2007.09.07.
Tiszta
hanggal, tiszta szívvel
Vásári
Mónika színésznő, operetténekes
Budapesten született. Gyerekkorában hét évig hegedült, énekelt
a Rádió Gyerekkórusában is. 1986-ban végezte el a Színház
–és Filmművészeti Főiskolát, és egy évadot a Szegedi
Nemzeti Színházban játszott. 1987 óta a Fővárosi (jelenleg
Budapesti) Operettszínház művésze. Fellép a Turay Ida Színtársulat
és a 2007/2008-as évadtól a Soproni Petőfi Színház produkcióiban.
Főként szubrett szerepkörben látható, de primadonna
szerepeket is alakít. Sokat szerepel musicalekben is. Főbb
szerepei: Sylvia, Stázi (Kálmán : A csárdáskirálynő); Adél
(ifj. J. Strauss: A denevér); Kathy Selden (Brown: Ének az esőben);
Lia San (Ábrahám P.: Viktória); Denise (Hervé: Nebáncsvirág);
Hódel (Bock: Hegedűs a háztetőn), címszerep (Kálmán :
Marica grófnő), Miss Mabel (Kálmán: Cirkuszhercegnő), Annie (Egri-Halász
Imre: Egy csók és más semmi), Ida (ifj. J. Strauss: Dr. Bőregér),
Smeraldina (Goldoni: Két úr szolgája), Juliette (Lehár:
Luxemburg grófja), Myrrhine (Arisztophanész: Lysistrate), Kate
(Ken Ludvig: Mi van a szoknya alatt?), Martine (Jacques Deval- Nádas
Gábor- Szenes Iván : Potyautas), Lebstück Mária (Huszka: Mária
főhadnagy), Charlotte (Jacobi: Sybill), Mi (Lehár: A mosoly országa),
Kim (Claude-Michel Schönberg - Alain Boublil : Miss Saigon),
Maria (Bernstein: West Side Story), Kovács Sári (Eisemann: Zsákbamacska),
Pólika (Móricz: Nem élhetek muzsikaszó nélkül).
-Volt a családjában
színész, vagy zenész, hogy ezt a pályát választotta?
-Nem volt ilyen
indíttatás. Igaz, anyai ágon rokonságban állok Fedák Sárival,
de ennek a ténynek semmi köze pályaválasztásomhoz. Anyukám
hallotta, hogy otthon sokat és szépen éneklek, ezért elvitt
meghallgatásra a Rádió Gyerekkórusához, ahová felvettek. Így
kezdődött pályafutásom. Iskolai kórusban is énekeltem, de
csak középiskolás koromban, a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban.
-A hegedűtanulást
miért hagyta abba?
-Röviden és tömören: utáltam. Konzervatóriumban a
zongora volt a kötelező – azt se szerettem. Semmilyen hangszer
nem vonzott. Talán nem volt hozzájuk elég kitartásom. Érdekes
módon a szolfézst és az összhangzattant már kedveltem.
-Első próbálkozásra
felvették a Színművészetire?
-Igen.
Harmadikos voltam a konziban, amikor leszóltak a főiskoláról,
hogy az ottani végzős osztálynak kellenek kisegítők. Akkor,
énektanárnőm, Fábry Edit, néhányunknak azt mondta: menjünk
át, mert ez is egy színpadi gyakorlat, hiszen a Zeneakadémián
úgyis darabosan megy a színpadra nevelés. Versényi Ida, az
egyik végzős osztály főnöke mindenkit meghallgatott – így
engem is - akik kisegíteni jöttek. Azt mondta: jöjjek el felvételizni
operett-musical szakra. Közöltem vele: még van egy évem a
konziból, s majd a Zeneakadémia növendéke szeretnék lenni.
Versényi tanárnő bíztatására mégis felvételiztem a Színművészetire.
Legnagyobb meglepetésemre sikeresen. A felvételire klasszikust,
operettet, musicalt, népdalt és verset kellett vinni.
-Kezdetben tehát
nem a színpad, hanem a zene vonzotta…
-Igen, az éneklés. Lassan már „csak” prózai színésznő
vagyok. A zenén keresztül jutottam ide. Mindent annak köszönhetek.
-Kik voltak azok a
tanárok, akik meghatározták pályája alakulását?
-Elsőnek Seregi László nevét említeném. Tőle nagyon
sokat tanultam az operett műfajáról. Seregi az Operettszínház
rendezője volt, nem tévesztendő össze koreográfus névrokonával.
Vámos Lászlót sem hagyhatom ki, aki a színházművészetről
tartott előadásokat. Szerencsénk volt, mert mikor mi főiskolások
voltunk, elindult egy posztgraduális operarendezői szak. Nagy
Viktor, Galgóczi Judit, Tímár Béla, Kalmár Péter járt oda.
Mivel mi zenés osztály voltunk, így közreműködésünkkel
mutatták be a vizsgadarabokat. Főiskolás koromból ezekre emlékszem
vissza a legszívesebben. Nagyon rövid időt töltöttem a főiskolán,
szinte csak vizsgázni jártam be. Másodikosok voltunk, mikor
Hubay-Ránki: Egy szerelem három éjszakájával vizsgáztunk.
