2007.10.19.
Tévedések
végjátéka
Kiss
Zoltán színművész
1972-ben született Budapesten. 1997-ben
diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem
operett-musical szakán.
A
középiskola elvégzése után a Toldy Mária Musicalstúdióba járt,
majd táncosként került a Vígszínház West Side Story előadásába,
ahol Eszenyi Enikő segítségével készült fel az akkor még Színművészeti
Főiskola felvételijére.
Már
felsőfokú tanulmányai ideje alatt játszott a Budapesti
Operettszínházban és a Szolnoki Szigligeti Színházban. A
diploma megszerzése után Schwajda György szolnoki társulatához
szerződött, amelynek négy éven át volt a tagja. Közben
folyamatosan játszott az Operettszínházban. Ezután négy évig
a Székesfehérvári Vörösmarty Színház tagja lett, innen hívta
meg Kerényi Miklós Gábor a Budapesti Operettszínház társulatába,
ahol sokáig a társulat állandó tagjaként működött,
jelenleg pedig vendégművészként játszik az operettirodalom
legjelentősebb darabjainak táncos-komikus szerepeiben. Vendégszerepelt
Németországban, Angliában, Hollandiában, Oroszországban és
Japánban. 2004 óta a Turay Ida Társulat produkcióiban zenés
és prózai szerepeket egyaránt játszik. A 2007/2008-as évadtól
a Soproni Petőfi Színház tagja.
Fontosabb
szerepek: Musical: West Side Story - Bernardo, Hair -
Bukowsky, Elizabeth - Rudolf, Valahol Európában - Ficsúr, Hosszú,
Hotel Menthol - Bringa, My Fair Lady - Freddie Operett: Csárdáskirálynő
- Bóni, Leányvásár - Fritz, Marica Grófnő - Zsupán, Sybille
- Poire, Cirkuszhercegnő - Toni, Bob Herceg - Bob, Mágnás Miska
- Mixi, Lili bárónő - Frédi, Cigánybáró - Ottokár,
Luxemburg grófja - Brissard, René, Zsákbamacska - Kelemen Próza:
Kakukkfészek - Billy Bibbit, Döglött aknák - Moór Béla.
- Olvastam: gyerekkora óta vonzódik a színpadhoz. Mi
az, ami megfogta a színházban?
- A pillanat művészete, s az, hogy a színész átadhatja
magát más figuráknak. Tehát a beleélés. Szerettem kiállni a
színpadra, és megmutatni, mit tudok. Hatéves koromtól néptáncoltam,
majd apám megtanított gitározni. Táborokban Beatles-dalokat énekeltünk,
és musical-betéteket. Indíttatásként említhetem: édesapáméknak
egy amatőr zenekaruk volt, s édesanyám elég jónevű
zongorista-családból származik. Milyen kicsi a világ: édesanyám
testvére kísérte zongorán azt a Toldy Máriát, akinél
elkezdtem éneket tanulni.
- Mindig is színész akart lenni?
- Nem. Többször is megpróbáltam elkerülni ezt a pályát.
Autószerelőként végeztem, majd a Műszaki Egyetemre felvételiztem,
de mindig azt éreztem, hogy csak a színpadi szerepléssel tudok
valamivel többet megmutatni saját magamból.
- Hatéves kora óta, a főiskola elkezdéséig néptáncot
tanult. Hogyan lehet az, hogy a posztmodern kor gyermeke nem a
diszkót, a mai táncokat választotta?
- Általános
iskolában néptánc-óráink voltak, s ott megszeretették velünk
ezt a műfajt. Hiszem: a néptánc minden gyermek előnyére válik.
Azt azért senki se gondolja, hogy valami „elvarázsolt”
gyerek voltam, hiszen később eljártam különböző szórakozóhelyekre,
ahol már mai táncokat lejtettem. Színészként nagyon nagy
hasznát vettem annak a ritmikai képzettségnek, amelyre a néptánc
által szert tettem. Nagyon jó csapatszellem jellemezte a néptáncosokat,
sajnos sok munkahelyen már nem beszélhetünk valódi közösségi
létről.
- A néptánc mennyire segítette önt későbbi szerepei
megformálásában?
