2007.10.26.
Celebvilág*
Besenczi Árpád színművész
1965. július 18-án született Pécsett. 1989-ben jogot végzett
a Janus Pannonius Egyetemen, de már joghallgatóként, 1983-tól
a pécsi Egyetemi Színpadon játszott. 1989 és 1993 között a Pécsi
Nemzeti Színház művésze. 1993 óta a József Attila Színház
tagja. Díjai: 1992 –ben Pro Teatro-díj (Pécsi Nemzeti Színház
közönség-díj), 1997-ben, 2002-ben, 2004-ben Színházi gyűrű
(József Attila Színház társulati-díj), 2001-ben Pesti Páholy
Díj. F.sz.: Martini (Kesey–Waserman: Kakukkfészek); Austin (Sephard:
Valódi vadnyugat), Elűzött herceg, emigrációban az Ardeni-erdőben
(Shakespeare: Ahogy tetszik), Leblanc (Francis Veber: Balfácánt
vacsorára!), Max, titkár (Ludwig: Botrány az Operában),
Szekeres Jenő (Gábor Andor: Dollárpapa), címszerep (Moliere:
Dandin György), Szobrász, Öreg, Mester, Barát (Székelyhidi Ágoston:
Emlékművek), Victor Rosetti (Portner: Hajmeresztő), Horatio,
Laertes, Cimbora, Osric (Shakespeare: Hamlet), Porthos (Dumas: A három
testőr), rendező, Daniel Borozovszki, vízvezeték-szerelő
(Kishon: A házasságlevél), Színész (Petőfi: A helység kalapácsa),
ifj. James Tyrone (O’Neill: Hosszú út az éjszakába), Kuruzs
(Csokonai: Karnyóné), Rezső (Horváth Péter: Kilencen, mint a
gonoszok), Tranio (Shakespeare: A makrancos hölgy), Juraj
Ardonjak, vállalkozó (Kusan: A Kobra), Tóth Istók, kocsmáros
(Mikszáth: Különös házasság), Gyalog Gyula, Lompos polgármestere
(Szilágyi Andor: Lássuk a medvét!), Igazgató (Móricz: Légy jó
mindhalálig!), Dutilleul (Keroul-Barre: Léni néni), Linzmann
(Molnár: Liliom), Kányai, telegdi fogadós (Szigligeti: Liliomfi),
A hulla (Cooney: A miniszter félrelép), Georges Barchét, képviselőjelölt
(Poiret: Őrült nők ketrece), Jack Gable (Ludwig: Primadonnák),
Braun Ferenc, pincér (Rejtő: Vanek úr Afrikában). Filmek:
Cha-cha-cha, Üvegtigris 1-2., Vadkörték - A tihanyi kincsvadászat,
Brooklini testvér, Zoo Kids, A miniszter félrelép, Czíííz
(TV műsor) műsorvezető, Szeszélyes évszakok.
-Életrajzodat olvasva az jutott eszembe: szüleid azt
mondták, hogy legyen egy „normális”, olyan diplomád, amivel
pénzt lehet keresni, utána elmehetsz bohóckodni a színpadra.
Nem így történt?
-Majdnem, annyi különbséggel, hogy mindig színész
szerettem volna lenni. Már gyerekkoromban, 1978-ban részt vettem
a Rátóti Humorfesztiválon. Ez volt az első hazai kabaréfesztivál.
Műsorunk nem állt másból, minthogy kiállt négy fiú és
vicceket mondott. Jómagam voltam a csapat motorja, a gegman.
Akkora sikerünk volt, hogy bekerültünk a döntőbe, s így
1979-ben szerepelhettem az Amatőrök is elkezdhetik c. tv -műsorban.
