2007.10.12.
Minőségrontás
Schnell
Ádám színművész
1964. január 29-én született Budapesten. A Színház és Filmművészeti
Főiskola elvégzése után 1989-ben a Madách Színházhoz szerződött.
1996 óta a József Attila Színház tagja. Klasszikus drámákban,
vígjátékokban a szereppel azonosulni tudó, szuggesztív előadásmódjával
tűnt föl. Fontosabb színházi szerepei: Malvolio (Shakespeare:
Vízkereszt, vagy amit akartok), Rendőrkapitány (Müller P.:
Szemenszedett igazság), Ephesusi Antipholus (Shakespeare: Tévedések
vígjátéka), Jaques (Shakespeare: Ahogy tetszik), Wurm, titkár
(Schiller: Ármány és szerelem), V. Károly (Háy: Mohács), Író
( Havel: Audencia), Tanár (Sebastian: Névtelen csillag), Fisby
kapitány (John Patrick: Teaház az Augusztusi Holdhoz), Stetner
úr (Molnár Ferenc: Az üvegcipő), dr. Sárkány (Molnár
Ferenc: Doktor úr), Csacsinszky Pál (Szép Ernő: Lila ákác),
Donald (Mart Crowley: Fiúk a csapatból), Hagymaőfensége (Weingarten:
Nyár), Dani kacsa (Csukás István: Ágacska), Joris, inas (Deval:
Francia szobalány), Florindo (Goldoni: A hazug), Brindsley Miller
(Shaffer: Black Comedy), Izom (Spiró : Vircsaft), Mark, Tom (Neil
Simon: Luxuslakosztály), Zoltán (Békés Pál: Pincejáték),
Asztalos úr (László Miklós: Illatszertár), Lloyd Dallas (Frayne:
Ugyanaz hátulról), Camille Sevigné (Marcel Achard: A bolond lány),
Londiner (Ken Ludwig: Botrány az operában), Leo Clark (Ken
Ludwig: Primadonnák), Szórády Bubi (Fejes Endre : Vonó Ignác),
Algernon Moncrieff (Oscar Wilde: Bunbury), Philinte, Alceste barátja
(Moliere: A mizantróp), Edmund Tyrone (O'Neill: Hosszú út az éjszakába),
Simon (Beaton: Mosolykommandó), Frank Foster (Alan Ayckbourn:
Hogy szeret a másik), Szekeres Tivadar, sikkasztó (Rejtő: Vanek
úr Afrikában), Pelleg István (Darvasi László: Szabadság-hegy).
Tv-filmek: Sülve-Főve, Szökés, Mohács, Szomszédok, Fekete méz,
Légköbméter, Mária evangéliuma. Film: VII. Olivér, Szabadság
az alagút felé. A József Attila Színház társulata két
alkalommal neki ítélte a József Attila –gyűrűt. 2004-ben Nívó-díjjal,
2007-ben Kaló Flórián Emlékdíjjal jutalmazták.
-Mikor
döntötte el, hogy Thalia papja szeretne lenni?
-Viszonylag későn:
harmadikos gimnazista koromban. Előtte indultam szavalóversenyeken,
és általánosban iskolai darabokban szerepeltem. A Kis herceg címszerepét
is eljátszottam. Úgy tűnik predesztinálva lettem arra, hogy színművész
legyek, hiszen egyik nagyapám is az szeretett volna lenni, de később
görög-keleti pap lett. Édesanyám pedig az ’50-es években
megpróbált felvételizni a Színművészetire, de sikertelenül.
Azóta verseket ír, s azokat fantasztikus energiával és tehetséggel
tudja elmondani.
-Tehát iskolás
korában vonzódott az irodalom felé?
-Igen, de arról,
hogy színész leszek csak 17-18 éves koromban döntöttem.
-Harmadikos
gimnazista kora óta tudatosan készült a Színművészetire?
-Igen. Akkoriban 12-15 verset kellett vinni és 5 színdarab
részletet. Ezeket otthon sajátítottam el. Felkészültem,
elmentem vizsgázni, de nem vettek fel.
-Amikor színdarabrészleteket
tanult, elképzelte magát pl. Otellóként vagy Hamletként?
-Persze. Cyranót vittem nagy szeretettel, részint az orrom
miatt, részint, mert egy nagyon jó részlete Rostand darabjának
az orr-monológ. Nagyon sok színt lehet belevinni.
-Csak harmadszori próbálkozásra vették fel. Addig
dolgozott valamit, vagy otthon tanult?
