiások); Bálint (Goethe: Faust); Tarkainges (Kornis M.: Halleluja); Adrian (Shakespeare: A vihar); Fejedelem (Vörösmarty M.: Csongor és Tünde); Gergely páter (Márai: Kassai polgárok); Don Salluste de Bazan (Hugo: A királyasszony lovagja); Mr. Chasar (Karinthy F.: Leánykereskedő); Oronte (Moliere: A nők iskolája); Robert Stuart (Emmet Lavery: Az úr katonái). Filmek:; Királygyilkosság; Uborkafa; Sodrásban; Így jöttem; Hekus lettem; Hogyan szaladnak a fák; Szegénylegények; Szívzűr; Rossz emberek; Fényes szelek; Képzelt beteg; Tündérlaki lányok; Villon. Tv-sorozatok: Petőfi; Széchenyi; Rózsa Sándor.

 -Ötéves volt a főváros ostroma idején. Vannak emlékképei abból az időből?

 - Csupán halványak. Apám, aki kerékpár és varrógépműszerész volt, katonaként szolgált a II. világháború alatt. Egy műszaki alakulthoz osztották be. A világégés alatt csak akkor láthattam, amikor szabadságon volt. Édesanyám, aki varrónő volt, 1945. január 5-én szülte meg második gyermekét. A háborús időszak alatti terhesség édesanyámat nagyon megviselte; 1947-ben elhunyt. Az ostrom alatt a rákosszentmihályi Ida utcában egy olyan házban laktunk, amelynek hatalmas udvarán hol az egyik, hol a másik hadsereg adott alakulata tanyázott. Románok, magyarok, németek, oroszok főztek és abrakoltattak ott. Odahordták az összes szerzett, lopott holmit. Csak az egyenruháról tudtam megismerni, hogy az illető melyik hadsereg katonája.

 -Édesapját a háború után érte valamilyen retorzió?

 -Mivel amerikai fogságba került, gyanús elemnek számított, így nem tudta folytatni mesterségét. A konjunktúra miatt átállt vaskémény szerelőnek, ugyanis téglakémények nagy részét lebombázták a háború alatt. A magánszektorban dolgozott. Nagyapámé volt a cég, s családi vállalkozásként bedolgoztak. Nem tiltották meg az ún. maszekolást, mert munkájukra szükség volt a háború utáni időben.

 -Édesanyja halála után ki segített a gyermekek nevelésében?

 -1945-től két házvezetőnk volt, majd ’49-ben – akkor már tízéves voltam - édesapám újra megnősült. Nagy volt a korkülönbség apám és az új asszony között.

 -Könnyű volt megszoknia ezt a szituációt?

 -Nem. Nagyon nehéz volt. Abból a családból 18 éves koromban el is kerültem. Második féltestvérem születése idején már önálló életet éltem.

 -Ki, vagy mi adta meg az indító lökést a színpad irányába?

 -A Corvin Gimnáziumba jártam középiskolába, ez akkor egy nagyon híres és humán beállítottságú intézmény volt. Ógörögöt és latint is tanítottak. Ott ért minket ’56. Az indíttatást a gimnázium irodalmi köre adta. Már akkor nagyon sokszor szavaltam verseket, s felléptem a színjátszó kör rendezvényein. A színpad irányába „terelt” a templomi liturgia is. Általános iskolás korom óta vallásos közegben nevelkedtem, hatévesen már ministráltam. A ministránsruha volt az első „jelmezem”. Annál szebb színpadot, díszletet, zenét és világítást, ami a templomban van, el sem lehet képzelni. A színpadi kép sokat jelentett számomra. Nagyon keveset jártam Operába, de emlékszem Oláh Gusztáv színpadtervére, s arra is, hogy a függöny szétnyílása után magát a díszletet tapsolták meg. A Nemzeti Színházban is megfigyelhettem ezt Varga Mátyás díszleteivel kapcsolatban.

 -Szerepelt pásztorjátékokban is?

 -Hogyne. Játszottam betlehemi játékokban, sőt a templomi kórusban is énekeltem.

 -Gimnazistaként már elhatározta, hogy színész szeretne lenni?

 -Igen. Nagyon szegény családból származom, otthonunkban kevés könyv volt, így a cserkészkönyvtárba jártam. Még azt a fajta a szépirodalmat olvastam, ami már nincs divatban. Az általam olvasottak nagy részét már csak antikváriumban lehet megtalálni. Ezek a könyvek meghatározták morálomat, életritmusomat.