Pethes György, aki látta vizsgaelőadásunkat, éppen ezt a
darabot rendezte akkor Debrecenben. Eredetileg Hűvösvölgyi
Ildikó játszotta volna Júlia szerepét a Csokonai Színházban.
Viszont kiderült, hogy kisbabát vár, így Pethes engem hívott
le a főszerep alakítására. Harmadikos koromban pedig Szegedre
hívtak vendégként a Hair-re. Két darabbal diplomáztam : az
egyik az Ének az esőben, a másik Ábrahám Pál Viktória c.
operettje. Mikor a Hair-et játszottam, már tudtam, hogy Szegedre
fogok szerződni, s nem „osztott-szorzott” a diplomamunkám.
-Szegeden csak zenés darabokban játszott?
-Nem. Játszottam prózai darabban is, egy Vámos Miklós
– műben. Ezt követte a Csárdáskirálynő Stázija. Szegedi
„élményem” a darabbal kapcsolatosan, hogy 5 óra alatt
kellett beugranom az operett Sylvia szerepébe. Hétvégi előadás
volt, nem maradhatott el, meg kellett mentenem az estet.
-Majd jött az Operettszínház…
-Még nem végeztem el a főiskolát, de már Szegeden játszottam,
mikor jött egy levél az Opettszínházból; értesítettek, hogy
meghallgatást tartanak. Keszler Pál volt akkor az igazgató,
Horváth Zoltán a művészeti vezető és Seregi a főrendező.
Elmentem, s megkaptam a Mária főhadnagy címszerepét. Így történt
az: igaz, hogy vidékre szerződtem, de mint diplomás színész
hamarabb játszottam az Operettszínházban, mint Szegeden. A Mária
főhadnagy premierje 1986. október elején zajlott le, míg az
első szegedi bemutatóm rá egy-két hónappal történt. 1987.
februárjában felhívott az Operettszínház titkárnője azzal,
hogy Keszler Pali bácsi le szeretne szerződtetni. Még egy évet
Szegeden szerettem volna maradni, de erősködtek: jönnöm kell.
Hűséges típus vagyok, mert 21 éven keresztül az Operettszínház
kötelékében maradtam.
-Több
színész mondja: fontos a váltás.
-Ez igaz. Viszont zenés színházi diplomám van, így nem
tudtam válogatni a színházak közül.
-Szeptembertől egy
prózai színházhoz szegődik. Ez már váltás.
-Igen az. Már a Turay Ida Színtársulatnál is egy idő után
prózai szerepeket kaptam. A mostani döntésem mögött az áll,
hogy egy színésznőnek előbb-utóbb úgyis váltani kell a zenés
műfajról. Ugyanis az operettek „kislányos” szubrett
szerepei már, a nagynéni -és anyaszerepek még korban távol állnak
tőlem…
-Szokás az operettet lenézni, legyinteni rá. Művésznő
hogyan szerette meg ezt a műfajt?
-Azért szerettem operettet játszani, mert Seregi és Vámos
által rendezett kiváló produkciókban léphettem fel. Ők
ketten olyan előadásokat rendeztek, hogy az Operettszínház
fogyatkozóban lévő operettes gárdája még a mai napig is
azokból él. Vámosnak a legendás rendezéseit, mint a
Cirkuszhercegnőt, nagyon sokszor eljátszottuk külföldön is.
Kiemelendő, hogy Vámos tanár úr értett a zenéhez is, és
nemcsak érzelmet, de humort is rendezett. Róla és Seregiről is
elmondható, hogy az előadásokat a színészből kiindulva közelítette
meg.
-Van egy olyan vélemény: az operett a felnőtteknek szóló
mese. Viszont sokszor – főleg futatott vidéki színházakban
– megpróbálják a mesét, az álomvilágot széjjelzúzni.
Lehet-e így operettről beszélni?
-Jelenünkben azt
sem tudom, hogy általában lehet-e operettről beszélni. Ennek a
műfajnak alapkövetelményei vannak. Ha a szubrett nem édes,
aranyos, s így nem szeretjük, ha a táncos-komikus nem tud táncolni,
s nincs jó humora, ha a bonviván nem sármos, akkor az már nem
operett. Ebben a műfajban alig van ideje a színésznek arra,
hogy megszerettesse magát a publikummal, hiszen kevés a prózai
rész. Ezért, ahogy belép a színre, máris el kell fogadtatnia
magát a közönséggel. Versényi Ida mondta: ha nem tudjuk eldönteni,
hogy melyik szerepkörbe tartozol, nem veszünk fel. Manapság a
színészek sokszor a szerepkörüktől idegen szerepet játsszanak.
Bármennyire is át van fésülve, vagy modernizálva egy darab,
ha bejön a színre egy olyan ember, aki engem érdekel, akkor
mindegy, hogy milyen díszlet van mögötte. Sok rendező nem
akarja megérteni: a színész a fontos, hiszen ő teremti meg a
hangulatot. A rendezők – tisztelet a kivételnek - szinte csak
saját álmaikat látják, s kiveszik a megvalósításból a SZÍNÉSZT.
