vissza a főoldalra

 

 

 2007.10.19. 

Gábor Andor: Dollárpapa

(Karinthy Színház)

Buda népszerű színháza. Ez a szlogenje az egykori Haladás moziból átalakított Karinthy Színháznak, ami most szeptemberben kezdte meg a 26. évadját. Valóban igencsak otthonos ez a kis játszóhely, a közönség kedveli, s ezt a tényt az is bizonyítja, hogy teltházak előtt nagyszériás darabok mennek. Az idei első premierjük is az előbb említett kategóriába fog majd tartozni: Gábor Andor Dollárpapa című komédiáját október 4-én mutatták be. Karinthy Márton, a Karinthy Színház művészeti vezetője amúgy is különös figyelmet fordít a 20. század első felében írt vígjátékokra, ezek közül is azokra, amiknek a mondanivalóját időszerűvé lehet tenni. Amíg világ a világ, addig korrupció, megvesztegetés, hivatali, netán rokoni összefonódás, alkalmatlan emberek magas posztokra helyezése, uram-bátyámos, vagy haveri alapon nyugvó pénzjuttatás mindig is volt és mindig is lesz. A Dollárpapa ideális arra a szerepre, hogy napjaink aktuális – többnyire politikai üzeneteivel, vagy morális hiányosságokat mutató – sokakban visszatetszést kiváltót eseményeivel „felturbózzák”, és Vajda Anikó meg Cseke Péter ügyesen ki is használja ezt a párhuzamba állíthatóságot, amikor átdolgozták, azaz korszerűsítették ezt a vígjátékot.

Gábor Andor 1917-ben írta a Dollárpapát, aminek nincs bonyolult cselekménye. Szentmártonban, ebben a poros városkában lakik a Koltay család, ez a tipikus – fenn az ernyő, nincsen kas – dzsentri família. Nyakig ülnek az adósságban, még az ennivalót is fedezet nélküli számlákra veszik, a fűszerestől kezdve az énektanárnőig mindenki készségesen szállít és előlegez nekik. Hitelezőiket azzal nyugtatják meg, hogy összes tartozásukat a nemsokára ölükbe pottyanó örökségből visszafizetik, ugyanis Chicagóban él a dúsgazdag rokonuk, a dollárpapa, aki hatalmas vagyonát rájuk fogja hagyni. Egy szép napon tényleg megérkezik a nagybácsi, akiről Koltayék a dollárpapa fantomképét mintázták meg, egy pillanat alatt kiderül, az idős öregúr olyan szegény, mint a templom egere, és csak azért jött, hogy öregségére valahol meghúzza magát. De Koltayékat nem lehet kibillenteni a dollárpapa nyújtotta illúziókból, és lányuk állástalan kérője, Szekeres doktor egyre csak színezi a dollárpapa legendáját, mesterien felépíti az „imázsát”. Ez a mese túlnő rajtuk, jókorára dagad, sőt egyre cifrább lesz. Dől a pénz a városba, a multinacionális cégek egymás sarkát tapossák, hogy tőkéjüket befektethessék, fellendül minden, az addig álmos kisvárosban csak úgy pezseg az élet, gyárak, hidak, utak, kacsalábon forgó kastélyok épülnek, külföldi befektetők milliókra rúgó beruházásokat eszközölnek. Csakhogy egy idő után kipukkan a léggömb, kiderül, nincs fedezet egyetlen váltó mögött sem. Miután a város összes notabilitásának vaj van a füle mögött, azaz mindenki vastagon benne van a „buliban”, ezért eltusolják az ügyet, sőt továbbfényezik a dollárpapát, mert az összes érdekelt félnek jobb így, és cseppet sem hánykolódó lelkiismeretüket azzal nyugtatják meg, senkinek nem okoztak kárt, ők csak a közösség javát keresték és nézték. A darab egyik nyilvánvaló üzenete, hogy a magyarok erejükön felül költekeznek, vesznek fel kölcsönöket, és mindig reménykednek valamiféle dollárpapában, aki kihúzza őket az anyagi csávából. Az „átkosban” is volt dollárpapánk, akkor úgy hívták: KGST, de az is inkább vinni akart, mint hozni. Most, 2007-ben is van dollárpapája a népnek, ami nem más mint az EU, onnan várja a pénzt. De sajnos Brüsszel is olyan, mint a darabbéli dollárpapa, nem adni akar, hanem kapni. A Dollárpapát Sztankay István alakítja. Valóságos jutalomjáték ez számára, a Karinthy Színház ezzel a szereppel tiszteleg előtte, a közönség sem csalódik benne. A tutyimutyi, pohos Koltay tanár urat Konrád Antal, a nagyravágyó, házsártos Koltaynét Sára Bernadett mesterien viszi fel a színre. Két lányukat Kovács Kata és Sztankay Orsolya jeleníti meg. Szekeres doktort Besenczi Árpád igazán kitűnően állítja a nézők elé. Balázs Andrea a tenyeres-talpas cselédlányt formálja meg. Kisebb szerepekben Lőte Attila, Körtvélyessy Zsolt, Kassai Károly, Németh Gábor, Borbély Sándor látható. Cseke Péter igazán jó, pergő és élvezetes előadást hozott létre, telitalálat volt leporolni ezt a komédiát, mert a mához közelítés egyáltalában nem ártott neki, és a nézők egy cseppet sem érzik erőltetettnek az azonosságokat, harsányan nevetnek a régi panamázásokon, amik ugyanúgy zajlanak le ma is, mint 90 évvel ezelőtt, csak most EU-s pályázatokon nyerhető pénzeknek hívják. Teljesen mindegy, milyen elnevezést kap, akár umbuldának, szocialista összeköttetésnek, EU kohéziós alapból kapható forintnak becézik, a lényegen, a „kéz kezet mos” irányelvre fektetett osztogatáson-fosztogatáson ez semmit sem változtat.

Dr. Petővári Ágnes