 -Fellépett iskolai ünnepélyeken is?

 -Igen, és az egyik ilyen fellépésemnek súlyos következménye lett. 1957. március 14-én az iskolai ünnepségen elszavaltam Petőfi A nemzethez c. költeményét. Ebben van néhány olyan sor, ami nem tetszett azoknak, akik 1956 óta árgus szemekkel figyelték tevékenységemet. Aznap négy diáktársammal együtt letartóztattak. Megtalálták addigra azt az 1956. október 23-án készült fotót: egy teherautó platóján állunk a Sztalin-szobor ledöntésekor. Bolond fejjel, nem számítva a következményekre - rajtunk volt a Corvin-emblémás diáksapka. Nem igazán tudtak mit rám bizonyítani azon kívül, hogy ott voltam, így három nap múlva el is engedtek.

 -’56-ban ki hívta ki az utcára?

 -Október 23-án tanítási nap volt Mátyásföldön. Az órák után HÉV-vel hazamentünk, s a rádióból értesültünk arról, hogy valami készülődik. Délután jött egy osztálytársam azzal: megindult egy mozgalom, melyet fiatal egyetemisták szerveznek. Beutaztunk az események helyszínére, a Baross téren csatlakoztunk a tömeghez és csakhamar odakeveredtünk a barátaimmal a városligeti Sztalin-szoborhoz. Akkor már javában bontották, a nyakában drótkötelek lógtak, amelyeket egy teherautóhoz erősítettek. De az üres teherautó nem boldogult a súllyal, ezért a sofőr szólt néhányunknak, hogy szálljunk fel a platóra nehezéknek. Így sikerült ledönteni a generalisszimuszt. Az utolsó HÉV-vel haza is mentünk. Semmiféle fegyveres akcióban nem vettem részt.

 -Sosem dicsekedett ezzel a „forradalmi múltjával”. Mi ennek az oka?

 -1956-os cselekedetemet nem tartom forradalmi tettnek. Elveim vannak, melyekhez ragaszkodom. Nem vagyok az a fajta figura, aki mindenhova bekopogtat, hogy előnyökhöz jusson.

 -’56 az oka annak, hogy eddig „csak” Jászai-díjban részesült?

 -Történt, hogy Pozsonyban turnézott a Nemzeti Színház. Az előadáson ott volt Aczél elvtárs is, aki a közreműködőkkel kezet fogott. Bemutatkoztam neki; mire ő: Aha, maga az a Szersén! Később volt igazgatómtól megtudtam, hogy a káderlapomra valami bizonyosan rákerült, mert Aczél György húsz éven keresztül kihúzta a nevemet a Nemzeti Színház kitüntetésre felterjesztett művészei közül. Csak miután őt leváltották, 1985-ben kaptam meg a Jászai Mari-díjat, pedig kilencszer voltam felterjesztve.

 -Már 19 évesen játszott a Déryné Színházban. Ki hívta oda?

 -Senki sem hívott, egyéni elhatározásom volt. Előtte a Rákosfalvai Egyesült Gyógyszergyárban klorocidot gyártottam, mint frissen érettségizett fiatalember. Nagyon veszélyes munkahely volt. Közben felvételiztem a Színművészetire. Politikai felvételi is volt akkoriban, s mivel a gyárból nem kaptam jó minősítést, így otthagytam ezt a munkahelyet, és elmentem díszítőnek a Déryné Színházba. Ábrahám Pál Hawai rózsája c. operettjében már egy kis szerepet is játszhattam. Történt: megbetegedett az egyik színész, s beugrottam egy nagyobb szerepre. Ezt követően átminősítettek színésszé. Még ezt megelőzően Vecsésen a Jókai Szabadtéri Színpadon több darabban játszottam, így az Aranyvirágban, a Bástya sétány 77-ben és a Nők iskolájában is. Ezt a nyári szabadtéri rendezvényt, melyben félamatőr társulatok léptek fel, a Földművesszövetkezetek Országos Központja finanszírozta. 1960-ban elhívtak a Vígszínházba, mint segédszínészt kisebb szerepekre. A Vígszínházban Tordy Géza játszotta az Aki szelet vet c. drámában az egyik főszerepet. Mivel kibicsaklott Tordy lába, s vérömlenyt kapott, így be kellett ugranom ebbe a szerepbe. Sikerem volt, mert ezután hét nagyobb szereppel jutalmaztak meg. Az 1960-as rehabilitáció után, 1961-ben már nem is kellett felvételiznem, hanem a Vígszínházból egyenesen felvettek a Színművészetire. Szerencsémre, amikor mi végeztünk, akkor oldották fel a kötelező „két év vidéket”, így Pesten maradhattam. Igaz, a Madáchban voltam gyakornok, a Nemzeti Színházba kerültem Marton Endre, Both Béla és Major Tamás kérésére.

