2007.10.19.
David
Irving nem adja fel
Jó
hír: David Irving, a kiváló brit történész – aki
megtisztelte jelenlétével a MIÉP március 15-i ünnepségét
– tovább fojtatja a második világháború történetének
kutatását. Mint emlékezetes, Irving a tavalyi év végén
szabadult ausztriai börtönéből, ahol több mint egy évet töltött
el. „Bűne” az volt, hogy egy 1989-es beszédében megkérdőjelezte
az auschwitzi gázkamrák létét. Ezzel pedig megsértette az
osztrák törvényeket. És amikor 16 évvel később az alpesi
országba látogatott, azon nyomban letartóztatták. Három éves
börtönbüntetést kapott, amelynek „csak” a felét kellett
letöltenie. Szabadulása után keveset mutatkozott a nyilvánosság
előtt – budapesti látogatása kivételesnek tekinthető. Az
elmúlt napokban azonban számos nyilatkozatot adott különböző
lapok részére. Elmondta, hogy pénzügyi gondjai voltak, és új
lakhelyet is kellett keresnie magának. Gondjai azonban mostanra már
megoldódtak, így tovább folytathatja kutatásait.
Csoda lenne persze, ha nem torzítanák a David Irvinggel
kapcsolatos híreket. Egyes sajtóorgánumok ugyanis legutóbbi
nyilatkozatait úgy magyarázták, hogy a történész „felülvizsgálta
a holocausttal kapcsolatos nézeteit”, és „immár nem tagadja
a zsidók tömeges legyilkolását” a második világháború
idején. Nos, az igazság az, hogy Irving sohasem vonta kétségbe
a nácik gonosztetteit. Ha ellenségei és kritikusai vennék a fáradtságot,
és elolvasnák könyveit – elsősorban is az 1976-ban
megjelent, Hitler háborúja című /magyarra máig le nem fordított/
művét - pontosan tudhatnák, valójában korábban kifejtett nézeteit
hangoztatta most is. Persze vannak közöttük, akik tudják is az
igazat, csak éppen nem kötik az orrunkra. Amit David Irving állított
régebben is, az a következő: Hitler nem tudott a zsidók
programszerű kiirtásáról, nem Auschwitz volt a fő megsemmisítő
tábor, az ottani gázkamrák valószínűleg a háború után épültek,
továbbá a 6 millió zsidó áldozat is erős túlzás. Az utóbbi
napok nyilatkozataiban Irving azt mondta, nem változott a véleménye
a holocausttal kapcsolatban, csupán „kikristályosodtak” a nézetei.
A brit történész azt a meglepő bejelentést tette, hogy föllelt
egy dokumentumot, amelynek hitelessége „80%-ban bizonyos”, és
ennek alapján kijelenthető: 2,4 millió zsidót öltek meg három
lengyelországi koncentrációs táborban /Sobiborban, Belzecben
és Treblinkában/ 1941 és 1943 között. Vagyis
nem Auschwitz volt a tömegmészárlások színhelye. A történész
állítása szerint a parancsot a szerencsétlen zsidók
meggyilkolására Heinrich Himmler adta ki – Adolf Hitler tudta
nélkül. „Elfogadom – tette hozzá -, hogy a náciknak határozott
célja volt az európai zsidók likvidálása”. Irving nem használta
ugyan a holocaust kifejezést ennek a szörnyű programnak a
megnevezésére illetve végrehajtására, de hát mi más ez, ha
nem holocaust? Nem
lehet tehát őt „holocaust-tagadónak” nevezni. Igaz, Adolf
Hitlert nem tartja felelősnek a történtekért, nem szól
Auschwitzról és a gázkamrákról, és 2,4-2,5 millió zsidó
tervszerű meggyilkolásáról beszél a 6 millió helyett. Ráadásul
interjúiban azt is állította, a zsidók maguk is felelősek
azokért a borzalmakért, amelyek velük történtek, sőt
szerinte az elmúlt száz év legtöbb háborújának kirobbantásában
is komoly szerepük volt.