-Fülembe jutott, hogy a Nemzeti Színháznak van egy kiváló
stúdiója, így oda felvételiztem. A híres beszédtanár, Montágh
Imre felvételiztetett. Bodnár Sándor, rendező, színházi
oktató volt a stúdió vezető tanára. Amikor elmondta, hogy
milyennek kell lennie egy színész hozzáállásának a pályához,
majdnem felálltam, s hazamentem azzal: ez nem nekem való. Később
magamévá tettem tanításait, s azóta is azok szellemében élek.
Elmondhatom: hálás vagyok, hogy nem vettek fel elsőre a Színművészetire.
Így két évig voltam a stúdió tagja, majd jött volna a
katonaság, de onnan egy hónap után leszereltek. Ezután
visszamentem segédrendezőnek Bodnár Sándor mellé, és csak
1985-ben kezdtem el a főiskolát.
-Mi volt egy stúdiós
feladata?
-A Hevesi téren statisztáltunk az esti előadásokon olyan
színészóriások mellett, mint Sinkovics Imre, Őze Lajos és
Lukács Margit. Reggel 8 órától beszédórák, mozgásórák
voltak, 10-től a nagyszínpadon próbáltuk a statiszta
szerepeket. Délutánonként pedig mesterségórákon vettünk részt.
Az utóbbiak keretén belül elsőben helyzetgyakorlatokat , második
félévben jeleneteket végeztettek el velünk, második évben
pedig egy komplett színdarabot próbáltunk Bodnár Sándor irányításával
-Ez egy kamaradarab
volt?
-Nem. Goldoni: Chioggiai csetepaté c. vígjátékáról van
szó. 1983-ban nagy sikerrel az Almássy Téri Szabadidőközpontban
mutattuk be a darabot 300-400 ember előtt.
-Ki hívta a Madách
Színházba?
-A főiskolán Szirtes Tamás osztályába kerültem több
stúdiós osztálytársammal együtt. Tehát ő hívott a Madách
Színházba. Már harmadévtől a Madáchban és a Madách Kamarában
egész komoly szerepeket kaptam.
-Mára majdnem zenei profilúvá vált a Madách Színház…
-Igen, de akkor még nem volt ez rá jellemző. Kezdődött
a Macskákkal, majd jött a Mária evangéliuma. Őszintén:
sajnos nem vagyok kimondottan zenés színész. Nagyon irigylem
azokat a kollegákat, akik képességeik miatt zenés darabokban játszhatnak.
-Úgy veszem észre, hogyha egy színház fenn akar
maradni, akkor a musicalek világa felé sodródik. Ez nem jelent
problémát azoknak, akik a klasszikus darabok iránt vonzódnak?
-Nem
tudom, ki hogyan éli meg ezt a folyamatot. Én, mint mondtam
irigy vagyok, mert nincs megfelelő énekhangom. A dolognak van
egy másik vetülete: picit elkönnyül a színházi élet, mert
anyagi megfontolások miatt egyre több zenés produkció születik,
igaz a minőséget próbálják tartani. Sajnos ez a tendencia a
klasszikus darabok rovására megy. A nagy klasszikusok kis nézőszámú
stúdiószínpadokra szorulnak ki, s ezt már problémának
tartom.
-Miért távozott a Madáchból?
- Éreztem, hogy fogy körülöttem a levegő, mert egyre több
zenés darabot vittek színre. Úgy gondoltam: kipróbálom
magamat, hogy mennyit is érek, hívnak-e valahova.
-Hívták?
-Egy ideig nem, de volt olyan, hogy szabadúszóként egy évadban
egyszerre négy színházban játszottam.
-Vidéken is?
-Nem, igaz voltak próbálkozások. Verebes Istvánnal tárgyaltunk
hosszasan, hogy menjek le Nyíregyházára, de ez elsőre különböző
okok miatt nem jött össze. Mire konkretizálták volna nyíregyházi
helyzetemet, a József Attila Színházba hívott el Benedek Miklós,
aki László Miklós Illatszertár c. darabját rendezte meg a teátrumban.
Ennek voltam az egyik főszereplője. Három évig mint vendég játszottam
a színházban, csak azután szerződtettek le. Mielőtt a József
Attila Színházba kerültem volna, leszerződtem az átépítés
folyamatában lévő Tivoli Színházba. Sajnos, mire elkészült
a színház, a társulatot szélnek eresztették. Kiderült, hogy
a fővárosnak nincs pénze egy újabb társulat fenntartására.
-A Hogy szeret a másik? című darab férfi főszereplője
volt a József Attila Színházban. Milyen volt együtt dolgozni
Menzellel, a darab rendezőjével?