 -Mi volt az első alakítása a Nemzeti Színházban?

 - Tennessee Williams Az ifjúság édes madara c. művében játszottam Stuffot a Katona József Színházban, ami akkor a Nemzeti kamarája volt. Később Tom Juniort is alakíthattam. Ez volt az első és utolsó találkozásom Mezey Máriával. A férfi főszerepet Sinkovits Imre játszotta.

 -A diploma után rögtön a Nemzeti Színház tagja lett. Milyen érzés volt először belépni a művészbejárón azzal a tudattal, hogy ebben a teátrumban valóban a nemzet színészei dolgoznak?

 -Az év tavaszán robbantották fel a színház épületét, mikor végeztem, így egy nem létező Nemzeti Színházhoz szerződtem. Először a jelenlegi Thalia Színház helyén játszottunk, majd 1966-ban kerültünk a Hevesi Sándor téri épületbe, amely most Pesti Magyar Színház. Már a Hevesi téren játszhattam el életem első meghatározó főszerepét, Hunyadi Lászlót a Czillei és a Hunyadiakban. Bármerre néztem a színpadon, mindenütt Kossuth-díjas művészt láttam. Lukács Margittal, Kállai Ferenccel, Agárdy Gáborral és Szendrő Józseffel játszhattam együtt. Ez a szerep nagy megtiszteltetést jelentett számomra. Vörösmartynak ezt a darabját majdnem 250 alkalommal játszottuk. Még Helsinkiben is turnéztunk vele. A régi Nemzeti Színház hosszú évekig támadások kereszttüzében állt. Nem volt véletlen a robbantás; örökös igazgatóváltozások jellemezték az ott töltött évtizedeimet - hét igazgatóm volt a negyven év alatt. A hatalom mindent elkövetett annak érdekében, hogy a Nemzeti ne tudjon rendesen működni. Korosztályom majdani sírba szállásával lassan elmúlik a színház eredeti szellemisége is.

 -Hogyan lehetne definálni ezt a szellemiséget?

 -Nehezen…Marton Endre volt az első, aki behozta a nyugati irodalmat, de leporolt sok olyan magyar klasszikust is, ami hihetetlen nagy sikerrel ment a színházban. Ide tartozik a már említett Vörösmarty dráma, a Csák végnapjai és a Mózes is. Az utóbbi négyszázszor ment a teátrumban.

 -Nem érzett keserűséget azért, mert nem hívták el a Duna-parti teátrumba?

 -Miután tabula rasa történt, senkit sem szerződtettek a régi társulatból. Érdekes: soha nem olvastam az új Nemzeti működéséről – gondolom, mert nem is jelent meg - egy elemző cikket sem. Ott is eljátszottak elég sok magyar klasszikust. Kíváncsi lennék: mennyi előadást értek meg, milyen volt a közönség reakciója, milyen volt a kritikai visszhang? Mélyen hallgatnak mindenről. Miért e hallgatás? Míg egy musical fogadtatásáról örömódákat zengnek, addig az új Nemzeti klasszikus magyar darabjainak bemutatóit síri csend kíséri. Tán nem akarnak valakit egyesek rossz színben feltüntetni?

 -Mikor létrejött a Pesti Magyar Színház, már nyugdíjas volt?

 -Igen. Még eljátszottam azokat a szerepeket, melyekre leszerződtem, majd elhagytam a teátrumot. Ez már nem az én színházam volt. Feleki Kamill még 1986-ban nyilatkozta azt a Képes Hét 36. számában, hogy a színház, mint olyan megszűnt. Ez a nyilatkozatot bekereteztettem; ott lóg a falon az íróasztalom felett. Igaza volt, mert elvesztették a színházak a profiljukat. Azelőtt a néző tudta: ha elmegy egy adott teátrumba milyen típusú darabokat láthat. Tessék csak kinyitni a Pesti Műsort! Musical, operett, táncszínház! Csak elvétve találkozhatunk klasszikus darabokkal. A Pesti Magyar Színház másfajta színészetet kíván és másfajta igényeket akar kielégíteni, mint a régi Nemzeti. Nem mondom azt, hogy egy színésznek nem kell tudni énekelni és táncolni. Én még tanultam lovagolni, vívni, sőt társastáncot és szalontáncot is.