Ebben láthatták először a tv-ben Nagy-Bandó Andrást, Ihos Jóskát,
Bach Szilviát és Besenczi Árpádot. Ezt követte egy gimnazista
korombeli felkérés: a Cha-cha-cha. Akkor nagyon megtetszett az
egész színészélet. Elhatároztam: színész leszek. Az egyik
gimnáziumi tanárom, első mentorom, dr. Tóth Károly készített
föl a főiskolára. Tizennyolc évesen eljutottam a harmadik
fordulóig, de ott kirúgtak. Egy világ dőlt össze bennem. Szüleim
mondták: jó eszű gyerek vagy, felvételizz a pécsi jogra. El
is mentem, de olyan szándékkal, hogy ne vegyenek fel. A sors
fintora: Jókait húztam, s az ő munkásságáról pedig szinte
mindenki tud beszélni. Így felvettek a joghallgatónak. Következett
a katonaság, s az egyetem alatt még két alkalommal jelentkeztem
a főiskolára, de mindkét alkalommal csak a harmadig fordulóig
jutottam el. Nem volt rossz a pécsi egyetem se, kiváló tanárok
oktattak, s úgy döntöttem: harmadéves koromban már nem hagyom
ott a jogi kart. 1983-tól a Bagosi László által vezetett pécsi
Egyetemi Színpadon játszottam. Akkoriban már új szelek kezdtek
fújdogálni a pécsi színházi és egyetemi életben. Pont,
mikor elvégeztem az egyetemet, akkor került a pécsi színház
élére Lengyel György igazgató úr, aki egyszer megnézett a
Paraszthamlet c. darabban. Ezután megkérdezte tőlem: nem
volna-e kedved leszerződni hozzám, a Pécsi Nemzeti Színházhoz.
„Először lediplomázom, ledoktorálok, s csak akkor szerződöm
le, ha nem ajtónálló leszek, vagy szolga” – feleltem.
Lengyel György megígérte, hogy rendes szerepeket fogok kapni, s
közölte: ne zavarjon, hogy nincs színi diplomám. 1989. március
1-jén kaptam meg a szerződésemet, március 4-én doktorrá
avattak, s néhány nap múlva találkoztam volt évfolyamtársaimmal,
akik zakóban és nyakkendőben siettek az utcán munkahelyükre.
Kérdezték: mi van velem. Válaszoltam: próbálok a színházban.
„Mit?” „Én vagyok a pingvin a Csipkerózsikában”-
feleltem. Majd fokozatosan „beúsztam a mély vízbe”. Játszottam
Zubolyt és 1991-ben Ádámot is a Tragédiában. Nagyképűség nélkül
állíthatom: Pécsett sztár voltam.
-Mielőtt a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerzőtél,
milyen szerepkörben képzelted el magad? Komikusban, drámaiban,
vagy hősszerelmesben?
- Már egyetemi színpados koromban azt mondták: olyan
alkat vagyok, aki mindenben jó. Valóban játszottam hősöket és
karakterszerepeket is. Az Egyetemi Színpadon egyaránt megformáltam
Visnyevszkij Optimista tragédiájában Alekszejt, a hős tengerészt
és Majakovszkij Gőzfürdőjében Csudakov feltalálót, ami
abszolúte egy karakterszerep. Nagyon széles skálán
mozogtam/mozgok. Nem szégyellem: a humorból indultam el. Mikor
Ibsen Nórájában játszom, előadások után sokan gratulálnak
nekem, s mondják: nem is gondoltuk, hogy magának ilyen oldala is
van.
-Az, hogy jogász vagy, segít-e abban, hogy az élet különböző
területein ne tudjanak becsapni?
-A diplomámat elzártam egy szekrénybe…Úgy lettem dörzsöltebb,
hogy az élet tett azzá. Egy biztos: jó világlátást adott
nekem az egyetem. Kiváló kollektíva volt a mienk. Mindig is
befogadó ember voltam, sok minden érdekel/érdekelt. De értem a
kérdést: a szerződéseket mindig jól átnézem aláírás előtt.
1989-ben végeztem, akkor még más volt a jogrendszer. TSZ-jogot
is tanultam…Azóta nem foglalkoztam joggal.
-Tudjuk: a joghallgatóknak sokat kell magolni. Ez segített
a szerepek megtanulásában?
