2007.10.19.
A
verseny ára
Aki
tud a sorok között olvasni, rájöhetett: az egészségügy
reformjáról szóló vita mögött üzleti és gazdasági érdekkörök
vitája húzódik. Számukra egy a döntő: ki és miképpen
veheti kezelésbe az egészségbiztosítás, több mint 1000 milliárd
forintnyi bevételét. A viták pedig arra engednek következtetni:
a piaci alapon működő magánbiztosítóknak csak akkor áll érdekükben
a betegségmegelőzésre költeni, ha hosszú távra tervezhetnek
a biztosítottal. Itt viszont egy ellentmondásról van szó,
hiszen a biztosítók közötti verseny lényege, hogy az emberek
bármikor új biztosítót választhatnak. Nincs ez másképp a
sokak által földi paradicsomként hitt USA-ban sem. Ray Fishman
közgazdász a közelmúltban a következőket írta: „Felmérések
szerint az amerikaiak jelentős része úgy vélekedik, hogy a
piaci alapon működő több-biztosítós rendszer a felelős az
amerikai egészségügy hibáiért. A magánbiztosítókat okolják
többek között a megelőzés elmaradottságáért. A reform hívei
szerint a biztosítók nem érdekeltek abban, hogy a betegségmegelőzésre
költsenek. Pedig elvileg megérné a megelőzésre pénzt fordítani,
hiszen a kiadások elősegíthetik, hogy később kevesebbet
kelljen gyógyításra költeni.” Természetesen tudjuk, hogy az
Egyesült Államok és hazánk közt – sok dolgot tekintve
szerencsénkre – vannak még különbségek, de nem ártana vigyázó
szemünket most Párizs helyett az USA-ra vetni. Érdekes, hogy
ott nem az ún. baloldaliak és a liberálisok, hanem a másik
oldal kardoskodik a több-biztosító rendszer mellett. „A
konzervatívok alapelve szerint a magánkézben lévő egészségügy
színvonalasabb szolgáltatást nyújt az államnál” – írja
a New Republic. A liberálisok viszont mindig is az állami
szerepvállalás növelésével kívántak javítani az egészségügy
helyzetén. A kormány segítségével akarták elérni, hogy
„az egészségügyi ellátás ne privilégium, hanem állampolgári
jog legyen”. Fishman egy nemrég elkészült, a biztosítóváltás
és a betegségmegelőzés összefüggését vizsgáló tanulmányra
hivatkozik. A dolgozatot jegyző egészségügyi közgazdászok a
cukorbetegség példáján szemléltetik a biztosítók közötti
verseny káros voltát. A betegség korai felismerésével sokszor
meg lehetne akadályozni a súlyos és nagyon költséges
cukorbetegség, vagy legalábbis a szövődmények kialakulását.
A megelőzéshez azonban gyakori vércukorszint-mérés szükséges,
és ez is pénzbe kerül. A biztosítóknak csak akkor érné meg
a megelőzést támogatni, ha hosszú távra terveznének. De itt
van a bibi, s akkora, hogy erre nem elég egy Mickey egeres
sebtapaszt ragasztani. A versengő biztosítótársaságok
minduntalan új biztosítási konstrukciókkal állnak elő. A
tanulmány szerzőinek becslése szerint a biztosítottak 30 százaléka
évenként új biztosítótársasággal köt szerződést. Így
viszont a biztosítóknak nem áll érdekükben az egészségmegóvást
és a betegségmegelőzést támogatni: mire beérne a befektetés,
a biztosított már könnyen lehet, hogy továbbállt egy másik társasághoz.
Felteszik a kérdést: hogyan lehetne a megelőzésben érdekeltté
tenni a biztosítókat? Jó lenne, ha a szövetségi állam is
beszálljon a versenybe. Ha az állam egyszerű és olcsó biztosításokat
ajánlana, akkor talán sikerülne a piacot, vagyis a magánbiztosítókat
is rákényszeríteni, hogy könnyebben átlátható csomagokat kínáljanak.
Így talán csökkenne az átlépések gyakorisága, és megérné
pénzt fektetni a megelőzésbe. Úgy látszik, a betegségmegelőzés
érdekében így vagy úgy, de mégiscsak az államnak kell kordában
tartania a piac láthatatlan kezét.
De térjünk vissza kicsiny hazánkra, ahol A szív világnapján
kiderült: a több-biztosítós modell sem oldja meg a szívkatéterezésre
váró több száz ember helyzetét. Az egészségügyi reform
bevezetése óta több ezren várnak a műtétre - Szegeden van
aki csak jövő májusra kapott időpontot. Mindez azért bír különös
jelentőséggel, mert hazánkban évente 20-25 ezren halnak meg szív
és érrendszeri betegségekben. Az intézmények tehetetlenek -
az egészségügyi tárca továbbra sem hajlandó eltörölni az
ilyen műtétekre vonatkozó teljesítményvolumen-korlátot. A
helyzet a kórházvezetők többsége szerint a több-biztosítós
rendszer bevezetése után sem fog változni. Egyértelmű: ha a
betegnek stabil az állapota, fél évet is tud várni a műtétre.
Az orvosok azonban azt mondják: sokszor kiszámíthatatlan, hogy
mikor rosszabbodik valakinek az állapota, a szívinfarktus pedig
halálhoz is vezethet. A várólisták pedig folyamatosan nőnek,
hiszen a sürgős eseteket azonnal el kell látniuk a kórházaknak.
Sajnos az üzleti körök képviselőit nem zavarja a bizonyítékok
tömkelege. Nyugati lapok ezrével számolnak be arról, hogy a
profitérdekelt rendszer rontja a betegellátás minőségét, és
megdrágítva azt, korlátozza a hozzáférést a gyógyuláshoz.
Így alakul ki a szegény-és gazdag –betegellátás. Olyan egységes
kockázatkezelésre van szükség, ahol egy kiegyenlítő alap nélkül,
tehát a különböző fizetőképességű emberek kockázatkezelésének
megkülönböztetése nélkül, a beteget élethosszig orvosi ellátásban
lehet részesíteni.
Medveczky Attila
|