2007.10.12.
Este
(Koltai Lajos filmje)
Koltai
Lajosnak az Este a második nagyjátékfilmje. Kertész Mihály óta
nem akadt olyan rendező, aki tisztán amerikai pénzből és
amerikai színészekkel – ráadásul világsztárokkal –
forgatott volna filmet. Koltai Lajosnak sikerült ezt a nagy
mutatványt bemutatnia. Az Este 15 millió dollárba került, a
felvételek többségét tavaly, Rhode Islandon vették fel. A
film alapötletét Susan Minot 1998-ban megjelent Evening (Este) című
regényéből merítette Michael Cunningham. Az Evening-et mások
is szerették volna filmre vinni, már több forgatókönyv – közöttük
az írónőé is – rendelkezésre állt, de Koltai Lajos egyik
sem felelt meg, de Cunninghamére rábólintott. Minot-nak ezt a
regényét sehogyan lehet megfilmesíteni, mert az idősíkok
olyan gyors ütemben váltják egymást, hogy azokat a film nyelvére
csak bajosan lehetne áttenni. Végül is a forgatókönyv jócskán
eltér a regény cselekményétől, de nem annyira, hogy az írónő
tetszését ne nyerte volna el, amit a stábnál tett kétszeri látogatása
is bizonyít. De a film – és ez az Estére is igaz – mindig
önálló szellemi alkotás, aminek nem kötelessége szóról-szóra
nyomon követni a regény tartalmát. Az Estét ebben az évben, június
elején láthatták először az amerikai nézők, a Massachusett
állambeli Nantucketi Fesztiválon. A díszbemutatót június 29-én
tartották New Yorkban, ezt követően az USA 700 mozija tűzte műsorára.
Magyarországra szeptember végén érkezett meg, 27-étől a
multiplexekben és az art mozikban játsszák. Az Este cselekményének
két főbb időpontja van, az egyik 1953-ra tevődik, Ann ekkor érkezik
legjobb barátnőjének, Lilának a kézfogójára, hogy nyoszolyólány
legyen, és előadjon egy dalt a násznépnek. A másik idősík a
jelen, azaz 2007, amikor Ann a halálán van, és szeme előtt
lepereg ennek az esküvőnek minden szép és szomorú mozzanata.
Az itt történtek döntően befolyásolják mindkettejük életét:
Lila és Ann ugyanazt a daliás legényt, Harrist szereti, Lila
– miután Harris évekig nem viszonozza érzéseit – máshoz
megy feleségül, Annek a lakodalmat követően akad ugyan egy-két
gyönyörű pillanata a jóképű fiúval, de Lila részeges öccsének
szerencsétlen balesete mindent megváltoztat. Ez a tragédia szétválasztja
őket, külön utakon indulnak el. Ann kétszer megy férjhez, de
egyik házassága sem sikerül, válás lesz a vége, mindegyikből
születik egy lánya. Énekesnői ábrándjai lassanként
szertefoszlanak, nagyobbik lánya kiegyensúlyozott párkapcsolatban
él, a kisebbik mindenben, de leginkább önmagában bizonytalan.
Az utolsó perceit élő Ann tiszta pillanataiban felnőtt
gyermekeinek szeretetből, önfeláldozásból példát tud
mutatni.
Az
Estében Amerika legismertebb, A kategóriás színészei láthatók.
Ők mindannyian olyan nagy művészek, hogy dicsérő szavak százait
is megérdemelnék, kitűnő szerepmegformálásukért fölösleges
is az egekbe magasztalni őket. A film különlegessége, hogy az
idős Lilát alakító Meryl Streepnek ugyan csak az utolsó tíz
percben van egy rövid jelenete, de a megszólalásig hozzá
hasonlító lánya, Mamie Gummer személyesíti meg a menyasszony
Lilát. Az ágyhoz kötött, beteg Annt Vanessa Redgrave jeleníti
meg, kisebbik lányát, Constance-ot pedig Natasha Richardson, aki
a valóságban is Redgrave gyermeke. A húsz éves és a
boldogtalan fiatalasszony Annt Claire Danes viszi fel a vászonra.
A férfiak csak afféle kiegészítő szerepet kapnak, a
titokzatos Harrist Patrick Wilson, a folyton pityókás Buddyt
Hugh Danay kelti életre. Az Estén látszik, hogy nemcsak Pados
Gyula az operatőre, hanem a rendezője is az. A film képi
megfogalmazásmódja rendkívül pazar, nem csupán a két nagyobb
idősík – a jelen élénk, a múlt fakó – színkülönbsége
okán, hanem az egyes jelenetek színhatása miatt is. Bizonyos beállítások
képeslapra kívánkoznak, ennek ellenére mégsem giccsesek, erőltetettek,
kimódoltak. Az egész filmben csupán az a mozzanat tűnik kevésbé
kidolgozottnak, hogy miként sodródik el egymástól a tökéletesen
összeillő párt alkotó Ann és Harris. Az Este lassan, szélesen
hömpölygő történetet mond el, amiben semmiféle beláthatatlan
kanyar nincs, minden előre kiszámítható benne. Ez nem ront a
hatásán, sőt inkább emberivé és nézhetővé válik tőle.
Az Estében nincs semmiféle negatív értelemben vett
hollywoodizmus, mégsem unalmas, mert a vászon előtt ülő
elmerenghet azon, mennyi is egy ember, egy nő élete. A Teremtő
ennek az asszonynak csak hetven évet mért ki, de ő ezalatt
semmiféle világmegváltó tettet nem hajtott végre, nem
alkotott semmi jelentőset, még csak önmagát sem tudta megvalósítani,
lánykori álmai füstbe mentek, nem épített karriert, csak
harcolt, küszködött a maga kis hétköznapi
gondjaival-bajaival, felnevelte gyermekeit, igyekezett jó anyjuk
lenni és embert faragni belőlük. Azt adta nekik, amit tudott:
szeretetet, megértést, és ez bizony nem kevés.
Dr.
Petővári Ágnes
|