-Ezen a téren valóban segített az öt év egyetem. Amúgy
is azt szokták mondani: jó eszű vagyok, sok mindent hamar meg
tudok jegyezni. Úgy tanulom meg a darabot, hogy még a kollegáim
szövegét is tudom. Fehér Anna színművésznő szokta mondani:
bármi lesz, a Bese kisegít bennünket. Előfordult, hogy néha a
kollegáim szövegét is én szoktam elmondani, ha az illető
leblokkol.
-Egy színésznek nem csak érthetően, szépen kell
tudnia beszélni, hanem fontos a színpadi mozgás is. Ezt könnyen
elsajátítottad?
-Igen, mert az Egyetemi Színpad egy kiváló stúdium volt.
Mozgásórákat is tartottak nekünk. Később néhány dolgot
ellestem kollegáimtól. A mozgásról még annyit: sokat
sportoltam fiatal koromban. Cselgáncsozni, kézilabdázni jártam,
hobbiból pedig focizni és teniszezni. A főiskola hiányát
egyben láttam: alig volt ismeretségem. Míg kollegáim többször
neves rendezőtanárokra tudtak hivatkozni, én addig „csak” híres
jogászokra. Kezdetben alig volt közös téma – pl. a főiskolás
évek-, ha találkoztam egy kollegámmal. Mikor feljöttem Pestre,
az első évben sokan mondták rám: amatőr gyerek, most kezdte a
szakmát. Erre azt válaszoltam: „este 7 óra után mindenki
egyforma. A színpadon kell megmutatni, ki mennyire jó színész.”
-Manapság is sok amatőr színész játszik a színházaknál….
-Az 1980-as években az, hogy valaki amatőr színész volt,
nem jelentette azt, hogy dilettáns, s nem is kapott rögtön
szerződést egy tv-sorozathoz. Anno tanulás mellett esténként
játszottunk a színpadon, s arra vágytunk, hogy egyszer talán a
Pécsi Nemzeti Színháztól felfedeznek minket.
-Voltak-e példaképeid?
-Igazi példaképem, édesapám, aki mindig nyitott volt a
világra. A legnehezebb dolgokban is mindig megállta a helyét. A
színészek közül egy hajdani pécsi művész nevét említem:
Sipos Lászlóét. Rá mindig felnéztem. Sipos Bubiknak volt évfolyamtársa,
és sajnos 1989-ben halt meg autóbalesetben. Ugyanolyan típusú
színész és ember volt, mint Bubik Pista. Az ő vitalitása és
robusztussága néha „rám ragadt”. Igazi színész példaképem
sosem volt, mindig a saját utamat jártam.
-Miért hagytad ott Pécsett? Vezetőváltás volt, vagy
pedig jobb lehetőségek kínálkoztak a József Attilában?
-Minden ember életében vannak nagy lépések. Pécsett
mindenem megvolt. Tehát nem valami sértettség dominált. Léner
Péter, a József Attila Színház igazgatója 1991-ben megnézett
egy darabban, s utána megkérdezte tőlem: volna- e kedvem
felszerződni? Azt válaszoltam, hogy még jövőre el szeretném
lenn játszani Ádámot, tán azt követően. Érdekes: Léner,
mint a nyíregyházi színház igazgatója, még 1983-ban –
mikor kiestem a harmadik fordulóban – segédszínésznek hívott
le a kelet-magyarországi megyeszékhelyre. Akkor a nagy távolság
miatt nemet mondtam. 1993-ban újból elhívott a József Attilába
vendégként, a Tévedések vígjátékára. Egy éjszaka alatt
eldöntöttem: vállalom. Senkim nem volt Pesten, fogtam magam, s
egy combi autóval feljöttem a fővárosba. Kezdetben az egyik
haverom romos lakásában éjszakáztam, hiszen ’93-ban még
csak szerepre szerződtem; így ingáztam Pécs és Budapest között.
Miután páromnak– aki bábszínész - és nekem is szerződést
ajánlottak: végleg felköltöztünk a fővárosba. Azóta Pécsre
vendégként többször visszatértem. Tehát: lépni kellett. Azért
lettem színész, hogy minél több ember megismerjen, s a főváros
nagyobb ismertséget adhat.