-Nagyszerű. Egy fantasztikus élmény volt. Ezt a darabot
Menzel korábban Prágában is színpadra állította. Félsz nem
volt bennem, hanem nagyon vártam a találkozást, mert az a fajta
humor, ami benne él, igen közel áll hozzám. Tudom, Menzel több
darabban megnézett, mert ragaszkodott hozzá, hogy ő válogassa
ki a szereplőket. Bíztam benne, hogy kiszúr engem. Az egész próbafolyamat
alatt kiváló kapcsolatban voltunk. Érdekes: Bodnár Sándor
instrukcióit, a színházról alkotott világát kaptam vissza
Menzeltől is.
-Gondolom barátság alakult ki kettőjük közt, hiszen
2005-ben Menzel meghívta önt prágai otthonába…
-Barátságról azért nem lehet beszélni. Másról volt szó.
Közvetlen, jó kapcsolatba kerültünk. Egyszer látta, hogy
asszisztensével nézek egy Prága-térképet. Kérdezte: miért
van itt ez a térkép. Válaszoltam: május végén feleségemmel
kimegyek Prágába, s azt nézzük, mit érdemes megtekinteni. Felírta
a telefonszámát, s kérte: mindenképp hívjam fel, hogy találkozzunk
a cseh fővárosban. Így pont a házassági évfordulókon
koccintottunk együtt feleségemmel és Menzellel a rendező prágai
házának tetőteraszán. Azóta nem kerestük egymást.
-Játszik színpadon, de több filmben is szerepelt. Van
olyan műfaj, ami jobban közel áll Önhöz?
-Nincs. Sajnos
hangom miatt zenés darabokban nem szerepelhetek, de az már
mindegy nekem, hogy vígjátékban, vagy tragédiában lépek fel.
Sokféle színésztípus van, de alapjába véve kettő. Az egyik
az, aki roppant erős személyiségként a szerepeket magára húzza.
Kapásból Básti Lajost tudnám ebbe a típusba sorolni. Ő
minden szerepében Básti Lajos volt. A másik típusú színész
inkább a szerepekbe bújik bele. Itt Őze Lajos nevét említhetem.
Ő a figurákat dolgozta ki. Jómagam inkább a második kategóriába
tartozok bele. Emiatt nincs nálam olyan kérdés: mit szeretek
jobban…A jó szerepeket és a jó színdarabokat szeretem,
azokat, amelyeknek üzenetük van.
-Manapság nem beszélhetünk „politikus darabok” játszásáról.
A rendszerváltás idejében, s ’89 előtt még a „sorok között”
lehetett üzenni a nézőknek. Ez valahogy a színházművészetben
megváltozott. Nincs politikus színház, ami nem is biztos, hogy
baj, mert a színháznak nem feltétlenül dolga a direkt politizálás.
Bizonyos értékek mellett viszont ki kell állnia. Ilyen a kultúra,
a nyelv, ifjúságnevelés. Sőt az emberiség nevelése is. Olyan
felnőtteknek szóló történetek vannak a színházirodalomban,
amiket érdemes egy előadás alatt elmesélni. Arról is érdemes
beszélni, hogy bármilyen politikai beállítottságú is egy fővárosi
színigazgató, most nincs miből pluszban kapni. Olyan gazdasági
helyzetben vannak az önkormányzatok, hogy nem lehet onnan kijátszani
a plusz forrásokat. Tavaly a fővárosi önkormányzatnál nagyon
sok pénzt el akartak venni a színházaktól. Valljuk be: a
budapesti színházak többségének élén a bal-liberális oldal
támogatói álnak. Ennek ellenére a saját oldaluk ellen kellett
politizálniuk a színház érdekében és az ellenzékben lévő
Fidesz-KDNP segítségével tudták csak megszavaztatni a színházak
számára a kedvező költségvetést.
-Milyen
perspektívája van ma egy fiatal színésznek Magyarországon?
-Manapság sok színész rendez is több-kevesebb
sikerrel. Önnek ez sosem jutott eszébe?
-Még nem, igaz tudok rendezői módon gondolkozni, s mindig
együttműködő vagyok az adott rendezővel. Hozom a saját ötleteimet,
amiket gyakran el is fogadnak. Ahhoz viszont, hogy önállóan
rendezzek meg egy darabot még nem jutottam el.
-Ön szerint 1990 óta csökkent, vagy nőtt a színészet
presztízse?
-Jól érzem magam
a bőrömben. Tény, hogy a színházak nehéz helyzetét mi is
megérezzük. Ha most a csúnya anyagiakról beszélünk, el kell
mondani, hogy a szinkron és a színházi fizetések évek óta
ugyanolyan színvonalon vannak. Természetesen a szerencséseknek
emelkedik a bére, de ők vannak kevesebben. Ez egy borzasztó nehéz
helyzet. Többen el is hagyták a pályát megélhetési okok
miatt. A bizonytalanság pedig kihat a színházak létére is.
Medveczky Attila
|