- Nem elsősorban a megformálásban segített, hanem a színpadi
mozgásban, térérzékben, elhelyezkedésben. Egy táncos-komikusnál
ezek nagyon sokat számítanak. Később, Toldy Máriánál
tanultam dzsessztáncot, s elvégeztem egy szalontánc-iskolát
is.
- Már gyermekként fellépései voltak – így nem is
ismeri a lámpalázat? Hiszen megszokta a színpadot…
- Igen, megszoktam, de lámpaláz mindig van. Azt gondolom,
akkor van baj, ha premier előtt lámpaláz nélkül lépünk a színpadra.
Egyfajta hajtóerőről van szó. Amikor már magával ragadja a
színészt a színpad varázsa, feloldódik ez a drukk, a lámpaláz.
- Autószerelő szakközépiskolát végzett. A Műegyetemre
sikertelenül felvételizett?
- Papír szerint gépjárműtechnikus, -szerelő vagyok.
Sajnos az egyetemhez a középiskola nem adott megfelelő alapot.
Így aztán voltam én a raktárostól a szállítón át a
cukorkaügynökig mindenféle. Az egyetemet rögtön nem adtam
fel, először úgy döntöttem: egy évig a munka mellett készülök
a jövő évi felvételire. Természetesen a néptáncot és a gitározást
nem hagytam abba. Egyszer csak a rádióban meghallottam, hogy a
Toldy Mária Musicalstúdió felvételt hirdet. Jelentkeztem, s
felvettek. Ezután meg sem fordult a fejemben, hogy a Műszaki
Egyetemen tanuljak tovább.
- Addig énekhangját teljesen autodidakta módon képezte?
- Igen. Hála Istennek mindig eltaláltam a hangokat, bár a
kottát csak igen alapfokon ismertem. Ahogy a roma zenészek szokták
mondani: inkább „füles” vagyok, mint „kottás”. Ezt ma már
kissé szégyellem, s igyekszem pótolni a lemaradást. Tehát a
szerepeimet – főleg kezdetben – korrepetitor segítségével
tanultam meg.
- A Toldy Mária Musicalstúdióba járt. Ez azt jelenti,
hogy ún. mindenevő fajta? Népzene, musical, operett, dráma…bármi
jöhet?
- Így van. Hála
Istennek, fizimiskám és színészi adottságaim miatt sok
mindenre vagyok alkalmas. Azért is szeretem a vidéki színházakat,
mert több műfajban is lehetőségem van kipróbálni és
megmutatni a tudásomat. Sopronban a Légy jó mindhalálig
musicallel kezdtünk, s a következő darab, melyben játszani
fogok, Scribe Egy pohár víz c. vígjátéka lesz. Közben
operettekben is fellépek. Szegeden Kálmán Imre Cirkuszhercegnő
c. operettjében fogom énekelni a bonviván szerepet, Mister
X-et. Lassan át szeretnék nyergelni a bonviván szerepkörbe. Úgy
érzem, hangilag megértem rá. Ha választhatnék, akkor nem a
Mister X-szel kezdenék – amely igen nehéz szerep –, hanem a
János vitézzel vagy a Bob herceggel, de hát ez nem kívánságműsor.
- Színészek közül vannak, illetve voltak példaképei?
- A nehezebb műfajban
Páger Antal nevét említeném. Nagyon sokoldalú és modern színész
volt, már a 20. század elején. Egyszerű eszközökkel és
nagyon emberien játszotta a különböző karaktereket. A könnyebb
műfaj művelői közül főleg Latabár Kálmán a példaképem.
De kortársakat is megnevezek: Kalocsai Zsuzsa primadonnát, Benkóczy
Zoltánt, a neves buffo-énekest, és Jankovits Józsefet, aki az
Operettszínházban nagyon sok bonviván szerepet énekelt el, s
akinek előre is hálás vagyok, mert felajánlotta segítségét
a Cirkuszhercegnő főszerepére való felkészülésben. A rendezők
közül Bor József az, aki nagyon sok mindenre megtanított az
operett-játszáson belül.
- Még a musicalstúdióba járt, mikor elhívták táncolni
a Vígszínházba?
- Igen. Az egyik barátom vitt el a vígszínházi próbatáncra.
Ott Ladányi Andrea koreográfus és Eszenyi Enikő, a darab
rendezője beválogatott minket a West Side Storyba, mint táncosokat.