A zsidóság képviselőit David Irving nyilatkozatai mérhetetlenül
felbosszantották. Megszólalt Deborah Lipstadt, az Emory Egyetem
professzora, aki ellen a brit történész 1996-ban sikertelenül
pert indított, mert holocaust-tagadónak nevezte őt. A
professzor-asszony szerint teljesen mindegy, Irving hány millió
áldozatról beszél, így is, úgy is ’”megátalkodott
antiszemita”, akinek nem lenne szabad nyilvánosságot biztosítani.
Lord Foulkes, az Izrael Munkáspárti Barátai elnevezésű brit
szervezet egyik vezetője úgy vélte, „ijesztő még a gondolat
is, hogy tovább folytatja munkásságát”. Mások „szélsőjobboldalinak”
bélyegezték őt, megkérdőjelezve azt is, egyáltalán történésznek
minősíthető-e. Azonban a másik oldalon, a revizionisták táborában
– így nevezik magukat azok a történészek, akik a
„hivatalos” állásponttól eltérő nézeteket hangoztatnak
– is akadtak olyanok, akiket megdöbbentettek David Irving
nyilatkozatai. Egyikük, Michael Santomauro úgy vélekedett, a
brit történész állandóan váltogatja nézeteit a holocaust ügyében,
mostani megszólalásainak célja pedig „hogy minél több könyvét
el tudja adni”. Ugyanakkor Mark Weber a revizionista történészeket
tömörítő Institute for Historical Review nevű intézmény
igazgatója szerint Irving mindig is ellentmondásosan viszonyult
a holocaust kérdéséhez. Azok a nézetek, amelyeket most
kifejtett, visszatérést jelentenek a Hitler háborúja című művében
leírt gondolatokhoz - mondotta. De most akkor David Irving
holocaust-tagadó vagy sem? A kérdés megválaszolhatatlan, mert
senki nem tudja megmondani, ki is számít holocaust-tagadónak?
Az, aki szerint másként zajlott a zsidóság likvidálása, mint
ahogy a „hivatalos” történészek hirdetik?
Vagy aki kételkedik a gázkamrák létében? Vagy aki kétségbe
meri vonni, hogy Auschwitz volt a legfőbb megsemmisítő tábor?
Vagy az, aki felmenti Hitlert a felelősség alól, mondván, a náci
vezér nem tudott semmiről? Vagy aki tagadja, hogy a nácik
tervszerű, tudatos program alapján láttak hozzá a zsidók
megsemmisítéséhez? Roppant nehéz, bonyolult kérdések ezek,
de amíg nem tudunk rájuk választ adni, semmiképpen sem lehet büntető
törvénykönyvbe foglalni a „holocaust-tagadás” tilalmát.
De még azután sem. Elvégre embereket nézeteik kifejtése miatt
mégsem lenne szabad börtönbe zárni egy állítólagos demokráciában.
Véleményem szerint három alapelvet kellene ebben a roppant kényes
ügyben szem előtt tartani. Először is, kétségkívül aljasság,
ha valaki akár tudatlanságból, akár gonoszságból kisebbíti,
tagadja más emberek, más népek tragédiáját. Ugyanakkor joguk
van ehhez – elvégre a szabadság azt is jelenti, hogy az aljas
illetve a buta emberek is kifejthetik nézeteiket. Másodszor nem
lenne szabad politikai, anyagi előnyökre váltani emberek
szenvedését, egy nép ellen elkövetett bűntetteket. Magyarán
csúnya dolog, ha tőkét kovácsolnak a holocaustból. Harmadszor
pedig, tetszik vagy sem, de biztosítani kell a kutatás teljes
szabadságát. Nem csupán képtelenség egy demokráciában börtönbüntetésre
ítélni történészeket, de az sem elfogadható, ha emberek
egzisztenciája, karrierje megy tönkre azért, mert a
holocausttal kapcsolatos kutatási eredményeik, nézeteik eltérnek
a „hivatalos” állásponttól. De hát egyébként sem létezhetne
már „hivatalos” történészi álláspont. Ilyesmi csak
diktatúrákban van. Sajnos úgy a holocaust ügye, mint általában
a zsidóság történelmi szerepével kapcsolatos kérdések nem
csupán érzékenységeket sértenek, de összefüggésben állnak
korunk legfontosabb politikai és gazdasági problémáival is. Ezért
a holocaust körüli indulatok és viták aligha fognak egyhamar
lecsillapodni.
Zábori László
|