2007.10.26.
Diliházas
nemzeti lét
Mint
publicista, mindig rettegek attól, nehogy ismételjem önmagamat,
akár szándékosan, akár szándéktalanul. Ezért, eszembe nem
jutott volna elővenni az alaposan lerágott, sőt leszopogatott
csontnak számító témát: Németország szánalmas tehetetlenségét
az őt gúzsba kötő múltbéli görcsökkel szemben. Na és
azokkal szemben, akik ezeket a görcsöket mesterségesen és
szándékoltan, folyamatosan provokálják. A német közéletet
akárcsak felületesen is figyelő olvasó azt hihette volna, hogy
az 1998-as Walser-Bubis-vita után – (Ignatz Bubis magas rangú
német főrabbi, a holokauszt-kultusz leghangosabb védelmezője)
-, amelyet a Frankfurter Allgemeine Zeitung cenzúra nélkül
leközölt, valamint Martin Walser e témában – (a német-zsidó
együttélés jelenkori fonákságainak témájában) – írott,
zseniális és emlékezetes nagy regényének (Egy kritikus halála)
2002-es megjelenése után újat mondani már nem lehet ebben a
vitában. Sőt, én még azt is hinni merészeltem egy rövid
ideig, hogy impozáns érveinek, meggyőző logikájának, kifogástalan
gondolatmenetének hála, kiütéssel győzött Martin Walser –
vagyis a józan, német ész. Tévedtem. Nem győzött, sőt,
mintha gyengült volna a németek önbecsülése az utóbbi években.
Mindez nem holmi szubjektív állapotfelmérés részemről, hanem
a napi sajtóban való böngészgetés egyetlen levonható következménye.
Németország még ma is, 62 évvel a háború befejezése
után egy legyőzött, megalázott, megzavarodott, tükörbe nézni
és önmagát megmérettetni nem merő nemzet. Walser így
fogalmaz regényében: „Mindenütt
hemzsegnek a legyőzöttek. Kilépsz a házból és máris legyőzöttekbe
botlasz. Állandóan legyőzöttekről kell elfordítanod
tekinteted. … Legyőzöttnek
lenni azt jelenti, hogy: ezt már nem hevered ki.” A
jelek szerint tényleg nem. Ezek után nézzük a három friss hírt,
mely közül kettő Németországból kelt, egy hazainak tekinthető.
Joachim Meisnert, Köln bíboros érsekét egy bizonyos, Stephan
Kramer nevű úr, aki nem mellesleg a Zsidók Központi Tanácsának
főtitkára, „szellemi gyújtogatónak” nevezte, mivel
az érsek egy egyházi múzeum felavatásán a következő
mondatot merte mondani: „Ott, ahol elválik a kultúra a
kultusztól, az Isten tiszteletétől, ott a kultusz rítusokba
merevedik, és a kultúra elkorcsosul.” A németországi
zsidóság bősz képviselője azért háborodott fel annyira,
mert – szerinte – ezen mondat egy bizonyos szókapcsolata emlékeztet
Goebbels (képünkön) egy 1937. július 12-én elhangzott beszédének
azon passzusaihoz, amelyek „az elkorcsosult művészetet”
emlegették. Számolhatok bárhogy, de bizony mindez 70 évvel
ezelőtt történt, Köln érseke viszont a múlt héten lett megkövezve,
mert megsértette a zsidó érzékenységet. Az idős főpap
hosszasan bizonygatta a médiában, hogy nincs köze a nemzeti
szocializmushoz, sőt időközben egy cikkében ő követte meg
azokat, akik úgy gondolták, hogy igen. Mi ez valójában? Kabaré
vagy diliház? Olvasom, hogy egy Eva Herman nevű, 48 éves tévébemondónőt
az NDR azonnali hatállyal elbocsátott állásából, mert
frissen megjelent – családpolitikai témájú – könyvében a
Harmadik Birodalom családpolitikája kapcsán a következő
mondatot engedte meg magának: „Embertelen időszak volt, egy
őrült, veszélyes politikussal, aki pusztulásba vezette a német
népet – ezt mindannyian tudjuk. – (eddig jó a kezdés,
ettől még maradhatott volna bemondónő, de most jön a példátlanul
felháborító folytatás) – De volt akkor valami jó is, értékek,
gyerekek, anyák, családok, összetartozás”.
Ismerősei, volt kollegái megtagadták, nyilvánosan elhatárolódtak
tőle, de még egy élő tévéműsorban is megalázták. Meghívták
ugyanis egy beszélgetésre, és mert nem volt hajlandó a műsor
keretében megkövetni Németország
érzékenyeit, vagyis, nem volt hajlandó elhatárolódni önmagától
– élő adásban kitessékelték a stúdióból! Azt tudom, hogy
bármely anyaszülte halandó bedilizhet, ha úgy hozza sorsa. De
vajon egy nemzet, hogy képes ennyire elveszíteni józan eszét,
mint a német?
Végül a harmadik kis hír, ez már hazulról, ugyanis az
Európához való felzárkózás jegyében mi sem akarunk
lemaradni a németek mögött a nemzetiszocializmus elleni
harcban. „Egy független civil kezdeményezés” – láthatólag
nagyon diszkrétek, még a nevüket sem tudhatjuk, mi, keresztény
halandók – tiltakozott az ellen, hogy Gyurcsány 48 pontos
politikai programját bárki is „új rendnek” nevezze,
ez ugyanis őket – nyilván csakiscsak őket – a náci
borzalomra emlékezteti. Mindenesetre gratulálunk kiváló memóriájukhoz,
miközben eltöprengünk egy pillanatra: vajon ha mindazon
szavakat vagy szókapcsolatokat, melyek minket a sztalini kényszermunkatáborok,
kínvallatások, éhenhalások, aljasságok, tömeggyilkosságok,
jogtalanságok, embertelenségek, vagy a Rákosi korszak véres
világára emlékeztetnek, kivonnánk köznyelvünkből – mi
maradna? Bokros Lajos, akit híres, nem kért, de 1996-ban mégis
kikézbesített csomagjáról ismer az ország, néhány nappal
ezelőtt a Naptévében így nyilatkozott: „Az Európai Unió
magasrendű civilizációs keret, amelynek meg kell védenie bennünket
saját hibáinktól is.” Elismerem, sok hibánk van, köztük
a széthúzás, a szolidaritás hiánya, a túlzott megfelelési
hajlandóság stb. Hálás is lennék az EU-nak, ha ezektől valóban
megszabadítana minket. Viszont figyelve a fentebb is idézett híreket,
azt gyanítom, hogy saját hibáink helyett mások paranoiáját
akarja ránk kényszeríteni a szép új világ. Akkor már inkább
a saját hibáink. Mégiscsak a mieink.
Szőcs Zoltán
|