- A Színművészetire Eszenyi Enikő segítségével készült
fel. Így könnyen ment a felvételi?
- A felvételi mindig nehéz, de a művésznő sokat segített
a monológok, versek elmondásában és a különböző zenei
anyagok kezelésében.
- Az operett-musical szakon a táncra nagyobb hangsúlyt
fektetnek, mint a prózain?
- Természetesen. Folyamatosan voltak táncóráink: Molnár
Éva dzsessz-balettre tanított,
Bóbis
László, több táncvilágbajnokság első helyezettje pedig
megtanított minket a szteppre. Jelenleg együtt dolgozunk a
Frankie Brothers együttesben.
- A Valahol Európában c. darabban még főiskolásként
Ficsúr szerepét játszotta el az Operettszínházban. Gondolom,
ez kiugrási pont volt.
- Mindenképpen: ez volt az első főszerepem. A darabot
mindig nagy sikerrel és nagyon nagy lelkesedéssel játszottuk.
Az osztályból több hallgatót is meghívtak a válogatásra,
engem viszont nem. Így felhívtam Szinetár Miklóst: szeretnék
próbát énekelni. Nagyjából ismertem a karaktert és a dalokat
is. Úgy éreztem, ez a szerep testhezálló. Miller Zoli volt a másik
Ficsúr. Később Zolival sokat játszottunk együtt, és sokszor
egyazon karaktereket is.
- A diploma után azonban mégsem a fővárosban, hanem
vidéki társulatoknál játszott. Ez nem bántotta? Hiszen nem
került reflektorfénybe úgy, mint a már említett Miller Zoltán…
- Nem, sőt nagyon örültem, hogy Ladányi Andrea Schwajda
György társulatához vitt le, Szolnokra. Ott már szerepet is
kaptam a West Side Storyban. Szolnokon tanultam meg az operett-játszás
csínját-bínját. Eljátszhattam a Hair Bukowskyját, a My Fair
Lady Freddie-jét, a Leányvásár Fricijét és a Csárdáskirálynő
Bóniját. Régen a főiskoláról kötelező volt lemenni vidékre;
ez mára megszűnt, ami igen nagy baj, mert így sok színésznél
kimarad egy igen szükséges lépcsőfok. Szerencsémre nagyon jó
volt Schwajda ideje alatt a szolnoki színház: szinte az összes
előadás pótszékes volt. Csupa nagy neveket hívtak le vendégművésznek:
a büfében egy asztalnál ülhettem Kállai Ferenccel, Törőcsik
Marival, Garas Dezsővel, Tolnay Klárival és Sinkovits Imrével
is. Egy fiatal színésznek sokat számít, ha ilyen legendás
nagyságokkal kerül egy asztaltársaságba. Egyszer Sinkovits még
sörözni is elhívott. Ezt nagyon kevesen mondhatják el az én
korosztályomból! Vidéki fellépéseim mellett sokat játszottam
az Operettszínházban is. Többek között nagy sikerrel alakítottam
ott a Hotel Menthol Bringa szerepét.
- Ha már Szolnoknál tartunk: hogy fogadta az új
igazgató kinevezését követő fellángolást?
- Mélységesen fel voltam háborodva. Balázs Péter
elismert művész, tehetsége, szakmai pályája megkérdőjelezhetetlen.
Színházigazgatóként még nem volt alkalma bizonyítani: várjuk
meg, mit hoz a jövő, s csak utána mondjunk róla ítéletet.
- Turnézott Németországban
és Japánban is. Igaz, hogy a japánok már-már jobban értékelik
a magyar színház és zenekultúrát, mint mi, magyarok?
- Előfordult, hogy értékrendjével ellentétes
darabban kellett játszania?
- Hála Istennek,
eddig nem volt olyan darab, amelyben ne szerettem volna játszani.
Nem is baj, mert sajnos vagy szerencsére, eléggé őszinte
teremtés vagyok, és sokszor nem tudom magamban tartani a véleményemet.
- Többek véleménye, hogy leáldozott a klasszikus
darabok korszaka. Ön szerint is?