 -Kényszerült-e valaha művészi kompromisszumra?

-Soha. Nem is voltak szerepálmaim. Egy hármas törvényem van: pontosság, kondicionáltság és felkészültség. Ma is koncentráltan mindig az aznapi munkára figyelek. Nem szabad sírni, hosszú időre előre tervezni, mert az álmodozások általában csalódással szoktak végződni. Manapság szokás másoktól várni azt, hogy elérjünk egy bizonyos szintet. Hamvas Béla írta egyszer: „ Társadalomnak nevezzük azt az emberi közösséget, amelyben mindenki abból él, hogy a másiktól saját elintézetlen ügyeit kéri számon.”

 -Ha már a kondíciót említette…Jól tudom, hogy fiatal korában szeretett focizni is?

 -Hogyne, még negyvenévesen is. Majdnem minden vasárnap játszottunk, és szerdán a BVSC-pályán edzőmeccs is volt. A Színészválogatott tagja voltam. Tavaly – a 80 éves a Színészválogatott rendezvény alkalmából – az Elektromos pályáján névre szóló dresszt kaptam.

 -Nem csak színházban lép fel, hanem pódiumokon is…

 -Hála Istennek volt egy olyan beszédtanárom, Gáti József, akinek ma is áldom a nevét. Kiváló pedagógus volt, megtanított a verselemzés csínjára-bínjára. Mikor kijöttem a főiskoláról 300 verset tudtam. A színház után a legnagyobb szerelmem a pódium, a versmondás. Miután eljöttem a Hevesi térről főleg pódiumesteken lépek fel, de játszottam színdarabokban is Hódmezővásárhelyen, a Karinthy Színpadon, a Piccoloban és Budaörsön is. Igaz, már csak módjával, és csak azokra a szerepekre mondok igent, melyeket szeretek. Régebben sokat hívtak a Rádióba is, de az átszervezések és a pénzhiány miatt sok műsor megszűnt, így ma már csak archívumról vagyok hallható.

 -Tehát nem unatkozik, és akkor a szinkronról még nem is beszéltünk…

 -Azt, hogy a szinkront megtanultam szintén Gáti Józsefnek köszönhetem. Ma már fejlettebb technikával dolgozunk, mint régebben, így felgyorsult a tempó. Mivel rengeteg TV-csatorna van hazánkban, szinte törvényszerűleg a mennyiség lett a meghatározó a minőség rovására. Szerencsére kiváló külföldi színészeknek „kölcsönöztem” magyar hangot. Charles Bronson, Anthony Hopkins, Michele Placido és David Shucet szinte már „hozzám nőttek.”

 -Két hónappal ezelőtt jelent meg egy ú.n. hangoskönyv, egy CD, melyen Wass Albert Elvész a nyom c. regényét mondja el Szersén Gyula. Egy 17 órás hanganyagról van szó. Nem lehetett egyszerű munka…

 -Több hónapig dolgoztunk a lemezen. Ki kellett munkálni azt, hogy a különböző figurák miként szólalnak meg. Magát a művet egy kiváló könyvnek tartom. Hat ember élettörténetén keresztül láthatjuk Európa sorsfordulóját, melyet a társadalmi, történelmi változások és a háború okozott az emberekben, nemzetekben és országokban. Kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz a fogadtatása, hiszen nagy figyelem kell 17 órát végighallgatni.

 -Minden ember életében előfordulnak rossz dolgok. Hogyan keres megoldást?

-Nyugdíjasként már csak májusig dolgozom, majd lemegyek a Velencei - tó partján lévő kis nyaralómba, ahol akkumulálódni tudok. Amiket a munkával teli hónapokban nincs időm elolvasni, azokat összegyűjtöm, és leviszem a nyaralóba. Őszre annyira feltöltődök : alig várom, hogy dolgozhassak. Addig szabad élni, amíg dolgozni tud az ember.

-Ez azért kegyetlenül hangzik…

-Elismerem, de ez nem csak az én megállapításom. József Attila írja ugyanerről a gondolatról 1937-ben a Hazám c. versében – direkt rövidítve mondom - : „édes Hazám, fogadj szívedbe, hadd legyek hűséges fiad!… adj emberséget az embernek. Adj magyarságot a magyarnak… Hadd írjak szépet, jót – nekem add meg boldogabb énekem!”

Medveczky Attila