- Hiába szerepeltél rengeteg színdarabban, az igazi
ismertséget a tv és a filmek hozták meg számodra, pl. az Üvegtigris
félnótás rendőre….
-Ezt aláírom. Mikor felkerültem Pestre, először csak
reklámfilmekben szerepeltem. 2000-ben volt a Csíííz, ami
hetente jelentkezett az egyik kereskedelmi tv-ben. Abban műsorvezető
voltam, s ez hatalmas népszerűséget hozott. Majd jött az Üvegtigris,
a Szeszélyes évszakok, a Szeszélyes, a Dilibuli.
-Itt a humornak van
valamilyen nevelő célzata is? Tehát: egyesek ismerjenek
magukra, s próbáljanak meg változtatni a stílusukon?
-Jó lenne, ha
lenne. De ha már aznap este valaki nem veri meg az asszonyt, mert
jót nevetett a produkciómon, az is valami…
-Gondolom, azért a humorban is van egy bizonyos szint,
ami alá nem akarsz süllyedni?
-Két dolog nem szerepel azokban a tv-s kabaréműsorokban,
melyben felléptem: politika és trágárság. Hívtak politikai
kabaréba is, de azt nem vállaltam el.
-Mostanában több paródiában láthatunk a tv-ben. Régebben
is szeretettél utánozni másokat?
-Általános iskolás korom óta. Akkor és gimnáziumban is
tanáraimat, s az iskola többi dolgozóját utánoztam. Érdekes:
az sértődött meg, akit nem parodizáltam ki.
-Petőfi A helység kalapácsában egyedül abszolválod
az összes szereplőt, s így járod vele a különböző művelődési
házakat. Ez egyfajta kultúrmisszió?
-Igen, az. 1986-ban adtam elő először ezt a darabot. Már
túl vagyok a 100. előadáson. Még Pécsett kezdtem el, s
Rendhagyó irodalomóra címmel indult, s különböző gimnáziumokban
adtam elő. Mikor felkerültem Pestre, az egyik kollegám,
Sztarenki Pál, egy kis kerettörténetet talált ki hozzá: Petőfi
saját magának megépíti a színpadot, a „kocsmát”, s a
„templomot”. A darabot előadtam már Marosvásárhelyen is,
és Oslo is tervbe van véve. Ez is humor, egy népszínmű, s az
általános iskolásoktól a nyugdíjasokig mindenki rajong érte,
de Petőfi Sándor! Egy irodalmi mű, egy kötelező olvasmány!
Tanárok mondják nekem: „ez ilyen jó? Mikor olvastam nem tűnt
annak.” Ezt sajnos a tv-kben nem lehet megcsinálni, mert ott mást
adnak a népnek. Ilyen a világ…
-Kultúrmisszió, misszió, hit… Tudjuk, vannak, akik
szerint a vallás, a hit magánügy. Attól független megkérdezem:
hívő, keresztény ember vagy?
-Az vagyok, de hazudnék ha kijelenteném: sűrűn járok
templomba. A keresztény értékeket viszont magaménak mondom. Édesapám
egy ideig papnak tanult a győri bencéseknél, tehát otthonról
hoztam ezt a világnézetet.
-Vállalod, hogy nyíltan elmond a véleményedet az ország
és a színházak helyzetéről?
- Tavaly ősszel felléptem a Terror Házánál – hogy egy
példát említsek. A színészek táborában is tudjuk egymásról
ki milyen értékrendet vall. A színház falai között nem
szeretem a politizálást, ott az a lényeg: este 7-kor menjen fel
a függöny, s hozzunk létre egy remek produkciót. Ez a mi
dolgunk. Ha mindenki a maga dolgát csinálná, tán nem itt
tartana az ország.
-Ha nem ilyen politikai és morális helyzetben lenne az
ország, mint most, akkor is megmutattad volna, hogy mit képviselsz?