Néhányan, mint egy bábút tologatják ide-oda a színművészt,
s csak a színpadi képre figyelnek. Ezt a mentalitást angolszász
területről hozták be. Ott, ha valaki beáll egy futószalagon játszott
musicalbe, nem alakíthatja saját magát, hanem csak azt a
dolgot, ami meg van rendezve. Az operett ezt nem viseli el, mert
egy személyiségműfajról van szó.
-Igazat ad azoknak,
akik azt mondják: kevés az egyéniség a színpadon?
-Igen. Ráadásul az operett valamilyen szempontból sztárműfaj,
így bizonyos szerepeknek kapcsolódni kell egy-egy színész nevéhez.
Régebben Miska főpincér szerepe Feleki Kamillt jutatta eszünkbe.
-Színészek közül
vannak, illetve voltak példaképei?
-A nagy
klasszikusok: Dajka Margit, Kiss Manyi, Ráday Pál, Páger Antal,
s a nagy Latabár. Tőlük csak tanulni lehet. Ráday olyan modern
színész volt, hogy ma – ha élne- bárkit lejátszana, bármelyik
színpadról.
-Előfordult már, hogy saját értékrendjével ellentétes
darabban, vagy rendezésben kellett játszania?
-Igen, de most, hogy a Turay Ida Színtársulatnál is játszom,
és Sopronba is lehívtak, megpróbálom ezeket elkerülni.
-Az anyagiak mennyire meghatározók egy fellépés
alkalmából?
-Nem a pénzért lépek fel. Nagy gázsiért és ingyen is
egyformán dolgozom. Tehát nem a pénz határozza meg a játékomat.
-Mária főhadnagy alakításáért kapott hideget és
meleget. Érdekli, hogy szerepei kapcsán mit írnak önről a
lapok?
-Nem. Még el sem
olvasom a kritikákat.
-Férje, Kőszegi Ákos, szintén színész. Az ő véleményét
azért meghallgatja?
-Övét igen. Barátaim, néhány kollegám véleményére
hallgatok. A kritika azért nem érdekel, mert a színházban számomra
a leglényegesebb a színpad. Verebes szerint pálya-alkalmatlan
vagyok. Nem érdekelnek a fogadások sem. Két gyerek mellett
nincs is időm az imázsomat formálni.
-Neve
szerepel az Operettszínház, a Soproni Petőfi Színház és a
„Turay” társulatánál is. Egyáltalán vannak még
klasszikus értelemben vett színtársulatok?
-Nincsenek. S ez
nem csak anyagi értelemben, hanem pszichésen is bizonytalanságot
jelent. A színpadon játék folyik, s nem pasziánsz, hanem társasjáték.
Ezért is fontos a társulat léte. Most egy kissé hazátlanok
vagyunk.
-Azt olvastam önről, hogy „hála” a magyar
kereskedelmi tv-nek, külföldön jobban ismerik, mint idehaza.
Ezt meg tudja erősíteni?
-Igen. Egy-egy előadás alkalmából hónapokat töltöttem
külföldön. Így az USA-ban, Japánban, Németországban. Hogy
ez bánt engem? Nem. Számomra három dolog a fontos: a közönség,
a színpad és a szerep. Mindenkinek meg van a maga útja, amin járnia
kell. Nem érzem azt, hogy nekem műsorokat kéne vezetnem, csak
azért, hogy minél többen ismerjenek. Én még hiszek a színházban.
Az embereknek a megtisztuláshoz szükségük lesz az őszinte
pillanatokra, a jókedvre, a sírásra – mindarra, amit a SZÍNHÁZ
nyújtani tud.
-Viszont egyre kevesebb pénzből gazdálkodhatnak a színházak…
-A
legnagyobb baj, hogy mindenki kevés pénzt kap. Így kevesen tudják
kigazdálkodni azt, hogy megnézzenek egy-egy produkciót. Mi, színészek
még meg tudjuk tenni, hogy több helyen játsszunk, így tartsuk
fenn magunkat és családunkat.
-Ezt sem lehetett
könnyű megszokni.
- Az én generációm szinte „ráment” arra, hogy a
rendszerváltás után nem tudnak mit kezdeni velünk és mi
magunkkal. Nem készítettek fel bennünket arra, hogy több lábon
kell állni, s hogy mire képezzük ki magunkat. Hozzá kell
szoknunk…
-Tudjuk, hogy nem a mostani kormány híve. Fellép ellenzéki
rendezvényeken. Ezért nem érték kellemetlenségek?
-Soha. Még az Operettszínházban sem éreztem azt, hogy rám
koppintnak, vagy egy-egy szerepet azért nem kapok meg, mert nem
vagyok kormánypárti. A színházba soha nem viszem be a politikát.
Kollegáimat sem politikai nézetük, hanem tehetségük alapján
ítélem meg.
Medveczky Attila
|