- Azzal nincs baj,
hogy Magyarországon musicaleket is játszanak, de Nyugaton erre külön
épületeket építenek. Európa egyetlen operettszínházában
– a budapestiben – főleg operettet kéne játszani, s nem
musicaleket. Gondoljunk bele: kimegyünk Londonba, hogy megnézzük
a Macskákat. A színháznál azt közölnék velünk: Macskák
nincs, van helyette Marica grófnő. Az egész világon, így a színházakban
sincsenek helyükön a dolgok. Feje tetejére állított világban
élünk. Mindenütt tévedésekkel találkozhatunk, s nem csak a
színházak tája házán. Ország- és társadalomszintű tévedésekről
lehet beszélni.
- 2006 januárjától tagja a Frankie Brothers ének-,
tánc-, swing-együttesnek, Bóbis Lászlóval és Rozgonyi Jánossal.
Mi kell tudni erről az együttesről?
- Produkcióinkra jellemző az
1930-as évek Amerikájának swing-hangulata. Az ének, a tánc és
az előadóművészet frappáns elegyéről van szó. Igényes
zenei anyagot szeretnénk eljuttatni a közönség felé. Terveink
szerint később egy dívával is bővülhet a formáció.
- Tagja a Turay
Ida Színtársulatnak és a soproni Petőfi Színháznak, s játszik
az Operettszínház produkcióiban is. Nem fárasztó mindez?
- Szegedet és Debrecent se hagyjuk ki a felsorolásból! Nem
vagyok panaszkodó típus, de be kell vallanom, hihetetlenül fárasztó
mindez. Persze pozitív fáradtságról van szó, mert jó
produkciókban lehetek benne. Egy kicsit nehéz a „több lábon
állás”, főleg a család, a két gyermek mellett.
- Több sajtóorgánumban lehet arról olvasni: a régi,
szakmailag megbecsült vezetők helyett jönnek az Orbán-párti,
„kevésbé tehetségesek”. Említik: Cseke Péteré lesz
„Kecskemét.”
- Erről nem tudok, de megint csak vissza kell kérdeznem:
miért ne lenne alkalmas a feladatra Cseke Péter? Sokoldalú művész,
ír, rendez, játszik, és az igazgatáshoz is megvan a képzettsége.
Nemrég együtt is dolgoztunk, ő rendezte a hihetetlen nagy
sikerrel játszott Döglött aknákat, melyben Moór Béla szerepét
alakítom. Nem hiszem, hogy attól lesz valaki tehetséges, hogy
egy bizonyos politikai oldalhoz tartozik. Jelenleg nem is nagyon
lehet beszélni politikai oldalakról, hanem erkölcsről és értékrendről.
Ezek hiánya vezet oda, ahol most tartunk.
- Mennyire aktuális ma a Döglött aknák?
- Nagyon, úgy, ahogy az Egy pohár víz is. Tele van áthallásokkal.
A nyíltszíni tapsok tömkelege mutatja, hogy mikor mennyire aktuális
Csurka István műve.
- Ujlaki Dénes művész
úr arra kérdésemre, milyen perspektívája van ma egy fiatal színésznek
Magyarországon, ezt válaszolta: „Ha nekem gyermekem lenne, aki
azt mondaná, hogy erre a pályára akar menni, tűzzel-vassal próbálnám
távol tartani a színészettől. Nem anyagi, hanem elsősorban
erkölcsi dolgok miatt. A színészet mára nagyon kiszolgáltatott
pályává vált. Könnyen szellemi prostituáltakká válhatunk.”
Mi erről a véleménye?
- Teljes mértékben egyetértek vele. Ma a színész könnyen
besétálhat abba a csapdába, hogy nem a valódi értékeit
keresik, nem az alkotó művészt látják benne, hanem jól
megvilágítható díszletelemként használják. A szakmaiság
sok teátrumnál – főleg a fővárosban – néha
nem is feltétel, a szerepeket nemritkán azok kapják,
akiket a bulvársajtó épp felkapott, pedig ez önmagában kevés
a jó alakításhoz. A színpadi alázatnak mára szinte nyoma sem
maradt.
- Ki felelős
mindezért?
- Azok, akik helyzetben vannak. Akik olyan embereket állítanak
színpadra, akiknek semmi közük nincs a szakmához. Ezek a „színészek”
nagyon olcsók, s ha már nincs rájuk szükség, eldobhatók.
Medveczky Attila
|