-Igen, ez nem egy demonstratív dolog nálam. Az értékrendszeremet
és világnézetemet nem az határozza meg, hogy milyen az ország
jelenlegi állapota. Otthon hallottam Nagy-Magyarországról,
megtanultam a felvidéki városok nevét, s szeretek Erdélybe járni.
Azt nem mondhatják rám, hogy nem ismerem a másik oldalt, mert
olvasok én Konrád Györgyöt, és 168 órát is. Nyitott és
befogadó vagyok, viszont a keresztény és nemzeti világnézet
áll hozzám közelebb.
-A színházak és a színészek manapság nincsenek haj
de megbecsülve. Anyagi problémákról is hallhatunk. Nem gondoltál
arra, hogy jobb lett volna, ha ügyvédnek mentél volna el?
- Csupán az elmúlt pár évben jutott ez többször is
eszembe. Ez nagyon nagy baj, mert a legfontosabbnak azt tartom:
abból éljek, amit szeretek csinálni. Mondom is gyermekemnek
viccesen: kisfiam nem színész, szülész! Nem szeretek
panaszkodni, de ahhoz, hogy meg tudjunk élni, a színházi fizetés
nem elég. Nem szeretek mexikói szappanoperát szinkronizálni,
de el kell vállalnom a megélhetés miatt. Minden szellemi és
fizikai tartalékot mozgósítani kell ahhoz, hogy naponta toppon
legyek, s közben tartsam az életszínvonalamat. Régebben a színészek
nem így éltek. Más a világ, ezt tudomásul veszem, csak éppen
azt látom, hogy míg olyan emberek, akik hirtelen egy trendi
miatt középpontba kerültek, úgy, hogy még életükben nem
voltak színpadon, és felvevőgép előtt, milliókat vesznek
fel, addig Kossuth-díjas színészeink anyagi gondokkal küszködnek.
Ez elkeserítő, hiszen, ha nincs megbecsülve a kultúra, akkor
hiába minden! A színpadon pedig elvárják: fitt legyél és jókedvű…Az
nem érdekli a nézőt, hogy adóznunk kell, s fel kell nevelnünk
gyerekeinket. Annak pedig csak örülhetünk, hogy ilyen gazdasági
helyzetben még ennyien járnak színházba. Attól félek, hogy jön
egy olyan generáció, aki már erősen hanyagolni fogja a színházba
járást.
-Igazat adsz azoknak, akik azt mondják: kevés az egyéniség
a színpadon?
-Nem, mert vannak még nagy egyéniségek a színpadon. A
problémát az jelenti, hogy sokszor egy tv-s műsorvezető
nagyobb sztár, mint egy tehetséges színész. Ilyenkor felvetődik
a kérdés: lehet, hogy ma nincs szükség egyéniségekre? A színházakban
pedig nincsenek veretes nagy magyar művek. „Sufnikban” játszanak
mai magyar darabokat, melyekben jobb híján vetkőztetik egymást.
Úgy néz ki, hogy a klasszikus színház korszaka leáldozott.
További gond: felhígult a pálya, s a színészek mellett előtérbe
kerültek a celebek. Manapság többet tudunk egy műsorvezetőről,
mint egy jó színészről.
-A veled hasonlóan gondolkodók szerint egyfajta értékrendválság
van jelen életünkben. Hogyan tudsz ennek egyes emberként,
Besenczi Árpádként nemet mondani?
-Egyszerű a felelet: tartom magam. Megpróbálom olyan
emberekkel körül venni magamat, akik értékesek. Azon már túl
vagyok, hogy leálljak valakivel vitatkozni a politikáról. Ha
egy értelmes ember nem látja, mi folyik körülöttünk, azzal
nem tudok mit kezdeni.
Medveczky Attila
*A celeb szó az angol
celebrity rövidítése; jelentése = híres ember, híresség.
Celeb az, akiről sokan hiszik el, hogy nem lehet nélküle élni.
Egy celebnél nem számít, hogy képességei mennyivel előzik
meg az átlagot.
|